asinum consequat

 

 

Even een Latijnse titel op jullie loslaten. Als expert vertaler van mijn voeten (via translate.google) is het mijn plicht wat niveau op mijn weblog te plaatsen. En dat, beste lezer, in combinatie met een Joetjoep-filmpje, iets wat je van mij ook niet gewoon bent. Geniet ervan terwijl je kan.

Het muziekstukje was de openingsdans op het huwelijk van onze jongste met zijn lieve deerne. Nog nooit was dit liedje door mijn oorschelpen gegaan, maar het is zo’n beklijvend ding dat ik het sindsdien wel duizend keer heb gehoord. Bij wijze van spreken dan, de tel werd niet echt bijgehouden. Ik stopte aan 786.

2

Aanleiding is het feit dat ik volop bezig ben met het maken van een mooi foto-album op de website van Albelli. Onderwerp is het huwelijk waarover ik hierboven schreef. De beroepsfotograaf die het nodige ging doen belde twee dagen voor de plechtigheid dat hij niet zou kunnen komen gezien zijn kat moest bevallen, of zoiets. Kom dat maar eens tegen als toekomstig bruidspaar – zo’n bijkomende stress kun je missen.

Een vriend van H. sprong direct in de bres met een professioneel toestel. Hierboven zie je één van zijn foto’s. Vandaag is geen photo-challenge-day (bij Pannenkoek is dit enkel op zaterdag), maar laat dit postje een uitzondering zijn. Het geeft zicht op een stukje van de gotische zaal van ons stadhuis, waar op zaterdag huwelijken aan de lopende band plaatsvinden.

Is dit een prachtzaal of is dit een prachtzaal, mr. Brubeck? Jaja, je hoort het goed: mr. Brubeck. Zijn weblog is dan wel verdwenen, af en toe komt hij nog eens spoken op WordPress. Het vijftiende-eeuws gebouw heeft een prachtige gevel (volgt allicht nog, hoop ik…). De binnenkant is adembenemend. Vorige week was ik nog in Damme, waar een stadhuis staat uit ongeveer dezelfde periode, maar wat een verschil in grootte, in afwerking en in uitstraling.

Ons Brugse gebouw is al decor geweest van prestigieuze projecten. Onder andere van de tamelijk recente Britse TV-reeks “‘The White Queen” (voor een groot stuk gefilmd in die Gotische Zaal). Om maar te zeggen…

Maar genoeg over dit stadhuis, want daarover gaat het niet vandaag.

Onze jongste had dus niet alleen die vriend ingeschakeld, maar ook een paar ‘reserve’-fotografen. Je weet maar nooit dat  foto’s zouden mislukken, dan is er nog steeds het plan B. Eén van die aangeduide Chinese vrijwilligers was de zus van de bruid. Een meisje dat echt artistiek talent heeft – die kan kunst toveren uit een bloemkool, een afgebrande lucifer en een  verroeste vork (bij wijze van spreken).

Af en toe zag ik die zus tussen het volk lopen en kiekjes nemen. Onder andere van haar halfbroer, de oudere zoon van haar vader met zijn eerste echtgenote.

Vorige week begon ik met het maken van het album. De foto’s werden eerst rustig bekeken (makkelijk zat, er waren er slechts een paar duizend) en beeld per beeld probeerde ik er een geheel mee te smeden.

Om één of andere reden was ik er nog niet toe gekomen de foto’s van de zus te bekijken. Dit gebeurde tussen soep en patatten. Er zaten mooie tussen, absoluut. Eén ding viel op, een heel opvallend ding. Ze had zeker een tiental foto’s waar ze zuiver gemikt had naar het achterwerk van haar homofiele broer. Dat ‘gat’, zoals we het liederlijk uitdrukken in Vlaanderen, stond ettelijke keren geprononceerd op de foto. In close-up, de bolle kont als een volle maan in het heldere daglicht.

Wat moet ik daarachter zoeken? Moet ik er sowieso iets achter zoeken? Zou ze met een afwijking zitten, een rare ziekte, één of andere fixatie veroorzaakt door een gebeuren in haar jeugd?

Gisteren zag ik haar, en vroeg voorzichtig vanwaar de interesse voor het achterwerk van haar broer. “Wat??” vroeg ze me. Ze bleek van niks te weten. “Iemand moet mijn camera hebben gebruikt, wat zeg ik, MISBRUIKT! Wat moet ik met foto’s van het gat van mijn broer?”

Ik zou het echt niet weten.  Het zal voor altijd een mysterie blijven, denk ik…

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

39 reacties op asinum consequat

  1. heleen zegt:

    Prachtige zaal, prachtig nummer! Blijft inderdaad lekker hangen, net zoals het mysterie van het achterwerk! 😉

  2. Falderie zegt:

    nu willen wij natuurlijk ook wel foto’s zien van dat achterwerk van de broer he… 🙂

  3. Suskeblogt zegt:

    het leven is nu eenmaal een misterie, vooral wat het gat betreft. 🙂

  4. chrissebie zegt:

    Wat een geweldige foto! Ik vind de rode schoentjes zo mooi en het blauwe vest van je zoon. het geheel doet me denken aan de tovenaar van Oz. Ja, ik heb veel fantasie! Maar ik heb geen link gevonden van het youtube filmpje en ik was daar nu net zo nieuwsgierig naar!

  5. chrissebie zegt:

    K heb ondertussen het filmpje gevonden. Ik heb al een paar keer een optreden van absinth minded gezien, in hun begin periode. Best een gezellig liedje, t moet niet altijd een voetensleper zijn niewaar!

  6. Maaike zegt:

    Hahaha wat komisch van die achterwerk foto’s…..
    Maar deze foto en locatie geeft een mooie sfeer zeg; bijzonder.
    En “fijn” zo’n “professionele” huwelijks fotograaf!

  7. Menck zegt:

    Dat moet, kortom, iemand geweest zijn die wél voor één gat te vangen was. Vreemde zaak.
    En inderdaad: de gotische zaal van het stadhuis is prachtig, weet ik uit ervaring.

  8. Inge zegt:

    Ahja, een fantastische zaal is dat… Ben er zelf ook getrouwd maar niet op een zaterdag, op een maandag dan nog wel en wij waren die dag de enigen 😉
    En van dat gat… Tja, wat kan ik daarover zeggen? Elke familie moet een flauwe plezante hebben zeker?

  9. Rob Alberts zegt:

    Is er een betere foto van de voorkant te maken?

    Vrolijke groet,

  10. Joyce zegt:

    Is het heel erg te zeggen dat ik vooral in beslag genomen ben door de vloer op de foto? Wie verzint in vredesnaam zo een combinatie?? Brrrrrrr….. Je zoon en schoondochter zijn een goede troost, dat is wel een mooi plaatje 😀

  11. Ik ga hier nu eens heel ambetant zijn hé, maar het liedje noch de foto zijn mooi, die lelijke vloer en sorry als je in het wit trouwt dan draag je witte schoenen er gaan hier veel mensen niet met mij eens zijn, maar dat is dan maar zo ik kan niet liegen of toch heel slecht in elk geval,……

    • 🙂 🙂 🙂 Je moet die vloer zien in het geheel, en dan is hij werkelijk fantastisch mooi. Mijn nieuwe schoondochter is uniek en prachtig – daarom kleedt zij ook op die manier, uniek dus :). Maar over smaken en kleuren is het moeilijk discussiëren natuurlijk.
      Ook jij mag uiteraard een eigen mening hebben 🙂 !!

  12. Billy zegt:

    wat een nerd zeg, die fotograaf! Zo net voor het huwelijk afzeggen… 😦
    Maar ik ben er zeker van dat het een uniek foto-album wordt, met eigen inbreng van de vrienden en vriendinnen.
    Het wordt wel een heus werkje om dat allemaal in een album te gieten…

  13. beauninoblog zegt:

    Haha, een leuk mysterie. Van harte nog hoor!

  14. Liese zegt:

    Mooi! Maar! Als West-Vlaming zal ik even mijn roots verloochenen….mijn broer is het in het Gravensteen getrouwd in de ridderzaal. Ook dàt is niet te onderschatten indrukwekkend….maar de gotische in Brugge is ook prachtig hoor!

  15. Een heel mooie foto! Ik ben zeer benieuwd naar de hele fotocollage! 🙂
    PS: Ik heb je weer een tagje toegeooid, in ruil voor mijn tegoedbon. Hopelijk heb je deze nog niet ingevuld… En ik kan je verzekeren, ze zal ook voor wat ‘niveau’ zorgen op je blog. 😉 http://memyselfandwe.wordpress.com/2014/12/01/eindelijk-de-music-tag/

  16. Marion zegt:

    Vind het toch verdacht…. Vreemd. Ik ga hier nog eens even goed over nadenken. Wellicht helpt het als ik de foto’s kan bekijken.

  17. Brubeck zegt:

    Beste Thomas, voorwaar een mooie zaal. Qua schoonheid komt ze bijna in de buurt van de schoonheid van het stadhuis van mijn woonplaats. Bijna hé. 🙂 Ik ga nu weer even elders spoken.

Geef een reactie

