Project Positief

2

Ik kan me voorstellen dat ergens een boer in Zimbabwe is die nog nooit van de weblog van Marion heeft gehoord. Enkel die ene boer dan, want iederéén kent toch haar knaller van een weblog, die dagelijks gemiddeld twee keer wordt aangevuld met een nieuw logje. Meestal zeer grappig en diep menselijk, soms al eens ietsje donkerder gekleurd, want Marion vecht heel hard tegen donkere demonen die stokken in de wielen steken op haar levenspad. Ze doet dit op een ongelooflijk motiverende manier, want hoe vaak lees ik dat mensen kracht halen uit wat zij schrijft. En dat voor een Hollandse, stel je voor :).

Project Positief dus, oorspronkelijk in het leven geroepen door Dagmar. Ik werd genomineerd als ‘held van Brugge’.

Pantoffelheld, ja,…

Wat is je favoriete quote en waarom?
Ik heb een poëzie liggen op zolder, waar muizen ondertussen al een paar gaten uit hebben gebeten. Mijn vader, ondertussen al 33 jaar ‘zaliger’ heeft daar ooit een huisje in getekend met op het dak een vogeltje. Hij was zo’n grote kunstenaar dat de vogel ongeveer even groot is als het huisje :). Daaronder stond geschreven in zijn handschrift: “doe je beste, dan volgt vanzelf de reste”. Taalkundig zo scheef als maar kan en een toonbeeld van ‘rijmen en dichten zonder je gat op te lichten’, maar een waarheid als een koe. Als je jezelf volop inzet voor iets waar je achter staat, dan resulteert dit meestal in succes.

Welke droom zou je in je leven willen realiseren?
Marion wou zo graag van schrijven haar beroep maken. Laat ons zeggen dat dit voor mij zeker ook het geval is. De laatste zeven jaar die ik actief moet ‘doorwrochten’ zou ik liefst vullen in een beroep waarin ik kan schrijven, schrijven, schrijven… Maar het zou niet fair zijn mocht ik me er vanaf maken met hetzelfde antwoord als mijn tagger.
Nog een grote droom is om me na mijn actieve loopbaan bezig te houden met iets waarmee ik de wereld kan verbeteren. Vrijwilligerswerk, noem maar op. Te vroeg om nu al concreet uit te werken, want het pensioen wordt alsmaar uitgesteld door onze lieve beleidsvoerders…

Wat betekent geluk voor jou?
Mijn normen zijn op dat vlak zeer laagdrempelig. ‘Geluk’ is wakker worden en mijn schat naast me zien liggen. Geluk is onze kinderen zien en er apetrots op zijn. Geluk is op donderdagavond beseffen dat het een dagje later weer weekend is. Geluk is mooi stralend weer, een leuke reisbestemming. Geluk is een glimlach te zien op iemands gezicht, of nog beter, iemand een glimlach te bezorgen. Geluk is twee mensen op straat te zien wandelen, arm in arm. Geluk is iemand die ‘dankjewel’ zegt voor een inspanning die je voor die persoon hebt gedaan. Geluk is wandelen in het bos. Dingen als die…

Wie kan jou ontzettend opvrolijken?
Ik val in herhaling. Mijn vrouw kan me absoluut opvrolijken, of mijn kinderen, als ze weer eens het varken uithangen of een typische uitspraak doen. Of iemand die op straat een scheet laat – word ik altijd vrolijk van.

Voor wat mogen we je ‘s nachts wakker maken?
Om te zeggen dat ons huis in brand staat, en ik me beter naar buiten rep. Zou ik lief vinden van jullie… Of om te zeggen dat ik nog eens opa word. Of om me te zeggen dat mijn overleden oma in de sofa zit en ze me nog eens wenst te spreken.

Op welke prestatie ben je ontzettend trots?
Op het maken van onze kinderen 🙂

Welke boodschap zou je graag aan anderen willen meegeven?
Als het mag mijn grote boodschap, want wat moet ik ermee? Zo gewenst, wil ik die nog verpakken in een plastic boodschappentas (een groteboodschappentas 🙂 ). Als het ook iets ernstiger mag, dan ook gewoon de raad om niet te lang te blijven stilstaan bij problemen of ruzies. Het leven is veel te kort om er te lang te blijven stilstaan, en niemand is perfect.

Geeft het dat ik niemand zelf tag? Ik ga straks wandelen met mijn partner in crime en ze staat bij wijze van spreken al te wachten aan de voordeur…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

25 reacties op Project Positief

  1. beauninoblog zegt:

    Leuk je een klein beetje te leren kennen zo. Ja, Marion is een kanjer en je vader heeft gelijk. Kwam laatst een wensje van mijn vader tegen. Best ontroerend. Dat vind ik het mooie aan schrijven, je woorden nog een klein beetje je woorden kunnen laten hangen, ook als jij er allang niet meer bent… Groetjes, Narda

  2. Mooi, die woorden over dat geluk. Bijna instant happiness 🙂

  3. Marion zegt:

    Zo zeg, Mr. P., dat heeft u snel geflikt. Al moet dat ook een koud kunstje zijn voor zo’n ene Held uit Brugge. Ik neem de mooie woorden met een glimlach in ontvangst. De rest van dit blogje overigens ook. Zeer mooi ingevuld. De dingen die jou gelukkig maken brengen bij velen een glimlach op het gezicht vermoed ik en dat het mooie is dat dat jou dan weer gelukkig maakt. Hoe eenvoudig kan het zijn. 🙂

  4. Suskeblogt zegt:

    Het positieve van deze log is zo schitterend dat ik hier nu met zonnebril achter mijn scherm zit. Zo zullen we de donkere winteravonden goed overleven.

  5. Billy zegt:

    Een mooi stukje, Thomas!
    Die (grote) boodschap mag je voor jezelf houden hoor!

  6. Liese zegt:

    “…als mijn huis in brand staat….” hehe

  7. Wauw wat een eer dat je deze tag hebt ingevuld, heel bijzonder om je antwoorden te lezen. Dankjewel voor je mooie antwoorden en ik wens je van harte alle geluk van de wereld toe!

    • De eer is om zo’n tag toegewezen te krijgen. Er is te weinig positivisme in de wereld. Elk mens die daar probeert iets aan te doen is een stapje vooruit. Dankzij jouw tag zijn we weer een stukje verder…

  8. chrissebie zegt:

    Wat heb ik geweldig genoten van je “wistjedatjes” Als je ooit een boek schrijft, ik ben de eerste om er een te kopen!

  9. Willen wij allemaal schrijver worden,…..:-) en geluk is kleine momentjes, de kunst is ze aan elkaar te knopen,…….

  10. Joyce zegt:

    Quote van je vader is mooi en heel erg waar 🙂 Ik moest glimlachen op wat je het meest trots bent, je kinderen. Volgens mij ben je echt een kanjer van een vader 🙂

  11. bentenge zegt:

    Wel kijk eens aan… ik zit me gelijk af te vragen of dit allemaal wel zo positief is, maar dat zal aan de “uitsmijter” liggen denk ik dan.

  12. Erg positief en mooi beschreven 🙂 Ook de beschrijving van Marion is passend en mooi 🙂

Geef een reactie

