Efficiënt valiezen pakken – er zijn grenzen !

Je schrikt van de foto? Even geduld, lees eerst verder.

We hebben er lang naar verlangd – eind volgende week is het eindelijk zover. Op dit eigenste moment op zondagmorgen wandelen we begeleid rond in de oude stad Havana om te zien wat overblijft van het land dat iedereen linkt met Fidel Castro, het land dat decennia lang door de VS werd geboycot. Een land dat zou bulken van de culturele schatten en waar een ongezien gezellige sfeer zou heersen. Een land vol armoede ook, waar criminaliteit gewoon tot de gebruiken behoort en waar je als toerist enorm goed moet opletten of je wordt bestolen.

Je merkt aan mijn voorwaardelijke woordkeuze dat ik nogal wat reserves heb bij dat alles, dat het een ontdekken zal worden. Je hebt van die wijze mensen die een jaar voordien het land volledig zullen ontleden en die hun eigen reis zouden kunnen gidsen. Dit doen wij niet. We hebben beiden een drukke job en hebben er de tijd of goesting niet voor en laten alles liever op ons af komen.

Maar vooraleer op reis te trekken moeten de valiezen worden gepakt. We proberen altijd genoeg van alles mee te nemen. In ons geval is dit: zeker voldoende medisch materiaal om allerhande ziektes en zo te voorkomen/behandelen als iets zich voordoet, voldoende leesmateriaal (nog steeds de klassieke papieren ‘boeken’, en die wegen nogal door) en uiteraard genoeg reservekledij.

Na een dikke week rondreizen in Cuba resten nog enkele dagen strandverlenging, en daarbij hoort natuurlijk strandkledij. Niet dat wij mensen zijn die een hele (namid)dag aan het strand kunnen liggen, maar zo’n uurtje per dag moet kunnen. Welke zwembroek neem ik dan mee? Een bermuda vind ik nogal lomp en een speedy-zwembroek zie je bijna niet meer. Is dan het model dat vorige week in Het Laatste Nieuws stond (de Willykini) de oplossing? Nee, ik denk het niet. Het mannetje met de wufte beweginkjes dat ermee pronkt heeft precies wat extra vulling bijgepropt om zijn potloodje wat langer te doen lijken. Er zijn zoals de titel van dit logje zegt grenzen bij het reduceren van het gewicht in de valies. Neen, no way dat ik in zo’n raar dingetje zal rondlopen.

Ernstig nu (zoals Thomas Pannenkoek het gewoon is). De zwembroek voor op reis is eigenlijk het verst van mijn zorgen. Het voornaamste is dat we een ontspannende en leerzame reis hebben en we een schat van indrukken opdoen die ons voor de rest van het leven bijblijven. Misschien haal ik er wel wat inspiratie om af en toe in een logje te verwerken. Misschien kom er er Hiëronimus Pannecoucke wel tegen, mijn verre voorvader van wie ik het spoor bijster ben.

Donderdag nog de invulling van mijn gewaardeerde Liebster-Award, en vrijdag zijn we schampavie richting Schiphol…

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

57 reacties op Efficiënt valiezen pakken – er zijn grenzen !

  1. Inge zegt:

    Wat een heerlijke vooruitzichten zeg! Geniet ervan en ik kijk al uit naar je verslag!

  2. Liese zegt:

    Die Willykini, ze hebben ook hun modellen geselecteerd zeg….;-)

    • (Heel mooie nieuwe foto, Liese!)

      Niet alleen een vreemde selectie van modellen (daar zeg je wat, welke ‘weirdo’ heeft men daar van de straat geplukt?), maar ik denk dat ze hen eerst heeft volgegoten met cocktails vooraleer ze met die ‘kini’ op de foto wilden…

  3. Marion zegt:

    Mooie match met de bril. Daar is over nagedacht. Wat een heerlijk vooruitzicht volgende week zondag….

  4. beaunino zegt:

    Wat een heerlijk vooruitzicht. De voorbereidingen zijn ook al een feestje, of niet. Wel druk. Gefeliciteerd trouwens met je Award!

  5. bentenge zegt:

    Cuba zeg… nice ! Geniet er van. Naar ik me heb laten vertellen gaan jullie nog net op tijd om het “oude” Cuba te zien.
    Tja, die willykini … dat zou ik ook niet aandoen in Cuba, dat is vragen voor een rip-off. Misschien moet je peace prediken en een kleurrijkere versie meenemen ?
    http://www.underwear-unlimited-shop.de/Joe-Snyder-Kini-rainbow

  6. Kristien zegt:

    Geniet van jullie reis! Laad de batterijen maar eens goed op!

  7. chrissebie zegt:

    Geniet ervan. Cuba is ook één van de bestemmingen die ik nog wil doen, samen met nog zo’n twintig bestemmingen! Zwembroek of niet, als je geld bij hebt kan je alles kopen. Veel plezier!

  8. tinyblogt zegt:

    Oh ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen, het wordt vast fantastisch. En die zwembroek: de Decathlon is deze week telkens open tot 19u, ze hebben daar allerhande zwembroeken, voor mannen vind ik zo’n aansluitend boxermodel wel iets hebben. http://www.decathlon.be/boxer-homme-adidas-3sa-noir-gris-id_8197213.html

    • Dank voor de tip, Tiny 🙂 ! Toevallig heb ik mijn gading gevonden in de Decathlon. Voor de geïnteresseerden: de keuze (vooral die van mijn vrouw) viel op een soortgelijk model 🙂
      Ook wij zijn benieuwd naar onze ervaringen.

  9. Dat gaat vast en zeker een hele mooie reis worden. Geniet ervan!

  10. Myriam zegt:

    Even dacht ik, help een selfie van Thomas. Maar dan herinnerde ik mij dat je de neiging hebt om een mens om de tuin te leiden, en dat je héél misschien ook ietsje ouder bent dan op deze foto? Wat een lelijk ding zo’n willykini. Mag er alsjeblieft nog iets aan de verbeelding overgelaten worden? Ik ben wel een héél klein beetje jaloers op jullie verre reis: Cuba. Niet direct één van mijn droombestemmingen, maar misschien na jouw reisverslag dan weer wel? Laat ons alsjeblieft met een selfie weten voor welk model zwembroek je dan wel bent gegaan? 😉

  11. els zegt:

    Een mogelijk alternatief is het naaktstrand. Lege valies en de zonnemelk koop je ter plaatse. Wat is het probleem? 🙂
    Geniet van de reis en kom met gevulde batterijen terug!

  12. Wat een heerlijk vooruitzicht, wellicht dat je daar nog een
    zwembroek op de kop tikt? Dan graag een foto ;-))

    Veel plezier en neem de zon mee terug! Liefs!

  13. Suskeblogt zegt:

    Cuba, het land van de sigaren zo te zien.
    Geniet er van en tot binnenkort.

  14. heleen zegt:

    Geniet van de zon en de warmte!

  15. De Fruitberg zegt:

    Geniet van Cuba, en laat ons weten hoe het er was.

  16. Marjelle zegt:

    Via Myriam ben ik hier beland, nieuwsgierig naar een paar van haar favo-bloggers. 😉
    Laat het lekker allemaal op je afkomen inderdaad, is ook mijn manier van reizen en veel plezier!
    Ondanks het feit dat ik mijn jeugd in België heb doorgebracht, was ‘schampavie’ voor mij toch een nieuw woord.

    • Och, Marjelle, had ik geweten dat je kwam, ik had hier toch een beetje opgeruimd. Welkom op mijn blog. Neem gerust uit mijn koelkast wat je wil, maar koffie zul je er niet vinden.
      ‘Schampavie’ is een dialectwoord uit West Vlaanderen. Blij dat je weer iets hebt bijgeleerd 🙂

  17. Menck zegt:

    Ik zal vanavond een Cuba Libre drinken op jullie schone vooruitzichten. (Ik rook geen sigaren, vandaar. 😉 )
    Een heel toffe reis gewenst. Niemand nodig om de koffers te dragen?

  18. Harrij Smit zegt:

    Wat een heerlijk vooruitzicht, Thomas. En nu kan ik wel weer over naaktstranden beginnen, maar ik begrijp dat je een Willykini al te schokkend vindt – en te toegankelijk voor bedrog. Bedenk echter wel dat er op naaktstranden geen enkel bedrog mogelijk is. Maar hoe dan ook: veel plezier vanaf nu, want ik lees dat jouw voorpret al is begonnen.

  19. De één associeert Cuba met sigaren, ik hou het vooral op de muziek. Let ook eens op de auto’s want Cuba was toch lang het land waar heel oude Amerikaanse wagens rond reden. Of dat nu ook zo is…

  20. Brubeck zegt:

    Goede keuze om nu nog naar Cuba te trekken, nu de betrekkingen tussen de VS en Cuba normalisereb. Je gaat er volgens mij nog authentieke dingen zien (vermoed ik) vooraleer de Veramerikanisering er zijn werk doet. Goede kledingkeuze ook. Veel plezier !

  21. Joyce zegt:

    Wat een fijn vooruitzicht!! Hoop dat je er waanzinnig van gaat genieten en die foto…. Ik heb het er maar niet meer over…..

  22. Eilish zegt:

    Dan was een ‘sponsen’ zwembroekske van vroeger toch nog elegant te noemen tegenover dit ‘ding’
    Geniet van Cuba en van mekaar !

  23. onderdeblauweregen zegt:

    Wel een lekker ongecompliceerde vakantie met zo’n willykini.
    Geen zorgen om geript te kunnen worden, meer dan handbagage heb je op reis niet nodig en (grotendeels) lekker egaal bruin….top vakantie!
    Goede reis en veel plezier in Cuba! 😉

  24. Billy zegt:

    ik behoor eerder bij de mensen die hun reis ver vooruit wat plannen, al laat ik me ook wel graag ’s verrassen.
    Het lijkt me in elk geval een boeiende trip te worden, Thomas.
    En jouw verslagje nadien zal het lezen waard zijn… 😉

    Over de bagage zou ik me maar geen zorgen maken, niet teveel meenemen gewoon! Je kan daar altijd wel iets bijkopen.

    Alvast veel plezier daar!

  25. Veel plezier met je reis naar Cuba, het is een mooi en interessant land. Ik hoop wel dat je er niet gaat rond lopen met zo’n stukje, zag het ook in de krant, denk niet dat ze het daar waarderen 🙂 In tussentijd zal ik hier mijn schuld van de photo challenge inlossen van januari en februari. Heb je direct iets om naar uit te kijken als je terug bent 😀

Geef een reactie

