Een wel zeer uitzonderlijke stoelgang

Mijn collega Rani, die ons volgende week verlaat, ergerde zich aan een opgelegde procedure die zo omslachtig is als van Rotterdam naar Nijmegen rijden via Parijs. Als doorgewinterde medewerker krijg ik heel vaak te maken met zo’n werkwijze, maar heb geleerd hier creatief ๐Ÿ™‚ mee om te gaan.

“Verdomme!” riep ze plots “Je zou hier echt een floeren aap van schijten!”

“Een wat?” riepen we in koor, gevolgd door een knetterend lachsalvo.

“Een floeren aap schijten, verdomme!” herhaalde Rani met een gezicht dat op donderen stond. Ze is een nogย  zeer jong veulen en zit normaal als een ballerina op haar bureaustoel, haar benen onder haar achterwerk geplooid (bijna geknoopt). Nu zette ze zich ‘deftig’. Haar blik spuwde vuur en ze had eerst de collectieve glimlach niet in het oog die ons gezicht sierde.

“Wa?” reageerde ze plots toen ze ons zag lachen, en eindelijk verscheen weer die stralende glimlach op haar gezicht die een vrouw nog mooier kan maken dan ze al is.

“Een foeren aap schijten?” vroegen we uit รฉรฉn mond.

“Hewel, kende da nie?” vroeg ze met zwaar dialectische tongval, in een taal die jongeren helaas als AN beschouwen.

“Ik kijk zelden in de pot als ik gekakt heb, maar ik zou me toch herinneren mocht er ooit een aap in hebben gelegen!” zei ik, omdat de anderen zwegen. 2 Wat zeggen jullie dan wel in zo’n geval?” vroeg ze benieuwd.

“Het is om je duim in je gat te breken,” antwoordde ik. Er is een variante “Het is om je duim in je hol te kraken,” maar die vind ik wat plat.

“Ik zal die onthouden!” zei Rani, en ze plooide opnieuw haar benen onder haar kont om haar werk verder te zetten.

Benieuwd als ik ben zocht ik de aap-uitspraak ’s avonds op via Google. En waarlijk… Er is zelfs een Facebook-account aan gelinkt.

2_1

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

52 reacties op Een wel zeer uitzonderlijke stoelgang

  1. Menck zegt:

    Dat is nu eens een uitdrukking die me totaal onbekend is. Ik vraag me daarbij tevens af wat ‘floer’ is.

  2. Liese zegt:

    ja, van die zachte “poane”

  3. Suskeblogt zegt:

    Ik vraag me af uit welke streektaal dit afkomstig is. Hier heb ik dat nog nooit gehoord.

  4. Marion zegt:

    Draai me nu geen rad voor ogen, Mr. P.! Ik ben de taal aan het leren!

  5. bentenge zegt:

    Wel kijk eens aan. Zomaar je benen in ballerinastijl onder je gat schuiven kan enkel als je eerst een floeren aap euh… nee, toch niet. Ik ben even mis denk ik.

  6. aspasiablog zegt:

    Nog nooit van gehoord. ๐Ÿ™‚ Maar het is daar met momenten precies wel gezellig bij jou op het werk. ๐Ÿ™‚

  7. Frans zegt:

    Ik verwonder me wederom over het Vlaamse taalgebruik. Ik vind het zeer vermakelijk.

  8. Het is dan ook een Antwerpse uitdrukking vrees ik,…….en dat wil zeggen, dit maakt me enorm boos,……;-),……..

  9. Rob Alberts zegt:

    Een ondersteunende foto van het zitwerk van Rani is toch niet teveel gevraagd???
    De combinatie van een jong veulen en een ballerina roept mijn interesse op.
    De geplooide en geknoopte benen lijken rechtstreeks uit de KamaSutra te komen.
    Nieuwsgierige groet,

  10. lol die moet ik onthouden!!

  11. Een Kempische variant is “Da’s om ne floere van te schijten!” ๐Ÿ™‚

  12. Rare jongens die Belgen. Want om een aap te schijten zul je hem toch eerst moeten eten… Dan heb ik persoonlijk toch liever dat ie uit de mouw komt.

  13. chrissebie zegt:

    Zo leren we nog wel wat van de jongeren! Zal ik niet meer vergeten, die floeren aap!

  14. Billy zegt:

    ik heb deze spreuk nog nooit gehoord, komt zeker niet uit onze regio… ๐Ÿ˜‰
    “Ge zoudt er het schijt van krijgen” gebruiken wij hier wel

Geef een reactie

