Photo Challenge – de laatste rechte lijn

2

December alweer. De laatste maand voor de uitdaging van Jerome Braker . Het wordt echt selecteren om jullie te tonen wat ik nog wil laten zien van onze prachtige stad. En de dagen worden korter. Overdag ga ik uit werken, dus moet ik ’s avonds het pad op. Het is al vroeg donker, tegen wie zeg ik het? En koud dat het is. Bééééééérekoud. Welke idioot heeft dit uitgevonden? Maar ik ben onderdeel van ‘het sterke geslacht’. Ik trek een flanellen onderbroek aan, een dikke jas en vertrek op pad. De laatste rechte lijn om Jerome Braker en mijn lezers te plezieren.

Op een paar honderd meter van mijn woning kom ik Chantelle tegen. Ze kijkt me aan vanuit een bushokje, slechts gekleed in een lingerie-setje. En dan zijn mannen het sterke geslacht? Amai.

“Dag Chatelle!”zeg ik enthousiast, met klapperende tanden.

“Dag Thomas, of mag ik Paul zeggen?” antwoordt ze me met een mysterieuze glimlach.

“Zeg maar Paul, Chantelle, ik zeg toch ook geen Jeannine tegen jou?”

“Daar heb je een punt,” gaat ze verder, “waar gaat de wandeling henen?” Die Middeleeuwse vorm van ‘heen’ bevalt me wel. Ze houdt wel van onze taal, die Chantelle.

“Bruges in the dark, jonkvrouwe, woehoe hoe woehoeeee” antwoord ik, terwijl mijn snijtanden instant drie centimeter groeien en uit mijn mond steken, bebloed, klaar om een paar toeristen binnen te spelen op rauwe wijze.

Chantelle wenst me veel succes en vraagt me de groeten over te maken aan mijn schat. “Doe ik!” bevestig ik, en zet mijn stappen gestaag verder in het donker van de vooravond.

2

Ik steek weer de straat over aan de Brugse Ring (herinner u één van mijn eerste Photo Challenge-postjes). Auto’s lijken haastig op weg naar een voor mij onbekende bestemming. Misschien naar huis, misschien bezoekt een man zijn maitresse of gaat een vrouw naar de fitness, misschien gaat een koppeltje op restaurant voor een romantisch etentje, moeten kinderen afgezet worden bij de -ex voor het weekend, moeten nog vlug boodschappen gedaan of weet ik wat nog allemaal. Ben blij dat ik in die heisa niet meegesleurd word. Dank je wel.

2In de binnenstad hetzelfde verhaal. Vrijdagavond. Auto’s zoeken zich een weg naar Mirabella De Estrellas. Nog zo’n mogelijk doel. Het regent een beetje. Zone dertig? “Kus een beetje mij gat!” hoor ik chauffeurs denken. Als voetganger is het soms levensgevaarlijk om de straat over te steken. Als voetganger word je soms overreden door fietsen die in de verkeerde richting rijden. Maar speciaal voor mijn lezers van WordPress wil ik wat foto’s gaan nemen. Zal het lukken in die lichtomstandigheden? Er is geen alternatief. De stad is al in volle kerstsfeer, licht genoeg zou ik denken op het eerste zicht.

2Maar het zal toch beter moeten zijn dan het licht van hierboven. Mijn Olympus kan dit blijkbaar niet aan, en wie ben ik om hem dit kwalijk te nemen? Ook hij heeft het koud en heeft zelfs de kans niet om een flanellen onderbroek aan te trekken. Het zal zijn zoals het eten bij mij thuis vroeger. “Zwijg en eet wat de pot kookt!” Je zult het moeten doen met de beperkingen van mijn toestel.

2Het gaat al ietsje beter als ik dichter bij die typische Brugse lantaarns sta. Ze lijken eeuwenoud, maar vergis u niet. In 1980 vond de toenmalige burgemeester het een goed idee om de oude jaren-zestig-verlichting uit het straatbeeld te verbannen en te vervangen door deze antiekstijl lampadaires. ‘Strak plan!’ hem ik hem toen gezegd, toen we beiden naast elkaar stonden te plassen aan zo’n openbare urinoir aan een Brugse Kerk. “Dank je wel, Paul,” antwoordde hij terwijl hij zijn plasser afschudde en zijn gerief terug in zijn broek stak.

2Dan zie ik op het pleintje achter het ziekenhuis van de ‘Zwarte Nunnen’ het standbeeld staan van Hans Memlinck.

“Donker, hé, Paul?” constateert hij.

“Zal ik je een zaklamp aanreiken?” vraag ik hem.

“Neen, dank je wel, ik heb nogal stijve armen en kan die lamp toch niet ophouden!” antwoordt hij verstandig.

“Bij Chantelle had ik een punt, nu heb ook jij een punt, dat zijn er al twee!” antwoord ik, want de stenen man heeft overschot van gelijk.

2In een winkel wat verderop zie ik Veerle zitten. De dag zit erop, ze mag eindelijk rusten. “Dag Veerle!” zeg ik, maar door het gewapend glas kan ze me niet horen, en ze blijft opzij kijken. Misschien denkt ze wel aan haar geliefde, de paspop van de etalage van de overkant, die ’s nachts op visite zal komen, waarbij ze uitgebreid de liefde zullen bedrijven in het maanlicht. Het is een publiek geheim dat in de binnenstad van Brugge om kwart over drie ’s morgens alle lichten doven waarbij de etalagepoppen stevig van jetje geven, in alle anonimiteit.

2Een paar huizen ernaast zie ik iets liggen waarvoor ik bij wijze van spreken een moord zou doen. “Brugse nunnebillen”, een heerlijke snoep. Wat zeg ik? Mijn lievelingssnoep! Als je eens echt gelukkig wil maken, schenk mij dan zo’n nunnebille. De uitbater van de winkel moet nogal een grapjas zijn, want een verdieping hoger heeft hij dan maar ‘paterbillen’ gemaakt. Witte zachte snoep met een omhulsel van chocolade. Alsof paters bruine billen hebben :). Ik heb nog nooit de billen van een pater gezien (heb er ook geen behoefte aan), misschien vegen zij hun gat niet proper waardoor er bruin tussen de billen blijft plakken? Wie de waarheid hierover weet, wil die in een reactie hieronder bekendmaken aub.

2Ik gluur even binnen in een Argentijns restaurant in de bocht voor het schouwburgplein. Er zit geen kat, werkelijk niemand. Mocht ik een kat zijn, ik zou er ook niet binnenkomen, want de kans is groot dat ik dan op de grill terechtkom. Wij hebben hier eens fantastisch lekker gegeten. Neem dit mee als tip voor als je nog eens naar Brugge komt.

Nu ben ik zeer dicht bij het toeristische hart van Brugge. Iets waar ik de komende vier weken nog mooie dingen van zal laten zien.

Maar eerst terug naar huis, naar die warme kachel.

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Photo Challenge – de laatste rechte lijn

  1. Marion zegt:

    Ik krijg het er koud van. Van zowel die donkere foto’s als van Jeanine. Of Chantelle. Of Mireille. Brrrrr. Blij dat de pakjesavond voorbij is en ik al dat leer weer voor een jaar in de kast heb kunnen leggen. Dan weet een mens katoen pas echt weer te waarderen. Gelukkig heb ik ook nog bier voorbij zien komen. Een lekker Duvel gaat er wel. Fijne zaterdag, Paul!

    • Geloof me of niet, maar ik heb dan maar de betekenis van ‘pakjesavond’ opgezocht :). Fijn te lezen dat jullie voor de leer-variant hebben gekozen.
      Chantelle maakt je de groeten over. Ik moest je zeggen dat ze het absoluut niet koud heeft. Erwtensoep eten kan helpen, zegt ze. Het zal kloppen, want toen ik vanmorgen naar de bakker wandelde zag ik dat de ramen van het bushokje een beetje bedampt waren.
      Het is nog vroeg voor een Duvel, maar wie ben ik om daarover te oordelen? Gezondheid, en neem er gerust een ‘nunnebille’ bij !

  2. chrissebie zegt:

    Dag Pannenkoekje of Paul, of whatever! Nu krijg ik hier het water in de mond, als ik denk aan die nunnebillen van jou! Allee, deze die in de etalage liggen. Zo van die verse dikke met ferm wat bloemsuiker, mmmmmmmm. En ik ben belange ook niet vies van die patersbillen. Maar mijn billen hebben al omvang genoeg, dat ik beter van al die billen afblijf! Fijn weekend!

  3. beaunino zegt:

    Wat een leuk blog Thomas, ik hing aan je lippen!
    Ik vind de foto’s goed gelukt en Uber-romantisch! (Kan dat trouwens?).
    Heerlijk die fantasie van je.
    Krijg zin om een lang weekend naar Brugge te gaan…

  4. Ik zou mij zelfs nog niet met een flanellen onderbroek in de stad begeven, Brugge of niet. Ik verkies liever de warmte van is huisje…

  5. bentenge zegt:

    Als je nog wat meer foto’s toevoegt dan komt het alsnog goed. Mag ik je er wel even op wijzen dat de lens van je canon bevuild is door witte stippen ? Ik denk dat Chantelle zich daar serieus vragen bij stelde.

    • Bedankt voor je bekommernis, maar dat maakte niks uit voor Chantelle. Als iemand zich bevuilde, was zij dat wel. In het volgende bushokje had ze een ander setje aan. Zal een klein sanitair ongelukje zijn geweest, denk ik :).

  6. bentenge zegt:

    O, het is geen Canon maar een Olympus, no wonder 😉

  7. tinyblogt zegt:

    Patersbillen, de echte, heb ik nog niet van dichtbij gezien. Wel de slaapvertrekken van een witte pater en dan vooral het stof, de vuiligheid en de viezigheden die ik onder en tussen zijn beeldschermloep vond. Je wil geen details weten.

  8. heleen zegt:

    Ik vind het nog frappant dat er licht was, moet bij jullie alles niet uit ivm te weinig stroom? Of tappen jullie stiekem af? 😉

  9. Rob Alberts zegt:

    Wat een mooie vrouwen ontmoet jij daar.
    Ik kom snel eens mee genieten.

    Vrolijke groet,

  10. Maaike zegt:

    Wat een leuke belevenissen in Brugge! 😉
    Ik ben heel nieuwsgierig naar die nunnebille, is dat niet een soort schuimblok?

    • Dit soort snoep heeft verschillende benamingen. Sommigen noemen het ‘spek’ omdat een laagje wit naast een laagje roze ligt. Het heeft wel iets schuimigs, waardoor ‘schuimblok’ een juiste naam zou kunnen zijn.

      • Maaike zegt:

        Ah oke, dan denk ik dat we dat hier ook hebben alleen dan niet in zo’n groot blok maar in vierkantjes (en w.s niet zo lekker als in Brugge :p).
        Lekker, maar mierzoet

  11. Kristien zegt:

    Ferm van jou dat je de kou trotseert om foto’s te maken. 🙂
    Bwèèik! Nunnebille eet ik niet graag. Veel te zoet. Misschien zijn ze in Brugge lekkerder?

  12. Kristien toch. Wist je niet dat àlles lekkerder is in Brugge?
    Ze zijn zoet, ja, daarom zal ik er ook geen drie binnenspelen. Eén keer zondigen mag…

  13. Die snoepwinkel ken ik goed al was het lang geleden dat ik er nog eens binnen ging. Het is één van de oudste snoepwinkels in Brugge en al jaren uitgebaat door dezelfde familie. Die ‘paterbillen’ zijn ‘nubbebillen’ met een laagje chocolade rond. Niet voor iedereen blijkbaar. 😉 De benaming is inderdaad een grapje van de uitbater. Wel al een keer pralines gekocht om te trakteren op het werk en dat werd toch gesmaakt.
    Toch benieuwd naar het model van Olympus die je gebruikt. De mijne is een Olympus XZ-10 en heeft weinig problemen minder licht.
    We hebben vroeger regelmatig het Argentijns restaurant bezocht maar ons laatste bezoek vonden we minder. De kwaliteit was niet meer zo goed. Het is niet altijd gemakkelijk in de horeca om het niveau hoog te houden. Ook is de menu in al die jaren eigenlijk nooit een keer veranderd.
    Jammer dat je niet tot aan de Copure geraakt bent: de boten zijn er dit jaar verrassend versiert (en verlicht). Stroomgebrek? Nee, toch niet in Brugge. 😉

    • Weer een leerrijke toevoeging aan mijn logje 🙂 !
      Onze Olympus is een simpel model (SP-810UZ), voor ‘huishoudelijk gebruik’ perfect.

      • Aan zoom geen gebrek: maar liefst 36x. Dat heeft wel consequenties, vooral wat betreft diafragma. Die gaat maar tot 2,9 – 5,7. Nergens plaats gevonden om je camera op te zeggen zodat die niet beweegt tijdens het fotograferen? Zelf heb ik regelmatig een Gorillapod mee (http://joby.com/gorillapod) maar ik heb ook een heel klein statief dat ik ooit gratis kreeg bij een uitgave van Zoom.nl en dat zit altijd in mijn rugzak (pfff, wat maak ik hier reclame zeg). Mijn Olympus heeft een maximum difragma van 1,8 en dat geeft toch een groot verschil ‘in den doenker’.

  14. Suskeblogt zegt:

    ik ben benieuw wat we nog allemaal zullen meemaken in Brugge via deze blog. Flanellen ondergoed is toch wel het ergste wat hier plaatsvond !

  15. Menck zegt:

    Op je lijstje voor nieuwjaar: een statief. Laat die lange sluitertijden maar komen; je Olympus zal er je dankbaar om zijn. 😉

  16. Brubeck zegt:

    Mooie foto’s. Zou je op het einde van de challenge niet beter al je bijdragen bundelen in een Brugse stadsgids ?

  17. Nachtbraker zegt:

    Weer een heel leuke blog lost, Philemon. Je weet de photo challenge prachtig in te vullen! Chantelle of Veerle wil ik wel eens ontmoeten, heb je soms hun telefoonnummer?

    Winterse groeten,

    J. Braker

  18. Big was stikjaloers dat jij met Chantelle meemocht,…….:-). Het was veel te koud vorige week en nu zal het weer te nat worden 🙂 maar ik veronderstel dat jij wel een paraplu hebt 🙂

  19. Joyce zegt:

    Leuk blogje om te lezen en jawel foto’s van het mooie Brugge tijdens het blauwe uur, je stelt me niet teleur!

Geef een reactie

