Photo Challenge – Back to the roots (of toch bijna)

2

Leve het op voorhand programmeren van logjes. Op dit eigenste moment zijn we toe aan de laatste dag van onze reis in Corfu. De dag van: ‘nog één keer’.

Nog één keer de bus nemen naar Corfu Stad, nog één keer naar het strand, nog één keer een terrasje doen op dit pleintje onder die bomen-met-laaghangende-takken-waarvan-ik-de-naam-nu-nog-niet-weet, nog één keer een wandeling in die gezellige straat achter het hotel, nog één keer een karafje retsina drinken, fêtakaas eten,… Mogen in de late namiddag komen we dan thuis met een valies vol dampend en stinkend wasgoed, maar vooral met een hoofd vol blijvende herinneringen. Een collega van me verwoordde het onlangs zeer mooi in het personeelsblad: “Mijn rijkdom zijn de herinneringen aan onze reizen”. Bij ons is het maar net zo. Als ik zo ruw uitreken, moeten we tijdens ons huwelijksleven al meer dan vijftig reizen hebben gemaakt samen.

Dus nog geen commentaren op jullie logjes vandaag, morgen allicht ook nog niet, maar vanaf volgende week haal ik de schade in. Beloofd!

Even jullie geheugen opfrissen. Moet wel, want Gerard WordPress zei me onlangs dat door het overdreven gebruik van alcohol en andere geestverrijkende middelen jullie hersenen niet meer naar behoren werken (gelukkig de mijne nog wel 🙂 ). We hebben vorige keer een bezoek gebracht aan ons Begijnhof. Mooie beelden, waarbij jullie onder andere het sexy kontje van een begijn hebben gezien.

Als ik in die buurt ben, maak ik altijd een straatje om, en ga kijken naar de eerste echte woning die we betrokken toen we zijn gehuwd. Voordien woonden we enkele maanden in een appartementje in de wijk Sint Gillis, hierover misschien later iets meer.

Eerst een kleine halte voor de foto bovenaan. Op weg van het Begijnhof staat een restaurantje (foto boven) dat tot voorheen niet meer was dan twee piepkleine krotwoningen. Met veel geduld (en geld allicht) is men erin geslaagd daar één gebouwtje van te maken, dat sindsdien dienst doet als restaurantje. Zeer mooie ligging, maar we zijn er nooit gaan eten.

Hieronder dan de ‘Sulferbergstraat’, waar we woonden. Ik heb het vroeger al gehad over de beperkte mogelijkheden van ons fototoestel – hier vind ik net de schaduwen van de vensters aan de overkant van het straatje leuk weerkaatsen op de gevels.

2

Onze woning zie je hieronder. Een zeer eenvoudig huurhuisje dat destijds over geen enkel comfort beschikte. De elektriciteit was voldoende om een televisietoestel te doen spelen en een licht te doen branden, niet voor meer. Er was geen badkamer, geen toilet met spoeling. Als we naar het toilet gingen, dat buiten stond, moesten we een kan water meenemen om onze productie weg te spoelen.

2

Desondanks kan ik toch een paar hoofdstukken van een boek volschrijven met sappige anekdotes hierover. Over de woning zelf, de buren (met de mooie namen Florida en Albert, Willy en Marina), wat we binnenskamers hoorden vanachter de dunne muurtjes, wat we op het koertje hebben uitgericht,… Hilarisch, soms. Ik hou het hier heel braafjes en zwijg er verder over.

2

Aan het eind van de straat is het domein van de kunstacadamie. Een doorn in het oog voor wie ’s avonds de auto voor de deur wou parkeren. Nooit plaats, altijd bezet door studenten van die academie.

Bij mijn wandeling, ergens eind juli van dit jaar, was wél veel plaats op de parking van de academie zelf. Geen lessen, weet je wel. Eén auto stond verweesd te wachten op zijn bestuurder. De beschildering had niets met kunst te maken, of misschien net wel. Een (héél klein 🙂 ) beetje sekistisch, maar toch grappig. Men heeft mij gevraagd om erbij te poseren, maar ik had geen witte slip voorhanden.

2

Ik wou hem julllie niet onthouden :).

Zo, dit was een zijsprongetje in mijn fotobijdrage over Brugge dit jaar. Hopelijk hebben jullie er toch van genoten.

Voor de rest: tot mijn terugkomst, ergens begin volgende week…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in Brugge, Brugge Photo Challenge, filosofie. Bookmark de permalink .

29 reacties op Photo Challenge – Back to the roots (of toch bijna)

  1. Hillechien Prins zegt:

    Geniet nog van “de laatste keer” en goede reis terug

  2. Niet dat mijn hersenen goed werken maar het heeft niets te maken met het gebruik van alcohol. Jaren was ik geheelonthouder en nog altijd beperk ik het drinken van alcoholische drankjes tot een minimum. De eerste foto was het geboortehuis van mijn grootvader. Die heeft daar ook verhalen over verteld. Telkens hij daar passeerde (of gepasseerd was) moest hij daarover vertellen. Het was wel de helft zo groot als het huidige restaurant want nu bestaat die eigenlijk uit twee afzonderlijke huisjes die samen gevoegd zijn.
    Nog een prettige reis en een vlotte, aangename trip terug naar huis.

  3. Rob Alberts zegt:

    Na jullie terugkomst kijk ik uit naar de Griekse foto’s.

    Vrolijke groet,

  4. chrissebie zegt:

    Ik ben vooral benieuwd naar de foto’s van Corfu Pannenkoekje. En ik heb het er voor over, de stinkende en dampende valies bedoel ik. Alleen retsina lust ik niet, geef me maar een ouzo als aperitief, met een schaaltje olijven.

  5. bentenge zegt:

    Alcohol, wat is dat ? I don’t seem to remember.

  6. Marion zegt:

    Wat een verrassing deze post. Ik had er niet op gerekend. Vandaar ook dit waanzinnig late tijdstip dat ik mij hier meld. Toch voelt het een beetje als een voetbalwedstrijd kijken waar je de uitslag al van weet. Het commentaar is niet live, je weet al dat die penalty er niet in gaat, het is …. Nee, het is gewoon niet zoals het hoort te zijn. Desalniettemin, geniet jij nog even lekker een dagje van je vakantie, dan genieten wij wel van de achterkant van die dames… ik bedoel, dat busje.

    • Ha, die Marion!
      Ik weet niet hoe het er bij jullie aan toe gaat, maar bij ons gebeurt het vaak dat een penalty er bij een herhaling wél in raakt. Bizar dat dit bij jullie niet lukt…

      • Marion zegt:

        Ha, look who’s back!
        Nee, dat gebeurt bij ons niet. Dat kan denk ik ook alleen in België. Tof dat je er weer bent. Hoop dat je een goede vakantie hebt gehad. Ik lees er vast en zeker binnenkort wel wat over. Adiego!

  7. Suskeblogt zegt:

    ik ben benieuwd naar wat je ons te vertellen en te tonen hebt en daarmee bedoel ik niet foto’s van je achterkant in witte onderbroek hoor ! 🙂

  8. Menck zegt:

    Cool: die laatste twee sexy modellen zijn, geheel letterlijk, aan elkaar vastgeklinkt. 😀

  9. Wat een aangename verrassing in mijn verjaardagsweekend :-),……herinneringen zijn mijn rijkdom, inderdaad je echte rijkdom,……en die foto op dat busje, sexy maar dat zijn de onderbroeken echt niet van het bekende merk, ze zijn alleen comfortabel :-), een goede terugreis en ik lees je snel weer,….

  10. Joyce zegt:

    Blij dat ik weer wat van je verneem Thomas, heb jou en je blogjes gemist. Alleen die laatste foto, had dat nou niet met mooie mannen gekund? 😉

  11. Billy zegt:

    ik ondervind regelmatig dat Gerard het bij het rechte eind heeft… 😉

  12. tinyblogt zegt:

    Jeiii! Nog een bloggende Bruggeling! Ik ga je volgen, ha. En die huisjes/huis/restaurant is jaren een restaurant (De bekoring) geweest, maar is nu een bar met de weinigzeggende naam “One”. Ze hebben een aangenaam terras en lekkere drankjes en fingerfood waarmee ze passerende toeristen lokken, maar er zit zelden veel volk. ’t Is misschien een beetje duur…

  13. Inderdeed 🙂 – Bruggelling, geboren en geschoren!
    Mij volgen kan tot ernstige gevolgen leiden, want er staat nogal wat gezever en gezwans op mijn blog…
    (ben zelf ook benieuwd naar de hele Tiny-reeks!)

  14. tinyblogt zegt:

    Gezever en gezwans! Wanneer doen we een wedstrijdje? 🙂

Geef een reactie

