Photo Challenge – Op het Zand

B

We stapten vorige week voorbij het Concertgebouw, en staan nu midden op het plein ‘Het Zand’. Hier stond decennia geleden het Brugse station. Nadat dit verhuisde, kwam hier een zeer mooie en grote ruimte vrij. Ondertussen is dit een dynamisch plein geworden. Er ligt een zeer ruime ondergrondse parking, er is het Concertgebouw, er worden regelmatig optredens georganiseerd, er is de wekelijkse markt, bij speciale gelegenheden wordt er vuurwerk afgestoken, er zijn schitterende terrasjes,… Er zijn ook de gelegenheden die jongeren ’s nachts bezoeken in het uitgaansleven, waardoor Het Zand af en toe eens in het nieuws komt met vechtpartijen en dronkemansgedoe, samen met de Eiermarkt die op een paar honderd meter verder ligt (middenin het centrum van Brugge).

Op zaterdag is er markt bijvoorbeeld. Getuige dit kraampje op de foto bovenaan waar van die vreemde vliegende voorwerpen in hangen. Twee halve bollen met linten naar boven. Wat zijn het? Wat doen ze? Wat moet ik ermee? Ik heb het niet durven vragen aan de uitbater van het kraam. Als iemand me verder kan helpen met deze vraag, laat het me weten met een gele briefkaart aub.

Als er markt is, is het moeilijk overzichtsfoto’s te nemen. De dag dat ik er kwam wandelen was het natuurlijk zaterdag marktdag… Wat ik jullie niet wil onthouden is de prachtige beeldengroep die er staat, ontworpen door het echtpaar Depuydt/Canestraro. Die namen zullen jullie worst wezen, weet enkel dat die verschillende beeldhouwwerken in onze binnenstad hebben ontworpen.

De kunstwerken hebben een betekenis (er is over nagedacht 🙂 ). Het beeld hieronder bijvoorbeeld (ik kopieer even uit citiplanner.com), “vier vrouwenfiguren die Antwerpen, Gent,Kortrijk en Brugge symboliseren. De zittende vrouw heeft op haar knieën het Vlaamse laken, één der producten die van Brugge een wereldberoemd handelscentrum maakten. De vogels roepen leven en dood op”

BWeer dezelfde situatie als bij het concertgebouw: de ene vindt ze lelijk, de ander hemelt ze op. Ik behoor tot de laatste categorie.

B

Er gaan stemmen op dat bij de volgende opfrissing van het plein de fontein met de beelden zal verdwijnen, wat ik bijzonder spijtig zou vinden.

BHierboven een zicht op het stokoude hotel ‘Hotel du Singe D’or’, die ook de Nederlandse vertaling draagt: “Hotel de gouden Aap”.  Het Franse klinkt sjieker, maar betekent identiek hetzelfde. Een aap is een aap, dat zie ik elke morgen als ik in de spiegel kijk.

BDan nog een zichtje op de markt. Niet veel volk te zien, het is dan ook nog vroeg in de ochtend. Het is tamelijk guur weer. Straks wordt het hier over de koppen lopen, en dan is Thomas Pannenkoek riebedebie. Geen mensenmeutes voor mij, dank je wel :).

Morgen zal het waaien, morgen… zal het waaien!

 

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Photo Challenge – Op het Zand

  1. Liese zegt:

    “In de aap gelogeerd!”

  2. Marion zegt:

    Laat het me weten als ze die fontein gaan slopen. Dan gaan wij ons verankeren aan die meerminnen! Dat zal ze leren!

  3. shivatje zegt:

    weer een stukje Brugge rijker. Spijtig dat ze die fontein weg zouden doen. Het heeft iets

  4. bentenge zegt:

    Kijk, ik zie direct een link tussen die vliegende dingen en dat beeld der steden. Kun je aub de mooiste der vier vrouwen, zijnde Kortrijk, die vliegende twee bollen van rechtsboven aandoen als je er nog eens passeert ? Ik stel voor dat je even puzzelt om te snappen waar ze horen. Mag het ook een witte/roze/blauwe briefkaart zijn ? De gele zijn op.

  5. Het zou jammer zijn mocht die fontein verdwijnen. Geen idee waarom eigenlijk. Het past er nochtans en de beelden zijn helemaal niet lelijk. Integendeel.
    Ook geen mensenmeutes voor mij, dank je wel.
    Gele briefkaarten: bestaan die nog? Het is toch al weer twintig jaar geleden dat ik nog een keer eentje verstuurde.

  6. tinyblogt zegt:

    Het is bewezen, ik moet niet altijd akkoord gaan met T. Pannenkoek. Het concertgebouw vind ik lelijk, die beelden ook, en vooral die kiezige bruine zuilen er midden in. Maar elk zijn goesting he. 🙂

  7. els zegt:

    Dat zijn eierkokers natuurlijk! Wat heb ik nu gewonnen?
    Zo’n eierkoker? Dan bezorg ik je maar al te graag, privé in een mailtje, de maat van onze kippeneieren.

  8. chrissebie zegt:

    Ik vind die fontein en die beelden altijd geweldig, ik blijf er altijd eens stilstaan om naar te kijken. Brugge die schone, alleen moordend voor mijn voeten, met al die kasseien!

    • Goed zo, dus ook jij komt geketend voor die fontein liggen, net als Marion, Bentenge en Stef? Wil dan ook een kleurtje kiezen (zie antwoord Marion) en me doorgeven. Zo kan ik de juiste spuitbussen bestellen op bol.com

  9. heleen zegt:

    Kennelijk komen we naar Brugge, mijn zus om zich te ketenen en ik om de foto’s te nemen voor haar plog.(als ze verwijdert gaat worden door de politie!) De heggeschaar ligt al in de auto. 😉

    • Waarom doe je niet gewoon mee? Ik kan toch ook foto’s nemen om te posten op mijn weblog? Doe niet flauw en kies gewoon een kleurtje uit. Misschien iets anders dan het groen van Marion, zodat we niet denken dat je een tweeling bent 🙂 !

  10. Maaike zegt:

    Geef je adres en we sturen je allemaal een gele briefkaart met antwoord :p

  11. Eilish zegt:

    Beelden wegdoen ? Wat is een plein nu zonder beeld(en) Of ’t is dat ze van ’t Zand echt ’t Zand maken. Brugge Plage, dat zou nog iets zijn, met allemaal gekleurde strandhuisjes rond. Ik ga alvast een bikini shoppen

    • Bikini hoeft niet, hoor… In de reacties hierboven zie je dat heel spontaan een protestactie is ontstaan à la Femen om te proberen die beelden te behouden. Je deelname is welkom. Eerst wel een kleurtje kiezen via het antwoord op de reactie van Marion.

  12. Ik ga uiteraard ook mee en doe mij maar rood, kwestie van Betenge wat op zijn zenuwen te werken :-).

  13. Suskeblogt zegt:

    ik ga ook topless komen protesteren. Dat zal wel helpen om de beelden te redden !
    En kies jij maar een kleurtje voor me, ik ben toch kleurenblind.

  14. Suskeblogt zegt:

    En wat die halve bollen betreft ook daar heb ik een antwoord op :

    De Maagdenburger halve bollen zijn twee losse halve bollen van sterk materiaal die tegen elkaar aan worden gehouden, waarna de ruimte binnen de zo ontstane bol vacuüm wordt gezogen. Door de luchtdruk op het buitenoppervlak blijven de halve bollen tegen elkaar aangedrukt.

    Deze proef werd door Otto von Guericke, de toenmalige burgemeester van het Duitse Maagdenburg, in 1654 voor het eerst uitgevoerd. Zestien paarden waren niet in staat de twee bolhelften met een diameter van circa 50 cm van elkaar te scheiden. De kracht die overwonnen had moeten worden, bedroeg dan ook ruim 20.000 N, wat gelijk is aan het gewicht van een massa van 2 ton. Von Guericke demonstreerde zodoende de grootte van de luchtdruk op grondniveau, die het gevolg is van het gewicht van de aardatmosfeer. Von Guericke heeft zich ontwikkeld tot de grondlegger van de vacuümtechniek.

  15. Joyce zegt:

    Ik zeg het je, de laatste dagen is de markt toch wel een hele populaire bestemming om te zijn volgens social media. En slopen van die fontein zou echt eeuwig zonde zijn…..

  16. Billy zegt:

    gebaar nu nie van krommen aas hé Thomas. Je weet best goed genoeg waarvoor die halve bollen dienen. Zélfs als je vrouw die niet gebruikt!

    Ik vind die beelden heel mooi, veel mooier dan het paard dat op onze markt te vinden is… (http://www.jandesmarets.com/uploads/jan-2-6-4ef4d6fcbf8fd-la.jpg)

Geef een reactie

