Photo Challenge – Jingle Bells, Schietpapier, zeven freng de rol

“Schietpapier
schietpapier…

Zeven freng de rol
’t is niet diere
’t is niet diere
’t is mo vo j’n ol!”

2

Vandaag stappen we naar de Vismarkt. We zijn in volle kerstsfeer, getuige het kerstlied waarvan ik hierboven het refrein heb neergepend. Zing het mee op de tonen van ‘Jingle Bells’ en je kunt niet missen. Kerst op z’n Brugs 🙂 !

Alles heeft zijn nadelen. Vorige week zaterdag rond 13u30 wandelden mijn deerne en ikzelf door Brugge op zoek naar een paar kerstcadeautjes, en we braakten bijna van de drukte overal. Je kon letterlijk over de koppen lopen. De kerstmarkt stonk naar vette worst en glühwein, er klonk van die muziek waarbij de stroop uit de hemel droop, honden zaten angstig voor zich te kijken in de hoop niet vertrappeld te worden in de massa.

Vandaag maken we een zijsprongetje richting Vismarkt. We stappen door de Blinde Ezelstraat via nog zo’n prachtig plein in Brugge: de Burg (hiermee maak je volgende week kennis). Voor je op de vismarkt komt, krijg je zicht op een prachtige gracht binnenin onze stad, waar ook één van de aanlegplaatsen is van de stadsbootjes die je door de binnenstad gidsen. Die gracht zie je hierboven.

2

Ik heb nog de tijd meegemaakt dat de ‘vismarkt’ effectief een plaats was waar ook echt vis werd verhandeld. Niet alleen op zaterdag, maar praktisch gedurende de ganse week. Verschillende verkopers probeerden hun gladde zeedieren aan de man te brengen mits het roepen van allerlei slogans. “Vesche ploaten, madamtje, levende vesch!”. Sommige verkopers breiden daar nog een staartje aan: “Hey, schoan juffrowtje, ja, gie, me je kort rokstje, zie je me nog gèren?”  Vandaag schiet van deze folklore niets meer over. De deels overdekte zuilengalerij die je hierboven ziet is de enige herinnering. Nu staan er een paar verkopers souvenirs en prullaria. Sorry, maar zoiets hoort hier niet vind ik. Je verkoopt toch ook geen salami in een televisiewinkel?

Aan de overkant zijn nog een paar viswinkels en een restaurant, zaken die al jaren dezelfde naam dragen.

2

Hier zijn de gebouwen fel verlicht. Je ziet aan de kwaliteit van de foto’s dat ook zonder flits een relatief mooi resultaat wordt geboekt. Zelfs de lucht lijkt blauw, terwijl het pikdonker is.

2

Even het hoekje om (liefst niet letterlijk), en je komt oog in oog te staan met verschillende knusse restaurantjes. ’s Zomers staat het hier vol met terrassen, en is het soms moeilijk je een weg te banen tussen de honderden wandelende toeristen.

 

2Het einde van de kennismaking met Brugge nadert, beste lezer. Volgend jaar zal ik een jaar lang zeveren over de voordelen van het dragen van bretellen. Of iets in die zin, we zien wel…

Maar nu eerst, allen in koor, volgend refrein:

“Schietpapier
schietpapier…

Zeven freng de rol
’t is niet diere
’t is niet diere
’t is mo vo j’n ol!”

Feest naarstig de komende dagen en denk ook eens aan de mensen die deze periode in eenzaamheid moeten doorbrengen. Ouders die amper bezocht worden bijvoorbeeld, een kinderloze tante die weduwe is geworden, de buurvrouw wiens man haar in de steek heeft gelaten, een sukkelaar op straat. Een heel klein gebaar, als is het maar een glimlach of een gelukwens, kan wonderen doen.

Hèèèèèy…

“Schietpapier
schietpapier…

Zeven freng de rol
’t is niet diere
’t is niet diere
’t is mo vo j’n ol!”

* Voor de allochtonen onder jullie:
“Schietpapier” = toiletpapier, ‘schijtpapier’ zoals we zeggen…
“Diere” = duur
“Freng” = de oude Belgische munteenheid ‘frank’
“j’en ol” = je achterwerk, je ‘hol’
“mo” = maar
“vo” = voor

Vervolg van het lied:

Tetteret te rettettè
tetteret te rettetè
tetteret te rettettet te rettettettetè
tetteret te rettete tetteret te rettetè
teterreteretterettetè
tetteretterettetet
tetteret te rettetèèè

“Schietpapier
schietpapier…

Zeven freng de rol
’t is niet diere
’t is niet diere
’t is mo vo j’n ol!”

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Photo Challenge – Jingle Bells, Schietpapier, zeven freng de rol

  1. Marion zegt:

    Wat ben je toch een attente persoonlijkheid. Ik heb serieus het Schietpapierlied op de melodie van Jingle Bells gezongen, maar ik vond het zo jammer dat ik geen flauw idee had wat ik zong. Zo attent dat je voor de allochtonen onder ons een vertaling geeft. Mijn dank is groot. Brugge ziet er ondertussen wel heel erg mooi en sfeervol uit!

  2. bentenge zegt:

    Kijk eens aan, het weekend is alweer opgestart en dat voor amper 7 frank per rol. Dank je wel !

  3. bentenge zegt:

    En als je Tiffany even kunt missen, die mag gerust bij ons thuis eens komen zingen woensdagavond.

    • Sorry, maar hier moet ik egoïst zijn. Tiffany is geboekt voor de aperitief bij ons thuis. Haar kennende zal ze er weer zeven achterover kappen, waarna ze geen woord meer zal kunnen zingen. Ze is anderzijds wel goed in het hoeden van de schapen in onze kerststal. Na al die jaren heeft ze nog niet door dat die nep zijn.

  4. heleen zegt:

    Wat een sfeervolle foto’s! Nou was ik onder de indruk van jullie volkje, toen ik hoorde dat jullie het concept van Wie is de mol? hadden uitgevonden. Na het zien van de tekst van dit liedje, is dat enthousiasme enigszins getemperd!

    • Het spijt me dat je het concept van dit aangrijpende lied niet hebt gesnopen. Dat zal het verschil zijn tussen jij en je zus Marion, want die was meteen mee met het verhaal. Nog eens proberen, zou ik suggereren, misschien landt de Eagle nog in je voortuin :).

  5. Eilish zegt:

    Nu zit ik voor de rest van de dag met dat lied in mijn hoofd … Blijft een schoon taaltje dat West-Vlaams !

  6. Harrij Smit zegt:

    Ik was zo’n twintig jaar geleden een dagje met mijn deerne in Brugge en dacht daar de schoonheid van de stad gezien te hebben, maar na jouw bijdrage in sfeervolle foto’s en vele rollen voordelig schietpapier van d’n Aldi denk ik dat ik nog eens terug moet komen. Al blijft het jammer dat er zo veel van de oude sfeer verloren is gegaan.

    Bij deze een welgemeende glimlach uit Hoogeveen als een heel klein gebaar naar een mooi schrijvend mens in Brugge.

  7. Inge zegt:

    Mooie foto’s! Absoluut ook één van mijn favoriete buurten van Brugge. En inderdaad, ’s avonds is het nog stukken beter (lees: romantischer) met al die verlichte gebouwen. Het liedje kende ik niet, waarvoor dank, al ga ik het hier thuis niet te luidop zingen… Mijn vierjarige dochter heeft namelijk nogal de neiging om luidop zingend door de Brugse straten te lopen: ziet ekeer da ‘k in schaamte moe komen 😉

  8. beaunino zegt:

    Zonder vertaling was ik er ook wel uitgekomen geloof ik;-)
    Wat een leuke stad is dat Brugge van jou toch. Misschien ga ik volgend jaar eens wat foto’s plaatsen van mijn omgeving. Gewoon, zonder challenge of zo…

  9. chrissebie zegt:

    De vertaling van je fantastische kerstliedje was totaal overbodig voor mij! Nu zit het verdorie constant in mijn hoogf, toeme toch!

  10. Joyce zegt:

    Die vismarkten zien er echt op veel plekken hetzelfde uit, dacht even dat dit bijvoorbeeld een foto uit Leiden was 🙂

  11. Brubeck zegt:

    Het verbaast me dat je tot nu toe zo’n sfeervolle mooie foto’s hebt gemaakt zonder één Japanner in beeld, Thomas. Heb je die omgekocht om weg te blijven want als ik in Brugge kom loopt het er vol van. En je hebt gelijk wat die vismarkt en prullariaverkopers.
    Zonder gekheid: je hebt de photochallenge met het einde in zicht boven verwachting mooi ingevuld. Bijna, ik zeg wel bijna, begin ik te denken dat wat ik begin dit jaar zei over Brugge niet waar is. 🙂 🙂

  12. Rob Alberts zegt:

    Een prachtblog met een hoog cultureel gehalte!

    De traditionele visvangst is jammer genoeg vervangen door drijvende diepvriesfabrieken.
    De foto’s laten nog zien wat een rijkdom jullie geschiedenis heeft.
    Op het zand opgegroeid heb ik nog steeds weinig tot minder met vis.

    Fijne Feestdagen!

    Vriendelijke groet,

  13. Nachtbraker zegt:

    Ik heb dat liedje ook eens gezongen op het werk. Kwestie van mijn niet-West-Vlaamse collega’s wat cultuur bij te brengen 😉 Fijne herinnering 🙂

    Oprechte eindejaarsgroet,

    J. Braker

  14. Menck zegt:

    Diarree, diarree
    ‘k Zit weeral op de plee
    Gelukkig is ’t papier nie dier
    ’t Gaat hier nie lange mee.

  15. tinyblogt zegt:

    Moemagikmee wannikmoenodewc wannikebde ebde ebde diarree… En daarna volgde meteen het schietpapier-lied. Dat waren nog eens tijden!
    Trouwens euh, de vismarkt, er is nog altijd elke morgen vismarkt op de vismarkt zulle, uitgenomen de zondag.

  16. Hier hebben wij ook een vismarkt. Zelfde historie behalve is het onze eerder een hangplek voor jongeren tijdens het weekend. Soms stinkt het dus nog naar vis.

  17. Billy zegt:

    hhahahahaha, da’s nu eens een schoon versie van jingle bells zie!
    Ik ga het m’n gasten morgenavond aanleren!

Geef een reactie

