Photo Challenge – van Katelijnestraat naar…

2

Brugge is de laatste jaren geëvolueerd naar dé chocoladestad van België. Dominique Persoone, dé chocoladepaus van België, Europa en zelfs de hele wereld heeft hier zijn thuisbasis.

Hierboven zie je de etalage van een chocoladewinkel in de Katelijnestraat. Om maar te zeggen dat de evolutie van pralines naar echte kitsch is ingezet. Vijf jaar geleden waren chocoladen borsten iets wat toeristen blijkbaar aantrok, nu zijn er de chocoladen penissen en andere brol. Ik ben er geen voorstander van, anderen blijkbaar wel. Toen ik deze foto nam was net een ouder koppeltje Britse toeristen aan het wegwandelen. Ze gniffelden nog na bij wat ze er gezien hadden.

De Katelijnestraat was tot voor de invoering van het Kanaaleiland als losplaats voor toeristen een dode straat. Een straat waar verkrotting hoogtij vierde en waar geen toerist langs kwam. Dit is op z’n minst gezegd serieus veranderd. De ene winkel plakt nu tegen de andere, meestal met dezelfde waren, dezelfde souvenirs, dezelfde brol.

2

Zaken die heel vaak niets met Brugge te maken hebben, maar Jan Toerist ik koning, zeker?

2

‘Mazzel is een woord dat in België niet wordt gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat Nederlanders dit opschrift leuk vinden…

2

Nog wat BVT (brol voor toeristen)

2

Gelukkig hier en daar een mooie gevel aan het water

2

En het zicht op de Mariastraat, waar ik het verder nog over zal hebben

2Want we gaan op weg naar een zeer mooi monument van Brugge. Wordt dus heel zeker vervolgd.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Photo Challenge – van Katelijnestraat naar…

  1. Marion zegt:

    Lijkt me wel lollig, zo’n chocoladepenis. Je krijgt hoe dan ook de neiging er eerst aan te zuigen, dat kan niet missen. Ja, dat is inderdaad een leuke naam voor een souvenirshop. Ik wist ook niet dat dat niet zo’n gangbaar woord was in België. Grappig. Nou, ik wens je een fijn weekend en kan alleen maar zeggen: De mazzel!!!

  2. Suskeblogt zegt:

    De Katelijnestraat ken ik vooral van de Striep waar ik vroeger regelmatig eens langs liep.
    Sedert er hier ook dergelijke winkels zijn is dat bezoeken drastisch verminderd.

  3. shivatje zegt:

    Zo een chocoladewinkel hebben we ook in Antwerpen vind het altijd leuk om te zien wat ze allemaal in hun hoofd halen om het te maken in chocolade.
    Toch is het toch leuk om Brugge te leren kennen van het gids onbekend maar met prachtige woorden en foto’s. Ik wacht weet tot de volgende wandeling.

  4. tinyblogt zegt:

    Als je met de fiets door de Katelijnestraat wil, is het meestal in kamikazestijl: je maait er de toeristen van de weg of zij lopen jou ondersteboven. Altijd weer spannend! En dat is in de laatste twintig jaar inderdaad alleen maar erger geworden.

  5. Rob Alberts zegt:

    Het zoete gaat aan mij voorbij.
    Een bittere smaak waardeer ik wel.
    De prullaria in de vormen bekoren mij ook al niet.
    Het doet mij denken aan de namaak chocolade sigaretten als Sinterklaas geschenkje ‘ s morgens in mijn schoen.

    Alleen Sinterklaas bestaat niet en zijn Blackface compagnon verdwijnt gelukkig?

    Smakelijke groet,

  6. In Antwerpen is er ook zo’n winkeltje vol penissen en borsten in chocolade, het is ook niet mijn ding, maar bij Burie en Del Rey kan ik uren staan genieten van de chocolade kunstwerkjes,…en die gebouwen in Brugge ik ben en blijf er fan van, zo mooi!!!

  7. Joyce zegt:

    Oh die chocolade, het maakt toch niet uit welke vorm het heeft, gewoon van genieten op welke manier dan ook hahaha. Wel een mazzeltje die souvenir winkel 😉

  8. Nachtbraker zegt:

    BVT: LOL! Ik vind de Katelijnestraat de meest wansmakelijke en a-typische straat van Brugge. Elke week probeer ik een aantal toeristen omver te rijden, maar helaas, ze blijven in vaste drommen terugkomen…

    Leuke reeks weer, Philemon.

    Gr,
    J. Braker

    • Jerome,
      De dienst voor toerisme blijft inspanningen doen om nog meer toeristen aan te trekken. Aan toeristen omver rijden doe ik niet meer mee. Sinds we een GAS-boete krijgen als we nadien de smurrie niet opruimen vind ik er niks meer aan.

  9. Billy zegt:

    chocolade van duizelingwekkende prijs!
    Geef mij maar een deftig pralineke van onze lokale chocolatier…

  10. cornutus zegt:

    Haha, ik had het eerst niet goed door wat daar op die eerste foto stond. Ik dacht “Hee, dat zijn pijpen!”. Maar toen ik de foto vergrootte zag ik dat het iets heel anders was. Lullig hoor. Gelukkig hou ik meer van hartig.

Geef een reactie

