Photo Challenge – Boonwoten langs de Kruisvest

Augustus reeds vandaag… Vandaag zet ik een punt achter onze wandeling rond de Brugse Vesten. We zijn voorbij de Gentpoort. Het uitzicht van massieve oude bomen verandert wat, en we krijgen meer zicht op het stadsleven binnen de ring. Hier en daar een paar zeer oude typische Brugse woningen die ooit eens moeten en zullen gerestaureerd worden en in hun oude pracht hersteld. Onderstaande twee woningen kunnen altijd op mijn speciale aandacht rekenen. Waarom? Ze hèbben gewoon iets, een je ne sais pas quoi.

2

2

Zie je ze in sepia-versie, ga je meteen dromen naar het begin van de vorige eeuw. Wat verderop blijkt dat Brugge niet alleen bezaaid is met rijke herenhuizen, maar vooral ook met soms piepkleine werkmanswoningen. Er was een tijd dat de binnenstad heel wat industrie huisvestte. Eéns die de stad definitief verliet, pakweg vanaf begin van de vorige eeuw, is ook de stad (tijdelijk) wat leeggelopen.

2

Maar wees gerust, die evolutie is in positieve zin gekeerd. Begin de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn er kapitalen uitgekeerd aan subsidies om bestaande woningen te renoveren, moderniseren en terug aantrekkelijk te maken voor jonge mensen die zich opnieuw in de stad willen vestigen.

Ook deze buurt blijft groen en nodigt uit voor een wandeling.

2

Waar geen restauratie meer mogelijk was heeft onze stad gekozen voor sociale woningbouw. Met wat respect voor het verleden, maar zonder een exacte kopie te willen maken van wat er stond.

2

2

We naderen het eind van de wandeling. Herinner u dat we al drie stadspoorten hebben gehad. We startten met de Ezelpoort, dan kregen we de Smedenpoort, veel later de Gentpoort, en nu komen we opnieuw in het zicht van de Kruispoort, en daarmee is de cirkel van de stadspoorten rond.

2

Als je kijkt naar de onderkant vooraan de poort, zie je een laag haagje. Wat veel toeristen niet doen, doe ik wel voor jullie. We kijken achter dit haagje en zien…

2

… de plaats waar je tegen een Middeleeuwse poort kunt gaan plassen. Aan de dames is weeral niet gedacht. Dit laatste schrijf ik erbij omdat die woorden vroeger vaak kwamen van mijn moeder. Bij veel Brugse kerken vind je in een verloren hoekje buiten het gebouw vaak zo’n urinoir. Logisch dat vrouwen ook af en toe eens moeten gaan plasssen. Waar moeten zij dit doen? Anderzijds: daar gaan urineren is een ware uitdaging voor het reukorgaan. Niettegenstaande de stadsdiensten hier af en toe eens water en product tegen kappen, kan het er behoorlijk stinken.

Zeg dan nog eens dat Brugge niet vooruitstrevend is. Vlak naast de poort staat tegenwoordig een automaat om je fietsband op te pompen. In Hoogstraten, om maar één voorbeeld te geven, vind je zoiets niet. Naar het schijnt is daar het wiel zelfs nog niet uitgevonden…

2

Ik zei het in het begin van onze wandeling: er is één regel, namelijk het feit dat niemand mijn voorbijsteekt. Met uitzondering dan van af en toe een loper die ik wel door moet laten. ’s Zondags vroeg, als ik hier voorbijwandel rond een uur of half acht, krioelt het vaak van die lopers. In alle maten, geslachten en vormen. Enfin, zoveel geslachten hebben we niet lopen in Brugge – hoop en al een drie-tal. Er zijn mannen, vrouwen en iets tussenin. De kledij kan ook variëren, van dik ingeduffeld in de winter tot zeer fraaie blote benen (in heb de voorkeur voor meisjesbenen) in de zomer. Van die gespierde sportieve benen zoals mijn eigen lieve freule die heeft. Mmmmm…

Het fenomeen ‘woonboot’ (of boonwoot, zoals mijn titel van vandaag belooft) was tot voor kort niet gekend in Brugge. Vandaag kennen we dit al beter, zij het dat er nog niet zoveel liggen.

2

2

Bovenstaand exemplaar is een hele mooie, bewoond door één gezin. Plaats genoeg voor een gans weeshuis, inclusief hun koeien en varkens. Vorig jaar is die boot eens twee weken weggesleept naar Nederland voor een onderhoud, en ik moet zeggen dat die een leegte achterliet. Vreemd dat men op den duur gewend kan raken aan bepaald ‘meubilair’ in het kanaal.

Er ligt nog eentje achter dat bijlange zo mooi niet is, en recent nog verkocht werd.

2

Wat verderop een schuilhuisje, dat door mensen die ooit keken naar de reality-soap ‘OCMW Brugge’ zal worden herkend. Hier leefde een zwerver die van eten en kleren werd voorzien door mensen van het gebuurte.

2

Ik stap de Vesten af, en stap naar de Dampoort. Niet zonder een blik te werpen op de reconstructie van een middeleeuwse kraan die werd gebruikt om de schepen te lossen die aanmeerden in onze stad.

2

En ik word nog eens geconfronteerd met de ‘plaag van Brugge’. Constant gedraaide bruggen die dagelijks voor uren vertraging zorgt voor zowel automobilist, fietser of voetganger. Een auto kan nog eens een brug verder gaan rijden, maar als voetganger is het soms om te braken.

2

Maar uiteindelijk bereiken we dan wel terug de overkant van het kanaal, en zien we een oude bekende.

2

De nachtwinkel van onze Indiër. Nog een goeie kilometer stappen en ik kom terug aan ons kasteel, waar ik me kan klaarmaken voor de nieuwe werkdag. Een korte douche, hemd en das aan, schoenen vastknopen en instappen in de Hyundai.

Zo, wat vond je van deze wandeling? Voor wie start aan een Brugse stadspoort duurt het ongeveer een vijftigtal minuten om die af te ronden, toch als je goed doorstapt. Wie het liever op het gemak doet, hier en daar eens wil genieten op een bank met uitzicht op de prachtige zaken die je ontmoet, mag rekenen op een tweetal uur. Weet dat slechts heel weinig Bruggelingen die wandeling ooit volledig hebben gedaan. Desnoods neem je de picknick mee, vooral DOEN !

Enneh… vanaf volgende week gaan we resoluut de binnenstad in.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Photo Challenge – Boonwoten langs de Kruisvest

  1. Rob Alberts zegt:

    Boonwoten en gedraaide bruggen; prachtvondsten!
    Met plezier even meegelopen.

    Zonnige zomergroet,

  2. Marion zegt:

    Ik kon het niet laten even kort te applaudisseren! Al ben ik ook verheugd dat we volgende week de binnenstad ingaan! Wat ik me nu nog wel afvraag: Waar is die zwerver nu dan?

  3. bentenge zegt:

    Ik vond de wandeling fijn, en dacht… ik zet me nog wel even op een bankje wachtend op die gespierde benen van je freule als die voorbijloopt. Ondertussen genietend van andere mooie benen (en al wat daarboven nog aan hangt 🙂 )

  4. Frans zegt:

    Mooi slot van deze wandeling. Benieuwd naar jouw op de Brugse binnenstad.

  5. Suskeblogt zegt:

    die picknick is waarschijnlijk tegen dat ik verdwaal. Bedankt voor de tip !

  6. Zijn erg mooie foto’s geworden! Leuk om te zien

  7. Joyce zegt:

    Oei kijk erg uit naar de binnenstad foto’s; volgens mij is dat helemaal mooi! Zit trouwens te denken dat je meer foto’s geplaatst hebt die goed in sepia zouden zijn, Brugge heeft daar echt de ambiance voor 🙂

  8. Menck zegt:

    Heerlijk. En al zeker voor een Bruggeling van geboorte. 😉

  9. Mooi dat je tegen zo’n stuk historie aan kunt plassen zonder bekeurd te worden. Een zogenaamde plas zonder GAS. 🙂

  10. els zegt:

    Weer genoten van onze wandeling samen!
    Ik hoop dat je ons in de Brugse binnenstad niet vergeet te trakteren op nen ‘Straffe Hendrik’. Kijk er naar uit!

  11. Kristien zegt:

    Prachtig! Dank je wel! 🙂

  12. Billy zegt:

    het lijkt me een heel mooi idee om eens die wandeling te doen, Thomas!

Geef een reactie

