Photo Challenge 2014 – Homo Turisticus – mee met de toeristenstroom in Brugge

2

Vanaf nu tot eind van het jaar gaan we de binnenstad van Brugge in. Ik heb jullie voordien niet zeven maanden aan het lijntje gehouden, maar wou enkel meegeven dat Brugge meer is dan het mooie historische centrum waarvoor we beroemd zijn. We zijn een eerder kleine provinciehoofdstad, maar wel de groenste van ons land. En de meest verzorgde, met veel overtuiging.

Er was een tijd dat toeristenbussen steevast de toeristen afzetten op onze Markt of aan het Begijnhof, maar dit bleek onhoudbaar. Brugge heeft veel kleine en smalle straatjes waar amper een auto door kan, laat staan de massa toeristenbussen die week in week uit onze stad overspoelt.

De bussen worden nu afgeleid naar het ‘kanaaleiland’, op een grote parking tussen de Katelijnepoort en het station (herinner je die nog van onze wandeling langs de Vesten?). Daar worden de toeristen opgewacht onder een mooie moderne luifel. ‘In stijl’, mag ik zeggen…

2

En die stijl gaat verder als de massa over het brugje wordt geleid dat ofwel leidt naar het Minnewaterpark ofwel naar de dreef die leidt naar het Begijnhof.

2

De brug heeft niks Middeleeuws, maar past wel perfect binnen de parkomgeving.

2Soms worden boodschappen op bordjes verkeerd begrepen. Vorige week nog zag ik hoe de volledige bezetting van een Hollandse bus hun slip uit deed vooraleer over de brug te stappen.  Is een misverstandje… We bedoelen gewoon dat de planken op de brug glad kunnen worden als de hemelsluizen worden opengezet. Onderbroek aanhouden dus alstublieft, lieve Kezen!

2We kiezen om de binnenstad in te wandelen langs het Minnewaterpark. Een zeer mooi park dat pas een dikke dertig jaar is opengesteld voor het publiek. Vroeger was het eigendom van een nonnenklooster, en gebruikten de zusters dit om hun lusten bot te vieren tussen het groen. Het zijn ook maar mensen…

2

In dit park worden tegenwoordig ook muziekfestivals georganiseerd. Vind ik echt niet passen, zo midden in de stad. De beplantingen in het park lijden er fel onder, en de geluidsoverlast voor de buren is niet te schatten.

Op een doorsnee avond genieten heel wat mensen hier van de rust. Helaas wordt heel wat afval achtergelaten ondanks de vele vuilnisbakjes die er hangen.

2

Het klooster van de zusters kijkt uit op het groen. In bedoel dan links van de witte woningen (tamelijk recent gebouwde herenhuizen, voor mensen met een dikke portemonnee).2En, waarlijk, ik kan ook Thomas Pannenkoek hemzelve fotograferen. Onverwacht laat hij zijn schaduw zien.

2Je ziet het: een ware reus. Een enorme dikzak ook met benen van wel vier meter lang. Sinds jaar en dag een toeristische attractie in Brugge. Hij draagt een korte broek, want het is een mooie zomerdag. Kwart over zeven ’s morgens op donderdag. Bijna geen toerist te zien (maar die komen nog).

In het park ook een zeer mooi hotelletje, ooit het woonhuis van de vader (steenrijke tandarts) van een collega van me.

2Hiermee bereiken we de uitgang van het parkje, en staan we aan de voet van het heerlijke spektakel waarmee we volgende week helemaal zullen uitpakken. Even een blik op het eerste straatje buiten het park.

2

Volgende week bezoeken we het Wijngaardplein.

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

18 reacties op Photo Challenge 2014 – Homo Turisticus – mee met de toeristenstroom in Brugge

  1. Rob Alberts zegt:

    Of jouw gestalte en kleding een positieve invloed heeft op toeristen weet ik niet.
    Je foto’s zijn weer wel heel erg enthousiasmerend.

    Vriendelijke groet,

  2. Marion zegt:

    Hahaha, ik heb erg moeten lachen. Die rooie luifel is mij destijds niet opgevallen, maar wellicht stond die er 15 jaar geleden ook nog niet. Die Hollanders zijn toch rare snuiters, vind je niet? Ik dacht altijd dat ik lange stelten had, maar nee, er is altijd baas boven baas. Fijn weekend!

    • Die luifel én de bijhorende brug staan er misschien een jaartje of trien.
      Hollanders vallen best mee, hoor! Af en toe misschien een beetje rare manieren als ze naar het buitenland gaan, maar Vlamingen kennen er op dat gebied ook wel iets van.
      Ook voor jou een fijn weekend!

  3. bentenge zegt:

    Kijk, ik vraag me dan af wie/welk wegdek nu nat wordt van hollanders die hun slip uitdoen. Voor de rest kan ik enkel uitkijken naar de volgende sessie. De brug over, het stad in…

  4. Suskeblogt zegt:

    toevallig geen buslading japanners gezien die hun slip uit deden ? Je weet maar nooit !

  5. Billy zegt:

    geen lekker streekbierencafé in de buurt?

  6. Slipgevaar,…..:-), in het hotel zekers,…..wel eentje waar ik zou willen logeren,….en Martini royal,….het zijn onze nieuwe huisgenoten

  7. Als je natwegdek aan elkaar schrijft, dan gaat het woord “slipgevaar” ook een eigen leven leiden, Thomas. 🙂

  8. Prachtige plaatjes weer al wandelend met je mee, vooral die van de brug!

Geef een reactie

