Tijdelijk gesloten

2

Vrijdagavond heb ik mijn spreekwoordelijke das aan de kapstok gehangen voor drie weken verlof. Eindelijk!  Mijn bejaarde moeder begrijpt dit niet altijd. ‘Vroeger’ was volgens haar alles zwaarder in het leven, had men twintig dagen verlof en basta, moest men veertig uur per week werken,.. Nu zijn het allemaal luiaards.

Ik heb geleerd hier niet verder over te discussiëren, wat baat het ook. Als ik haar vertel dat de stress tegenwoordig te snijden is, dat de druk aan alle kanten op het randje van het menselijke balanceert, dat we misschien theoretisch in een zevenendertigurenweek werken, maar dat we heel veel (onbetaalde) overuren doen en daardoor meer werken ‘dan vroeger’, dat collega’s die vijf jaar met pensioen zijn een beroerte zouden krijgen mochten ze een weekje terug komen werken, dan luistert ze niet eens en wacht ze tot ik stop met zagen. Niet op haar opmerkingen ingaan is dus de boodschap :).

Het werk loslaten kan ik niet door de deur achter me dicht te trekken. Eerst moeten de ‘heb ik niet..- enzovoort- vragen’ worden opgelost. Heb ik niet vergeten… Heb ik wel… Had ik niet beter… Zou hij wel… Wat als… Hopelijk zal… Tot mijn lieve schat mij eerst een ongeluk schopt, en nadien een stoel op mijn hoofd kapot slaat met de dwingende vraag “Wanneer zul je nu eindelijk dat werk eens loslaten?”, waarop ik met bloedende schedel en gekneusde ribben probeer op te staan, de doodsreutel binnen handbereik, beseffend dat ik dit eigenlijk beter zou doen.

Vrees niet, het ligt niet in de aard van mijn keppe om zo gewelddadig te zijn. Mijn lieve schat, zo is ze niet…

Eerst een reisje Corfu. Reeds geboekt eind december vorig jaar omdat je dan de meeste keus hebt in de online-reisbrochures. Waarom deze bestemming? We hebben al heel wat gezien van Griekenland, maar zijn nog nooit in Corfu geweest.

2

Twee uur op een zacht vuurtje bakken langs beide zijden, en opdienen met verse sla, tomaten en spruitjes

Een wandeling in de natuur? Hoe meer hoe liever :)

Een wandeling in de natuur? Hoe meer hoe liever 🙂

De valiezen staan klaar om vandaag, kort na de middag, naar Zaventem te treinen. Tsjoeketsjoeke trein. Eerst een korte nacht in een hotelletje, en dan een zeer vroege ochtendvlucht richting Corfu. Geen reis waar we per sé een druk programma willen afwerken, neen. Gewoon ‘dolce far niente’, op ons af laten komen wat op ons afkomt. Genieten van de zon, de omgeving, van het lekkere Griekse eten, van elkaar. Een boek lezen, een tweede, derde, vierde of meer. Wandelen, fietsen, een uurtje rusten op het strand. Mediteren aan het water, terrasje. Koffie, een biertje, een glas retsina met een snakkie. Gegrillde octopus bijvoorbeeld, heerlijk! Filosoferen over wat was en wat komen zal. Het werk vergeten en inspiratie opdoen voor mijn weblog. Een fotootje nemen, of beter: een paar honderd foto’s. Jarig zijn op reis – ook altijd leuk!

2

Ergens rond de tiende september kom ik terug. Deze weblog zal twee weken geen input krijgen. Op reis geen internet, kwilnie, dus lukt het ook niet voor reacties. Sorry daarvoor.

Eigenlijk moet ik mij ook eens bezinnen over mijn weblog. Nog nooit hield ik het zo lang vol op één site. Steek ik er niet teveel tijd in? Heeft het wel nog zin? Ik probeerde vanaf de geboorte van deze weblog wat ‘anoniem’ te blijven, maar besef dat ik meer en meer van mezelf loslaat. Dat ook meer en meer kennissen en familieleden deze blog gaan lezen – kan ik dan mijn pen nog vrij bewegen en eens een onderwerp aansnijden waarop wat taboe rust?  Begin ik niet misschien beter een nieuwe weblog onder een andere naam, zodat ik weer even vrij ben als bij de start? Onder de naam ‘Wortelpuree’ bijvoorbeeld, ‘Mijn Gat Jeukt’, of ‘Hoor ik daar een Poesje Blaffen?’, drie namen die me zomaar op dit moment in gedachten schieten. Of ietsje ernstiger (want waarom slaag ik er altijd in om de ernst te verliezen) met een naam als ‘Des Nachts is het Donker’, ‘Paul Einstein’, ‘Mijn Leven Als Onderpastoor van Wuppelgem’ of ‘Pi is Drie Komma Veertien’ – daarmee kan ik pas alle richtingen uit. Inspiratie genoeg.

Hoe dan ook, op de eerste verjaardag van Thomas Pannenkoek beloofde ik er een jaar extra bij te doen, en dat hou ik sowieso vol. Minstens tot half januari 2015 dus.Raak ik daarover zonder kleerscheuren komt er misschien nog een jaartje bij. Het gevoel van elke blogger, durf ik denken, en één van de dingen waarover ik met mezelf discussie zal voeren met mijn voeten in het zeesop, turend in de verte naar het niet al te snuggere woepahoelievogeltje dat in haar vlucht een ei legt die zonder parachute veroordeeld is om bij aankomst uiteen te spatten. Welhere, dat eitje…

Moét ik gegeten hebben in Griekenland. Gegrilde octopus, hier vergezeld van calamari

Moét ik gegeten hebben in Griekenland. Gegrillde octopus, hier vergezeld van calamari

2

De Eiffeltoren van Corfu – een ‘must have seen’ !

Een fietsje huren om het eiland te verkennen. Zeker en vast (als we de kans krijgen)

Een fietsje huren om het eiland te verkennen. Zeker en vast (als we de kans krijgen)

Hoog tijd voor een duw op de pauzeknop. Of voor de ‘pauzeknoppen’ in het meervoud. Die van het werk, de drukte privé, het schrijven, de alledaagse probleempjes die iedereen (dus ook mezelf) overvallen.

Vanaf elf uur vanmorgen sluit ik de laptop en gooi de sleutel over de haag, steek ik mijn hersenen in de koelkast totdat we terugkomen uit Corfu en deponeer ik mijn voorlopig laatste drol in onze porseleinen pot. Misschien zal ik die ook doorsassen, tenzij hij zodanig kunstig gedraaid is dat ik hem over twee weken wil terugzien. Misschien, we zien wel…

Het ga jullie goed!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie, reizen en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

43 reacties op Tijdelijk gesloten

  1. Rob Alberts zegt:

    Fijne vakantie!!!
    Vriendelijke groet,

  2. Suskeblogt zegt:

    geniet maar van je vakantie;

  3. aspasiablog zegt:

    Fijne vakantie! Geniet ervan!
    En niet met je blog stoppen, hoor! 🙂

  4. Marion zegt:

    Wat een heerlijke vakantie hebben jullie in het vooruitzicht. Beetje dit, beetje dat, beetje we zien het wel. En dat allemaal op Corfu. Heerlijk! Ga genieten zou ik zeggen. Ik ga je stukjes missen in de weekenden, evenals je altijd verrassende commentaar op mijn eigen logjes, maar ik heb dat gemis ruimschoots over voor een voor jou meer dan verdiende vakantie. En wat je in de toekomst ook besluit, hoe je nieuwe blog ook gaat heten, De Wandelende Winterpeen of de De Lallende Leuter, het is mij om het even, als je het mij maar even laat weten. Laat alles achter, Mr. P. en ga genieten! Tot later! X

    • “De Wandelende Winterpeen” – wat een heerlijke alliteratie 🙂 !
      Dank voor je uitgebreide reactie en de reiswensen. Tot later indeed, en blijf op je tanden bijten met je herstel. Het lukt je zeker, als je maar genoeg geduld hebt (en steun en Peet en consoorten).

  5. Nachtbraker zegt:

    Geniet met volle teugen van je verlof, die gegrillde octopus ziet er heerlijk uit!! Oh, en ik begrijp je blogtwijfels hoor 🙂 Blijf vooral schrijven, je hebt talent… En als het niet hier is, dan ergens anders hé 😉

    Gr,
    J. Braker

    • Echt, ik zweer het je, het terrasje met het eerste bordje dat ik morgen zie waar gegrillde octopus wordt aangeboden, zal ik als een uitgehongerd varken op speed bespringen :).
      Blijven schrijven doe ik zeker, in welke vorm dan ook. Die blogtwijfels (die iedereen wel eens heeft af en toe) waren een kleine oprisping, en je weet hoe dat gaat met oprispingen…

  6. chrissebie zegt:

    O Pannenkoekje, ik gun het je allemaal, Corfu, gegrilde octopus, fietsen op het mooie eiland Corfu, ( heb ik van horen zeggen ) Maar ik zou het heel jammer vinden als je niet terug zou bloggen. Maar nu eerst “Genieten”!

  7. Kristien zegt:

    Kalo Taxidi!

  8. Menck zegt:

    Naar verluidt hebben ze in Corfu de rode loper reeds voor je uitgerold. Het wordt voorzeker een vorstelijke vakantie. Geniet ze!

  9. els zegt:

    Ik zal je missen!
    Gooi je sleutel toch maar niet te ver over de haag zodat je hem snel terugvindt.
    Geniet, samen met mevr.Pannenkoek, ongelofelijk veel van jullie vakantie!

  10. shivatje zegt:

    Fijne vakantie en hopen dat het weer beter is dan hier.

  11. Is de pannenkoek nu echt met vakantie als Carrie jarig is? Het is je van harte gegund, ik heb jaren een hele rustige saaie job gehad en dat was achteraf bekeken zalig, nu weet ik niet welk werk ik eerst moet aanpakken en blijft de stapel groeien, wat inhoudt dat ik werk mee naar huisneem, vroeger begin en later stop,…maar eerlijk ik wil dit eigenlijk niet,……want het geeft me stress in der est van mijn persoonlijk leven en dat is het echt niet waard,…dus ik begrijp het stressgehalte wel,…..en vroeger was het allemaal beter hé 🙂

    • Teveel werk mee naar huis nemen is niet gezond, beste C. Heb ik ook vaak gedaan, maar op den duur wordt het als ‘normaal’ beschouwd en kijkt men je zuur aan als het eens niet past.
      Ik verjaar de vijfde, heel dicht bij de verjaardag van jou dus. De kans dat we samen in het moederhuis lagen is eerder gering, gezien jij 15 jaar na mij bent gekomen :).

  12. En dan vergeet ik nog te zeggen, geniet van je vakantie en kick overal van af,……en je bent pas teveel met je blog bezig als het tegen je zin wordt,….en wat is anoniem hé 😉

  13. Wat een heerlijk vooruitzicht! G E N I E T…

  14. Wees maar blij met zo’n vrouw van het type harde heelmeester die gapende wonden maakt. Ik wens jou en je vrouw een hele fijne vakantie Thomas.

    Groeten, Henk.

  15. Paul zegt:

    Fijne vakantie. Ik hoop stilletjes op een vakantiegroet hier online.

  16. Een hele fijne vakantie toegewenst Don. Ik heb wel eens spijt dat mijn blog niet anoniem is, maar het voordeel is dat ik mijn gedachten beter verwoord wanneer ik een gekke/kritische post plaats, misschien iets om in je hoofd te houden nu je steeds bekender wordt 🙂

  17. Billy zegt:

    je begint bijna te schrijven in de stijl van Brusselmans, Thomas!
    Veel plezier op reis, en als je terug bent verwachten we wel dat je hier uitgebreid verslag komt uitbrengen. Stoppen en elders herbeginnen? Ben je gek!

  18. missanstro zegt:

    Prettige vakantie! Ik hoop dat je niet stopt want je bent een van mijn favoriete bloggers!

  19. chefdelacuisinedelavie zegt:

    Beste heer Pannenkoek, geniet met volle teugen van je vakantie, laad je batterijen op en kom terug met verse moed, nieuwe ideeën en een scherpe pen!

  20. Liese zegt:

    het parochieblad zal u dankbaar zijn voor een nieuwe lezer! veel plezier!

  21. Joyce zegt:

    Hele fijne vakantie, geniet er van!!

Geef een reactie

