Photo Challenge – De Onze Lieve Vrouwekerk

Ondertussen al oktober? Ai ai, ik zal er echt moeten vaart achter steken om jullie ook de mooiste architecturale parels van Brugge te laten zien.

2

We komen dus uit de Katelijnestraat en zien al van ver het silhouet van de Onze Lieve Vrouwekerk opduiken. Het eerste kerkje op die plaats werd gebouwd in het jaar 875, maar de huidige kerk dateert ‘pas’ van °1230. De toren is de tweede hoogste bakstenen toren ter wereld (122,3 meter hoog) en staat op een boogscheut van onze kathedraal, waarvan later foto’s en wat uitleg volgen.

Kerk – kathedraal, wat maakt het uit? Er kan maar één kerk zijn waar de bisschop zetelt, en voor ons Westvlamingen ligt die in Brugge en heet die hoofdkerk (of kathedraal) Sint Salvator. Persoonlijk vind ik de OLV-kerk minstens even indrukwekkend, en aartsmoeilijk om op een deftige manier te fotograferen.

2

De aanpalende gebouwen staan gewoon veel te dicht om alles op één plaatje te krijgen. Een zicht langs de zijkant geeft een beetje indruk van het machtige karakter van het gebouw, maar dan mis je wel twee verdiepingen aan de onderkant.

2

Draai ik twintig graden richting Westen dan zie je dit beeld. Prachtige indrukwekkende bogen. Dan te weten dat dit bouwwerk gezet werd in het jaar 1230 met de simpele middelen die men toen had… Ik kan me voorstellen dat heel wat arbeiders gesneuveld zijn bij het uitvoeren van hun werk.

Maria Van Bourgondië ligt er begraven (tamelijk recent, in 1979, bij restauratiewerken, werd haar stoffelijk overschot geïdentificeerd. Hoe men dat heeft gedaan, het is me een raadsel :).

2

Er liggen of hangen nog wel relikwieën, ik stel voor dat je één en ander eens gaat opzoeken op Wikipedia, als je hierin bent geïnteresseerd. Dat we er een mooi kunstwerkje van Michelangelo huisvesten is iets om trots op te zijn.

2

We leven in een tijd waarin ‘geloof’ aan het uitdoven is. De Kerk is te lang bij oude gebruiken blijven stilstaan en heeft geen besef meer van wat zich in het echt leven afspeelt. We kunnen het vandaag niet meer maken om priesters te verplichten ongehuwd of zonder relatie door het leven te gaan, we kunnen het niet meer maken om condooms te verbieden, zelfmoord als doodzonde te bestempelen en wat weet ik nog allemaal.

Ik ben er niet beschaamd in om te zeggen dat ik gelovig ben. ‘Kerkganger’ ben ik al lang niet meer, omdat ik de zin ervan niet in zie. Met de jaren werd mijn geloof ingevuld op een manier waarbij ik me goed voel, en daarbij heb ik geen pastoors of bijbel nodig.

Die plaats, die kerk, is een plaats waar ik me graag eens terugtrek om me een kwartiertje te bezinnen (als ik alleen op pad ben). Niet als er hordes toeristen rondlopen, dan heb ik er niks aan.

De omgeving van de OLV-kerk biedt heel wat geheimpjes, waarvan ik jullie volgende week een korte impressie zal geven. Deze bijdrage is de eerste waarin ik me concentreer op één gebouw. Zelf vond ik het de moeite waard – volgende week wordt het iets luchtiger, en vooral super romantisch 🙂 !

En mijn bijdrage van morgen, beste lezer, wordt een regelrechte thriller. Begin maar te bibberen en te beven!

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Photo Challenge – De Onze Lieve Vrouwekerk

  1. Marion zegt:

    Wauw, dat zijn nog eens kerken. Die aftreksel hier in Wageningen kunnen daar niet tegenop. Werkelijk prachtig. Ik herken, zoals velen vermoed ik, goed wat je zegt over het geloof. Ik ben christelijk opgevoed, ging iedere zondag naar de kerk, maar het hele kerk en dominee gebeuren paste helemaal niet bij mijn beeld van geloven. Soms vraag ik me wel eens af of het nog wel van deze tijd is. Niet het geloof, maar de invulling die er op die manier aan wordt gegeven. Alles lijkt met zijn tijd mee te gaan, behalve de kerk. Jammer eigenlijk. Dan nog blijven het prachtige goddelijke paleizen. Mooi gedaan weer!

    • Dank voor het compliment 🙂 !
      Als bij mij het ‘kerkgebeuren’ wat verwatert, dan moet dit inderdaad zeker ook het geval zijn bij de volgende generatie (jij dus), en zeker voor de generatie die daar nog eens achterkomt. Als over enkele maanden Kerst wordt gevierd, weten jongeren vandaag amper welk verhaal of tenminste welke gedachte daar achter zit.

  2. Suskeblogt zegt:

    rare vraag misschien maar nu ik die kerken zien schiet mij het volgende te binnen : zijn er in Brugge al Moskees ? Hier in Roeselare is er ene, maar die barst uit zijn voegen en ze zijn op zoek naar een nieuwe locatie. Het geloof dooft niet uit maar verplaatst zich heb ik zo de indruk.

  3. bentenge zegt:

    Ik beef en sidder en denk tegelijk (kijk, kijk, een man die drie dingen tegelijk kan, wat een wonder van een man)… tijd voor een “Duchesse de Bourgondië”. Oh wacht, nu ik er even over nadenk, er staat verdemme een typfout op dat bier uit Vichte. Die West-Vlamingen toch.

  4. Eilish zegt:

    ‘Kerk – kathedraal, wat maakt het uit’ : Ik ken er enen van Ieper die er niet mee gediend zou zijn mocht ik de kathedraal daar, kerk noemen ! Vroeger was er daar nl ook een bisschop, vandaar !
    Het probleem met foto’s nemen van historische gebouwen is overal hetzelfde. Veelal staan andere (soms zelfs compleet stijlloze) gebouwen in de weg !

    • De hallen in Ieper zijn fantastisch mooi, ook het kleine centrum.
      Met de juiste lenzen is het nemen van foto’s van historische gebouwen allicht beter doenbaar. Ik ben volop aan het sparen voor een nieuwe camera (heb ondertussen al 3;76 Euro verzameld)

  5. tinyblogt zegt:

    Ik zal volgende week eens mijn best doen om wat Brugsche hoekjes te fotograferen, maar de kerk zal ik laten liggen. En hopen dat het niet te veel regent.
    Wist je dat, vanuit het Gruuthuse, de adel vroeger rechtstreeks vanuit hun luie zetel de kerkdienst kon meevolgen? Ik weet niet of dit stuk nu nog toegankelijk is vanuit het Gruuthusemuseum, maar ik ben daar ooit eens binnengeraakt op een soort Openmonumentendag ‘avant la lettre’.
    Met Bentenge ga ik nog overeenkomen, die vermeldde hier toch wel mijn lievelingsbiertje zeker! 😉

    • Ik heb deze ‘challenge’ op een a-typische manier benaderd. Eerst de onbekende plekjes van Brugge, en nu ben ik bezig met de meer typische plekjes. Het orgelpunt zou eind december moeten komen.
      Bentenge is een uitgeweken Westvlaming, natuurllijk dat hij bierkenner is 🙂 !

  6. shivatje zegt:

    Wat een prachtige kerk. Ik dacht dat wij in Antwerpen de mooiste kathedraal hadden maar deze is ook qua architectuur prachtig.
    Bedankt gids 😉

  7. Billy zegt:

    misschien ’s meedoen aan een ballonvaart, kan je die Brugse kerken beter in beeld brengen… 😉

  8. Joyce zegt:

    Wat een mooi gebouw zeg!! Je hebt trouwens voor deze serie het perfecte weer gehad, dat blauw steekt mooi af!

  9. Carrie moest weer eens het omgekeerde doen en eerst de thriller lezen, ik zat nog na te genieten van al die kak, komt hij met kerken op de proppen Mr.Pannenkoek :-), ik ben ondanks het feit dat ik niet gelovig ben een fan van kerken en Brugge heeft een aantal pareltjes precies,……dank je voor uw bijzondere bijdrage!

Geef een reactie

