Een zalige Kerst toegewenst !

2

Vorig jaar schreef ik nog een ludiek stukje over onze kerstboom. Dat hij er meestal maar een weekje staat rond de kerstperiode, en wat een heisa het telkens is om er eentje op te zetten.

Dit jaar pakte ik het anders aan. Pas was Sinterklaas met zijn klikken en klakken naar buiten geflikkerd, of ik nam zelf het initiatief om naar de zolder te trekken om die kunstboom en dat stalletje naar beneden te brengen. Samen met mijn schat werd het boompje opgebouwd en stond het even later te blinken in onze nieuwe veranda. Een veranda trouwens die we vandaag niet meer zouden kunnen missen – wat een verschil met het vorige exemplaar waar we in de winter nooit konden zitten omdat het er berekoud was, zelfs met de accumulatiekachel.

Het stalletje dat je ziet werd door onszelf gemaakt tijdens onze wittebroodsweken. Financieel waren we zo goed als platzak. We zijn met de fiets naar het Tilleghembos gereden en hebben daar wat losse takjes en boomschors gezocht. Bij onze huisbazin die een kruidenierszaak had vroeg ik een leeg wijnkistje, en we gingen aan de slag met de gevonden bosprulletjes en twee tubes Pattex, een hamer en een paar nageltjes. Nu, 34 jaar later, bestaat het stalletje nog steeds. En zijn mijn schat en ikzelf nog steeds samen, wat dezer dagen geen evidentie meer is. Het boompje zelf is niet groot, maar liever zo. Om een bos te zien gaan we wel naar buiten… En, voor de fashionista’s die op elk detail letten: deze foto dateert van toen de boom er net stond. Ondertussen is het voetje wat versierd, en branden de lichtjes erin.

Ik ken niemand van jullie persoonlijk (‘in real life’), en dat hoeft voor mij ook niet direct. Toch heb ik het voorbije jaar weer heel wat leuke, minder leuke, ontroerende of rechtuit hilarische momenten mogen meemaken met jullie.Β  Ik heb heel vaak gelachen en zaken doorverteld aan mijn lieve eega. Dus ken ik jullie misschien toch een beetje. Reden genoeg om iedereen een fantastisch gelukkige kerst te wensen.

Laat het vanaf nu elke dag een beetje kerst zijn, ook op 17 juli bijvoorbeeld, om maar een datum te noemen. Dat wens ik jullie allemaal toe, samen met de kerstmuts bovenop de boom van Thomas Pannenkoek en de zijnen.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

62 reacties op Een zalige Kerst toegewenst !

  1. Rob Alberts zegt:

    Wat een mooie vertelling over jullie Kerststal.
    Op mijn werk stond dit jaar ook een.

    Zal het ooit Pais en Vree worden hier op Aarde?

    Ik wens jou en je dierbaren Fijne Feestdagen.

    Vriendelijke groet,

  2. Falderie zegt:

    wow, fantastisch dat die kerststal nog steeds bestaat! geniet van de feestdagen!

  3. aspasiablog zegt:

    Fijne kerst!

  4. Marion zegt:

    Die kerststal! Geweldig! Daar hou ik van! πŸ™‚ Ik wens jou en je (aanhangsel wou ik zeggen! Nou ja zeg!) beeldschone eega fantastische feestdagen! Geniet ervan saampies!

  5. bentenge zegt:

    Hilarische momenten, daar zorg jij, nobele onbekende, best wel voor hier. Dank je wel daarvoor. Enne, wat een mooie (s)maakfoto !

  6. heleen zegt:

    Ik wens jou en je naasten ook hele fijne dagen. En ondanks dat we elkaar niet in real life kennen, ben ik toch maar mooi van mijn heggenschaar afgekomen en heb een prachtig beeld van Brugge!
    PS ik mis nog wel steeds je gehaktbrood, die had je toch verstuurd?

  7. chrissebie zegt:

    Hey Meneertje. Fijne kerst voor jou en je geliefden. Ik ben heel blij dat ik naar je logjes kan uitkijken. Je bent grappig en serieus tegelijk. En ik hoop dat ik ook in het volgende je breinstormen kan lezen! Fijne feestdagen en nog geweldiger 2015.

  8. evavertelt zegt:

    Lieve Thomas,
    Dank je wel voor je vertellementen. Ik lees je graag 😊
    En 17 juli vind ik een uitstekende datum, het is de verjaardag van ons Flavie!
    Fijne kerst!

  9. tinyblogt zegt:

    Zo schoon! Zelf zet ik al een tijdje geen kerstboom meer omdat mijn katten er in hangen in plaats van de ballen. ’t Is ook niet mis, dat zicht, maar een beetje onhandig vanwege de zwaartekracht.
    Prettige kerstdagen voor jou en mevrouw Pannenkoek!

  10. Menck zegt:

    Ook vanuit het – momenteel zonovergoten – Ichtegem wens ik jullie een heel fijne Kerst. Jingle all the way, sir Pancake!

  11. Harrij Smit zegt:

    Dank je voor je goede wensen, Thomas en voor je uitleg over jouw kerstgroep. Spreekt mij helemaal aan, die no nonsense aanpak van jullie – eenvoud siert de mens.

    Ik wens jou ook heel fijne feestdagen en een gezond en liefdevol 2015.

    p.s. en de ober wist nog wie je was πŸ™‚

  12. Bart zegt:

    Ook voor jou en iedereen die je lief is, zeer fijne feestdagen toegewenst.

  13. Eilish zegt:

    Wederkerige wensen Heer Pannenkoek, het was hier fijn lezen in 2014. In 2015 doen we dat opnieuw !

  14. Inge zegt:

    Wat leuk dat jullie het stalletje altijd bijgehouden hebben! Bedankt voor de extra info ivm de voet van jullie boom, anders had ge zeker een opmerking van mij aan uw been πŸ˜‰ Fijne kerst!

  15. shivatje zegt:

    fijne kerst en een prachtig en gezond 2015

  16. Maaike zegt:

    Geweldige kerststal met een mooi verhaal er achter!
    Jij en de jouwe ook fijne kerstdagen!

  17. Joyce zegt:

    Fijne kerst voor de familie pannenkoek πŸ˜€ Xxx

  18. beaunino zegt:

    Mooi. Ik vertel ook best dingen aan mijn man hoor. Nee. Het zijn natuurlijk geen real life contacten, maar op hun eigen wijze wel hele fijne contacten.
    Wat een mooie stal-vertelling trouwens. Deze versie kende ik nog niet b

  19. Liefde is toch schoon hΓ©,…..ah zo jij vertelt over de gekke blogwereld tegen je vrouw, Big kijkt me altijd heel raar aan als ik iets vertel πŸ™‚

  20. De Fruitberg zegt:

    Een fijne kerst, en een vreugdevol 2015 toegewenst.
    En die kerststal mag er best wezen, na 34 jaar trouwe dienst

  21. els zegt:

    Dank je wel mr. Pannenkoek. Voor jou en je familie ook een gezellige Kerst toegewenst!
    Ik zal ongetwijfeld aan jou denken wanneer ik pannenkoekendeeg in mijn gourmetpannetje giet.

  22. Vinnerd zegt:

    Het hele jaar door volschuiven met kerststol? Ik stem voor.

  23. Billy zegt:

    ik hoop dat jullie een fijne kerst hadden.
    Ik vind jullie boompje er mooi en origineel uitzien. En de kerstmuts als piek is top!

  24. Suskeblogt zegt:

    voor jou en je familie ook een zalige kerst.
    Hopelijk betekent deze nieuwe avatar niet dat je in 2015 op het oorlogspad gaat.
    Ik zie me al lopen zonder scalp ! πŸ™‚

    • Probleem is dat ik al bijna geen scalp meer heb, met die pluimen wordt één en ander wat verstopt. De fazant in mijn tuin kan er niet mee lachen, want hij vindt het maar fris zonder pluimen aan zijn gat…
      Ook voor jullie een zalige kerst gewenst!

  25. Brubeck zegt:

    De nadagen van kerst zijn al bezig als ik dit lees, dus daarom misschien eerder alvast een gelukkig nieuwjaar aan jou en Mevr. Pannenkoek. Dat ook in 2015 de Pannenkoek-blog wekelijkse fantasie, kolder en af en toe serieuze gedachten mag voortbrengen.

  26. robin zegt:

    fijne kerst gewenst!

  27. kakel zegt:

    Op 17 juli werd vlucht MH17 naar beneden gehaald. Dat je nou net die datum kiest…
    Ik vind vooral de piek van je kerstboom leuk! En je kerststal. Elk jaar neem ik me voor er eentje te kopen, maar nergens zie ik en geschikte.
    Het lijkt wel of de kerstboom elk jaar eerder opgetuigd moet worden. Wat is tegenwoordig nog een maand?
    Groetjes Kakel

    • Die datum is puur toevallig gekozen. Heel vreemd, maar in BelgiΓ« blijft deze ramp niet echt naleven. Het was zeer shockerend natuurllijk, wat mij betreft de grootste ramp van 2014. Hewel, dan speciaal toch het kerstgevoel op 17 juli, ter herdenking van al de slachtoffers.
      Tja, inderdaad, wat is een maandje toch?

  28. Ik ben wat laat Thomas, daarom wens ik je alvast een heel goed 2015, incl. Kerstdagen. Dat stalletje moet je koesteren, want het stond aan de wieg van jullie samenzijn. Over wiegen gesproken: we worden vandaag of morgen voor de zesde keer opa en oma. Iets dat ik jou en als als blogvriend en eerstejaars-mede-gildelid-van-Benelux-opa’s toch even wil meedelen.

    Gr. Henk

    • Fantastisch nieuws van dat zesde kleinkind, Henk, wat ben ik blij voor jullie :).
      Ik rij er als de gesmeerde bliksem heen om te supporteren. Mag het kind Paul heten, gesteld dat het een jongetje wordt? Of Paula, in geval van een meisje??
      Ook voor jullie de allerbeste wensen. Hopelijk wordt het kleintje niet geboren op één januari, anders krijgt het sukkeltje elk jaar een geschenkje minder :(.

  29. emmymus zegt:

    Wow, net uw site ontdekt. Great respect! Deze ga ik van einde tot begin lezen. πŸ™‚

Geef een reactie

