Photo Challenge – het Begijnhof

2

We stappen over het Wijngaardplein resoluut richting ingang van het Begijnhof van Brugge. Aan het restaurantje op de foto heb ik zeer fijne herinneringen. In het begin van ons huwelijk moesten we op elke (toen nog) ‘frank’ letten en was er geen ruimte voor financiële excessen. In dit restaurant heb in mijn schat voor de eerste keer verrast op een heerlijke kreeftenschotel met alles erop en eraan. We hebben gesmuld dat het sop van onze kin en vingers liep. Lekker wijntje erbij, heerlijke sfeer,… Onvergetelijk.

2

En daar is ie dan, de poort. De schaduwen strooien wat roet in het eten voor de foto, maar het zij zo. Wij bezoeken Brugge altijd ofwel zeer vroeg ’s morgens ofwel nogal laat ’s avonds. Zo goed als toeristenvrij, dan moeten we ons niet druk maken in de horden volk.

2

Als je bedenkt dat de bloei van Brugge ontstond in de twaalfde eeuw moeten we toch vaststellen dat dit Begijnhof er relatief laat is gekomen (eind achttiende eeuw).

In feite is de definitie van een begijnhof: “begijnhof zelfst.naamw. een hofje waar vrouwen als geestelijke zusters tezamen leefden, zonder een kloostergelofte af te leggen”. In tegenstelling tot wat velen denken zijn begijnen dus geen kloosterzusters, maar gewoon dames die gebuisd waren in hun ingangsexamen voor non die in een soort commune samenleefden. Zij het dat het er zeer katholiek aan toeging.

2We stappen binnen, en zien een serie zeer mooie witte huisjes die als bij een vierkantshoeve gebouwd zijn rond een centraal grasplein.

2

2

2

Een mooie kapel ook

2

En een would-be nonnetje dat inderhaast vlucht voordat een toerist een foto van haar kan nemen.

2Want ‘o, neen’, zegt Thomas Pannenkoek – “Ze zijn daar weer !”

Ik toonde bewust nog geen enkele toerist op mijn foto’s tot vandaag. Eén of andere idioot heeft die mensen wijsgemaakt dat, wil je kunnen genieten van de pracht van deze stad, je er beter vroeg op uit trekt.

2

Om foto’s te nemen zoals deze…

2

en deze

2

en deze

2

Om dan, met pijn in het hart, afscheid van deze plaats te moeten nemen langs het zijpoortje.

2

Eigenlijk is deze plek op z’n mooist in de periode maart-april, als de honderden paaslelies op het binnenplein voor een soort extra rust zorgen, bovenop de sfeer die er sowieso al hangt.

Ik heb een fotootje ‘gestolen’ van het Internet

2

En ja, voor de liefhebbers van een heerlijke massage – er zijn in dit begijnhof twee dames die, elk in hun locatie, zeer ontspannende relaxmassages geven.

Tot zover mijn photo-challenge-bijdrage voor deze week.

Het zal een paar weken zeer stil zijn op deze weblog – morgen meer uitleg.

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

25 reacties op Photo Challenge – het Begijnhof

  1. Hillechien Prins zegt:

    Mooie fotoreeks

  2. Marion zegt:

    Jaaaaaaaa eindelijk foto’s die ik herken! Daar zijn Peter en ik ook geweest. Oké, wie niet die ooit in Brugge was, maar boeien! Die non. Cool. Ja, ik vind nonnen cool. Mooie foto’s zeg.

  3. chrissebie zegt:

    Bij die plaatjes denk ik direct terug aan onze “retraite” in het begijnhof , toen ik in hotelschool Spermalie zat! Nostalgie, ik keer er ook telkens graag terug als ik eens in Brugge ben.

  4. Liese zegt:

    oh neen hé, wie zal mijn zaterdagochtenden dan vullen met sappige verhalen??

  5. els zegt:

    In een begijnhof hangt altijd zo’n serene rust, daar hou ik van. Allemaal gelijkaardige huisjes, geen auto’s, hoge bomen, een kapel…zalig!

  6. shivatje zegt:

    Prachtige omgeving, ben er ook ooit gaan wandelen en heb me toen gewoon ergens gezet om te genieten van de rust.

  7. Suskeblogt zegt:

    lawaaierig gaat het hier nochtans nooit aan toe op deze blog? Enfin we lezen morgen wel !
    mooie fotoreeks, tis lang geleden dat ik daar nog eens geweest ben.

  8. Ik vind jouw lay-out ook geweldig!! Want dat is een frustratie bij Carrie soms, om de geschikte lay-out te vinden,…..:-). En het begijnhof,….hier zat ik op te wachten,…..die sfeer die daar hangt vind je nergens! Dank je om dit te delen,…..

  9. Die toerist is in ieder geval gelukt wat nog geen enkele lezer van jou gelukt is Thomas: hij heeft jou in levende lijve gezien en zelfs vastgelegd voor het nageslacht!

  10. Billy zegt:

    zoals zovele toeristen is dit een plekje dat ik al enkele keren bezocht heb, niet dat ik iets gemeen heb met begijntjes… 😛
    Maar die relaxmassages???

Geef een reactie

