Photo Challenge – Wijngaardplein

We zijn uit het groen, we verlieten het Minnewaterpark en stappen op het Wijngaardplein.

2

Dient het uitgelegd dat dit één van mijn favoriete pleintjes is in Brugge? Echt de plaats waar heel veel samenkomt. Het Minnewater, het Begijnhof, de poort naar het historisch centrum van de stad. Heerlijk en rustig wandelen hier. Het is wel aan te raden om een wasspeld op zak te hebben. De stadskoetsen hebben hier een rust- en drinkplaats en de broek van de paarden wordt hier leeggeschud. Het stinkt met andere woorden hard naar paardenstront. Maar: that’s life. Life is shit :).

Het sluishuisje dat je ziet is één van de sterkmakers van een foto van het Minnewater, van de andere kant van het meer gezien. Ik deed een poging in mijn wandeling op de Vesten, maar het licht zat niet mee (flauw excuus voor een fotograaf zonder talent als ik 🙂 ).

2

Hierboven een beter zicht op het huisje. Mooi, hé?

2

Op het plein ook een standbeeld van de Brugse dichter/schrijver Maurits Sabbe. Hij kijkt wat nors omdat net een duif op zijn kop zit te schijten. De beeldhouwer heeft hem indertijd zonder armen uitgewerkt, zodat hij het beest niet kan wegjagen.

2

In het kanaaltje grenzend aan het Begijnhof zie je zwanen die hun zwemvliezen wassen. Dit gebruik stamt uit de Middeleeuwen, las ik in de geschrifen van Hiëronymus Pannecoucke (naar alle waarschijnlijkheid één van mijn voorvaderen).

2

Iemand fan van de TV-serie Aspe? Bovenstaande woning was zogezegd de woning van het hoofdpersonage. ‘Dream on’, commissaris Van In, met jouw wedde zul je dit huis niet kopen vrees ik… Misschien wel met de wedde van zijn ex- en beeldmoooie echtgenote Hannelore Martens, maar die is ondertussen van hem weggelopen.

2

Toch nog even een foto capteren van het Minnewater. En weer die slechte belichting – het is me echt niet gegund om dit meer voor jullie op een mooie manier vast te leggen.

Enfin, wat er ook van zij, ik stop vandaag met dit pleintje en neem jullie volgende week mee naar ons Begijnhof. Maak er een vrome week van, zodanig dat ik met jullie niet in schande kom!

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in Brugge, Brugge Photo Challenge, filosofie. Bookmark de permalink .

25 reacties op Photo Challenge – Wijngaardplein

  1. aspasiablog zegt:

    Mooi plekje.

  2. Marion zegt:

    Nice! Ik had laatst ook een serie foto’s waar de belichting ronduit ruk was. Daar kan je dan zo van balen. Helaas. Desondanks vind ik het er prachtig uitzien. Ik ben erg benieuwd naar volgende week.

  3. De foto’s tonen de beperkingen van je camera. Tip: ga iets vroeger foto’s nemen. De felle zon zorgde voor te grote contrasten tussen schaduw en fel belichte delen. Dat leidt tot verlies van details. Daarom ga ik er ook meestal ga vroeg op uit om foto’s te nemen. Daarom dwepen veel fotografen met het ‘gouden uur’.
    De omgeving van het Minnewater vind ik het aangenaamst op een vroege zondagochtend terwijl het gross van Brugge (inclusief de toeristen) nog ligt te slapen. Dan kan ik echt genieten van de mooie omgeving.

    • Ik ga nochtans al redelijk vroeg op stap. Ben wel langzaam aan het uitkijken naar een camera met meer mogelijkheden.

      • Dan is je camera duidelijk gedateerd. Vooral de bovenste foto toont veel verlies in details waar het zonlicht het felst is. Wil je een goeie camera, kijk dan eens naar een iets ouder model waarvan de producent een nieuwer model heeft aangekondigd of waarvan er net een nieuwere versie van uit is. Zo heb ik een paar jaar geleden mijn Canon Powershot S95 kunnen kopen aan een zeer schappelijke prijs. De Panasonic Lumix Lx7 bijvoorbeeld is nu goedkoop want de Lx8 is al een tijdje aangekondigd.

  4. shivatje zegt:

    Een mooie stad Brugge en zeker als je er niet ver vandaan woont.

  5. Suskeblogt zegt:

    Of je bij mij in schande komt weet ik niet, maar vroom gaat het er allerminst aan toe.
    De soap gaat gewoon verder maar eerst mijn bijdrage aan de challenge.
    Mooie foto’s van Brugge en die beperkingen van je toestel doen me niets. Gewoon foto’s nemen en we zien wel.

  6. Rob Alberts zegt:

    Wat mooi.
    Waar zijn de begijnen?
    Een schone begijn maakt jouw foto’s nog beter.

    Vriendelijke groet,

  7. bentenge zegt:

    Schitterende bijhorende commentaar. Hoezo Hannelore is bij hem weg ? Loop ik achter met het lezen van boeken misschienst ?

  8. Vanwaar die namen Wijngaardplein en Minnewater, Thomas? Hebben ze werkelijk met een wijngaard en de liefde te maken? Je verraadt in dit stukje wel je stadse afkomst door te schrijven dat paardenmest stinkt. Ik als heikneuter een hobbyboer vind het nog net geen parfumgeur verspreiden. 🙂

    Gr. Henk

    • Soms is het ontgoochelend om de betekenis van een naam te kennen. ‘Wijngaardplein’, bijvoorbeeld: De oorsprong van de naam is nochtans verschillend. Wijn betekent in het Middelnederlands ‘laag, moerassig weiland’ en ‘gaard’ een besloten ruimte, zoals in boomgaard. Een ‘wijngaard’ is dus een meers of laag weiland, omsloten door water of door een omheining //-// Minnewater: Over de herkomst van de naam Minnewater bestaan verschillende theorieën. Volgens sommigen komt het van Middenwater (een kom). Anderen denken dat minnen een synoniem is voor mennen, het beheersen van het water van de Reie dus.

      Pas later werden betekenissen achter die namen gezocht die niks met de realiteit te maken hebben, maar die romantische versie nemen we liever aan dan de echte betekenis.

      Paardenmest kan dan wel een zeer rijke meststof zijn, maar het kan inderdaad zeer hard stinken. Zeker als ze de dag voordien saté met look hebben gegeten :)!

  9. Rob Alberts zegt:

    De ontnuchtering slaat ook bij mij toe.
    Hoewel ik eigenlijk nauwelijks drink.
    Maar de combinatie van modderverhalen en een Oosters culinair gerecht in een reactie volg ik niet.

    Maar beiden lijken mij voor een paard ook minder geslaagd.

    Vriendelijke groet,

  10. Billy zegt:

    ik zal je gebod indachtig zijn, Thomas!

  11. Joyce zegt:

    Mooi zeg! en zoveel zwanen!! Wauw dat zie je niet vaak 🙂

Geef een reactie

