Hiëronimus Pannecoucke (1) – De introductie

Ik ben al een hele tijd bezig met het opstellen van een stamboom van de familie Pannenkoek. Iemand die een klein beetje betrokken is met stamboomkunde weet dat dit absoluut niet simpel is. De archieven van de gemeentes zijn zeer betrouwbaar na 1795,  het jaar waarop de Franse bezetter in onze contreien een schop onder zijn hol kreeg. De smeerlappen van sansculotten hebben als afscheidscadeau menig stadsarchief in brand gestoken waardoor enorm veel gegevens verloren zijn geraakt.

Het moeilijkst is dus om vanaf 1795 in de boom te klimmen om vroegere stamvaders te vinden. Tot een paar jaar geleden voelde ik me nog gesterkt in het feit dat in de ‘oude’ tuin van de Sint Salvatorkathedraal een zerk stond van één van mijn vermoedde voorvaderen: Hiëronimus Pannecoucke. Ooit, de dag dat ik met pensioen zou gaan, zou ik eens deftig mijn werk van maken van in die richting verder te zoeken.

2

2

In het krantenberichtje van hierboven zie je dat één of andere malloot stokken in de wielen stak. Wèg met die grafstenen, dacht die gozer, plaats voor een openbaar tuintje. En zo geschiedde. De grafsteen die ik hierboven plaats is een slechte reconstructie, want van het origineel schiet niets over. Ooit had mijn grootvader een foto ervan, maar door een staking van de geschreven pers zat mijn oma op 2 mei 1968 zonder krantenpapier, en heeft ze de aardappelen geschild op de achterkant van die foto. Per ongeluk is die relikwie verloren geraakt. Al wat ik me herinner is letter per letter, cijfer per cijfer, de tekst die op de zerk stond. Met nadruk op ‘hij vergat die morgen te ademen’.

Toen vroeger een familielid kwam te sterven en ik mijn oma vroeg wat de oorzaak ervan was, kreeg ik gestaag als antwoord te horen: “Ja, Paultje, er was niks meer aan te doen: hij of zij vergat gewoon te ademen en ging dood.” Nachtenlang kon ik wakker liggen met de vrees dat dit mij wel eens kon gebeuren. Vreselijk. Wie kon me ’s nachts helpen herinneren dat ik moet ademen om voort te blijven leven?

De bewuste graven zijn geruimd in 2011, en zoals je kon lezen is de laatst overblijvende kist er vorig jaar in november uitgehaald toen men op die bewuste plaats een struik plantte. Dan wist ik dat dit mijn nieuwe uitdaging zou worden, misschien wel dé uitdaging van mijn leven. Ik wou en zou Hiëronimus terugvinden.

Sindsdien ben ik zonder jullie te verwittigen een strategie gaan uitwerken hoe ik die man kon opsporen. Als hij in november nog leefde, moet dit nu nog het geval zijn. Hopelijk heeft hij zijn hospitaalhemd kunnen ruilen voor iets warmer. Zal wel, want een Pannenkoek (of vroeger: Pannecoucke) is een plantrekker en vindt altijd wel een weg.

Het mag misbruik lijken, maar ik heb relaties bij de Staatsveiligheid, de FBI, de CIA an de Nationale Vogelbescherming, en ik zal gretig gebruik maken van hen. De grote muur in onze slaapkamer werd helemaal vrijgemaakt en beschilderd met bordverf. Alle tips, alle aanwijzingen, elke verdachte of tipgever worden er met een ‘punaise’ op bevestigd en uiterlijk eind december moet de puzzel zijn opgelost.

Kom ik er echt niet uit, dan roep ik de hulp in van het sterke geslacht, zoals mijn elftal, geleid door mijn eigen schat aka R, samen met.:

Eva van Dongen

Eva van Dongen

substituut De Ridder

substituut De Ridder

Scott & Bailey

Scott & Bailey

Belli van 'Sedes en Belli'

Belli van ‘Sedes en Belli’

Charlie's Angels

Charlie’s Angels

En waarom ook geen Bond-girl als Halle Berry?

En waarom ook geen Bond-girl als Halle Berry?

of nog een Bond-meisje, in de huid van Berenice Marlohe?

of nog een Bond-meisje, in de huid van Berenice Marlohe?

‘En als dan iemand onverwacht ziek wordt?’, hoor ik daar iemand denken. Welnu, dan kan ik nog steeds Olga Koerilenko inschakelen, die me een spontane sollicitatiebrief heeft geschreven. Ze moet haar beurt afwachten.

2

En als dit alles niet werkt, schakel ik detective Van Zwam in…

2

Maar in eerste instantie zoek ik zelf, wil ikzelf dit probleem oplossen als uitdaging voor 2015.

De eerste halte is afgerond, maar is te lang om aan dit logje toe te voegen. Straks leest geen kat dit meer, en ik wil dat iedereen bewust meeleest en de draad niet kwijt raakt gedurende dit kalenderjaar. Volgende week schieten we volop in actie. Dit was een opwarmertje…

Vinden zal ik je, beste Hiëronimus Pannecoucke !!!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

45 reacties op Hiëronimus Pannecoucke (1) – De introductie

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik wens jou een open blik en de juiste slimheid bij jouw onderzoek.
    Belangrijk blijft dat je niet veel wordt afgeleid door de mooiste personages rondom jou heen.

    Vriendelijke groet,

    • Zal niet gebeuren, Rob. Het is te zeggen: mijn lieve freule zal uiteraard in mijn omgeving blijven, maar haar teamgenoten worden pas ingeschakeld als ik er zelf niks van bak. De kans hiertoe is zeer klein (schat ik nu in)

  2. Inge zegt:

    Spannend allemaal! Mocht het nodig zijn dan wil ik ook wel eens inspringen hoor! Ik heb nog banden bij de NSA, woon in de buurt en mijn looks doen alle bovenstaande dames verbleken in mijn aanwezigheid… Ik stuur je mijn sollicitatiebrief nog door.

  3. chrissebie zegt:

    Ik zal mijn best doen om de draad niet te verliezen, want k heb een memorie gelijk een zeef. Mar ik ben benieuwd! Veel plezier!

  4. Nachtbraker zegt:

    Ik ga je een tip geven: Damme. Er is daar een pannenkoekenhuis. En een oud kerkhof… Veel succes met je speurtocht, ik lees geboeid mee 🙂

    Winderige groet,

    J. Braker

  5. Harrij Smit zegt:

    Nou, de kop is er af, Thomas. Tijd voor topoverleg met je geheime wapens – dat liegt er niet om zeg, die wapens die je om je heen verzameld hebt. Misschien kunnen ze pannenkoeken voor je bakken.

  6. Suskeblogt zegt:

    Indien nodig zal Dolfke Leye de begrafenisondernemer, puttendelver en schoolbuschauffeur van het dorp waar nonkel Juul woont je wel een handje helpen om dit duister verleden naar boven te brengen. Geen enkele knook of schedel ontsnapt aan zijn onwelriekend speurneusorgaan.

  7. heleen zegt:

    Heerlijk zo’n zoektocht! Ik, als echte wie is de mol fan, speur graag met je mee! Wie weet waar het je allemaal gaat brengen. Om in de stemming te blijven eten we vandaag pannenkoeken. Mmmmmmm

  8. Inspecteur Pannencoeck, met c oe c k. 😉
    Heel veel succes en plezier met je zoektocht.

  9. Zoe je gin hulpe kunnen gebrucken van inspectuur Van In? Een por Duvels en die mensch doet onderzoek noa je familie gratis en voe niks. Z’n éx, Annelore, zoe oak nog kunn’n help’n met j’en oenderzoek. En wa peinsde van de volgende madammen die je zoe’n kunnen helpen?

    https://lh4.ggpht.com/GmdDwzkT5V2Qr54cQLONQ7bnZjtIF2zcKJm

    OjKxWHwDY2RdRpJwUJgVeM60uuuyCY_dF=w1264

  10. Marion zegt:

    Dit wordt lachen. Ik voel het aan mijn water.

  11. Menck zegt:

    Ik ken een uit Torhout afkomstige regisseur met de naam Pannecoucke. Verder weet ik ook dat zijn voornaam met een H begint. Het zal toch niet… ?

  12. Eilish zegt:

    Ik ontdek al een naamgenoot in de spreker van de stichting, misschien moet ik mijn eigen (stam)boom gaan opzetten

  13. Brubeck zegt:

    Ik denk niet dat ik dit jaar nog een simpele pannenkoek kan eten zonder aan deze zoektocht te denken, naar de bedenker van die lekkernij. Het moet lukken met zo’n topteam. Succes !

  14. Met zo’n geweldig team ga je alles vinden,…..zelfs de speld in de hooiberg 😉

  15. beaunino zegt:

    Ik zou mijn hoop niet al te zeer op Farrah Fawcett vestigen Thomas.
    Mocht je een vervanger voor haar nodig hebben: ik heb mijn beveiligingsdiploma hè?!

  16. Joyce zegt:

    Wat heerlijk weer geschreven Thomas 🙂 Succes met je onderzoek ben benieuwd naar de volgende episode 😉

  17. Wat een kostelijke introductie… ik was altijd best een redelijke Miss Marple…
    Maar ik moet zeggen… het lijkt me allemaal niet zo makkelijk!
    OK op naar de volgende 😉

Geef een reactie

