Cuba

2

Elk heeft passies in zijn leven. Laat dit voor mij ‘mijn gezin’ en ‘reizen’ inhouden.

We hebben net twee weekjes Cuba achter de rug. Eén van de bestemmingen op onze onuitputtelijke bucketlijst. Reeds geboekt in september van vorig jaar, maar des te interessanter omdat door de hernieuwde betrekkingen met Amerika de toestand in Cuba wel eens zou kunnen keren. Wordt gedacht in ons Westen, maar… (zie verder)

2

We boekten via ARKE.NL, een organisatie waarmee we vorig jaar naar Vietnam gingen en er een mooie souvenir aan overhielden. ‘HielDen’, want de organisatie is in een jaar veel veranderd. De reizen zijn goedkoper dan bij veel concurrenten, maar de service laat veel te wensen over. Wie het nalaat om zijn stoelen op het vliegtuig te reserveren (bijvoorbeeld) kunnen net als wij meemaken dat je op zo’n verre vlucht niet naast elkaar kunt zitten. ‘Had je maar moeten reserveren’, zullen jullie opmerken, maar ik ga er als reiziger met meer dan dertig jaar reiservaring vanuit dat het logisch is dat je als koppel naast elkaar kunt zitten, punt. Er waren nog van die hekele punten, maar we hebben die doorgeslikt en tenslotte hadden we het over Cuba…

2

Het land dat wij nog met z’n allen associëren met de figuur van Fidel Castro, ook al is die man al elf jaar vervangen door zijn broertje Raoul. Raar, maar voor de Cubanen zelf is Fidel passé. Hij behoort tot een vorige generatie, die wat voor het land heeft betekend, maar waarbij we vandaag niet moeten stilstaan. Hij heeft ook veel geblokkeerd voor de Cubanen zelf en het is geen seconde te laat dat de tijden veranderen. Vandaag al, onder het bewind van Raoul Castro, is het voor de Cubanen al een stuk eenvoudiger geworden om het land tijdelijk te verlaten. Toch als ze de intentie behouden om terug te keren, want in hun communistisch bewind krijgen ze hun opleiding ‘gratis’ en het beleid ziet niet graag intelligentie draineren naar het buitenland.

2

Een land dat vijftig jaar is blijven stilstaan verander je niet van vandaag op morgen. De twee oldtimers die ik op  de gevoelige plaat zette en in dit logje plak bewijzen al één en ander. Vergis je niet, er zijn ook moderne(re) auto’s, ook wagens uit de tijd dat de Russen nog steun konden bieden aan Cuba (herinner je de Lada Samara), zelfs recente Chinese wagens en bussen, maar er rijden nog heel wat van die oude, milieuonvriendelijke roestbakken. Ze hebben een zekere charme, dat wel, maar in een land waar de benzine toch niet supergoedkoop is, is het onbegrijpelijk dat die wrakken blijven rondrijden.

2

Overal in het land vind je sporen van een verleden dat de Cubanen niet kunnen loslaten. De man met de feestelijke moustache van hierboven (José Marti), de grondlegger van de Cubaanse onafhankelijkheid, vind je in elk dorp, in de grote steden zelfs op meerdere plaatsen. Bijna op elke straathoek vind je afbeeldingen van Ché Guevarra of Castro, liefst met overwinningsslogans. ‘Viva la revolucion!’ en aanverwanten.

Havana was prachtig, maar de gids liet ons niet de tijd om de stad echt te leren ontdekken. Die gids was een jong Cubaantje van amper anderhalve meter hoog die door de regering kans had gekregen om Nederlands te leren van een dame die uit Den Haag was overgevlogen (voor een handvol studenten). Hij beheerste de Nederlandse taal perfect, maar dat maakt iemand geen gids. De verveling was van zijn gezicht te lezen, wat hij ook toegaf. Na meer dan tweehonderd keer dezelfde tour te maken wou hij wel eens iets anders. In Europa bijvoorbeeld. Al goed en wel, maar dan moet hij wel zijn luie mentaliteit dringend veranderen.

Herinner je nog onderstaande foto die ik in een vorig logje plaatste?

Vond ik ergens op het Internet – een beeldje uit Havana. Als foto-liefhebber wou ik minstens een even mooi exemplaar maken. Het werd een vlucht-shot (want de mensen leken er niet op gebrand om te posteren), maar ergens ben ik trots op mijn exemplaar (hieronder).

2

Het meisje is er, zelfs dezelfde houding (in spiegelbeeld), het hondje is er en de rest krijgen jullie cadeau.

Ondanks het magere gids-gedoe maakten we een mooie rondreis. Zelf iets lezen in onze reisgids hielp ook :). We bezochten klassiekers als een sigaren- en een rumfabriek en proefden het nodige. Rum wordt trouwens enorm veel gedronken, ook door de Cubanen. Het is spotgoedkoop (vijf Euro voor een literfles). Mocht ik de Cubaanse begroting opmaken, ik zou toch wat accijnzen voorzien om het drankprobleem aan te pakken en de staatskas te spijzen.

2

We bezochten de meest pittoreske dorpjes en hadden zin om er met z’n tweetjes te verdwalen.

2

De groep van 26 (buiten ons allemaal Nederlanders) viel heel goed mee, en soms hadden we er zelfs serieus wat ‘leute’ mee. Zoals die keer dat iemand in zijn broek had gescheten, en de anderen wou wijsmaken dat hij ‘in de tomatensoep’ had gezeten. Hij liep de volgende dagen constant met een middel rond tegen diarree, en vertrouwde niks van eten meer. In Vlaanderen schamen we ons gewoon rot, geven toe dat we het in onze broek hebben gedaan en zorgen ervoor dat alle sporen zo vlug mogelijk worden gewist.

2

Of die keer dat een stoere Hollander zich kandidaat stelde om een vers gedraaide sigaar te proeven en er bijna in stikte. Misschien Vlaamse humor, maar ik lag bijna op de grond van het lachen.

2

Overal waar je kwam (straathoeken, cafeetjes, restaurant, pleintjes,..) ook muzikanten die schitterende muziek maakten. Evergreens meestal, maar telkens in andere versies. Bijzonder knap.

2

Eén grote afwezige was er in Cuba, namelijk ‘stress’. Of het nu aan een onthaalbalie was of om het even waar: een Cubaan laat zich niet opjagen. Lukt het vandaag niet, dan lukt het morgen (misschien) wel. Ik gebruikte de term ‘lui’ hierboven al, maar echt waar, hun houding en gebrek aan organisatietalent is soms om ziek van te worden. Wij westerlingen zijn zodanig opgefokt door ons systeem dat we in zo’n land absoluut niet zouden kunnen aarden.

Wat ook (bijna) afwezig is, is het Internet. Af en toe op hotel waren mogelijkheden om tijdelijke internetkaarten te kopen, maar in ons geval waren die telkens toevallig niet meer in voorraad. ‘Manana!’ was dan het antwoord, maar ’s anderen was het nog steeds manana :).

Ik heb honderden foto’s geschoten op reis. Ik zou dit verhaal nog ellenlang kunnen maken, maar uit ervaring weet ik dat zoiets dan niet wordt gelezen.

Was de reis een aanrader? Zeker en vast! Wat de volgende wordt? We twijfelen nog tussen een vijftigtal bestemmingen :).

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

49 reacties op Cuba

  1. Hoewel er wat kleine irritaties waren klinkt dit toch wel als een hele mooie reis! Volgens mij word je alleen al ontzettend blij van de mooie muziek daar. Je hebt het leuk beschreven!

    • Je moet weten dat zo’n reis eigenlijk toch wat kluiten kost. Dan verwacht je ook van het beschreven reisprogramma tenminste wordt gevolgd. Hier veegde de reisleider daar compleet zijn voeten aan – vandaar enige irritaties, dat klopt.
      Wel is het zo dat de eindevaluatie ondanks alles positief blijft. Ik heb zo’n karakter dat de kleine irritaties op termijn volledig verdwijnen en plaatsmaken voor mooie herinneringen.

  2. Suskeblogt zegt:

    Mooie beschrijving van je reis. Moest ik het kunnen inpakken, ik zou wat stress opsturen naar dat land. 🙂

    • Dat is nog eens een idee, Franky :). Vandaag mijn eerste werkdag – ik zal als een opgefokte haan terugkeren vanavond, kak wat stress uit en zend het in een pakje naar Havana. Ze zullen er wat rum op drinken en het opsturen naar de maan, denk ik 🙂

  3. Falderie zegt:

    klinkt als een heel mooie reis!

  4. Echte reistypes dus! Nu al nadenken over de volgende bestemming! Leuk verslag! Jammer van de kleine ergernissen, maar die zijn er altijd wel denk ik.

    • Om eerlijk te zijn: gisterenavond dachten we inderdaad al aan de volgende reis. Kleine ergernissen zijn er inderdaad altijd, zeker als je ‘in groep’ reist. Een reis samenstellen die voor iedereen top is, is een onbegonnen zaak.

  5. beaunino zegt:

    Fijn dat je weer terug bent Thomas. En natuurlijk dat jullie een fijne vakantie hebben gehad. Ik zou daar inderdaad gek van worden hoor, dat ongeorganiseerde. Aan de andere kant is het ook goed om alles weer eens lekker te relativeren: de wereld vergaat niet als het niet op jouw manier gebeurd. In Australië viel me dat ook zo op, direct al op het vliegveld. Ben benieuwd waar de volgende reis naar toe zal gaan.

  6. Rob Alberts zegt:

    De volgende bestemming: terug naar Cuba?
    Of weer naar Vietnam?

    Vriendelijke groet,

  7. Leuk verslag! Ik ben benieuwd naar Cuba maar ik denk dat ik een keer langskom als alle Castro’s zijn gevallen 🙂

  8. Een leuk verslag, onze vakantie gaat dit jaar ook naar Cuba dus ik was blij om te lezen dat het niet tegen is gevallen. Wij gaan niet met Arke maar met Fox(.nl) en bij Fox krijgen we ook een Nederlands sprekende Cubaan als gids. En we hebben al begrepen dat ze niet allemaal even goed zijn in hun vak, dus maar hopen dat wij meer geluk hebben met de gids. Hoewel, als ik door mijn camera kijk hoor ik hem/haar toch niet meer 😉

  9. Brubeck zegt:

    Fijn doch kritisch verslag.. We kijken nu ook rond naar een reis die we in mei willen maken en Arke.nl passeerde ook al. Dus toch maar uitkijken daarmee. Konden jullie ook met z’n 2-en uitstappen doen of was het steeds in groep ? Dat laatste zou me op den duur storen denk ik.
    En Cubaanse luiheid.. misschien zijn zij wel de slimmere 😉

    • Het was steeds in groep (helaas). Bij sommige reizen biedt Arke.nl ook individuele groepsreizen aan, maar op Cuba was dit geen optie.
      Mocht de Cubaanse luiheid er niet zijn, stonden ze vandaag misschien ietsje verder ?

  10. Myriam zegt:

    Tja, Cuba. Ik moet eerlijk zeggen dat het niet op mijn bucketlist staat, en dat je me met je blogpost niet hebt kunnen overtuigen om toch maar eens te gaan kijken. Maar voor elk wat wils niet? En zoals je zelf aangeeft, zullen de irritaties verdwijnen en plaats maken voor enkel fijne herinneringen. Maar een in zijn broek shittende reisgezel, ik denk niet dat ik dat zou overleven. Ik denk dat ik er in blijf van het lachen.

  11. onderdeblauweregen zegt:

    Gaaf hoor zo’n reis!
    Hopelijk blijk je na een dag werken meer manana meegenomen te hebben dan je zelf dacht 😉

  12. Harrij Smit zegt:

    Het klinkt allemaal als een heerlijk avontuur, al is er op de organisatie dan zo het een en ander aan te merken. Ik vond het leuk om dit verslagje te lezen – een land waarin het leven zo anders en stressarm is maakt me altijd nieuwsgierig. Jammer dat ik er niet even met mijn autootje en de tent naar toe kan rijden 🙂

  13. Marion zegt:

    God allemachtig. Zo’n reisprogramma wordt toch niet voor niks opgezet? Ik zou daar behoorlijk kriegelig van worden. Gelukkig dat die vent nog met die sigaar aan de haal ging. Daar kan geen verveelde gids tegenop.

    • Nee, hé :)!
      Ik vind ook dat een reisleider haar op zijn tanden moet hebben en zich bijvoorbeeld niet laat leiden door één reisgezel die liever een terrasje doet dan een museum om dan maar voor dat terrasje te kiezen.

  14. Billy zegt:

    een mooi en kritisch verslagje, Thomas!
    Veel mensen zijn daar ook werkloos zeker? Misschien daardoor ook stressloos… 😉
    Seg, je bent toch niet gehuwd met Curieuzeneuzemosterpot hé? Die zat ook in Cuba! Wel een groot toeval

    • Onze mosterdpot maakte een andere reis door Cuba (startend in het zuiden). Je zult haar partner dus elders moeten zoeken 🙂 . Van werkloosheid op Cuba heb ik geen cijfers gezien, wel is duidelijk dat het een bijzonder arm land is waar heel wat werk aan de winkel is om vastgeroeste situaties los te krijgen (een zware mentaliteitswijziging ook)

  15. Ik heb de indruk na het lezen van je verhaal dat er in 13jaar nog niet veel veranderd is in Cuba, noch daar noch bij de begeleiding van reizen :-). Even weinig uitleg of zeker niet over iets politiek durven praten. Alhoewel toen reden er nog geen Chinese voertuigen, hier en daar één zeldzame BMW van een baas van een sigarenfabriek die in NL de fabriek had geleid en nu terug in Cuba was. Trouwens zoontje lief moest ons gidsen. Een jobje, had geen zin om aan de slag te gaan.

  16. Ja zag de reactie van Billy, inderdaad curieuzeneuzemosterdpot zat daar ook, had ook al de link gelegd…………

  17. chrissebie zegt:

    Ik heb gretig je foto’s bekeken, maar heb heel hard moeten lachen met de man in zijn schijtebroek. Ja het kan je idd overkomen met “ander eten”. Ik zou me snel iets gaan kopen denk ik. Ja Cuba staat ook op mijn verlanglijstje. Maar volgend jaar wil ik graag van New york tot Miami in alle vrijheid, zonder groepsbegelding maar met zoon en schoondochter. Of het zou moeten zijn dat er een mooie promotie tussen komt. Wie weet.Maar eerst een weekje on in Turkije en in november een weekje bij zoon in Canada.

  18. Weetlust zegt:

    Cuba staat zeker ook nog op mijn verlanglijstje. Wat was de reden dat je met een georganiseerde rondreis mee bent gegaan? En geloof me, als Nederlander zou ik ook als de wiedeweerga de sporen van een dergelijk ongeluk hebben willen wissen :-S

    • Helaas hebben we met onze drukke beroepsbezigheden de tijd niet om zelf een reis uit te stippelen – vandaar de keus voor een georganiseerde rondreis. In het verleden hebben we er ook al betere ervaringen mee gehad dan met deze, hoewel -nogmaals- ik de reis absoluut niet totaal wil afbreken. Op termijn blijven de positieve ervaringen over.

  19. De Fruitberg zegt:

    Lijkt me een mooie reis. En zelf denk ik ook dat je het gedrag van de plaatselijke bevolking er moet bijnemen. Meer zelfs, misschien is dat één van de redenen waarom Cubanen zo’n hoge levensverwachting hebben? Misschien zijn wij wel de onnozelaars? Of zou ik die misschien niet beter direct weglaten?

    • Tuurlijk moet je het gedrag van de plaatselijke bevolking erbij nemen. Het zou nogal wat zijn mocht elk land zich moeten aanpassen aan de toeristen die er langskomen :). Dat wij ‘de onnozelaars’ zijn kan dan wel zijn, maar in praktijk lijkt het in onze westerse maatschappij niet anders te kunnen met onze hectische levenswijze. Wie (in team) werkt vandaag de dag ondervindt het dagelijks…

  20. Wat heerlijk om even mee te mogen in jullie ervaren,
    ik hoop dat jullie de herinnering nog lang mogen bewaren.
    Krijg ook gelijk zin om op vakantie te gaan, hoog tijd om
    wat vakantiebestemmingen aan mijn lijst toe te voegen.

    Voor nu, fijn weekend…

Geef een reactie

