Photo Challenge – De Finale

2

Beste lezer,

Vooreerst den fantastisch gelukkig nieuwjaar toegewenst. Het is een dooddoener, maar ik wens jullie een goede gezondheid toe (lichamelijk en geestelijk) en wens dat je elke dag toch minstens één moment hebt waarop je eens goed kunt lachen, gelukkig zijn, voldaan zijn, jezelf goed kunt voelen.

 

2Dit is mijn allerlaatste bijdrage in de Photo Challenge van Jerome Braker (luid applaus trouwens voor hem). Vandaag zijn we op de Markt van Brugge. Zonder discussie de mooiste markt van Vlaanderen. De foto’s zijn kwalitatief niet sterk, wegens het avondlicht, maar je krijgt toch een impressie. Het liefst wandel ik hier vanaf halfzeven ’s morgens. Dan pas is het rustig, dan pas zijn alle zatlappen verdwenen en loopt geen toerist voor mijn voeten. Dan ook pas kan ik rustig mijn arm opsteken naar Jan Breydel en Pieter De Coninck, mijn helden van de Gulden Sporenslag. Pas als ik mijn eigen voetstappen kan horen op de vlakke kasseien voel ik me op mijn best in MIJN Brugge, de stad die ik een gans jaar heb proberen in the picture te stellen.

2Opzettelijk werden de highlights van onze stad tot het einde bewaard, gewoon omdat veel mensen de minder bekende maar toch prachtige zaken niet kennen, en denken dat Brugge zich beperkt tot de Markt, het Minnewater, het Begijnhof en de Steenstraat. Zo’n idee had vriend Brubeck althans van Brugge. “Tourist Trap” noemde hij het. Toegegeven, Brubeck, een tourist trap is het ook, maar dan enkel voor domme mensen die niet verder willen kijken dan hun neus lang is. Als je effectief enkel de vier genoemde highlights opzoekt zul je met een hongerig gevoel achterblijven en als je nadien op een terrasje op de Markt iets gaan eten en/of drinken zul je bovendien veel geld kwijt zijn ook.

Jullie hebben ervaren dat de groene ring rond Brugge een feest is om te gaan wandelen. Onze ‘Vesten’, weet je nog wel. Jullie hebben het Stubbekwartier leren kennen met het kantmuseum en de zeer mooie Oosterse kerk die er staat.

2

Hierboven de Halletoren ‘by night’, hieronder vindt je een fotootje van Wikipedia, zoals hij is bij daglicht. Rechtsachter zie je de OLV-kerk.

2Jullie hebben ook het Brugs Kerkhof leren kennen, eigenlijk een must have seen voor onze toeristen (maar het gebeurt zelden dat daar eens een bus een halte maakt). Ik heb geprobeerd ook een klein beetje geschiedenis mee te geven, zij het zonder daarin te overdrijven, want zoiets blijft je toch niet bij. 2Zo kon ik eventueel vertellen over de ‘frietkotoorlog’ in Brugge bij het jaarlijks toekennen van de vergunning om op onze markt te staan met een frietstal. Weet je dat het maar eventjes 100.000 Euro kost om een jaar met zo’n kot op de markt te staan (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G3O150M5B). Reken maar eens uit hoeveel zakjes friet je moet verkopen om alleen maar die prijs eruit te halen… 2Ik heb veel zaken niet kunnen doen, omdat een jaar voorbij vliegt. Zo ben ik geen enkel museum binnen gegaan. Graag had ik jullie meegenomen naar het Gruuthuse museum of het recente kleinere museum in de Gentpoort. Daarboven heb je trouwens een zeer mooi zicht over de stad, en kon ik ook mooie foto’s hebben genomen voor op mijn weblog.2Waarom er dan niet gewoon een jaartje aan verder doen? Dat zou ik kunnen, maar het wordt tijd voor iets anders.
De uitdaging was leuk, ik heb me letterlijk gesmeten om van de gelegenheid gebruik te maken om mijn stad positief in het licht te stellen. Was ik daarbij objectief? Neen, want ik hou zoveel van Brugge dat ik er geen slecht woord van kan horen. We hebben elk continent al bereisd, hebben daar de mooiste dingen mogen zien, maar mijn hart klopt nog steeds het hardst als ik nadien op een rustig moment door mijn eigen Brugge mag wandelen, de stadspoorten mag aanraken (want ook die heb je leren kennen) en volop kan bewonderen wat tientallen generaties voor mij mensen hebben opgebouwd. Als ik bepaalde middeleeuwse gebouwen in Brugge binnenwandel, krijg ik nu nog koude rillingen, gewoon al door te denken aan wat zich daar allemaal heeft afgespeeld. 2Soms echter is de toeristenmassa me teveel, en ook dat heb ik meermaals laten blijken. Onze stad mag dan nog alles doen om zoveel mogelijk toeristen te lokken, echt beter worden we daar niet van. De horeca profiteert volop van de mensenmassa’s, waar wie wordt hiermee rijk? De prijzen zijn niet meer normaal. Echt, een glaasje gewone huiswijn op een terrasje op het Zand kost al vlug vier-vijf Euro (terwijl de uitbater amper zoveel betaalt voor een hele fles). Een dagschotel kost al vlug twintig Euro, een ritje met de koets kost stukken van mensen. Brugge is niet meer van de Bruggelingen, maar is één en al commercie. Dat vind ik niet fijn, om het zacht uit te drukken.

2De foto hierboven is mislukt, maar toch mooi in mijn ogen. Het heeft iets aquarel-achtig en toont een beeld van gelukkige mensen die in de Steenstraat op zoek zijn naar amusement. Eentje om Brubeck te teasen die denkt dat je in Brugge geen kuntzinnige foto’s kunt nemen. Pfoeh!2Hierboven een beeld van de ingang van het Historium-museum op de Markt van Brugge. Eens de moeite waard, maar verwacht geen hoog culturele toestanden. Eigenlijk is alles wat oppervlakkig en fastfood-achtig, maar het zorgt voor een ontspannen moment voor een leuk prijsje.

2Zo, dit was het dan, beste Jerome Braker. Beste lezer ook. Dank om trouw te komen kijken en een reactie achter te laten. Jullie zijn fijne lezers, een toffe online vriendenkring of toevallige bezoekers voor wie dezer dagen een glaasje glühwein klaar staat om te klinken op het nieuwe jaar.

Gezondheid !

Mijn uitsmijter van de Photo Challenge, gebracht door cabaretier Willy Lustenhouwer, gestorven in 1994 (ondertussen alweer 20 jaar geleden dus).  Hij kon zijn volk ongelooflijk hard aan het lachen brengen. Een simpele ziel die de kunst begreep ongelooflijk sterke sketches te maken. Ooit schreef hij een zeer gevoelige ode aan onze prachtige stad. Voilà, Willy, deze challenge waarvoor ik me in 2014 inzette, is voor een stuk ook aan jou opgedragen. Doe ze de groeten hierboven !

 

Maar weet je wat? Ik gooi er nog ééntje bovenop. Het is maar één keer finale van de Photo Challenge. In dit promotiefilmpje uit Bollywood zie je gewoon heel veel zichten terug uit mijn logjes van dit jaar. Geniet ervan!

zéker eens bekijken !

Brugge groet jullie,

 

Thomas P. Pancake
ofte Philemon

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

47 reacties op Photo Challenge – De Finale

  1. bentenge zegt:

    Wel Philemon, wat ga je volgend, euh dit, jaar met al die vrijgekomen tijd doen ? Aquarellekes maken ?
    Ook een fijn 2015 !

  2. beaunino zegt:

    Als ik ooit naar Brugge kom laat ik me gewoon rondleiden door alle Brugse blogs die aan deze uitdaging meededen. Dat lijkt me ook weer een uitdaging op zich.
    Gelukkig nieuwjaar!

  3. Joyce zegt:

    Thomas echt het was een genot de hele challenge mee te mogen lezen bij jou. Als ik ooit naar Brugge kom zou ik me graag door je rond laten leiden. Gelukkig nieuw jaar maak er iets moois van Xxx

    • Met alle gelukwensen die we de laatste week hebben losgelaten kan het niet anders dan een schitterend jaar worden :)! Ook voor jou nog eens allerbeste wederwensen.
      Ik vrees dat ik er als gids niet veel zou bakken :), maar dat is dan weer een ander verhaal…

  4. shivatje zegt:

    Een gezond 2015. En bedankt voor de prachtig reportage over Brugge.

  5. Eilish zegt:

    ’t was stief schwone wat je ons hebt leren kennen !
    Be happy in 2015 !

  6. chrissebie zegt:

    Dat heb je goed gedaan, een jaar volhouden om foto’s te plaatsen! Zou mij nooit lukken. Altijd die foto’s op mijn laptop krijgen is al een kunst! Ik ben er echt niet goed in en dan begin ik er niet aan. Nu zit ik vooral te popelen naar je nieuwe uitdaging!

    • Je mag jezelf niet zo onderschatten, want je kunt veel meer dan je zelf denkt. Net alsof ik zo’n held ben op gebied van informatica :).
      Volhouden vergt wel enige discipline, dat moet ik toegeven.
      Mijn nieuwe uitdaging is nog een stapje hoger dan die foto-challenge. Het postje voor zaterdag staat al klaar onder de kerstboom.

  7. Brugge is ontzettend mooi! Heb er laatst meegedaan aan een hardloopevenement.
    Beste wensen voor 2015!

  8. Marion zegt:

    Brugge is The Bomb! Dat laatste Bollywood filmpje is dramatisch leuk. Vreselijk. Heb ik dat deuntje in mijn kop vandaag. Wel leuk om Brugge in bewegend beeld te zien. Ik vind het erg mooie plaatjes, juist door de schemering. Sfeervol. Rest mij nog jou het beste te wensen voor het komende jaar.

    • Nog prachtiger is het om Brugge in het echt te kunnen zien. Helaas zijn we in ons natkouwekleumenlandje erg afhankelijk van het weer. Blij dat je die challenge bent blijven volgen als trouwe supporter. Dikke dank daarvoor!
      Dat bollywoodfilmpje met de hoempahoempamuziek vond ik ook heel leuk. Heel mooi koppeltje dat de hoofdrol speelde, trouwens.

  9. Brubeck zegt:

    Beste Thomas, toen we een jaar geleden beiden de Photochallenge aanvatten van Nachtbraker vatte ik het woord challenge letterlijk op: iemand challengen of uitdagen. Ik dacht Brugge enigzins te kennen en wat je aanhaalt over de overmatige commerce, de dure prijzen, de hordes toeristen waren voor mij de tourist traps. Maar ik wist dat Brugge meer is dan dat, vooral de musea en kerken spreken mij daarin hard aan. Ik heb het in een van de vorige reacties al geschreven: je hebt de challenge tot een hoog niveau verheven in 2014 en ik heb al je stukjes trouw gelezen, ook in mijn blogloze periode. De wedstrijd met het 800-jarige Hoogstraten (sorry, ik moest dit even vermelden) was nooit een echte wedstrijd, wel een fijn tijdverdrijf. Feitelijk hebben onze beide steden zoveel gemeen: een begijnhof, de Heilig Bloed-processie, de natuur rondom..
    Anyway, nogmaals een dikke proficiat. Met hoogste onderscheiding geslaagd in de Challenge-opdracht.
    Wie weet zien we elkaar er wel als ik in oktober 2015 er de Urban Trail (dwars door Brugge) kom lopen 🙂

    • Beste Dave,
      Dank voor deze uitgebreide reactie. Laten we elkaar goed begrijpen in die zin dat ik je poging om één en ander een etage hoger te laten tillen bijzonder grappig vond en nog steeds vind. De uitdaging van Nachtbraker was er eentje om elke week één foto te brengen, maar daarvoor haal ik mijn fototoestel niet boven :). Toen jij de uitdaging aanpakte, waarbij je Hoogstraten de eerste weken (of waren het maanden?) angstvallig niet vernoemde vond ik ook een hele speciale manier van invullen. De dag dat je die heel specifieke toren van die kerk publiceerde moest je lezer wel met een kater zitten om die niet te herkennen. Want jullie streek is ook heel mooi, zoals heel veel plaatsen in Vlaanderen en Nederland. Soms reizen mensen duizenden kilometers ver, maar hebben geen nota van wat zich in ons eigen landje afspeelt.
      Welwel, je zult de Urban Trail lopen? Is geen kak voor mietjes. Dat is een handschoen die ikzelf niet opneem…
      Doe ze de groeten daar!
      Paul

  10. Ik geloof dat ik een nieuwe stad op mijn lijstje kan zetten… 🙂

  11. Menck zegt:

    Een betere promotor kan Brugge zich niet wensen; je hebt dat voortreffelijk gedaan. (Maar ‘k wist allang dat Brugge de schoonste was, ah ja.)
    Vanuit het (nog) niet door toeristen overrompelde doch geheel exotische Ichtegem stuur ik je mijn beste wensen voor 2015. En da we ze nog lange meugen meugen!

  12. Kristien zegt:

    Dank je wel, Thomas, voor jouw bijdrage aan de photo challenge. Merci voor de fikse wandelingen door jouw stad. Dat Brugge mooi is ,wist ik, maar dankzij deze challenge heb ik de Brugse Vesten leren kennen. Een bezoekje aan Brugge gaat nu altijd gepaard met een wandeling langs dit prachtig stukje groen!
    Gelukkig Nieuwjaar!

  13. Suskeblogt zegt:

    Misschien dat ik nu maar eens naar Brugge kom om de stad te verkennen en er over te loggen. Er moeten daar nog wel plaatsen zijn die het daglicht weinig of niet zien,
    Hoe dan ook proficiat met het beeld dat je van Brugge geschetst hebt. Ik zal het wel missen, maar ook zie ik naar je volgend project uit.

  14. Billy zegt:

    deze opdracht heb je met verve volbracht, Thomas.
    De minder bekende kanten van jouw mooie stad laten zien, maar die beslist evengoed (of zelfs méér) het bezoeken waard zijn dan die platgetreden toeristenpaden.
    Proficiat dus!

    Ik heb het voornemen om dit jaar mijn stad in de kijker te zetten, wat eigenlijk een nog veel grotere uitdaging is, want Waregem is nu eenmaal niet als Brugge… 😉

  15. Bart zegt:

    Jouw logjes ga ik zeker nog eens nalezen bij een volgend bezoek aan die scone. En bij deze nog een pak mooie wensen voor 2015!

  16. Atthesea zegt:

    Heb even wat tijd gemaakt om ‘jou’ te lezen, was weer een fijn ritje vertellingen. Dank voor je mooie verhalen en ook: jouw loyaliteit in reacties. Zelf ben ik tegen mijn wens in niet zo consistent, heb je wel gemerkt 😉 Heb wat andere sociale media de deur uit gesmeten en middenin een tijd waarin ik heel veel uit kop en lijf probeer te flikkeren, dus hopelijk het komende jaar wat meer ruimte voor de echte verhalen!

    Ik heb eens in mijn leven al eens de schoonheid van Brugge mogen ervaren, als toeschouwer voor een dag uiteraard in geen verhouding tot jouw mooie beschrijving van je geliefde stek. Het nodigt uit er terug te komen 🙂

    Beste Philemon, ik wens jouw en de jouwen al het goede voor het komende jaar x

  17. Marijke zegt:

    Een gelukkig 2015! Leuk om zo een stukje Brugge te zien! Duidelijk de moeite van een bezoek waard!
    *maakt notitie voor een toekomstige stedentrip*

  18. Nachtbraker zegt:

    Een waardige afsluiter van deze photo challenge, Philemon. Meer nog, ik zou zeggen dat jij de winnaar bent van deze uitdaging. Als we elkaar ooit eens in het echt ontmoeten trakteer ik je op een Brugse Zot of een Straffe Hendrik in een rustig cafeetje dat nog niet overrompeld wordt door toeristen. Well done! Benieuwd naar je nieuwe uitdaging.

    Brugse groet,
    J. Braker

    • Jerome,
      Het was een eer om Brugge te mogen in het zonlicht zetten. Mochten we elkaar ooit ontmoeten dan zal ik jou met plezier het eerste glas trakteren (het mag ook een warme choco zijn, zeer deugddoend dezer dagen :)).
      Ik ben zelf ook benieuwd naar de nieuwe uitdaging. Hopelijk kom ik er mogen meer over te weten 🙂 !!

  19. heleen zegt:

    Bedankt dat ik mocht meelopen! Voor 2015 alle goed gewenst!
    Door dat laatste filmpje heb ik nu alweer zin in de zomer!

  20. Jammer dat het zo toeristisch is geworden. Zelf ben ik nog steeds niet in Brugge geweest, maar met dank aan jouw blog staat het wel hoog op mijn lijstje! Wie weet dit jaar?! 🙂

  21. Eerst en vooral maak van 2015 een topjaar vol goede stront 🙂 🙂 en je hebt van de challenge een pareltje gemaakt,….en de stad Brugge zou je gratis eten voor een heel jaar moeten aanbieden!

  22. Je hebt me doen verlangen naar Brugge!

Geef een reactie

