Photo Challenge – Horror in Brugge

B
We verlaten Het Zand en stappen door de Steenstraat richting Grote Markt. Wie nog nooit in Brugge is geweest kent deze naam van het Monopoly-spel.

Nog voordat de toeristenkaravaan Brugge komt bezetten zijn al aan groepje Chinezen op stap door de Steenstraat. Het valt echt op dat onze gele vrienden altijd vroeg op pad zijn. Allicht maken ze een bezoekje aan ‘Europe’, waarbij ze in een hectisch tempo stad na stad ‘afwerken’.

Waarom staat ‘horror’ in de titel van dit logje? Voor wie het nog niet wist, ik HAAT shoppen, echt waar. De Steenstraat is per definitie één van de drukste winkelstraten van België. Wie hier op om het even welke dag komt wandelen na 10 u ’s morgens kan letterlijk op de koppen lopen. Stad Brugge heeft nog steeds niet begrepen dat men zo’n straat dan ook beter verkeersvrij houdt. Walgelijk om te moeten ervaren dat je dan op het voetpad moet drummen, dat je constant tegen iemand loopt, dat het een constant acrobatisch gedoe is tussen honden, fietsen aan de hand, mensen met rollators, mensen die per sé met vier op een rij blijven wandelen en geen stap opzij zetten,… bweeeeeeerk. Wat zeg ik? Bwwwwwwwwweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!

Op de foto’s hieronder is er niks van te merken, want ik ben nogal vroeg vertrokken thuis.

Eerst zie je de St Salavatorkathedraal. De enige kerk in Brugge die de titel ‘kathedraal’ mag dragen. Drie jaar terug nog werd het voorpleintje heraangelegd, wat weer eens voor de nodige controverse zorgde, want er lagen enkele graven en die moesten geruimd worden. Dit zou getuigd hebben van weinig respect, blablabla. Niks aan de hand, vond ik, want waar liggen mijn voorouders uit de zestiende eeuw? ‘Vond’ ik, want drie jaar na de opgravingen gebeurde iets heel uitzonderlijks. Toen men vorige week bij het planten van een bijkomende struik het graf van Hiëronimus Pannecoucke (+1662) blootlegde bleek de kist nog helemaal intact te zijn. De mannen van de groendienst schrokken zich een hoedje toen de kist met piepen en kraken openging, en de ‘aflijvige’ met een diepe zucht, zijn ogen beschermend voor het daglicht, de kist verliet. Hij was slechts gekleed in een soort ziekenhuishemd waarbij je aan de achterkant zijn blote billen kon zien. Hij zei “Eindelijk, het begon tijd te worden dat jullie me lieten gaan…”, plaste voor de verbaasde ogen van de werkmannen tegen de voorgevel van de kathedraal en zette het op een stappen. Nadien is niets meer van hem gehoord…

BDit feit heeft nooit de (inter)nationale pers gehaald. Vraag me niet waarom, of misschien wel, als nieuws uit West Vlaanderen komt wordt dit nogal vaker in de vergeethoek gedraaid. Net alsof we niet bestaan voor die zeikerds van de pers!

Wat er ook van zij, we blijven hier niet te lang bij stilstaan. Die kathedraal is weer zo’n kerk die zo imposant is dat ze moeilijk op één foto te pakken valt. Eén van de torens trouwens die onderdeel zijn van de skyline van Brugge die je ziet vanop twintig kilometer afstand (samen met de OLV-kerk die je hier al hebt gezien en de Halletoren die volgt).

BJe zou denken dat de kerk iets naar rechts is doorgezakt, maar dat is een optische illusie. De fotograaf heeft gisteren nogal te diep in het cavaglas gekeken. Het moest maar zo lekker niet zijn.’

BDe ene mooie gevel na de andere, maar daarom zijn we ook in Brugge. Had je het anders verwacht?

B

BHeerlijk om zien, zo’n lege Steenstraat. Hier kan ik letterlijk met mijn zevenmijlslaarzen doorstappen zonder door één iemand gehinderd te worden.

BAf en toe moet ik toch eens kijken in een etalage. Hierboven bijvoorbeeld in een lingeriewinkel. Het meisje heeft wel heel dunne beentjes, maar mag voor de rest best gezien worden… Even beeld ik me in dat ik m’n eigen schat voor me zie in hetzelfde pakje. Zij zou daar pas echt heel mooi in staan, maar mijn jaloerse ikzelf zou het niet kunnen appreciëren dat ze zo tentoon staat in een etalage van één van de drukste winkelstraten van België.

Niettegenstaande ik mezelf niet kan ziet, weet ik dat er een hemelsbrede glimlach op mijn gezicht staat. Vlug naar huis…

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Photo Challenge – Horror in Brugge

  1. bentenge zegt:

    Kijk, ik vraag me nu echt af… kun je Halle zien vanuit die toren ?
    Ik vind wel dat dat meisje maar vervelend voor zich uit staart. Misschien staat er iemand in haar zicht ?

  2. Mocht ik Halle vanuit die toren kunnen zien, dan kon ik elke dag eens zwaaien naar mijn kleinkind. Helaas niet, neen…
    En er stond inderdaad iemand in haar zicht. Vier Chinezen zelfs, waarbij het meisje zich afvroeg wanneer Thomas Pannenkoek eindelijk een fotootje kon nemen.

  3. tinyblogt zegt:

    ’t Was duidelijk nog vroeg hé: in het eerste stuk slopen er al twee tikfouten tussen. Ik mag dat zeggen, en jij mag dat dat ook van mij hoor. 🙂
    En ik heb ook een hekel aan shoppen in de steenstraat. Je bent trouwens de buggy’s vergeten die tegen je hielen rijden…

  4. chrissebie zegt:

    De steenstraat is vooral slopend voor mijn voeten met al die kasseien. Als wij als eens moeten gaan winkelen, neemt mijne Wim meestal verlof in de week. Dan is het al een heel stuk beter. Maar meestal shoppen we in ketens buiten de stad. We zijn zo geen boetiekmensen.Als we naar t stad gaan is het vooral om te kijken! Zoals jij naar de affiches!

  5. Marion zegt:

    Shoppen is The Bomb man. Je moet het zien als kunst. Tactiek. Desnoods sport. Een sport waar je speciale vaardigheden voor nodig hebt en als je die volledig onder de knie hebt dan … dan… Nou dan vind jij er waarschijnlijk nog geen ruk aan. Nee, laat maar zitten. Kansloos.

  6. Nachtbraker zegt:

    En dan al die vervelende fietsers die al bellend achter uw gat zitten! 😉

    Mooie reeks weer, Philemon!

    Brugse groet,
    J. Braker

  7. heleen zegt:

    Shoppen: dat zouden ze nu echt eens mogen gaan verbieden! Ik stel voor dat je op voorgeschreven dagen en tijden je mag begeven in zo’n gebied! Gewoon op alfabet en binnen een uur heb je alles en dan wegwezen!

  8. Suskeblogt zegt:

    ik ga weinig shoppen en da’s maar goed ook voor mijn zenuwen en degenen die bij me zijn.

  9. els zegt:

    Van mij mag je dat ziekenhuishemdje nu wel uittrekken en ruilen voor wat warmers mr. Pannenkoek. De winter komt er immers aan en je achterwerk zal ondertussen wel genoeg gebruind zijn.
    Ik speel geen Monopoly en ken de Steenstraat niet. Bij deze is mijn kennis weer wat bijgeschaafd.

  10. Inge zegt:

    Ik ben zo een buggyrijdende zot en bij deze: mensen moeten leren om niet om de haverklap en totaal uit het niks midden op het voetpad te stoppen, dat komt er dan van dat ze een buggy tegen hun schenen krijgen 🙂 En nu even serieus… De Steenstraat is inderdaad pure horror, geen Bruggeling die snapt waarom die nu nog steeds niet verkeersvrij is of toch zeker op zaterdag om te beginnen… Ikzelf ben ondertussen ook verstandig genoeg om ze te mijden en al zéker met een buggy. Brugge heeft leuke, alternatieve straatjes genoeg 🙂

    • Leuke blog heb je zelf, overigens :)! Het was wat moeilijk om commentaar achter te laten zonder teveel gegevens prijs te geven, dus doe ik het hier maar :).
      Brugge heeft inderdaad veel alternatieve straatjes waarin ik mezelf graag laat verdwalen (bij wijze van spreken), maar wie winkels zoekt moet in de Steenstraat en aanpalende straten zijn…

    • Ik begrijp het wel (als Bruggeling): stadsbussen. Er is helaas geen alternatieve route om bussen door het centrum te laten rijden zonder ze door die twee straten (Steenstraat en Geldmuntstraat). Er zijn de laatste jaren rond de kerstperiode dagen waarin beide straten verkeersvrij zijn maar dan neem je best niet de bus. Die brengt je zo goed als nergens in het centrum en volgt een vervelend traject waar bijna geen mens mee gediend is. Door de vele nauwe straten en onmogelijke bochten zijn veel straten in Brugge onbereikbaar voor zowel bussen als vrachtwagens. Persoonlijk ben ik voorstander voor uitbreiding van autoloze zondagen. In Brugge mogen winkels in het centrum ook op zondag open zijn dus zou dat voor de shoppers goed uitkomen.

  11. Joyce zegt:

    Ik denk dat dit blogje mij laat zien waar ik me liefde een dagje spendeer in Brugge, dan wel ik hou van shoppen! Het zijn dan ook dit soort straten waar ik altijd naar opzoek ben 🙂

  12. Ik vind de Steenstraat geweldig, zelfs als het over de koppen lopen is 🙂 :-), waar is jouw jachtinstinct gebleven??

  13. Billy zegt:

    het is inderdaad geen pretje, als voetganger door de Steenstraat. Net om de redenen die je hierboven vermeldde.
    Daarom kom ik er ook zelden of nooit… 😉

Geef een reactie

