Hiëronimus Pannecoucke – een anonieme brief

Ik kreeg vanmorgen een anonieme brief van de heer René Lambrecht, Oude Zaksteeg 66 te 8000 Brugge. Hij gaat als volgt:

“Geachte heer Pannenkoek,
weledele medeburger van onze mooie stad,

Ik volg al een hele tijd jouw weblog op WordPress. Bij momenten irriteert je schrijfsel mij enorm. Bij wijze van grote uitzondering zijn er ook wel eens berichten die me een klein beetje aanstaan.

Zoals je weet ben ik postbode. Het is te zeggen, je weet het misschien nog niet, maar aan de postzegel zul je zien dat ik postbode ben. Het is er namelijk ééntje die ik kan kopen aan personeelsvoorwaarden aan het tarief van 3 cent het stuk. Nadeel van zo’n postzegel is dat je er drie keer moet aan likken in plaats van één keer, én dat de lijm smaakt naar de binnenkant van mijn stinkkousen, maar dat neem ik er graag bij.

De laatste weken was ik geshockt door de manier waarop je bij de politie werd onthaald, maar ook verblijd toen ik las toe je bij die nonnetjes werd ontvangen. Ik overweeg zelfs om bij een plastisch chirurg mijn neus nog groter dan de jouwe te laten verbouwen, zodat ze die ook eens van dicht zouden willen bekijken. Niet dat ik daarbij mijn eigen prille liefde de kop wil indrukken, want zoals je weet, of niet weet, want jij kunt niet alles weten ondanks je uitzonderlijke intelligentie, ik heb sinds drie weken een relatie met een meisje uit Thailand. Zeventien lentes telt ze, en mooi dat ze is, je kunt het je amper voorstellen. Je moet het maar doen aan mijn leeftijd van drieënvijftig zo’n jong meisje aan de haak te slaan. Online dan nog, zonder enige moeite. Nu ja, ‘zonder moeite’ is misschien veel gezegd. Mijn profielfoto deed de waarheid een klein beetje geweld aan. Ze vroeg me om twaalfduizend Euro over te maken, zodat ik mijn volgende vlucht naar Phuket zou kunnen betalen. Ik begrijp haar redenering niet echt, maar heb de som dan toch maar overgemaakt met in de mededeling: “See you do not tjsiet mee, or I will not be amusé”. Ik weet dat mijn Engels niet zo goed is, maar ze leert het me wel.

Maar het is niet hierom dat ik mijn pen ter hand heb genomen om jou te schrijven. Noch om van die smerige postzegels van drie cent af te raken die me danig op de zenuwen werken. Neen, ik vernam via je weblog dat je een zoektocht naar Hiëronimus Pannecoucke hebt opgestart en dat je nog geen spoor vond op de plaats waar hij laatst is gezien, noch bij de politie, noch in het ziekenhuis, noch bij de nonnen (gezegend zijt Gij).

Ik wou u enkel mededelen dat ik net mijn ronde aan het doen was op het moment dat je voorvader uit zijn kist is geklommen, tegen de kathedraal piste en het op een wandelen zette. Ik wou hem nog achterna fietsen, maar mijn broek raakte ineens tussen mijn ketting en ik viel met mijn bakkes op de kasseien. Gevolg: mijn bril is naar de vaantjes en er zit een gat in mijn broekspijp (daarenboven: zwarte smeer op mijn werkbroek, wat ik maar niet proper krijg, ook niet met Cif). Ik kan met zekerheid bevestigen dat de vermiste heer Hiëronimus Pannecoucke gekleed in zijn hospitaalhemd met bloot gat achteraan in de Heilige Geeststraat is gewandeld. Op zijn blote voeten nog wel. Kan ook niet anders, want wie draagt nu schoenen in zijn kist?

Zo, dit is voor jou toch al een klein spoor. Mag ik u met aandrang vragen om mij niet op te zoeken, te telefoneren of te stalken op mijn Fecesbook. Je hebt deze brief niet ontvangen. Gelieve die na het lezen in je kachel op te branden of op te eten (desnoods met een likje confituur).

Je toegenegen,

René Lambrecht
0678 443344″

Nu is natuurlijk de vraag hoe ernstig ik deze anonieme tip mag nemen. Hij lijkt wel geschreven door een eenzame gek, iemand die niet goed bij zijn hersenen is. Het enige dat ik kan veronderstellen is dat hij inderdaad mijn voorvader heeft zien wegwandelen, maar voor hetzelfde geld fantaseert hij dit om eens op mijn weblog te mogen verschijnen. Doe ik er goed aan om die brief te laten staan, of delete ik die?

Hoe dan ook, ik ben ervan overtuigd dat ik op een andere manier naar onze vriend zal moeten zoeken. Maar wees gerust, vinden zal ik hem!

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – een anonieme brief

  1. Inge zegt:

    Ik denk dat René vooral eens wou opscheppen over het feit dat hij eindelijk van ’t straat is geraakt. Maar kijk, ’t is mooi weer vandaag misschien moet je maar eens naar de Heilige Geeststraat wandelen… Of misschien doe ik dat straks wel. Ik laat het je weten als ik iets vind 😉

  2. chrissebie zegt:

    Tja, de Heilige Geeststraat hoe dat je daar niet zelf bent opgekomen?? PP toch! ( ps, ik noem je voortaan Paul Pannenkoek, afgekort PP, want met al die krampen in mijn vingers!

  3. heleen zegt:

    Wie wil nou niet gratis publiciteit, via jouw blog?
    Maak me wel zorgen of deze zoektocht niet te hoog gegrepen is voor je… als je dit soort brieven gaat aanduiden als anoniem… 😉

  4. De Fruitberg zegt:

    Die René is gewoon een aansteller. Die Hiëronimus is verschenen begin november, volgens mij staakten de postbodes toen.

  5. Brubeck zegt:

    Postbodes weten alles, ik kan het weten 🙂 Maar ik denk dat je de tip toch maar serieus moet nemen, niet ? Dat lezen we volgende week vermoed ik.

  6. els zegt:

    Ik zou de brief laten staan. In hospitaalhemd en op blote voeten moet die voorvader van jou toch opgevallen zijn?
    Tip: kan je geen pisstaaltje van de kathedraal afkrabben om een dna analyse te laten uitvoeren?

  7. Harrij Smit zegt:

    Mijn zaterdag was al goed, maar dankzij dit mysterieverhaal kan hij nu helemaal niet meer stuk. De informatie van die ijverige zegellikker ziet er toch wel zeer waardevol uit. Niemand anders zou toch kunnen weten dat Hieronimus blootsvoets en blootskonts zou zijn weggewandeld.

  8. Marion zegt:

    Wat een vooroordelen over deze postbode. Nom nom nom, zeg. Ik zou de goede man maar zeker serieus nemen, want welke idioot neemt nu de moeite om dit hele verhaal op papier te zetten en ook nog eens drie keer aan een postzegel te likken?

  9. Volgens mij kikt die op de smaak van potzegels. Iemand die zo lang alleen is geweest, is echt moeilijk in te schatten.

  10. Suskeblogt zegt:

    De postbode is enkele jaren geleden van onder gemuisd met de vrouw van klusjeman die nu de ex is van klusjesman. Nu krijg ik regelmatig sms’jes van de dochter van de postbode die iets heeft met sluipertje die voor de dochter van de postbode zijn vrouw die nu zij ex is heeft laten staan en met wie deze ex nu goede vriendinnen is met de dochter van de postbode die volgens mij dus ook wel iets zal weten over de heer Pannenkoek zaliger en nu moet ik op de koffie bij de dochter van de postbode die er vandoor is met de ex van klusjesman. Veel succes met je zoektocht en geen dank voor deze tip.

  11. Nen mens die bewêrt datie in tcentrum van tstad weunt moa zijn eigen postbode noemt in pleek van facteur, is niet te vetrouwen. Neje, die klapt niet gelik dat ie schrieft en schrieft nie gelik dat ie klapt: j’is nie van Brughe. N’en poseur die hem vorendoet als iemand van Brughe. Nie te vertrouwen. Smiet diene brief moa in den vuulbak of beter: in de stove.

  12. Joyce zegt:

    Heb nooit geweten dat je postbodes aan hun postzegels kan herkennen hahahaha weer wat geleerd

  13. Myriam zegt:

    Dit is zonder twijfel een spoor dat moet gevolgd worden. De waarheid komt niet alleen uit een kindermond, maar ook soms uit de mond van krankzinnige postbodes;) Heerlijke nonsens

  14. Rob Alberts zegt:

    Op weg naar Thailand om elk detail uit deze brief na te vragen en te onderzoeken lijkt mij bij deze winterse kou de beste oplossing.

    Vrolijke groet,

  15. bentenge zegt:

    Phuket ? En toen ging de zondagse storm alweer liggen. Een oude zak worden, het is nergens goed voor.

  16. Nachtbraker zegt:

    Aha, ’t is gelukt! Zonet 12.000 euro op mijn rekening gevonden 😉 Ik zou toch eens op zoek gaan naar sporen van blote voeten in de Heilige Geeststraat, wie weet leidt het tot iets…

    Geestige groet,

    J. Braker

  17. Niet zomaar naast je neer leggen zou ik zeggen… je weet toch Thomas dat postbodes ALTIJD gelijk hebben… echt ALTIJD. Vraag me niet waarom, maar hij heeft Hiëronimus echt gezien hoor, ik geloof erin!
    Je hoeft er natuurlijk niet meteen achteraan te rennen hoor, maar gewoon niet vergeten zou ik zeggen..

Geef een reactie

