Photo Challenge – naar het mooiste pleintje van Brugge

Herinner u dat we een tijdje geleden de Onze Lieve Vrouw-kerk bezochten, één van de meest monumentale gebouwen van Brugge. Toen wou ik een blik werpen op het mooiste pleintje van Brugge, maar om één of andere duistere reden kon ik er niet binnen.

Welnu, belofte maakt schuld, we gaan er vandaag nog eens heen. In het donker weer, maar dat zal zo blijven tot het eind van de challenge. Tenzij ik eens overdag wat tijd vind om met het fototoestel rond te zeulen, we zien wel…

2

Eerst eens checken wat het licht doet ondertussen. Ik moet heel wat toeristen dulden die voor mijn voeten lopen. Vanaf 2015 moet daar verandering in komen. Enkel nog mijn lezers van WordPress mogen Brugge binnen, de rest moet het maar doen met de filmpjes die ze vinden op Joetjoep. Het moet maar eens gedaan zijn met die drukte. Hierboven een blik aan het begin van de Dyver, waar enkele Brugse gebouwen fiks naast elkaar gaan staan voor de foto. Bij ideale belichting een fantastisch beeld (dat per dag duizenden keren wordt getrokken door toeristen), in dit geval een testje voor mijn camera.

2

De belichting is toch al iets beter, gezien de spots op de gebouwtjes en het constant geflits van de camera’s van de toeristen. Ik gebruik die flits niet, omdat dit jeukt aan mijn rug. Klinkt dit goed als excuus? Flits jeukt aan mijn rug. Yeah, sure. Ik stap verder over het drukke brugje aan de Wollestraat en kom aan de korte wandeling van de Dyver. Een zeer rustig dreefje waar in het weekend een paar kraampjes met oude rommel en een spekkenbakker staan. Leuk om even te pauzeren.

2

Leuk ook om de hotelletjes te zien aan de overkant, met de mooie terrasjes aan het water. Nog een geluk dat mijn lezers niet kunnen horen of zien wat ik uitsteek op deze wandeling. Ik haat namelijk van die mensen die bijvoorbeeld met drie op stap zijn en denken dat zij alleen op straat rondlopen. Typisch voor Franstalige mensen eigenlijk. Veel van hen zijn te lui of te dom om een andere taal te leren spreken. En dat voor een taalgroep die wereldwijd een  minderheid vormt – bwah!). Die lopen wijd uiteen, breed gesticulerend, niemand voorbij laten passeren, iedereen ergeren met hun manier van doen. Dan schiet ik vlak naast hun kop in een gemaakte vreselijke hoest- of niesbui, waardoor ze zodanig schrikken dat ze ofwel angstig opzij springen ofwel ter plekke vreselijk in hun broek schijten waarbij het bruin vanonder hun broekspijpen loopt.  Of ik brabbel iets luid in een soort Russisch, ook altijd grappig. Dan kijk ik nog even achterom om te zien hoe ze reageren. Dat gaat van enorm kwaad kijken, me bijna een mep willen verkopen, tot luid in de lach schieten. Die tweede groep geniet mijn voorkeur.

2

Mooi hotelletje hierboven, hé! Je kunt het hier niet zien, maar de ruiten zijn uniek en gemaakt uit geslepen Venetiaans glas. De overnachtingsprijs in dit gebouw is niet voor mijn portemonnee bestemd, maar niets houdt jullie tegen om hier een romantisch nachtje te boeken!

Zucht. De toeristenconcentratie is hier wat opgedroogd, en ik kan rustig doorwandelen.

2

Deze dreef mocht wat mij betreft tien kilometer langer zijn geweest. Heerlijk wandelen hier, aan het water tussen de bomen, met zicht op mooie historische gebouwen. De heraanleg ervan, een dikke tien jaar geleden, was ook controversieel, maar dat zijn we ondertussen gewoon in Brugge. Elke verandering wordt als een aanslag op de stad gezien, zelfs al is het een verbetering. Spannend kijk ik uit naar het pleintje voor het paleis van Gruuthuse, wat mij betreft het mooiste museum van Brugge.

Tot vervelens hoe herhaal ik dat wij Bruggelingen gratis binnen mogen in elk museum. Weinig Bruggelingen doen het effectief. Zonde! Denk bij het paleis van Gruuthuse niet aan een imposant kasteel zoals je ze aan de Loire ziet bijvoorbeeld. Het is eerder een uit de kluiten gewassen herenwoning die een bijzondere klasse uitstraalt. ’s Zomers worden op het binnenpleintje regelmatig optredens gegeven met enkel selecte gezelschappen (U2 en Prince hebben er nog nooit mogen optreden bijvoorbeeld).

2

Mijn ontgoocheling is groot. Nog steeds kan ik er niet binnen. Nu pas zie ik dat er serieuze restauratiewerken aan de gang zijn. Jammer, helaas. Die wandeling voor niks? Wel neen, man! Ik heb genoten van mijn wandeling. Heb mooie tafereeltjes gezien, heb gelachen met toeristen en weet ik wat nog allemaal.

Maar toch wil ik jullie het zicht op (voor mij althans) het allermooiste pleintje van Brugge niet ontzeggen. Ik pik dan maar een fotootje van het Internet (bron http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/Gruuthuuse.jpg)

Dit is een zonde, want de Photo Challenge draait rond ‘eigen foto’s’. Toch wil ik jullie niet op je honger laten voor wat ik, Thomas Pannenkoek, ambassadeur van de mooiste stad ter wereld, het prachtigste plekje van Brugge vind. Je vindt het zelden terug op postkaartjes, je ziet hier zelden hele drommen toeristen staan, maar dàt is het.

Alstublieft !

2

Is dit mooi of is dit fantastisch mooi? Dit is zo mooi dat ik er bijna tranen in mijn ogen van krijg van bewondering. Straks, na de restauratie, zal het nog mooier worden en dan beloof ik er met mijn camera nog eens naartoe te trekken.

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

44 reacties op Photo Challenge – naar het mooiste pleintje van Brugge

  1. beaunino zegt:

    Het is prachtig. Dank je wel voor deze gezellige rondleiding Billy.
    Ik geloof trouwens dat ik mijn pumps maar thuis laat…;-)

  2. Liese zegt:

    Onze boekenkast heet ook Billy, dus dat is niet echt een belediging 😀

  3. Brubeck zegt:

    Inderdaad, het is mooi. Je ziet, ik kan wel toegeven hoe een feeerieke stad Brugge is, Thomas. En ik apprecieer het dat wij, wordpressers, vanaf 2015 als enige nog Brugge binnenmogen. Dankjewel. Hoewel ik denk dat de middenstand (die het land regeert) daar niet echt mee akkoord zal gaan, wel ? 🙂

  4. Marion zegt:

    Te gek! Wanneer gaat die nieuwe regeling in in Brugge? Werkelijk prachtige plaatjes weer. Wat een rondleiding. Jammer dat het bijna voorbij is. Mijn relaxfauteuil heet overigens ook Billy, maar dat terzijde.

  5. tinyblogt zegt:

    Oh da’s pas een idee! Als er alleen maar lezers van je blog binnen mogen, ga ik ook weer eens rondwandelen in volle Kerstperiode. Een tip: ga eens wandelen op Kerstdag of Nieuwjaardag, voor 11u ’s morgens ben je alleen – of toch bijna.
    Ondertussen heb ik vlug mijn sneeuwbotten aangedaan want als ik hier nog lang blijf lezen kan ik de letters niet meer zien van al die sneeuw die aan ’t vallen is.

  6. Ja, de Rozenhoedkaai is zowat het meest gefotografeerd in gans Brugge en wijde omstreken.

    Mijn ervaring is dat Russische en Spaanse toeristen even lomp kunnen zijn dan hun Franstalige soortgenoten. Zo heb ik al meer dan eens me moeten inhouden omdat een bende Russen midden op straat loopt toen ik langs de Langerei naar huis reed.

    @tinyblogt: elke zondag ochtend heb je Brugge zowat voor jezelf. Vooral voor 11 uur is er nauwelijks volk op straat. Enkel langs de vesten vind je joggers maar die gaan zelden de binnenstad in.

    Je photoreportages waren allemaal de moeite maar ik heb toch 1 onderwerp gemist: de parken van Brugge. Een beetje vreemd dat dit onderwerp niet aan bod kwam. Al was het maar om mensen erop te wijzen dat er ook zoiets als het Pastoor Vanhaecke plantsoen is. Zelfs menig Bruggeling kent dat parkje niet.

  7. Eilish zegt:

    de eerste foto is ook het plaatje dat op de nieuwe toeristische borden staat langs de snelweg

  8. Maaike zegt:

    Mooi plein inderdaad! En mooie fotowandeling zo 🙂

    En wat ben ik extra blij dat ik een lezer van je blog ben zodat ik volgend jaar Brugge aan kan doen. Mag m’n parter ook mee? En als m’n ouders ook mee willen, kan dat dan ook?

  9. heleen zegt:

    Prachtig, wat mij betreft kunt u uw baan rustig opzeggen en als Brugge-pr-man doorgaan! Ze zullen niet weten hoe druk ze het gaan krijgen door alle bloggers uit bloggerland! Ik heb ook al een bijpassende naam…. 😉

  10. bentenge zegt:

    Ik scrolde eerst door de beelden op zoek naar het model… nu ik het niet vond ga ik dan maar eens de tekst lezen zeker 🙂

  11. bentenge zegt:

    Dat van dat hoesten bij niet wijkende arroganterikken is een goede tip !

  12. Billy zegt:

    een mooi pleintje, met een mooi gebouw erbij. Maar hoe ziet de andere kant eruit? Eventjes proberen op google…

  13. els zegt:

    Weet je wat? Ik herken enkele plekjes!
    Ik kan je verzekeren dat dat chique hotel ‘De Tuillerieën’ er vanbinnen adembenemend mooi en heel sfeervol uitziet! Ik was er al eens maar ik mocht niet blijven slapen…
    In het Gruuthuusemuseum was ik ook al eens. Ik vrees dat je nog veel geduld zal moeten oefenen om een foto te kunnen maken van het gerestaureerde museum, ik lees op de website dat het voor meerdere jaren gesloten is.

  14. Gratis in elk musea, daar kan Antwerpen nog iets van leren,..ik vind die dreef wel charmanter dan je pleintje,…en die toeristen, een noodzakelijk kwaad 🙂 🙂

  15. Nachtbraker zegt:

    Groot gelijk, Philemon, het Gruuthuuseplein is inderdaad ferm de moeite, en ik heb er inderdaad al een aantal fijne concerten meegemaakt. Het pleintje nabij het Groeningemuseum, iets verder dus, vind ik ook de moeite.

    Ik ben blij dat ik tot de vaste lezers van je blog behoor! 😉

    A la prochaine,

    J. Braker

  16. Menck zegt:

    Brugge aan de WordPressers: ik vind het voorwaar een puik idee. ’t Zal er in ieder geval wat rustiger worden dan gisteren. Man, man, man, wat een massa!
    Het mooiste Brugse plein blijft wat mij betreft de Burg. Wat niet wegneemt dat ik jouw keuze ook heel erg weet te appreciëren.

  17. Pingback: Eenmansprotest | Den Flaters fotoblogje

Geef een reactie

