Photo Challenge – Buiten Smedenvest

2

We hebben de Hoefijzerlaan overgestoken. Rond mij al heel wat fietsers die samen met mij wachtten aan het verkeerslicht om de dubbele weg over te steken. Vanaf hier verloopt onze wandeling zeer rustig. Een ongelooflijk toffe tocht tussen massieve, eeuwenoude bomen, en dit terwijl je constant aan de linkerkant op een zucht van de binnenstad bent. Ongelooflijk dit te ervaren, toch voor de liefhebber van groen.

2

In feite is het onmogelijk de pracht van die wandeling weer te geven op foto. Je zou echt alles op zijn geheel moeten zien, maar er is geen lens die dit echt kan (toch niet de lenzen die mijn portemonnee aankan 🙂 of aan’wil’  ).

Af en toe kijk ik naar links om een glimp op te vangen van de mooie herenhuizen.

2

Het bos, of bijna ‘het woud’ voor me is fantastisch. Soms kan ik woedend zijn op de manier waarop sommigen met dit ‘cadeau’ omgaan. als ik ’s zondags vroeg de wandeling maak, zie ik overal rondslingerende bierblikken, verpakkingen van friet, chips of broodjes, lege wijnflessen, sigarettenpeuken en veel hondendrollen. Nochtans is het niet moeilijk een klein beetje discipline te hebben, want overal staan of hangen afvalbakken.

2

Dit is mijn echte biotoop, beste lezer. Hoe kan ik genieten om rechts naar beneden te kijken om te zien hoe diverse watervogels zich tegoed doen aan wat ze vinden in de natuur. Er was een tijd waar ik de spikes aangespte om hier een uurtje te lopen, maar doordat mijn knieën dit niet meer konden appreciëren heb ik deze sport moeten laten vallen. Gek genoeg heb ik van dat kwaaltje geen last als ik intensief wandel.

2Plots worden we geconfronteerd met stadspoort nummer drie. Onze Smedenpoort http://nl.wikipedia.org/wiki/Smedenpoort, waarvan 80% van de Bruggelingen niet weet waarom een schedel in de gevel werd verwerkt, is een paar jaar terug serieus opgefrist en in een geelachtige verf geschilderd. Niet de kleur die ikzelf zou kiezen – niemand heeft het mijn mening gevraagd. Links en rechts van de brug heeft men vorig jaar een wandel- en fietspad aangelegd over het water. Jammer voor de roestmetalen uitvoering, maar zeer leuk om eens over te gaan wandelen.

2

Een kort spurtje aan de verkeerslichten om het smalle straatje over te steken. Tijd dat iemand eens die synchronisatie naziet, want oudere mensen of iemand met een beperking kunnen in geen geval het zebrapad oversteken in de tijd die voorzien is.

Onderstaande boom is de mooiste die je zult terugvinden op Brugs grondgebied.

2

Ik zie sommigen van jullie al rare ogen trekken dat ik zo’n deugd heb van die wandeling, maar trek me daar niks van aan. Wat trouwens te denken van het zicht op de foto hieronder?

2

Het toffe van de Brugse Vesten is dat je er nog zeven keer per week mag wandelen – altijd is de sfeer anders. Veel of weinig zon, half of helemaal bewolkt, regen, sneeuw,… Altijd maak je er wel iets mee. Ooit liep ik op deze plaats toen ineens een prachtig meisje van rond de twintig op me kwam afgelopen. Ze had een Oost-Europees accent en smeekte me haar broer te helpen die in het water was gesukkeld. Ik liep naar beneden en spoorde meters ver het water af. Ik vroeg het meisje waar ze dacht dat hij zou zijn terechtgekomen. Ze wist het niet goed, en liet me alleen zoeken. Ik was al klaar om eventueel schoenen en T-shirt af te gooien en in het water te duiken, maar waar moest ik beginnen?

Een paar minuten later was het meisje ineens spoorloos verdwenen. Raar, maar waar. Ik riep nog, maar vruchteloos… Wat de bedoeling van het meisje was heb ik nooit geweten.

We naderen stilletjes aan de Boeveriepoort, een plek waar ooit een poort zal hebben gestaan, maar die zal moeten wijken hebben voor de stadsuitbreiding.

Links van me zie ik godshuisjes, zoals je ze vaak ziet in Brugge (en die je op één van mijn eerste bijdrages hebt gezien in het Gezellekwartier).

2

Speciaal voor jullie daal ik naar beneden af om een plaatje te schieten van de binnentuin van zo’n complex. Een mooie gemeenschappelijke tuin, waar vroeger o.a. ook de toiletten waren gevestigd. Tegenwoordig kakken de bewoners op een emmer zijn de bewoners voorzien van alle moderne comfort en rest hen een zeer mooi verzorgde, gezamenlijke tuin. Een zeer vredig plekje in de schaduw  van de kapucijnenkerk.

2

We verlaten dit stuk van de Brugse Vesten en nemen de tunnel onder de Koning Albert 1-laan. Volgende week een leuke verrassing op onze wandeling…

2

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Photo Challenge – Buiten Smedenvest

  1. Frans zegt:

    Weer een goed geschreven stuk om ons mee te laten genieten van jouw cadeau. Dat meisje houdt mij nu wel bezig om over dat arme broertje maar te zwijgen.

  2. Marion zegt:

    Prachtige wandeling weer! Ik hou van bomen en water 🙂 Ik ben blij dat je je schoenen en t-shirt aangehouden hebt, om over je broek nog maar te zwijgen. Wat een ellende had dat op kunnen leveren zeg….

    • 🙂 🙂 Als iemand verdrinkt kun je moeilijk met het handje zwaaien en een prettige verdrinkingsdood wensen. Het zou inderdaad voor wat ongemak hebben gezorgd, want een tiental kilometer in natte toestand terugwandelen is niet wat ik het liefste doe.

  3. Ik kan me heel goed voorstellen dat je lyrisch bent over dit stuk van je stad Thomas. Ik ben er op afstand zelfs al een beetje verliefd op geworden. Dat je alle pracht met een huis tuin en keukenlens hebt kunnen vastleggen bewijst maar weer dat goede wijn geen krans behoeft! En dan heb ik het nog niet eens over je schrijfkunst gehad… 🙂

    Gr. Henk

    • Wat een complimenten, Henk, dank je wel… Met wat jij aan fotomateriaal aanlevert en de bijhorende humor is anders zeker ook niet mis. Ik heb zo het gevoel dat iemand die in uw streek als zuurpruim rondloopt wel een serieus probleem heeft 🙂

  4. Rob Alberts zegt:

    Een prachtige wandeling, fijn dat ik even met je mee mocht lopen.
    Vriendelijke groet,

  5. Kristien zegt:

    Ik heb die prachtbomen al met mijn eigen ogen mogen aanschouwen! Ongelooflijk mooi!

  6. Suskeblogt zegt:

    als je ons meeneemt voor een wandeling hier komen we steeds van alles tegen maar dat meisje is toch maar al te gek.

  7. Ik heb daar ook al gewandeld 🙂 en ik weet dus hoe mooi het daar is, maar wat ik nog belangrijker vind is de sfeer die altijd veranderd,….dat zijn de speciale plekjes en die vind je niet overal ( btw. ben je niet vergeten hoor, my hometown komt nog aan de beurt)

  8. Billy zegt:

    je mag terecht trots zijn op al dat groen in je stad, Thomas!
    Ik vind het ook zo ergerlijk dat mensen totaal geen respect meer hebben voor de natuur. Vorige week fietste ik door natuurgebied (!) en zelfs daar zag ik lege blikjes van bier… 😦
    Dat meisje had verwacht dat je je portefeuille en gsm zou aan de kant leggen (om niet nat te worden als je in het water springt), om er dan mee vandoor te gaan zeker?

  9. Joyce zegt:

    Ben ontzettend gecharmeerd van de stadsmuur zeg! Daar zou ik graag wat foto’s schieten 😀

Geef een reactie

