Photo Challenge – “Wat de boer niet kent,…”

Vorige week zaten we nog op het ‘Brugs Kerkhof’,  vandaag gaan we nog eens naar de binnenstad van Brugge. Ik stel me even in jullie plaats, en kom met de trein naar Brugge. Even uitkijken in het station zelf, want voor je het weet kom je langs de verkeerde uitgang naar buiten :). Neem dus niet de hypermoderne uitgang ‘kant Sint Michiels’ (tenzij je in het ‘zothuis’ moet zijn, aan de overkant), maar de negentiende-eeuwse uitgang kant ‘Brugge stad’.

Dan kun je wachten aan de bushalte (zoals massa’s onwetende toeristen dit doen) om een bus te nemen naar de binnenstad, een bus die je anderhalve Euro zal kosten en waarmee je een paar honderd meter verder reeds wordt gedropt op ‘Het Zand’. Thomas Pannenkoek heeft al menige toerist op het juiste spoor gezet, en ofwel mee gestapt met die mensen door het Albertpark, ofwel gewezen waar ze heen moesten.

BJe steekt dus gewoon de straat over, en wandelt door het mooi aangelegde Albertpark. Een mooie en heuvelachtige strook groen die vlak naast de binnenring ligt, en net voor de tunnel onder Het Zand, waar vroeger het station van Brugge was gehuisvest. Koning Albert I (niet te verwarren met de vader van Delphine Beël, de vorige vorst van ons Belgenlandje) zit hoog en droog op zijn paard en dient om af en toe een bloemstuk voor te plaatsen. Op elf november bijvoorbeeld, bij de herdenking van wapenstilstand, op de nationale feestdag of als één of ander koningkje onze stad komt opzoeken. Ik kan me voorstellen dat ’s nachts ook af en toe tegen zijn sokkel wordt geplast tijdens het uitgaansleven in Brugge, maar daarover wil ik niet verder uitweiden.

B

Wie geen stront in zijn ogen heeft, ziet al meteen een groot en bizar terracotta rood gebouw opduiken. Dit is één van de grootste concertgebouwen van België. Qua akoestiek behorend tot de wereldtop (niet gezeverd!), en plaats biedend aan 1.290 mensen. Er is nog een apart zaaltje (voor kamermuziek), waar 320 mensen kunnen plaatsnemen.

B

Het gebouw was klaar in 2002, het jaar dat Brugge cultureel hoofdstad van Europa was. Het was en blijft een zeer controversieel bouwwerk. Om te beginnen al met het uitzicht. Brugge is een middeleeuwse stad met zeer typische gebouwen. Op de rand een hypermodern bouwwerk optrekken heeft veel voorhoofden doen fronsen. Velen vinden het ronduit lelijk, en vloekend met de bestaande gebouwen.

Nog een groot punt van kritiek was de kostprijs ervan. Het budget was in 1999 begroot op één miljard Belgische Franken, het is er uiteindelijk twee miljard geworden. Slik. Voor een groot stuk gesubsidieerd vanuit verschillende overheden, maar toch nog steeds een heel bittere pil voor de stadskas.

B

Zelf heb ik het gebouw met luid applaus onthaald. Om te beginnen was er voordien niks op deze plaats. Er was een betonnen straat- en pleinvlak waar niks te beleven viel. Enkel jammer dat de concerten die er worden geprogrammeerd meestal zeer klassiek zijn en niet echt toegankelijk voor de gewone Bruggeling. Die kan zich nog vinden in de programmatie van de oude Beursschouwburg, die vroeger al eens verscheen in de Photo Challenge.

BToen het gebouw pas was opengesteld, kon je als niet-bezoeker van een concertgebouw-spektakel terecht op het bovenste verdiep dat je ziet op de foto hierboven. Daar had je een prachtig panoramisch gezicht over stad Brugge (die daken – prachtig, gewoon!) en was er ook een café waar je een heerlijk glas kon drinken. Jammer genoeg kan dit vandaag niet meer.

BSinds dat dit bouwwerk er staat, is Het Zand een stuk levendiger geworden. De terrasjes rondom zijn gaan floreren en zitten bij het minste zonnetje bomvol.

Wat mij betreft: een verrijking van het architecturaal erfgoed van Brugge dus. Wat al die negatieve commentaar betreft… hier geldt de spreuk in de titel van dit logje: “Wat de boer niet kent, dat lust hij niet…”. Mocht morgen het bouwwerk met de grond gelijk gemaakt worden, zouden dezelfde criticasters van hun lat geven…

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Photo Challenge – “Wat de boer niet kent,…”

  1. Eilish zegt:

    Smaken verschillen, ik vind het ook een lelijk gebouw, maar dat een concertgebouw zeker een meerwaarde is voor een stad, daar kan niemand omheen. Ze mogen in mijn dorp ook ééntje neerpoten, liefst met eens schappelijke prijskaartje 😉

    • Je moet het eigenlijk op zijn geheel zien, maar ik had geen helikopter bij de hand :). Smaken verschillen, uiteraard. Ik zal onze nieuwe minister van cultuur eens aanschrijven (Reynders) om zo’n gebouw in je dorp neer te poten. Met de huidige budgetten mag dit geen probleem zijn…

  2. heleen zegt:

    De aantrekkingskracht van het gebouw ontgaat mij ook, maar waar het voor staat maakt al heel veel goed. Toch zie ik liever een andere kant van Brugge, maar ik weet nu wel dat als ik ga, ik eerst goed moet kijken naar de agenda van jullie concertgebouw! 🙂

  3. Marion zegt:

    Onze held uit Brugge. 😀

  4. Liese zegt:

    Ik vind het gebouw niet mis in feite! Maar ik ben er nog maar 1 keer geweest, weet zelfs niet meer waarom…

  5. Menck zegt:

    Ik heb het Concertgebouw al vanaf het begin een prachtig bouwwerk gevonden. Het contrast met de Brugse binnenstad kan welhaast niet groter zijn. Een ingreep die positieve spanning bewerkstelligt: ik juich zulks toe.
    Het is inderdaad zoals je zegt: wat de boer niet kent… Verder vind ik het jammer dat zoveel mensen niet eens een poging ondernemen om out of the box te denken in plaats van meteen met het vingertje te wijzen. Zoiets typeert helaas nog immer de gemiddelde Vlaming.

  6. BillyBilly zegt:

    In ons landje is het bijna een sport om overal tegen te zijn.
    In managementcursussen noemt men dit “weerstand tegen verandering”.
    Ik vind het gebouw op zich wel mooi, en het zal ongetwijfeld ook heel functioneel zijn.
    Dat het niet past bij de rest van de gebouwen in de binnenstad is een feit, maar we blijven nu eenmaal niet meer in de Middeleeuwen he…

  7. Mijn ervaring met toeristen die de bus nemen aan het station zijn niet wat je hier schrijft: geen enkele toerist stapt af aan het Zand. Toeristen stappen ten vroegste af aan de Markt maar er zijn er ook veel die pas afstappen aan één van de haltes langs de Langerei. De meeste buschaufeurs zijn trouwens heel behulpzaam: niet zelden melden ze aan toeristen wanneer ze moeten afstappen.
    Om nog wat meer negatief te wezen: het wandelpad in het Albertpark is niet echt ideaal. Heel slecht voor wie moeilijk te been is en een marteling voor rolstoelgebruikers. Veel Bruggelingen klagen daarover. De stenen lijken wel uit één of ander Romeinse Heirweg te komen. Veel mensen gebruiken trouwens het fietspad wanneer ze te voet van of naar het station gaan. Daarom fiets ik nog zelden langs daar.
    De terrasen doen ook goeie zaken wanneer het markt is en tijdens de meifoor. Daarvoor had men dat concertgebouw niet nodig. Het Zand is trouwens nog altijd een uitgangsbuurt.
    Je uitspraak dat ‘ er voordien niks op deze plaats was. Er was een betonnen straat- en pleinvlak waar niks te beleven viel.’ Dat herinner ik me toch anders: dat was naar wat ik herinner een stuk van het Albertpark. Er stonden daar trouwens redelijk wat bomen geschonken daar een Japanse stad. Ook daar was toch nogal wat commotie over toen ze moesten wijken voor het Concertgebouw.

    • En toch, beste vriend Flater, zijn er heel wat toeristen die afstappen aan het Zand.
      De effecten van de markt in Brugge zijn miniem voor de aantrekkelijkheid van het Zand. Mensen komen kopen, en niet op terrasjes zitten. De meifoor is meer overlast dan een zegen…
      Zo zie je maar dat er verschillende meningen bestaan, en gelukkig maar… Moesten we overal hetzelfde over denken zou de wereld maar een saaie boel zijn 🙂

      • Meningen verschillen inderdaad maar ik vertel wat ik al jaren opmerk wanneer ik de bus naar Koolkerke neem. Vraagt een toerist aan een buschauffeur wanneer hij moet afstappen in het centrum en die zal hem/haar laten afstappen aan de Markt. Er zijn wel veel toeristen die de bus richting station nemen aan de halte van Sint-Salvator. Maar toeristen die afstappen aan het Zand: nee, ik heb ze nog maar zelden gezien.

  8. Nachtbraker zegt:

    Om eerlijk te zijn, ik kan me niet meer herinneren wat er op stond op de plaats waar nu het Concertgebouw staat. Tot daar mijn geheugen 😦 Van mij mag het gebouw blijven staan, ik vind het mooi en zeker ook binnenin. Ik heb er ook al regelmatig een concert meegepikt (niet alleen klassiek, maar ook alternatieve rock en zelfs techno), en ik kom er eigenlijk graag, er is ruimte. Het is trouwens waar wat Stef schrijft: veel toeristen gebruiken het fietspad langs het Albertpark als wandelpad, tot grote ergernis van mezelf en andere mede-fietsers 😉

    Prettig weekend!

    J. Braker

  9. Ik vind het wel een mooi gebouw 🙂 :-), met talrijke mogelijkheden voor culturele projecten,….en dat kunnen we alleen maar waarderen,….

  10. Joyce zegt:

    Ik vraag me af of je voor een super akoestiek nou zo een apart gebouw zou moeten bouwen, maar eerlijk is eerlijk ben nieuwsgierig naar het geluid 🙂

  11. bentenge zegt:

    Bijlezen op zondag bij Mr. P. is geen evidentie… logje drie en ik zag net dat ik ook vorig weekend eentje niet verorberde. En de commentaren sla ik wijselijk over.
    Maar allee, ja, dat concertgebouw vind ik heel ok. Nothing is perfect. Maar immobilisme en de dingen dan maar laten is een zwakke attitude.

Geef een reactie

