Photo Challenge – Watertoren en Gentpoort

2

We blijven in het groen, en hebben nu ongeveer drie vierden van onze wandeling rond de Vesten gedaan. Kort voordien had ik de plaats kunnen fotograferen waar ooit de Katelijnebrug stond, maar dat lijkt me weinig zinvol.

2

3

In mijn piepjonge jaren herinner ik me dat op een dag de vervallen poort werd gedynamiseerd om plaats te maken voor het moderne verkeer. Jammer, zeer jammer. Sindsdien moeten we het stellen met vier overblijvende stadspoorten, waarvan ik er ondertussen drie heb laten zien (Ezelpoort, Kruispoort, Smedenpoort).

Op een paar honderd meter van de Katelijnebrug krijgen we zicht op een (naar mijn idee) prachtig monument dat de simpele naam ‘Watertoren’ meekreeg. Vorig jaar werd de broodnodige restauratie ervan afgewerkt. Stenen begonnen af te brokkelen, en er hing jaren een net rond om onheil te voorkomen.

2

2

2

Ik noem dit geen toren maar een prachtig monument. Een ronde mastodont in rode baksteen, die een onmisbaar deel van de Brugse skyline uitmaakt als je vanuit richting Assebroek richting binnenstad rijdt.

Ook hier wat poëzie rond de toren. Eenvoudige spreuken in steen gebeiteld en los in het gras geplaatst.

2

2

Lees ze eens voor jezelf, en sta er een minuut bij stil. Vooral de onderste “Nooit is een kooi” vind ik schitterend.

En dan komen we aan stadspoort nummer vier: onze Gentpoort. Hier komen we later zeker nog eens terug (als het slecht weer is), want onlangs is in dit gebouw een prachtig museum ingericht, en bovenop de toren kunnen we gaan staan om een prachtig zicht te hebben op de omgeving.

2

2We stappen nog wat verder, en bereiken een bruggetje dat speciaal werd geconstrueerd voor het jaar dat Brugge cultuurhoofdstad van Europa was.

2

Tot voordien kon je de cirkel rond de Vesten niet rond maken zonder natte voeten te krijgen :). Links ligt een mini yachthaventje, voor veel Bruggelingen een doorn in het oog.

2

Niet zozeer omwille van de bootjes die er liggen, maar wel doordat de bruggen langs de Ring bij mooi weer constant worden opgehaald omdat zo’n dikkenek met een yachtje even een pleziervaartje wil maken.

Enfin, het zij zo.

Vandaag sluit ik mijn bijdrage af met nog een zeer mooi spreuk waarbij je even moet stil blijven staan…

2

Volgende week maak ik deze wandeling rond, want de tijd tikt vlug verder en ik heb nog heel wat te tonen van Brugge en zeer nabije omgeving. Zal ik dit rond krijgen tegen eind december? Kweetniet – wat mij betreft hoeft dit niet (volgend jaar komt ook nog).

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

35 reacties op Photo Challenge – Watertoren en Gentpoort

  1. Liese zegt:

    jammergenoeg kan ik de onderste spreuk niet lezen, maar “nooit is een kooi” vind ik wel super gevonden!

  2. Marion zegt:

    Mijn emigratieplannen nemen steeds vastere vormen aan 😉

  3. els zegt:

    Hoe mooi, die spreuken. Het prikkelt de geest inderdaad tot nadenken…. En dan die monumenten, prachtig!

  4. bentenge zegt:

    Beste Thomas, het is van het goede te veel man. Pfff. Alhoewel de tijd daar lijkt stil te staan. Al dienen “antiek”.
    IK heb drie minuten zitten staren naar die cijfers en die rare tekens in “Noo11 is een k-001”. I don’t get it.

  5. Frans zegt:

    Prachtige laatste spreuk en dan ook nog vastgelegd in het mooi door jou beschreven Brugge.

  6. Suskeblogt zegt:

    Zo leer ik Brugge beter kennen en niet door van terras naar terras te verhuizen.

  7. “De gewoonte ziet zichzelf en denkt ‘dat ben ik niet’ ”, schitterende spreuk Mr.Pannenkoek,…..en je haalt er zelf maar uit wat je wil,….voor Carrie wil het zeggen, roest niet vast in gewoontes,….en wijk af en toe eens af en vooral, kom uit je comfortzone!! Leuke wandeling!!

  8. Rob Alberts zegt:

    Elders zorgt oorlogsgeweld nog steeds voor veel leed.
    Vreemd dat jou foto’s dan toch zoveel schoons laten zien.
    Verwonderde groet,

  9. kijk daarom wil ik niet uit gewoonte je blog bezoeken Thomas, maar gewoon omdat ik het leuk vind om je stukjes te lezen. 🙂

  10. Joyce zegt:

    Ik vind die spreuken echt waanzinnig, alle 3 zoveel waarheid en vind het ook mooi verwerkt in de omgeving. Zouden ze op meer plekken moeten doen 🙂 En idd nooit is echt een kooi!

  11. Billy zegt:

    dat de Bruggelingen niet gediend zijn met het ophalen van de bruggen voor de jachtliefhebbers hebben we zelf al ondervonden toen we al fietsend moesten wachten en de commentaren hoorden… 😉

    • Mocht dit maar één keer gebeuren, zou niemand daar iets van opmerken. Sommige dagen is het echt de ene draaibeurt na de andere, en dat voor een onnozel jachtje dat even de dikkenek wil uithangen… 😦

Geef een reactie

