Photo Challenge – Lake Of Love

Wat moesten we nu eens verder stappen richting Buiten Katelijnevest? Geen slecht idee, zeker niet als we toch van plan zijn de cirkel rond het Brugse ei rond te maken. De Buiten Begijnenvest loopt zonder ruziemaken door in die Buiten Katelijnevest.

2

Ik groet even het standbeeld van de nors kijkende Hendrik Pickery, befaamd beeldhouwer uit de negentiende eeuw. Een man die heel wat klassieke werken heeft gemaakt voor onze binnenstad, maar ook voor het nabijgelegen Damme. De persoon die hem zelf heeft gebeeldhouwd heeft hem alvast niet gecomplimenteerd met die uitvoering. De helft van het jaar hangt zijn hoofd vol vogelscheten, maar dat kan van meerdere beeldhouwwerken worden gezegd.

2

Brugge breidt zijn groenbestand contant uit. Vorig jaar werd het stuk onder de vesten richting Poertoren volledig nieuw ontworpen en uitgevoerd.

??????????????????????

Mooi, maar ik vraag me af of dit stukje zal onderhouden worden zoals het hoort…

Je kreeg van mij al enkele stukjes poëzie, vandaag gooi ik er eentje bovenop. In een poortje dat leidt naar de tuinen van het oude St Jansziekenhuis staat volgend gedicht:

2

Ik spaar jullie de moeite om het te ontcijferen.

Van wat voorbij is,
hoor je de slag in het water
en 
van de spatten
blijft alleen de spot
die het leven drijft.
Het water is weer rustig,
Het vergeet zo vlug zijn rimpels.
(Armand Van Assche)
Een mooi doordenkertje.
En dan komen we aan onze bewuste Poertoren. TorenTJE eigenlijk. De Poertoren is een klein monumentje dat ligt naast de brug over het Minnewater. Deze toren uit 1398 werd in 1477 ingericht als opslagplaats en atelier voor buskruit en is vreemd genoeg pas in 1991 erkend als beschermd monument.
??????????????????????
We stappen over het bruggetje, en zien links het Minnewater, één van de plekken die een toerist moet gezien hebben als hij/zij Brugge bezoekt. Het licht is niet ideaal om een foto te nemen, maar ik doe het toch. Alleen al het idee dat hier nu (het is omstreeks 7u15 ’s morgens) geen mens te zien is, doet deugd.
2
De belichting zit niet goed. Er zijn veel mooiere foto’s te vinden op het Internet, zoals de onderstaande:
2
Onderstaand fotootje lijkt stom, maar is voor mij een super herinnering. In mijn bestanden met oude familiefoto’s is op exact dezelfde plaats met exact hetzelfde bruggetje,… een foto gemaakt vlak na mijn geboorte. Zwart-wit, mijn vader staat centraal, met naast hem mijn meter en mijn peter, in zondagse kledij. Elke keer dat ik hier voorbij kom zie ik het tafereel voor me. Drie (toen) jonge mensen in de fleur van hun leven. Vandaag zijn ze er alle drie niet meer.
2
Met die herinnering en een beetje sombere gedachte voor ogen stop ik de bijdrage van deze week.Volgende week vervolg van onze wandeling rond de Brugse Vesten…

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

16 reacties op Photo Challenge – Lake Of Love

  1. Liese zegt:

    zo zie je maar dat foto’s zo belangrijk zijn hé!

  2. Rob Alberts zegt:

    Het is weer een gedenkwaardige serie foto’s geworden.

    Vriendelijke groet,

  3. Marion zegt:

    Mooie foto’s en een even mooi doordenkertje. Herinneringen. Ik vind ze vaak dubbel. Enerzijds mooi dat je ze hebt, anderzijds vaak een besef van wat men mist of wat voorbij is. Desondanks weer een mooi verslagje op de zaterdagochtend!

  4. Ik mis heel veel van wat voorbij is, maar gelukkig is er nog het heden en de toekomst, en die heb ik nog tegoed 🙂 !

  5. Suskeblogt zegt:

    Foto’s brengen nogal eens herinneringen naar boven. Vandaag is het hier niet anders.

  6. Joyce zegt:

    Ik was zo fanatiek bezig de tekst in dat doorkijkje te ontcijferen dat ik niet eens zag dat hij eronder stond hahahaha. Wederom mooie foto’s, maar het is dan ook gewoon een mooie stad besef ik me ondertussen 🙂

    • Kon je meteen controleren of je goed zat :).
      Wat onze stad betreft: in het begin van de challenge schreef ik dat je in Brugge mocht een fototoestel aan de gat binden en automatisch om de minuut een kiekje kan laten trekken – er komt altijd mooi resultaat uit.

  7. Je herinneringen zijn je kracht,….laat ze je niet somber maken,…die leven is eindig,…..ook ons eigen leven,……..wel weer een mooi beeld van je mooie stad!

    • Ons leven is inderdaad eindig, en hoe dichter je bij het eindstation komt hoe meer mensen dit kunnen vatten. Niet dat ik mij al dichtbij dit eindstation waan :), maar ik zie het bij de mensen rondom me.
      Dank voor het compliment over onze stad!

  8. Die oude Poertoren doet me versteld staan. Dat zo’n ding jarenlang als buskruitmagazijn diende zonder ooit als een raket te zijn gelanceerd…

    • Dit ‘buskruit’ dient met een korreltje zout genomen te worden. Bruggelingen waren in de Middeleeuwen al tevreden als ze de vijand konden afweren door de gevolgen van het overmatig eten van bonen, ui en koolgewassen.

  9. Billy zegt:

    een stad kan vaak hele mooie dingen (laten) ontwerpen, maar zoals je zelf al schrijft, het onderhoud is soms een ander paar mouwen.
    Mooi dat je die herinnering bewaart, Thomas. Wel jammer dat wij die oude foto er niet bij krijgen

Geef een reactie

