Photo Challenge – in de Stoofstraat

2De zon was ons goedgezind de voorbije week. De werkweek was hevig, maar kon bijna elke middag onderbroken worden door een gezonde wandeling in de boerenbuiten. Dank je wel, zon!

Terug naar de challenge. Ik moet jullie dankbaar zijn, beste lezer. Door jullie ontdek ik totaal nieuwe dingen van Brugge, zaken die ik voordien nooit had kunnen vermoeden.

2Bij ‘stoofstraat’ denk ik aan een kachel. Verkeerd, Thomas, want de oorsprong ligt in het woord ‘badstove’, dat vroeger niet meer of niet minder was dan een bordeel. Ik had nooit kunnen vermoeden dat zo’n oerkatholieke stad als de onze ooit bordelen heeft gehuisvest.

2

22

2Van bordelen is hier vandaag geen sprake meer. Er zijn een paar idyllische restaurantjes en een paar zaken waar pralines en souvenirs worden verkocht.

2

Ik was even van mijn melk bij dit stuk van mijn wandeling. Onlangs heeft het stadsbestuur die borden laten plaatsen (middeleeuwse tekeningen die je hierboven terugvindt) – voordien was dit wat mij betreft een vluchtstraatje om het gedrum van alle toeristen te vermijden als ik me door de Katelijnestraat moet begeven.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

30 reacties op Photo Challenge – in de Stoofstraat

  1. Rob Alberts zegt:

    In het centrum van Amsterdam schijnt ook zo’n straatje met Aziatische vrouwen te zijn …..
    De Burgemeester is nu druk bezig om daar panden op te kopen en te veranderen in een nette buurt.
    Vriendelijke groet,

    • Naar het schijnt (want ik ben er nog nooit geweest 🙂 ) gebeurt zoiets ook in België (Antwerpen, Gent,..). ‘Het oudste beroep ter wereld’ zal allicht altijd blijven bestaan – de huisjes van plezier verplaatsen dan gewoon naar een andere plaats…

  2. Marion zegt:

    Wat een gezellige boel moet dat geweest zijn in die Stoofstraat. Ik zelf moest in eerste instantie aan het draadjesvlees van mijn oma denken. Zo zie je maar weer wat het woord stoven met de brein doet.

  3. Haha, stoven.. Ik had daar ook nooit aan gedacht!

  4. shivatje zegt:

    Zo zie je maar dat men gaat wandelen al is het in je eigen buurt dat je toch nieuwe dingen tegen kan komen.

  5. Suskeblogt zegt:

    geen stoven (bordelen) meer in Brugge ? Waarschijnlijk omdat er geen katholieken meer zijn. 🙂

  6. In de middeleeuwen vond het baden voornamelijk plaats in openbare badhuizen. Echter, het waren toen ook trefpunten voor prostitutie. De rijkere mensen baadden het meest thuis. In de tijd dat men nog geen badkamers kende, stond het bad waarschijnlijk in de slaapkamer. Het waren grote houten kuipen waarin een linnen doek werd gelegd om de bader te beschermen tegen splinters.
    De badhuizen die in de middeleeuwen in de Stoofstraat bevonden, waren toch in de eerste plaats echte badhuizen. Dat er ook prostituees te vinden waren, was toen een gewoonte. Je kon ook naar een badhuis gaan enkel om te baden. Er zijn trouwens nog steeds badhuizen in de grote steden te vinden. In Antwerpen en Brussel kent men dit nog steeds – wel zonder prostituees.
    Er is trouwens ook een Stoofstraat in Brussel die beroemder is want op de hoek met de Eikstraat staat het beroemde Manneken Pis. Ook gekend is de Stoofstraat in Antwerpen

  7. In dat straatje hebben waarschijnlijk heel wat mannen hun eigen vrouw een kool gestoofd…

  8. bentenge zegt:

    Het waren geen bordelen, maar badstoven. Sauna’s avant la lettre 🙂

  9. tinyblogt zegt:

    Die chique publieke sauna’s komen nu weer als hype naar boven, het grote verschil is dat je nu meestal van een bordje moet lezen dat “intieme, zowel gewenst als ongewenst, handelingen niet toegestaan zijn”. In de Stoofstraat-tijd ging dat wellicht weinig zin gehad hebben, analfabetisme vierde eveneens hoog tij. Dit geheel terzijde natuurlijk. Die bordjes met tekeningen hangen daar nu toch al een paar jaar hoor Thomas. Je moet meer buiten komen, vent! 🙂

  10. Eilish zegt:

    Ik heb ooit een stadswandeling door Brugge gemaakt met een Spaanstalige gids (met de avondschool Spaans – uiteraard, Russisch zou belachelijk zijn) en toen hebben we ook de uitleg gekregen bij de Stoofstraat. Ik moet zeggen, ondanks dat onze ‘vocabulario’ twee jaar geleden nog niet optimaal was, hadden we die toch allemaal begrepen 😉

  11. Joyce zegt:

    Het is bijna een vvv gids aan het worden die photochallenge van jou 😉 Mocht ik ooit nog eens naar Brugge komendan print ik gewoon je blog uit 😀

  12. Wel ik voel me vereerd dat jij je lezers bedankt,…..:-). Doe vooral verder met je wandeltochten, ik geniet met volle teugen,…

    • Zonder lezers en al hun fijne reacties was deze weblog al lang opgedoekt :), echt waar. Mijn lezers zijn toevallig ook de auteurs van mijn eigen favoriete blogs, en die zorgen zonder dat ze het weten een inspiratie voor de meeste van mijn eigen logjes.

  13. Billy zegt:

    ik had nooit kunnen vermoeden dat “stoof” met bordelen te maken had…

Geef een reactie

