De duikboot is gezonken

HP1

Beste lezer,

Ik ken jullie nu al een tijdje, en mag naar ik hoop al eens een meer gevoelig of intiem onderwerp aansnijden.

Op vijf september ben ik verjaard. Zesenvijftig jaar ondertussen. Niks aan de hand daarmee. Eergisteren viel een brief in mijn brievenbus (waar anders – in onze schoorsteen zou belachelijk zijn…). “Bevolkingsonderzoek” las ik beneden links op de omslag. De envelop vloog op de salontafel, want als ik thuiskom wil ik eerst mijn schat eens goed vastpakken en knuffelen. First things first.

Pas ’s avonds, toen we ons in de sofa hadden geïnstalleerd om naar een film te kijken, viel mijn oog op die bewuste omslag. ‘Reclame’, dacht ik eerst, of zo’n stomme enquête met als bedoeling één of ander product aan te smeren. Verkeerde gok, want de inhoud bleek ernstig. Je ziet de brief bovenaan. Het ging om een preventief onderzoek tegen darmkanker. Blijkbaar krijgt elke Belg dit de eerste keer op zijn zesenvijftigste. Dan denk ik: ‘In wat voor luilekkerland leven wij eigenlijk?’ Elke Belg wordt aan die leeftijd automatisch aangeschreven met het oog op een gratis onderzoek tegen één van die vervelende ziektes die ons tijdens het leven kunnen overvallen.

Het principe is simpel. Je neemt een staal van je eigen stoelgang, doet dit in een flesje en stuurt het door via de post. Bij slecht nieuws word je verwittigd en kun je verdere stappen ondernemen.

Er zit een foldertje bij. Ik scande het in en post het hieronder.

HP2HP3

Of: “Hoe neem je een strontstaal for dummies”. Waarom zou ik hier niet aan meedoen? Dit missen zou dom zijn, toch? Echter, de praktijk is niet zo makkelijk als het foldertje doet vermoeden. Mag ik je uitnodigen om mee te volgen…

Ik legde het bijgevoegde papiertje netjes in de pot zoals beschreven. Daarna stroopte ik mijn broeken naar beneden en ging me zetten op de porseleinen troon. Een zeer vlotte en klokvaste stoelgang is mij eigen, dus was het geen moeite om mij even te concentreren en vooral te zorgen dat met mijn stoelgang geen urine meekwam. Eigenlijk een makkie, want ik heb nog een goeie controle over beide sluitspieren :).

Zes, vijf, vier…, ik wist dat de kak zou nederdalen van tussen mijn billen. Kwestie van training, beste lezer, ik moet jullie niet vertellen hoe dit gaat. Er was geen GPS nodig om te kunnen mikken op het midden van de papieren ontvanger van mijn drol.

Drie, twee,…..    EEN! Met een aangename doch vastberaden druk verdween mijn kak uit mijn hol en stortte neer op het papier. Het was zo’n kanjer waarbij, gesteld dat een wereldkampioenschap kakken zou worden georganiseerd, ik op het midden van het schavotje zou staan bij het uitreiken van de medailles, echt zo’n exemplaar-van-heb-je-me-daar. Perfecte vorm, consistentie, kleur en samenstelling. Het papiertje dat ik moest deponeren was helemaal niet bestand tegen de kracht waarmee de bruine ridder naar beneden viel. . De megadrol drukte het blaadje naar beneden, waardoor mijn productie fier lag te drijven in het sop.

Wat nu? Ik nam toch het borsteltje beet, en schraapte een halve kilo stront mee nam een klein monstertje vanuit het stukje massa dat boven het water uit dreef. Flesje in, plastieken zakje in en recht naar de postbus aan de Havenstraat van Brugge.

Hopen maar op een goede uitslag, zodanig dat ik gerust mag zijn geen darmkanker te hebben. En, zo wordt me beloofde in de brief, als het staal niet goed is voor onderzoek, krijg ik een tweede exemplaar. Maar dan zoek ik wel een andere manier van opvangen om wél een kwalitatief staal af te leveren. Zo kan ik bijvoorbeeld het papiertje in een kruiwagen leggen en hupsakee het projectiel laten vallen. ‘Droogkakken’ heet zoiets.

Ik hou jullie op de hoogte van de uitslag…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

43 reacties op De duikboot is gezonken

  1. Rob Alberts zegt:

    Sterkte!

    Bemoedigende groet,

  2. Marion zegt:

    Er vanuit gaande dat jij gewoon kerngezond bent: Mijn god wat heb ik gelachen. Dit is pas goed wakker worden op de zondag! Het eerste blogje wat ik lees. Dat noemen ze met de neus in de … boter vallen. Dat doorgestreepte zinnetje. Waaahahahaha! Oh mijn god, ik zie het allemaal voor me. Ik ga even rustig koffie drinken. Dit is me teveel hilariteit.

    • Dan lukt zo’n verhaal beter in geschreven versie dan het te vertellen aan tafel, blijkbaar. Mijn recentste schoondochter vond het niet zo leuk om horen (net voor de aperitief) 🙂 Geniet van je koffie – het is lazy sunday vandaag!

  3. Liese zegt:

    die facteur die die pakketjes moet leveren daar in de havenlaan….ook een leuk jobke. Of dien die de envelopkes mag openmaken 🙂

    • Het is te zeggen: ik heb het pakketje gepost in de Havenstraat van Brugge. Het staal zat eerst in een hermetisch gesloten flesje, nadien in een plastieken zakje en daarna nog eens in een gebubbelde omslag. Maar dan nog – als brievenbesteller zou ik toch ook siliconen handschoenen aantrekken… 🙂

  4. Suskeblogt zegt:

    ware het niet simpelder geweest dat je een video van dit proces maakte en op youtube zet ?
    Dan zien we tenminste hoe men te werk moet gaan om dit alles tot een goed einde te brengen.

  5. Ik kwam niet meer bij van het lachen .. maar heb plots geen zin meer in ontbijt 🙂

  6. Eilish zegt:

    Heavy shit zeg ! En dat op een zondag …
    Toch goed dat je inderdaad een gratis onderzoek kan krijgen, ik begrijp die mensen niet die dat dan niet doen. Misschien moet de enveloppe toch nog iets duidelijker zijn, anders gaan er vele ongeopend de vuilbak in gaan.

  7. Hersenspinselkrabbels zegt:

    Ik kan het me met veel spijt wel voorstellen. Ieuw :p

  8. tinyblogt zegt:

    Wat een strontblog zeg! Maar dan in positieve zin. 🙂
    Maar eh, mijn vader kreeg diezelfde brief vorig jaar pas, hij is er 73 geworden. Dus die uitleg had ik al eerder gelezen. Mijn pa is blind en zag het eigenlijk niet zo zitten om dit te doen. Allez hij zag het gewoon niet. Dus ja. En oh ja, ik mag daar mee lachen, doet hij zelf ook 😉

  9. Toch jammer dat je hier niet even een youtube filmpje van hebt gemaakt! 😉
    Haha, ik heb me doodgelachen.

  10. Joke zegt:

    De luchtigheid van je stukje staat in schril contrast met die van je stront. Dit stukje is een pareltje, het onderwerp ervan eerder een baksteen. Hopelijk is de uitslag geen vermelding waard hier.

  11. Menck zegt:

    Als dat geen ‘bescheten commissie’ is, dan weet ik het ook niet meer.

  12. els zegt:

    Volgende keer misschien toch maar hulp vragen van je naaste familie. Als je vrouw, je 2 zonen en je schoondochter ieder een hoek van het opvangpapier onder jouw volle maan houden zal het hele proces al een stuk vlotter verlopen.

  13. chrissebie zegt:

    Spannend hé Pannenkoekske, dat hebben wij als vrouw vanaf ons 50ste, dan mogen we onze borsten laten pletten en dan de mannen klagen dat we hangtieten krijgen. Maar alle gekheid op een stokje, veel succes met de uitslag!

    • Er zijn nieuwe technieken in testfase om die mammografie te vervangen. Hopelijk voor de dames dat dit ook efficiënt blijkt.
      Prostaatonderzoek is ook zo’n leuk dingetje :(. Heb ik ooit als ‘surprise’ gekregen, en ik moet toegeven…

  14. En blog vol kak, whoehahahahahahahaha, schitterend geschreven. En ik ben vooral blij dat je het gedaan hebt ;-). Ik hoop dat een coloscopie je bespaart blijft maar anders lees ik ook met plezier dat blog, want dat is ook een avontuur 😉

  15. Jij bent nu met recht een man van staal, Thomas!

  16. Maaike zegt:

    Hopelijk blaak je van gezondheid, dan is dit een heel vermakelijk verhaal. Tjee wat heb ik moeten janken van het lachen!

  17. Billy zegt:

    hopelijk mogen we blijven lachen als we het resultaat van het onderzoek te lezen krijgen…

  18. Kristien zegt:

    Bij het lezen van dit logje werkten mijn lachspieren ook uitstekend! 🙂

  19. Pingback: Gezonken duikboot zonder erg… | Thomas Pannenkoek

  20. Bedankt voor deze uitgebreide toelichting!

Geef een reactie

