Photo Challenge – De Burg

2Op één januari week sluit ik hem af, de challenge van Jerome Braker. Doorgaan tot we aan het gaatje zijn, dus. Vandaag de voorlaatste bijdrage, waarbij ik over de Burg slenter, het plein dat via een klein straatje verbonden is met de Grote Markt van Brugge.

Het plein is het levende bewijs dat het perfect mogelijk is om bouwwerken uit verschillende eeuwen en stijlen vredevol met elkaar te integreren. De Basiliek van het Heilig Bloed staat er al een tijdje, van begin de twaalfde eeuw. Het hotel Crowne Plaza staat er sinds de jaren tachtig van de twintigste eeuw. 2Hierboven twee zichten op die Breidelstraat. Lage huisjes liggen vol met brol voor toeristen :), en lokken naar mijn oordeel meer kijkers dan kopers. Wat verkocht wordt kost ook stukken van mensen. Ik ken de huurprijs niet van zo’n pandje, maar zocht iets in de buurt van het kloppend hart van het centrum.

2Echt spotgoedkoop kun je zoiets niet noemen. Stel je voor dat je daarboven nog twee mensen personeel moet betalen, hoe redt je het?

Ik krijg er dorst van. Dan maar ‘De Garre van Kornee’ inslaan, een zeer smal straatje in die Breidelstraat. Daar vind je de herberg ‘De Garre’, een zeer gezellig bruin café waarvan je niet kan bevatten dat dit zijn plaats vond in zo’n smal straatje.2Ik dronk samen met mijn schat een donkere Leffe in de herberg. Blij dat we nog een plaatsje konden bemachtigen omdat een ander koppeltje juist had afgerekend. Zeer blij ook dat het rookverbod hier goed wordt nageleefd. Vroeger moest je een plekje zoeken tussen het rookgordijn. Stinken, stinken, stinken! Jammer voor rokers die vinden dat ze andermans lucht mogen verpesten, maar voor mij is een droom uitgekomen dat niet meer mag worden gerookt in de horeca.

Nadien stapten we door naar het Brugplein zelf. In het donker zijn de verlichte gebouwen zeer mooi, maar echt een indruk van het hele plein krijg je niet. Daarom even spieken op Wikipedia.

2

bron: wikipedia

Is dit een mooi plein, of is dit een mooi plein? Dit is ooit een omwalde vesting geweest in Brugge, voorzien van toegangspoorten. Ontstaan ongeveer in de negende eeuw. Wat had ik graag een sprongetje gemaakt in het verleden om dit eens te mogen aanschouwen.

Maar we zijn 2014, en leven in het heden. Het is donker en ik sta oog in oog met het stadhuis van Brugge. De bouw is gestart in de veertiende eeuw, en is één van de oudste overblijvende stadhuizen van de Nederlanden. Veel ouder dus dan bijvoorbeeld het stadhuis van Antwerpen, dat ‘slechts’ 450 jaar bestaat. Hier zijn onderhandelingen gebeurd en verdragen getekend zonder dewelke ons leven als Vlamingen en Nederlanders er vandaag helemaal anders zou uitzien. Brugge was destijds één der belangrijkste steden ter wereld. Het stadhuis is het monument waarin onze jongste enkele maanden geleden in gehuwd, en waarvan ‘iemand’ de vloer maar lelijk vond. Gelukkig dat ik weet van wie het komt en kan ik ermee lachen. C.’tje toch!

2

2Mijn ogen dwalen af van het prachtige gebouw naar de horecazaken aan de rechterkant. Mooi, gezellig, maar minder gezellig voor de portemonnee. Maar dat heb je evengoed op andere historische plaatsen in Europa. Reden is onder andere de hoge immoprijzen en het personeel dat er rondloopt.

2Toch nog even naar die Basiliek van het Bloed gaan kijken. Verwacht je niet aan een immens gebouw, het is eerder een smal geveltje, maar historisch bijzonder waardevol. Hier ligt een vermeend staal van het bloed van Christus, ooit eens als gift meegebracht van de Kruistochten.

2En nog een mooi sfeerbeeld van de gebouwen links van het stadhuis.

2We stappen verder over de kasseien, keren terug door de Breidelstraat en wandelen rustig naar de Markt van Brugge, waar we met nieuwjaar de serie zullen afsluiten. Op naar een nieuwe uitdaging. Ik weet welke, jullie allicht nog niet :).

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

37 reacties op Photo Challenge – De Burg

  1. Rob Alberts zegt:

    Zo op het einde van 2014 heb jij dus een baan bij het kantoor voor Toerisme gevonden?

    Ik wens jou en alle toeristen een voorspoedig 2014!

    Vriendelijke groet,

  2. beaunino zegt:

    Het was een genoegen weer met je mee te wandelen. Ik ben benieuwd wat de volgende uitdaging zal zijn.

  3. Mooie reportage, Thomas. Duur is het daar zeker maar het kan nog erger. Brussel of Antwerpen bijvoorbeeld. De Steenstraat is gelukkig de Louizalaan nog niet en hopelijk wordt dat ook nooit zo.
    Naar mijn weten koopt geen enkele Bruggeling iets in de Breydelstraat. Zelfs geen buskaart. Die winkels leven voor 99,9% van de toeristen. Behalve de café want daar komt menig Bruggeling wel graag.
    Basiliek van het Bloed: wie een statig basiliek verwacht, zal zeer ontgoocheld zijn. En zijn bekende conciërge is er ook niet meer te vinden. Pierre Aspeslag woont en werkt tegenwoordig elders.
    De gebouwen op die die je beschrijft als ‘die gebouwen links’ is het landhuis van het Brugse Vrije. Aan de achterzijde, te zien vanaf de Steenhouwersdijk, staan vijf marktante torentjes. Je vergeet trouwens één van de fraaist versierde gebouwen op foto te zetten: de Griffie, in het hoekje tussen het stadhuis en het landhuis van het Brugse Vrije.
    (Tussen haakjes: vanwaar de foto van de indiaan?)

  4. Harrij Smit zegt:

    Heerlijk Thomas, zo’n stadswandeling door de historie van Brugge. Heel interessant en prachtige foto’s. Ben benieuwd naar je volgende uitdaging.

  5. Marion zegt:

    Tof zeg! Ik heb gewoon een jaar lang ieder weekend een tripje naar Brugge gemaakt. Mijn dank is groot. Ik heb genoten!

  6. Brubeck zegt:

    Mooi opgebouwd om zo te eindigen op de Burg in Brugge. De H. bloedkapel zijn we al dikwijls gepasseerd maar bij mijn weten nog nooit binnengeweest. Dus ook daar een bloedstaal van Jezus, dan hebben we dat hier gemeen met Brugge. Ik ben wel benieuwd wat je als uitdaging in 2015 gaat doen, Thomas.

  7. bentenge zegt:

    De negende eeuw? Ooooohhhh = ridders en jonkvrouwen in die mooie gebouwen…

  8. tinyblogt zegt:

    Een Leffe in De Garre? Waarom geen Garre in De Garre? Of is dat op ondertussen? De Garre heeft bij mijn weten een mini-brouwerijtje, met (als ik mij goed herinner) best lekker bier genaamd “De Garre”, en alleen maar dààr te krijgen.
    Maar ‘k ben aan ’t zagen hé. Je hebt je best gedaan, ’t was een leuke uitdaging. Al ben ik maar beginnen lezen vanaf augustus, ik heb intussentijd wel alles ingehaald en het hele jaarverslag verslonden. 🙂

  9. heleen zegt:

    Dank je wel voor de mooie wandelingen, ik ben, net zoals de anderen, benieuwd welke uitdaging je nu aan gaat. Ik wens je prachtige uitdagingen voor 2015!

    Ik eet met Marion binnenkort wel een Brugse pannenkoek en we nemen de heggenschaar mee, dan weet jij gelijk dat wij het zijn! Ik hoop dat de politie dit verhaal ook gelooft!

    • Ook jij hebt nog één wandeling tegoed op één januari, dan stopt het. De nieuwe uitdaging wordt een thriller, zoveel kan ik er al van kwijt :).
      OK, als we twee dames zien pannenkoek eten met een heggenschaar (zoiets valt in Brugge heus niet op!) dan weet ik dat jullie het zijn.

  10. chrissebie zegt:

    Ik kijk vooral heel erg uit naar je nieuwe uitdaging! Heerlijk spannend! Fijn oudjaar en nieuwjaar gewenst!

  11. shivatje zegt:

    Weer een stukje mooi’s van Brugge dit op het laatste van 2014

  12. Wat een mooie foto’s zijn dit geworden! Een goed, gezond en liefdevol 2015 gewenst 🙂

    • Ze konden veel mooier, mits het juiste licht en een beter fototoestel. Mijn intentie om een sfeerbeeld te geven is wel een beetje gelukt, ook al zeg ik het zelf.
      Ook voor jou de allerbeste wensen en een fantastisch 2015!

  13. Nachtbraker zegt:

    Een tijdje terug stond er nog een carwash op de Burg, maar die hebben ze moeten afbreken. Het onderhoud was te duur 😉

    Philemon, via jou leer ik nog steeds bij over mijn eigen stad, waarvoor dank!

    Winterse groeten,

    J. Braker

    • Graag gedaan, Jerome. Ik zei bij het begin van de Challenge dat het een makkie was om Brugge te promoten met foto’s. Gewoon een ‘kodak’ aan je gat hangen en op automatische piloot laten foto’s nemen. Je kunt niet missen.
      Hier valt de winter nog mee, daarnet zag in op het Nieuws andere toestanden in midden België!

  14. Joyce zegt:

    Fototechnisch op zekers de mooiste photochallenge blog van jouw kant, wat fotogeniek dat Brugge heel erg mooi 😀 Kijk uit naar de laatste bijdrage!

  15. Billy zegt:

    met deze bijdrage kwam je zowat aan het bekendste deel van Brugge, Thomas.
    In de Garre wilden wij ooit ook ’s een lekker biertje drinken, maar wij hadden minder geluk en geduld om een plaatsje te vinden…

  16. Ik was vorige week zondag in Brugge, maar oh wat was het daar druk en zoveel onvriendelijk personeel, dat het ook nog eens regende maakte het nog minder leuk, maar dankzij Tiny zijn we een heerlijke spaghettie in L’Estaminet gaan eten en voor de heren ook nog de nodige bieren en dessertjes 🙂 en Tiny had niet gelogen het was een toplocatie,….maar dat is Brugge in het algemeen,…..en dankzij jou krijgt het nog een mooiere uitstraling!

    • Wij mijden het centrum van Brugge op deze dagen. Jammer van het onvriendelijke personeel, zoiets kàn niet vind ik (ze zouden van mij getrakteerd worden op een vriendelijke maar veelzeggende opmerking). Blij dat je Tiny hebt gevonden en de Estaminet aan het Astridpark.
      Dank ook voor het fijne compliment !

  17. Pingback: Winter Wonderland | BRUBECK

Geef een reactie

