Photo Challenge – Zijstraatje in – via St.Amandstraat naar Geldmunstraat

2

Ik hoor daar iemand janken: “We zijn nu zo dicht bij de markt, en die Thomas Pannenkoek blijft ons in het ongewisse laten, de smeerlap”. Jank maar rustig verder, want de Photo Challenge gebeurt op mijn ritme, alles op zijn tijd.

Hierboven zicht op de St.Amandstraat vanuit de Geldmunstraat bekeken. Heerlijk rustig, toch? Ook hier kan bij momenten op de koppen gelopen worden, hoewel mensen meer gezeten zijn op terrasjes of in restaurants. Hier gingen mijn schat en ikzelf af en toe eens eten in de Chagall (gevel uiterst links – hadden ze heerlijke spaghetti en lasagne, ongeveer het enige van restaurantkost dat met ons karige budget kon worden aangeschaft).

Maar nog meer aten we in de Rodney’s, de pizzazaak die in het onderstaande gebouw was gevestigd. ‘Was’, want ondertussen is hier al een drietal decennia een gereputeerde Chinees gevestigd. Heerlijk was het om vanuit ons tafeltje in de keuken te kijken, waar iemand met veel talent voor acrobatie het pizzadeeg in de lucht gooide en in de bakpan kwakte. Toen was dit eten ook nog heel betaalbaar, en konden we voor relatief weinig geld wat tijd in de warmte doorbrengen terwijl het buiten de stenen uit de grond vroor.

2

Er is ook een winkel van de (een tijdje terug uit de as herrezen) keten van Marlies Dekkers. Rare creaties maakt die Marlies als je het mij vraagt. Van het gebruiksgemak kan ik niet meespreken, want ik draag zelden beha’s.

2

In pralinewinkels kent men anders ook wel iets van lingerie… Die zou ik toch aan geen enkele dame aanraden, want ze zijn blijkbaar zeer doorzichtig en niet echt stevig. De piemels op het schap linksboven hebben een zeer bizarre kleur. Mocht ik dit voorhebben, ik zou toch eens naar de dokter stappen…

2

En dan keren we terug langs de Geldmuntstraat (in de Brugse volksmond steevast ‘de Helmestroate’ gegeten). Als kind moest ik van mijn moeder eens iets ophalen in de Veritas, een winkel voor naaigerief. “de wienkel is in de Helmestroate, nevens de wienkel van… (weet ik niet meer). Ik maar zoeken in de straten rond de markt naar die Helmestroate. Ik ben van armoede tien kilometer terug naar huis moeten fietsen om te zeggen dat ik die straat niet vond, waarna ik een lap rond mijn oren kreeg.

Bon, in een zijstraat van die Geldmunstraat is een prachtig hotel gevestigd, niet echt bestemd voor jouw en mijn portemonnee. “Hotel Duke’s Palace”, waarvan ik ergens gehoord was dat het in faling zou zijn, maar blijkbaar is hier nog niks van te merken.

2

Ik heb dit gebouw altijd (ook nog voordat het een hotel was) sprookjesachtig gevonden.

Even terugkeren in de straat zelf, waar een prachtige gevel staat van iets wat twee jaar terug nog een hotel was. “Hotel du Sablon”, weer zo’n Franstalge benaming van de tijd dat de Vlaamse taal nog voor de boertige werkmens was.

2

Af en toe een heel rare toerist ook die zijn eigen foto neemt door een winkelraam…

2

Wat trekt die een ernstige smoel :). Maar… Is dat Thomas Pannenkoek hemzelve niet? Zou best wel eens kunnen…

Volgende week is het alweer december. De Brugse winkelstraten zijn al volop in Kerstsfeer, op de markt staan de kerststalletjes al en de ijspiste is klaar om bereden te worden. Waar wachten we op?

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Photo Challenge – Zijstraatje in – via St.Amandstraat naar Geldmunstraat

  1. Falderie zegt:

    Mijn tweede kerst in Brugge. Dit jaar ga ik de kerstsfeer toch eens echt opsnuiven!

  2. bentenge zegt:

    Kijk eens aan. Dat hotel daar in de Geldmuntstraat ken ik niet. Ook het uitzicht zegt me niets. En dus neem ik googlemaps en gooi het “ventje” in de straat, en raad eens waar die zich gaat plaatsen ? Recht in een winkel met Marlies Dekkers gerief. Ik geloofde mijn ogen niet. Ben jij nu het www aan het manipuleren?

  3. tinyblogt zegt:

    De Rodney’s! Nostalgie… Pizza’s waren toen nog exotisch, en je mocht die met je handen eten. Na de examens een pizzatje en een pintje op het terras met de vrienden, mooie tijden.

    • Hé, jij kent die ook nog?? 🙂 🙂 Nochtans ben jij heel wat jonger dan ik. Inderdaad, heerlijk pizza met de handen eten. Ik zat heel graag op een plaats met uitkijk op de keuken. Er was daar iemand die er een sport van maakte om ongelooflijk acrobatische dingen te doen met dit deeg, een show ‘op z’n eigen’.

  4. heleen zegt:

    Prachtig foto van het hotel! Waarom ze toch alles bij jullie van chocolade maken is mij een raadsel, maar dat mag de pret niet drukken. Weer heerlijk genoten van je wandeling.

  5. els zegt:

    Dat chocolade manneke op de laatste foto ziet er ook wel erg doorzichtig uit, maar zijn beeld in mijn hoofd wordt stilaan duidelijker, goed zo.
    Dat van de chocolade lichaamsdelen zag ik al jaren geleden in Brugge en ik snapte niet, heeft dat ergens een bedoeling, weet je iets van het ontstaan van deze gewoonte?
    Dat hotel, daar zou ik wel eens een kijkje willen nemen. Soms zou ik toch wel enkele dagen rijk willen zijn…

    • Die chocoladen lichaamsdelen zullen op vraag zijn van ‘de toerist’, vrees ik.
      Ik boekte jullie een kamer in dit hotel. Men vroeg me je te vragen dringend 600 Euro over te maken als voorschot. Kan dit vandaag nog?

  6. Marion zegt:

    Ik ben de hele ochtend al bezig om je foto dusdanig te bewerken en te reconstrueren om nu eindelijk eens duidelijk te krijgen hoe De Thomas Pannenkoek er nou uitziet. Het is me dan eindelijk gelukt. Vanmiddag heb ik ze meteen op ansicht besteld. Ik kreeg er ééntje gratis op posterformaat bij. Tof. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. 🙂

  7. chrissebie zegt:

    Ik krijg ineens zin in een geweldige echte op steen gebakken pizza, wat kan dat toch lekker zijn! En moest ik zo’n penis in één keer verorberen, zou mijn gal het zeker begeven . Ook de Nerlanders zijn gek op die penissen en tieten. Die tieten en penissen hebben nog iets artistieks tussen grote haken. Maar de chocolade kutten vind ik toch maar niets hoor, die verkopen ze ergens in de lange steenstraat.

  8. Menck zegt:

    Die vreemdkleurige piemels hebben sowieso geen taak te vervullen. Toch niet als ik voortga op het bordje links: ‘slapende poes’. 😉

    Enne… ‘de stenen uit de grond vroor’? Hier zakte de temperatuur nog geen moment onder nul.

    • Tijdens mijn vrijperiode kon het met momenten de stenen uit de grond vriezen, nu lijken de winters wel herfst (en daar heb ik niets op tegen).
      Die ‘slapende poes’ had ik ook opgemerkt, en was benieuwd of iemand dit zou vinden. Onze Menck, blijkbaar. ’t Waait!

  9. Liese zegt:

    aaahhaaa, een vleugje pannenkoek!

  10. Joyce zegt:

    Lieve schat de creaties van Marlies Dekkers zijn niets anders dan geniaal, zitten heerlijk en zijn zo mooi 😀 En ik kan niet wachten op foto’s in kerstsfeer, ben dol op lichtjes 😀

  11. Suskeblogt zegt:

    Doorzichtige BH’s zijn voor mij geen probleem en voor de stevigheid zorg ik wel hoor !

  12. Billy zegt:

    ik leer bij qua straatjes en gebouwen, Thomas.
    Dat “hotelleke” is ook nie voor mijne portemonnee, ik denk zelfs dat er geen te vinden is in Brugge voor mijn budget.

  13. Ik ben ook geen fan van Marlies Dekkers,…en al helemaal niet van de chocolade borsten, beide hebben iets “cheap”,……en ik hoor jou nu denken tot hier, maar het is echt zo. 🙂

    • Zo’n Marlies dekkers is zeer herkenbaar met die specifieke schouderbandjes. Ooit liep een tijdelijke collega nogal opzichtig met die lintjes te koop, en ik floepte er uit “Ah, een Marlies Dekkers?”, waarop ze dit gewoon bevestigde, net alsof ik gevraagd had of ze die middag boterhammen met kaas zou eten :).
      Van die chocoladen borsten ben ik ook absoluut geen fan (was je dit aan het denken tot ginder?)

Geef een reactie

