Een verplicht nummertje vandaag voor ons, Belgen.

Vandaag krijgen de meeste Belgen een extra dagje verlof. Onze ‘nationale feestdag’ (of ‘veestdag’, ik ben er niet uit).

We moeten er iets voor over hebben. Daarom: volgende instructies van Thomas Pannenkoek…

. Sta kaarsrecht en neem hoed of toupet af

. Kijk ernstig, alsof je net zure haring hebt gegeten

. Hou de rechterhand tegen de borst

. Met de linkerhand snuit je nog eens flink de neus, en steek de zakdoek opnieuw op zak (tenzij het een papieren is, dan verstop je die in een plantenpot)

. Die linkerarm hou je gestrekt, stijf tegen het linkerbeen

. Denk aan ons koninkrijk, en stel je daarbij niet teveel vragen

. Denk even aan onze koningen. De huidige en de ondertussen overledene, en probeer ernstig te blijven kijken

Start het filmpje van hieronder op Joetjoep en zing mee uit volle borst:

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

29 reacties op Een verplicht nummertje vandaag voor ons, Belgen.

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik pas!

    Op onze Koningsdag schreef ik over Sayasiri, mijn koningin voor vandaag.
    Misschien dat jij vandaag ook een prachtige prinses voorbij ziet lopen?
    Ik lees er dan graag over.

    Vriendelijke groet,

  2. Suskeblogt zegt:

    tiens ! ik heb Fabiola nog niet gezien vandaag.

    • Tja, Franky, sinds ons koningshuis het met een beetje minder geld moet doen heeft Fabiola haar kapper moeten ontslaan. Naar horen zeggen was ze vanmorgen drie uur in de weer om het vogelnest op haar hoofd wat treffelijk te ordenen, maar ze heeft op den duur haar haarborstel in de open haard gegooid (die nog steeds aan het branden is, want ze vindt het knopje niet om hem uit te doen).

  3. Ik heb deze instructies met militaire precisie uitgevoerd en ik moet zeggen: Het lucht op! Mijn neus biedt weer een volkomen vrije doortocht.

  4. Marion zegt:

    Wat is dat? Een log op maandag van Mr. P. ? Aha, een extra dag verlof. Ik ben zeer fier (of is het vier?) op onze Zuiderburen (ja, met hoofdletter), maar ik sla deze ode vooralsnog even over. Ik heb de Brabanconne (sorry, dat piemeltje onder de c kon ik niet vinden) wel geluisterd. Klinkt een stuk beter als dat graftakkenlied van ons!

  5. Joyce zegt:

    Ehm ik zal wel de grootste cultuurbarbaar ter wereld zijn hoor maar wat voor feestdag hebben jullie vandaag precies? Een soort koningsdag ofzo?

    • Oh Jocye, het is hier nationale feestdag, zoals jullie Koningsdag hebben of in Frankrijk le 14 juillet,….het is gewoon een extra vakantiedag waar ik graag aan deelneem,….de rest vind ik een grote komedie van marionetten,….

      • Dank je, miss C. :). Net zoals bijna alle wettelijke extra vakantiedagen (Pasen, Hemelvaart, Vlaamse Feestdag) is dit een dag waarbij de meeste mensen gewoon geen deftige uitleg kunnen geven aan het ‘waarom’ en er gewoon van genieten. Je bent dus zeker niet de enige ‘cultuurbarbaar’.

  6. Billy zegt:

    oei, nog geen haar op m’n hoofd die eraan gedacht heeft vandaag!
    Is dat erg, Thomas?

  7. Menck zegt:

    Ik heb mijn portie met graagte aan Fikkie gegeven. 😉

  8. Menck zegt:

    Vroeger, ja vroeger was ’t toch allemaal een stuk geestiger:

  9. els zegt:

    Wat een stijf gedoe toch hé?
    Ik ben meer voor de invoering van een vrolijk dansje. En iedereen zou er wat vrolijker door worden op de nationale feestdag.

  10. willy zegt:

    zou het kunnen dat Di Rupo stiekem “Allons enfants de la patrie
    le jour de gloire est arrivé” zou gezongen hebben…?

    anderen hebben dit hem voorgedaan

Geef een reactie

