Photo Challenge – The Underground

2

Even recapituleren. We zijn vorige week de Smedenvest opgeklommen, zagen de Smedenpoort en zijn wat verder gestapt tot de Boeveriepoort, waar het Vrij Technisch Instituut is gevestigd. Een school die niet op foto stond en die over enkele jaren zou moeten verdwijnen naar een nieuwe site aan het station van Brugge. Het eeuwige verhaal van bouwvergunningen en centen.

Hier moeten we even onder de tunnel om de Koning Albert I-straat over te steken. Ik had een leuke verrassing beloofd, en hier komt hij. De muren van de tunnel zijn beschilderd met legale graffiti, waaronder heel wat pareltjes.

2

2

2

2

2

2

Is dit kunst of is dit kunst? Zeg dan nog eens dat Brugge niet vooruitstrevend is, verdorie.

Onze stad heeft trouwens altijd een pioniersrol gespeeld in de verwijdering van illegale graffiti. Wie bij ons betrapt wordt op het illegaal spuiten raakt er niet vanaf met een GAS-boete, maar mag veel dieper in zijn portemonnee graaien. Terecht ook, want je moet ’s morgens maar naar buiten stappen en constateren dat je halve gevel is volgeklad. We hebben een speciaal team dat zich bezig houdt met verwijdering ervan  https://www.brugge.be/graffitiverwijdering.

Een beetje doorstappen langs de Unesco-rotonde en we komen in de buurt van het station.

2

Een blik naar links geeft onderstaand beeld. “Waauw”, zegt u? Ik zal niet tegenspreken.

Het verkeer op de binnenring is nu nog rustig. Over een halfuurtje zal het hier volle bak zijn, een echt wespennest waar je liever buiten blijft. Believe me!

2

Het is meestal een echte stresstest om je in deze buurt te wagen, zeker als je weet dat bepaalde rijstroken voorbehouden zijn aan het openbaar vervoer en je soms je leven moet riskeren om je naar de Kiss & Ride-parking van het station te begeven. Waarom Kiss en Ride met hoofdletter geschreven zijn? Een kus verdient gewoon een hoofdletter :).

2

Eéns de straat overgestoken vervolgen de Vesten zich opnieuw. Bij het beeld van hierboven moet ik geen tekeningetje maken. Speciaal voor jullie heb ik zeven Chinese toeristen in het water moeten duwen om deze foto te kunnen maken. Ze bleven maar poseren, zittend op die brug. “Wat respect voor de plaatselijke bewoners kan geen kwaad”, heb ik hen gezegd. Ze gaven de indruk er niks van begrepen te hebben. Zelfs niet toen een halfuurtje later de brandweer de laatste drenkeling op het droge trok. Ik was ondertussen al ruim enkele kilometers verder gewandeld.

2

We komen aan de dreef die ons leidt tot één van de highlights van Brugge. Vervolg volgende week… Mocht Brugge jullie ondertussen de keel uithangen, zeg het mij, dan maak ik wel een reportage over Hoogstraten of zo 🙂 !

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

23 reacties op Photo Challenge – The Underground

  1. Rob Alberts zegt:

    Rolluiken van winkels zijn een tijdje bewust met graffiti bespoten. De muren van de te slopen flats bij mij om de hoek hebben de prachtigste muurschilderingen gekregen.
    Het taggen vind ik als een hond een geurvlag achterlaten. Maar een groot piece blijf ik gewe;ldig vinden.
    Legaal of illegaal is voor sommigen onduidelijk, de ene verfoeid graffiti, de andere vindt het KUNST.

    Jouw foto’s zijn in ieder geval weer prachtig.
    Fijn weekend.

    Vriendelijke groet,

  2. Frans zegt:

    Ik kan mooie graffiti bewonderen. Ik heb minder met Japannerduwers. Gelukkig kan ik fictie en non-fictie van elkaar scheiden waardoor ik weer genoten heb van je verslag.

  3. Brugge blijft een bijzondere stad,
    denk dat ik ‘m op mijn lijstje zet ;-))

  4. Suskeblogt zegt:

    mooie graffiti op die foto’s, Doe maar verder over Brugge zoals ik over Roeselare. GRTJS;

    • Danke, Franky 🙂 ! Het valt me trouwens op dat je echt groeit in wat je brengt over Roeselare. Waar je eerste bijdragen zeer bescheiden waren (zelfs verontschuldigend omdat Roeselare niet veel zaaks zou zijn) heb ik de laatst tijd toch al heel wat interessante zaken ontdekt.

      • Suskeblogt zegt:

        ook bedankt ! Het was voor mij zoeken in een stad waar ik sommige delen uit mijn broekzak ken. Door deze challenge ontdek en herontdek ik ook dingen in Roeselare waar ik geen oog – meer – voor had.

  5. Kristien zegt:

    Brugge de keel uithangen? Bijlange niet! Met veel plezier vergezel ik je virtueel bij je wekelijkse wandelingen. 🙂 Maar ik mis Hoogstraten wel. Waar zit Brubeck toch?

  6. chrissebie zegt:

    ik vind die graffiti geweldig! Ik hou daar enorm van, vind het zeker kunst! We hebben er eentje in onze keuken, maar die is bijlange niet zo mooi. Ik wil er ooit een nieuwe, maar Wim is er zo aan gehecht!

  7. Billy zegt:

    die graffiti maken saaie muren vaak heel interessant!

    Waarom geen reportage over Waregem dan?

  8. Ik vind graffiti maar niks, waarschijnlijk door het gebrek aan structuur :-),….hoogstraten, mmm, mag ik ook een andere stad kiezen :-)????

  9. Ik heb toch sterk de indruk dat er in jouw stad met twee maten wordt gemeten Thomas. De een spuit een gevel vol en is vervolgens bijna failliet en de ander drukt een groep Chinezen in het water en komt er zonder GAS-boete vanaf! Maar ik wil niet in mineur eindigen. Daarom vanuit Hengelo een welgemeende gelukwens voor de Chinezen die het autochtone machtsvertoon hebben overleefd. Gelukkig maar dat de ene spuitgast de ander niet is. 🙂

    Gr. Henk

  10. Joyce zegt:

    Ow wauw ja dat is echt absoluut kunst zeg! Ontzettend mooi deze graffiti, ben er helemaal weg van 😀

  11. Liese zegt:

    ik hou ook wel van Brugge maar het is er bijna niet te doen tijdens een drukke vakantiedag van het volk, dat schrikt me wel af.

Geef een reactie

