Photo Challenge – Oud St. Jan

2

Jullie hebben ondertussen al een paar highlights van Brugge gezien. Het Minnewater, het Begijnhof en de OLV-kerk. Er volgen er nog, hou jullie vast aan de bretellen.

2

Het Sint Janziekenhuis in Brugge is het grootste van onze provincie. Ooit, tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw, was dit in de binnenstad gevestigd op verschillende campussen. Het werd hoog tijd dat aan nieuwbouw werd gedacht. Sindsdien stonden de oude gebouwen leeg. Pas in de jaren negentig werd eraan gedacht om de bestaande gebouwen terug leefbaar te maken. Getuige hiervan de gebouwtjes hierboven, die voor mijn part mochten platgegooid worden. Nul komma nul archeologische waarde, ofwel ben ik een cultuurbarbaar. Het gebouwtje hierboven werd trouwens ook in de serie Aspe gebruikt als commissariaat.

2

Nu wordt het sporadisch gebruikt als expositieruimte. Voor wie ooit zijn gebruikte en ongewassen onderbroeken eens wil exposeren: één adres !

2

De rechterkant van dit pleintje mag er wel wezen. Daar heb je trouwens een prachtig zicht op de toren van de OLV-kerk.

2

De achtergevel van het oude St. Jansziekenhuis, een pareltje !

De toenmalige burgemeester Michel van Maele was de initiatiefnemer achter de restauratie van het complex. De man was echter een zeer commercieel denkend brein en had niet altijd het belang van de burger in gedachten. Via privé-vennootschappen kwam het geheel in zijn handen, en werd o.a. ook een cafetaria ingericht met zicht op een binnenmeertje.

2

De man was al strontrijk, en ondertussen ligt hij al jaren onder de graszoden. Wanneer gaan mensen eens beseffen dat rijkdom ook zijn grenzen heeft en dat men in een mensenleven niet meer geld kan opsouperen dan men nodig heeft?

Enfin, ik mag hem niet totaal afbreken, want zonder zijn initiatief was het geheel waarschijnlijk vervallen geraakt en stond er nu een lelijk nieuw hotelcomplex. Ik dank aan de woorden van Johan Cruyff: “Elk nadeel heb zijn voordeel”. Juist, ja.

2

Ik kijk nog even achterom naar het silhouet van de middeleeuwse gevels gecombineerd met de twintigste eeuw (lelijke) bouwwerken.

Volgende week stappen we terug naar het Kanaaleiland, en de week erop tappen we uit een vers Brugs vat.

Zien jullie het nog zitten, of ben je Brugge beu? Ik durf hopen dat de liefde voor mijn stad jullie besmet :).

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in Brugge, Brugge Photo Challenge, filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Photo Challenge – Oud St. Jan

  1. Marion zegt:

    Wat een bedervelijk contrast. Zo mooi en zo lelijk, samen in een beeld gevangen. Ja, je kan er mooi over lullen, ’t blijft geen gezicht. Gelukkig verpest het niet geheel Brugge. Dat zou zonde zijn. Mooie plaatjes!

  2. Het is een oud ziekenhuis dat vroeger letterlijk uit zijn voegen barstte. Waar het oorspronkelijke gebouw historisch was, werd zonder respect voor de architectuur alsmaar hokjes en gebouwtjes aangebouwd. Bij de restauratie is een beetje onzorgvuldig tewerk gegaan vind ik (met mijn simpele geest)

  3. heleen zegt:

    Ooit zelf gedacht aan het burgermeesterschap?

  4. bentenge zegt:

    Dat pleintje ken ik. Het heeft iets speciaals vind ik. Ik mag het wel. Net door die contrasten.
    Verdemme, moet ik me bretellen aanschaffen ?

  5. chrissebie zegt:

    Leuk die photochallenge, maar toch liever lees ik toch een oerdegelijk typisch Pannenkoek-verhaal.

  6. Suskeblogt zegt:

    Doe maar rustig verder met je tocht door Brugge. Ondertussen ga ik enkele kunstzinnige foto’s maken,

  7. Ik vind die ruimte om te exposeren vooral interessant, kan dienen voor je duikbootmateriaal ;-). Leuke reportage Mr.Pannenkoek en Brugge word je nooit beu volgens mij.

  8. Billy zegt:

    met een commercieel denkend brein is niet altijd iets verkeerd.
    Soms zijn projecten zodanig duur, dat je er wel ergens een commercieel profijt moet kunnen uit slaan om alles te bekostigen
    Als ik mijn steentje kan bijdragen door er af en toe ’s iets te gaan drinken, dan zou ik dat met plezier doen… 😉

  9. Kris10 zegt:

    Ik ben het nog lang niet beu. Begin deze maand een weekend Brugge gedaan en ik zou meteen teruggaan. Je bezorgt me alleen maar meer plekken waar ik nog eens moet passeren.

  10. TheHappyFive zegt:

    Is (of was?) het niet in het Oud Sint-Jan dat er een soort van museum was over de geschiedenis van de genees- en verpleegkunde? Ik meen mij te herinneren dat ik dit jaren geleden eens bezocht heb.

Geef een reactie

