Photo Challenge – we duiken in het groen

2

Zo, daar zijn we weer.

We stappen dus het Baron Ruzetteparkje binnen. Op deze tijd is het halfzeven ’s morgens en zijn we nog vrij van toeristen en zo. Toch al wat fietsers die naar het werk of zo trekken. Gezien ik laatdienst heb vandaag (op de dag dat de wandeling werd gemaakt) kan ik deze tocht – die voor mij anderhalf uur duurt, flink doorstappen – maken vooraleer mijn boterhammen in alu-folie te verpakken.

Het leuke is dat nu nog konijntjes waar te nemen zijn in het gras. Alleen jammer dat die zeer schuw zijn en niet willen poseren voor een deftige foto. Nog voordat ik heb kunnen scherpstellen hebben ze me in de mot en vluchten ze het struikgewas in.

2

Het parkje is eerder klein en geeft aan de overkant zicht op de binnenring met woningen uit de negentiende eeuw. Opvallend hier is om zien hoe vandaag de dag nieuwbouwwoningen dermate worden ontworpen dat ze probleemloos samensmelten met de bestaande gebouwen.

2

De nieuwbouw start links van de rode gevels. Iets intrigeert me bij deze specifieke woningen. Een aantal jaar geleden stond op de plek van die donkere gevels een kapel van de Schippersschool. Een op zich niet onaardig bouwwerkje dat ‘toevallig’ (???) is uitgebrand toen het complex te koop stond. Mijn eenvoudige brein fluistert me in dat hier meer aan de hand was, maar gedane zaken nemen geen keer.

Aan de kant waar we nu wandelen staat onderstaande villa. Rijkelijk in het groen, in het centrum van Brugge. Voor ondergetekende is deze woning echt een droom om ooit, op pensioenleeftijd, de laatste jaren door te brengen. Mochten er sponsors opduiken om me in deze droom verder te helpen, welkom 🙂 !

2Hé, daar springt weer een konijntje voor mijn voeten. Hupla!

2Ooit werden kanalen gegraven die de ganse Brugse binnenstad omringden. Door de eeuwen heen is deze vorm van verdediging overbodig geworden. De stad groeide ook serieus uit zijn voegen en breidde uit. Aan deze kant werd het water dichtgegooid om plaats te maken voor nieuwe wijken. Hier staan heel wat herenhuizen.

2

Zoals je ziet staan die woningen nogal scheef. Het stadsbestuur van Brugge heeft beslist om ook de lantaarnpalen scheef te zetten zodat die scheve gevels minder zouden opvallen in het straatbeeld.

Oude huizen = (vaak) mooie deurklinken. Onderstaand geval zal ook prijken in het boekwerk ‘klienken’ waarvan op vandaag al twee voorbestellingen geplaatst zijn. We mogen dus spreken van een ware overrompeling. Een bestseller is in de maak!

2

Een knap huis met houten gevel. Mooi, maar er zijn nog veel mooiere in onze binnenstad. Die volgen één der komende weken…

2

Tot we aan de plek komen waar we al een wandellus hebben gestart richting binnenstad. Onze Ezelpoort, of de plaats waar het kanaal rond het ‘ei’ van Brugge weer de oude contouren volgt.

2

En waar aan de overkant de spuuglelijkste nieuwbouw staat van de Brugse binnenstad. Ongelooflijk vloekend met de omgeving, niet te geloven dat voor dit afschuwelijk gebouw ooit een bouwvergunning werd afgeleverd.

2

Ben ik ongelooflijk blij dat ik een paar honderd meter verderop de ‘Bloedput’ kan oversteken om binnen te stappen waar de hemel begint. Meer leest u volgende week…

2

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Photo Challenge – we duiken in het groen

  1. Marion zegt:

    Wat een heerlijke, rustige, mooie en gezellige ochtendwandeling was dit! Mijn dank is groot. Nu koffie? 🙂

  2. Heerljk, dank je wel. Mag het een déca zijn? Ik verdraag cafeïne niet zo goed…

  3. Frans zegt:

    Mooi Thomas. Een prachtige wandeling om het lichaam wakker te maken. Lekker rustig om al het moois rondom je goed in je op te nemen en het zodoende met ons te delen. Heb je al een rood truike?

  4. Kristien zegt:

    Alu-folie? Geen brooddoos?

    • I know :).
      Wij sorteren ons PMD, composteren ons groentenafval, gaan een paar keer per jaar naar het containerpark, maar die éne kleine zonde (boterhammen in aluminiumfolie) permitteer ik mij. ’s Morgens heb ik zeer weinig tijd – die twee onnozele boterhammen zijn in vijf seconden in papier gewikkeld en dan schiet ik in de startblokken richting ‘werk’.

  5. Suskeblogt zegt:

    U bent dus momenteel in de hemel ? OMG !

  6. Ik doe mijn boterhammen in keukenrol en dan in een doosje, maar het is wel een fijn idee zo’n wandeling en dan je boterhammen opeten,.en zeker in zo’n decor,….prachtig en die villa, het is ook een kleine droom van me,…ver weg van de drukte en enkel de natuur rondom mij, dat de stadsmus Carrie dit ooit nog ging zeggen,…..:-)

  7. Joyce zegt:

    Dat lijkt me nou eens een heerlijk gebied om zelf te wonen zeg 🙂 Mooie huizen, mooie omgeving, wat wil een mens nog meer? Zelfs extra huisdieren haha 🙂 Leuk blogje zo!

  8. Bij deze reportage krijg ik een beetje een Apeldoorngevoel. Veel groen. Helaas hebben wij niet een gracht. Wel een onbevaarbaar Apeldoorns Kanaal… Het is trouwens bij de schuwe konijnen af, dat ze in het verleden zoveel grachten hebben gedempt. Hadden ze toen maar geweten, dat we ze nu heel mooi vinden.

  9. Rob Alberts zegt:

    Een mooi begin van de dag, leuke reportage.
    PS: mijn nieuwe blogadres: robalberts.wordpress.com
    Verhuizende groet,

  10. Nachtbraker zegt:

    Leuke wandeling, Philemon! Een stukje van Brugge waar ik niet zoveel kom (het eerste deel toch). Inderdaad een afschuwelijke architectuur, smaken verschillen zeker? Laat de stuuten u smaken!

    Brugse groet,
    J. Braker

Geef een reactie

