Hiëronimus Pannecoucke – Holy Sister!

2

Onze Hiëronimus was dus niet gekend bij de politie, noch in het AZ Sint Walburga in Brugge. Ik denk dat wat dieper denkwerk noodzakelijk is om een eerste spoor te vinden.

Even recapituleren. De stadsdiensten braken dus de oude grafstenen open bij de heraanleg van het groen voor de Sint Salvatorkathedraal in Brugge. Daarbij ook het graf van Hiëronimus Pannecoucke. Zijn kist kwam intact uit de grond. Hiëronimus stapte uit, gekleed in ziekenhuishemd, plaste tegen de gevel van de kathedraal en zette het op een wandeling, de arbeiders verstomd achterlatend.

Waar zou jij naartoe gaan, in de wetenschap dat Brugge en de wereld in het algemeen enorm veranderd is sinds de zeventiende eeuw? Wat zou je eerste idee zijn?

Zelf zou ik in zijn plaats verstomd staan van al het verkeer in de stad. Rijdende voorwerpen op vier wielen die stank achterlaten, hoe futuristisch moet dàt zijn? En al die mensen, zo raar gekleed. Al die winkels ook vol glamour en glitter, al dat licht, zo druk in het algemeen.

In die tijd speelde het geloof een grote rol. Misschien zou hij zijn toevlucht zoeken tot een klooster en daar opvang zoeken. Bij de Nonnen van het Heilig Graf Bethuzalem bijvoorbeeld, die toen een klooster hadden in de Peper en Zoutstraat, een zijstraat van de Burg. Heel misschien zat hij daar verscholen, en gebaarden de nonnen die hem vorig jaar opvingen van krommen haas, tot hij opnieuw zijn zieltje terug zou krijgen na een intense poging tot heropvoeding.

Ik ben er vanmorgen vroeg heen getrokken, gekleed in een hele dikke jas, want het is k-o-u-d. Ik trok hard aan de deurbel, waardoor die in een hevige klap naar beneden donderde, vlak naast mijn hoofd. Niemand kwam opendoen. Nog eens kloppen misschien? Neen, geen enkele reactie.

De deur bleek op een kier te staan, en ik stapte voorzichtig binnen. Het rook er naar wierook en gebeitste meubelen. De ouder vloer blonk als het achterwerk van mijn buurvrouw als ze ’s zomers in bikini op een trapladdertje gaat staan om de ramen te lappen. En het was er stil, héél stil.

Of hoorde ik daar toch vanuit die lange gang enige gezangen? Het leken me niet de klassieke liederen die nonnen plegen te produceren, maar eerder iets… tja, iets ondefinieerbaar.

Het bleek zinloos daar te blijven staan, en ik stapte verder de gang in. Het gezang werd beter hoorbaar. Op een deur, zo’n twintig meter verder stond het logo van een badkamer. Raar, een badkamer in een klooster. Nooit gedacht dat nonnetjes zich ook wassen. Waarom ook niet? Iedereen komt toch graag fris voor de dag? Maar vandaag, anno 2015, is de kloosterpopulatie in onze contreien sterk uitgedund. Meer nog, waar vroeger missionarissen uit Vlaanderen de hele wereld afreisden om ‘negertjes’ te bekeren, komen nu vreemde nonnetjes onze kloosters bezetten. Een leuke en positieve evolutie vind ik persoonlijk, gesteld dat jullie me zouden vragen wat ik hiervan denk.

Ineens een andere, meer robuuste deur, met het logo van een douchekop met een handdoek over. Dit moest de doucheruimte zijn, om dit te concluderen moet niemand hogeschool hebben gelopen. “Klop en kom binnen”, stond er op een bordje. Gehoorzaam als ik steeds ben klopte ik, en opende voorzichtig de deur.

Die ‘poort’ bijna was zeer goed geïsoleerd, waardoor het gezang serieus werd gedempt. “Vroeger hadden we problemen met de buren,” verklaarde zuster Mephista me nadien. Wat ik zag was wonderlijk mooi. Een zestal nonnetjes stond gezamenlijk te douchen. Geen oude exemplaren, maar dames van -ik schat- vijfentwintig tot drieëndertig, elk in hun hemels geboortegewaad. Ze zongen luidkeels mee met de hit “Highway to Hell” van AC/DC en gebruikten hun stuk zeep als micro.

“Nobody’s gonna mess me ‘round
Hey Satan, payed my dues
Playing in a rocking band
Hey Momma, just look at me!
I’m on my way to the promised land”

Dit klonk een beetje a-typisch uit de mond van een half dozijn zusters, maar hun a-capella prestatie was adembenemend. Ze keken niet op van mijn aanwezigheid, meer nog, ze richtten zich naar mij waarbij ze me trakteerden op een privé-concert.

“And I’m going down, all the way down
I’m on a highway to hell”

Het lied was afgelopen. Ze bogen zich deemoedig, en vroegen of ik hun rug wou afdrogen. Ik deed dit, zuster per zuster, want zes ruggen tegelijk afdrogen is een talent dat ik niet beheers.

Ik reikte hun kamerjassen aan, en we gingen samen naar de ontbijttafel om ons tegoed te doen aan een vorstelijke eerste maaltijd van de dag. Daarbij was niet alleen een overvloed aan toespijs en allerlei vruchtensappen, maar ook aan champagne van het merk Vera Peewee, zoals jullie ondertussen ook weten ook een merk van andere spullen.

Als standaardtaal hadden ze blijkbaar gekozen voor het Engels. Zes accenten dooreen, maar dat maakte het net charmant.

“You said your name is Thomas? What’s the purpose of your visit today? You just wanted to dry our backsides or.. ?? Tell us, you friendly foreigner!”

“Well, to he honest, I am searching for an old family member of mine, named Hiëronimus Pannecoucke. He rose some time ago in front of the cathedral of the Holy Salvator, and nobody saw him again afterwards. Maybe you saw him? Maybe you helped him get used to the ‘new world’ since he died a couple of hundred years ago?”

“O no, sir, imagine, men in our convent, no, never, we really never would let any man enter our covent!”

“I see, sisters, so I am a big exception, getting allowed to enter your home, even drying your backs after you took a shower?”

“Oh yes, of better, oh no, but we never, never, never ever saw a man with a nose like yours. We really wanted to see your ugly face a bit closer. Otherwise, we would have kicked you with your clicks and clacks out of the shower room.”

“I understand,” antwoordde ik, groette de nonnetjes met een nederige buiging en verliet het pand. Zouden ze de waarheid spreken of hielden ze Hiëronimus toch achter in een geheim kamertje? Wie zal het zeggen, maar ik zal moeten beginnen elders te zoeken.

Want vinden zal ik je, mijn beste vriend.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – Holy Sister!

  1. beaunino zegt:

    Slim van je om daar te zoeken. Konden ze je zelfs geen verdere suggesties aan de hand doen? Hoe staat het met je hulptroepen? Misschien tijd om eens wat te delegeren?
    Heb de patiënten lijsten van alke Amsterdamse ziekenhuizen gecheckt inmiddels. Nop!
    Succes Thomas.

    • Mijn hulptroepen laat ik nog wat in de kast zitten. Die kakelen ook de ganse tijd door – wat zou ik daar aan hebben??
      Dank voor het checken van de A’damse dierenklinieken. Ik had Hiëronimus daar ook niet verwacht, moet ik eerlijkheidshalve toegeven.

  2. Inge zegt:

    Die nonnen zijn toch ook niet meer wat ze geweest zijn, me dunkt. En dan nog een beetje een grote mond opzetten tegen iemand die zo vriendelijk is om hun ruggen af te drogen… Tsss

  3. tinyblogt zegt:

    Blij dat die nonnen van tegenwoordig zo’n goeie muzieksmaak hebben.

  4. Harrij Smit zegt:

    Wat neem je je taak toch serieus, Thomas. En met zo’n toewijding. Zelden zo’n mooi verslag over ruggespraak in een klooster tegengekomen. Chapeau.
    Ik zal hier in Hoogeveen ook voor je uitkijken. Misschien probeert Hieronimus in Drenthe zijn ruw verstoorde rust terug te vinden.

  5. Nonnen, zwijg me ervan nooit zo’n dominante wezens tegengekomen als toen ik in het ziekenhuis werkte en moederoverste had een drankprobleem, je gaat het daar nooit vinden, ze zijn zo koppig dat ze je nooit hun geheimen prijsgeven!

  6. Suskeblogt zegt:

    De nonnekes van de jacht die nonkel Juul soms helpen met het oplossen van zijn problemen weten ook van niets en ze spreken zelfs geen latijn maar dragen wel netkousen zoals alleen zij dat kunnen op hun 80ste verjaardag.

  7. Brubeck zegt:

    Ik denk dat Freud aan dit stukje tekst een hele boterham zou hebben om je onbewuste wensen en verlangens op te lijsten 🙂

  8. heleen zegt:

    Je speurwerk levert weinig resultaat, maar als je misschien je neus eens is in andere zaken zou steken, zou het je wat meer opleveren! Ik weet nog wat pagina’s op het internet met boeiende info, vlak bij die van mij aan het einde!

  9. Nachtbraker zegt:

    Amai als dat de nonnen zijn van tegenwoordig, dan word ik gelovig 😉

    Benieuwd naar het vervolg! Spannend!

    Gr,
    J. Braker

  10. Menck zegt:

    Haha, heerlijk. Ik wou dat ik tien procent van je fantasie had: nonnetjes die naar AC/DC luisteren, bestaan echt niet. Iedereen weet dat ze Iron Maiden prefereren.

  11. Rob Alberts zegt:

    Op het verkeerde been gezet, verwachtte ik een onbekende Heilige zuster van jou te lezen in dit blog.
    Succes met je verdere zoektocht.

    Bemoedigende groet,

  12. De Fruitberg zegt:

    Weer leuk geschreven. Heb je al eens geprobeerd te googlen .

  13. Joyce zegt:

    Zusters die Highway to hell zingen……. Je moet er maar opkomen hahahaha. Trouwens volgens mij is dat nummer acapella beter als gewoon 😂

  14. Myriam zegt:

    Goh, ik ben echt wel blij dat ik jouw blog heb ontdekt. Ik amuseer me te pletter. Heb wel één en ander in te halen precies. Maar dat komt wel, ik lees je blogpost in omgekeerde volgorde 🙂
    Dat moet nogal een evenement geweest zijn zo bij die nonnen. Zouden er ergens kloosters zijn waar paters hetzelfde doen? Maar dan ook wel knappe paters hé.

  15. Nou zeg, er komt nogal wat op je pad met deze zoektocht.
    De nonnen weten er niks van hoor… die hebben alleen maar aandacht voor jouw neus! 😉
    Verder zoeken dus… ik ga ook naar de volgende aflevering.

Geef een reactie

