Ik snap het niet

2

Ik snap het.

Ik snap dat er een moment komt in je leven, waarop je het totaal niet meer ziet zitten.

Een moment waarop je jezelf afvraagt wat het nog voor zin heeft allemaal, waar je blind en doof bent voor de hulp van de mensen rond je, waar je depressief bent, zwaar ongelukkig, je jezelf oneerlijk behandeld voelt, je jezelf een smeerlap vindt of een lozer, waar je niks meer kunt verdragen en je het beu bent om alsmaar tegen muren te botsen en niet begrepen te worden. Waar je geen toekomst meer ziet, waar niks meer zin heeft, waar je gewoon wil dat het… stopt.

En waarop je dan uiteindelijk een definitieve oplossing kiest door er een eind aan te maken.

Zoiets vind ik enorm hard, niet nodig, maar ik snap het.

Wat ik niet snap is dat je daarbij honderdnegenenveertig mensen bewust meesleurt, mensen die er niet voor hebben gekozen te sterven. Integendeel, mensen die nog moeten beginnen aan hun leven, mensen die nog heel wat plannen hebben, die het zien zitten, die straks hun familie en vrienden zouden terugzien.

Neen, dat snap ik absoluut niet.

Enkele dagen geleden nog zaten we zelf in een vliegtuig. Zag ik rond me veel mensen. Jong, oud, mooi, lelijk, vriendelijk, zuurpruimen, dik, dun, luid, stil. Ik mag me niet voorstellen dat het een paar uur later voor ons allemaal was voorbij geweest doordat…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

54 reacties op Ik snap het niet

  1. Falderie zegt:

    Ik vind het ook totaal onbegrijpelijk… vraag me af of er nog andere dingen gaan uitkomen. misschien was het toch meer dan zelfmoord en zaten er andere motieven achter?

  2. weejeewee zegt:

    Is ook te ernstig, deze eerste beschouwing. Stiekem hoop ik dat er nog meer informatie vrij komt, en deze eerste beschouwing herzien mag worden….afwachten. Het feit blijft vreselijk, heel verdrietig.

  3. Eilish zegt:

    Ik snap het ook niet, zoals velen … En die man maakt op die manier nog meer slachtoffers dan die 149 mensen. Ga maar eens als ouder/familie van zo iemand verder met je leven, verlies maar eens een dierbare in die crash. Niets zal voor die betrokkenen nog zijn als voorheen !

  4. Wie snapt het wel? Ik zou bang worden van de mensen die dit snappen.

  5. Marion zegt:

    Dit gaat mijn verstand te boven. Ik kan hier met mijn kop niet bij… Hoe lang ik er ook over nadenk. Nee.

  6. Suskeblogt zegt:

    Ik denk niet dat ze alles al weten over die man en zijn motieven.
    Er zal volgens mij nog van alles aan de oppervlakte komen.

  7. chrissebie zegt:

    Ik had gisteren net hetzelfde op FB gezet. Zelfmoord tot daar aan toe, maar zo wreed om al die mensen mee te sleuren. Het is heel , heel erg voor al hun families.

  8. heleen zegt:

    Ik hoop dat als ik later boven ben, de uitleg heel helder is en ik denkt verrek zo heb ik er nog nooit naar gekeken….
    Maar nu hier beneden ben, zie ik geen enkele uitleg.

  9. Myriam zegt:

    Dat is ook niet te snappen. Het is gruwelijk, te erg voor woorden…

  10. Harrij Smit zegt:

    Nee dat is werkelijk niet te begrijpen, maar wel een waarschuwing, denk ik, voor de grote bazen van die prijsvechters, die veel te veel van hun piloten eisen. Daar zijn al jarenlang documentaires en waarschuwingen over, maar dat het ooit eens zo gruwelijk en onbegrijpelijk zou kunnen aflopen heeft niemand kunnen bedenken.

  11. Nachtbraker zegt:

    Verschrikkelijk is het. Een echte tragedie. Ik kan nog altijd niet begrijpen dat iemand zoiets opzettelijk zou doen, iemand die blijkbaar “normaal” functioneerde – een piloot dan nog. Ergens hoop ik nog op een technisch defect, een terroristische aanslag… maar ik vrees dat we de waarheid ondertussen kennen, hoe onwaarschijnlijk dit ook lijkt.

  12. Ik snap het ook niet,……en dat het niet voldoende is om alleen jezelf van het leven te ontnemen maar ook anderen……

  13. Heel onbegrijpelijk hoe iemand tot zo’n daad kan komen. Helaas is het al een voldrongen feit en kan er niets meer aan worden gedaan. Hopelijk de eerste en meteen de allerlaatste keer!

  14. Zolang we de echte reden niet kennen… en een psychologe legde uit in de krant dat hij waarschijnlijk nooit aan die andere mensen gedacht heeft, een gedachte van ik moet er een eind aan maken. Wie zal het ooit begrijpen?

  15. De Fruitberg zegt:

    Ik probeer het ook niet te snappen. Hallucinant verhaal

  16. Liese zegt:

    ik snap het ook niet

  17. beaunino zegt:

    Nee. Ik kan het me haast niet voorstellen. Dat iemand met een goed verstand, die dus schijnbaar met zijn burn-out naar een dokter is gegaan (anders was hij nooit naar een psycholoog doorverwezen toch?!) doelbewust 149 andere mensen mee de dood heeft genomen. Dat klopt gewoon niet!!

  18. Alimonia zegt:

    Ik snap niet dat alles altijd zo snel uitlekt. De media smult hiervan. Net als het publiek. Soit.

    • Logisch dat de honger naar de oorzaak zo vlug wordt aangepakt. Mensen die ‘smullen’ van zo’n toestanden zijn ziek, daarmee ben ik akkoord, maar als iemand zelf pas een paar dagen voordien in een vliegtuig heeft gezeten dan is het wel normaal dat je even stilstaat bij de veiligheid van zoiets en het feit dat je eigenlijk op het moment van een vlucht je leven in handen geeft van een paar mensen (met hun menselijke gebreken)

  19. Inge zegt:

    Je kunt al de ergste woorden opsommen om dit te beschrijven en dan heb je nog steeds niet gezegd hoe érg het werkelijk is… Om nog maar te zwijgen over hoe de achterblijvers dit moeten verwerken…

  20. onderdeblauweregen zegt:

    Ja bizàr verhaal!
    Kortsluiting van boven bestaat bij elke laag van de bevolking en was het hier voor alle andere mensen zeer ‘wrong place at the wrong time’. Super wrang…

  21. Rob Alberts zegt:

    Ik snap er ook niets van.
    Hoe meer er bekend wordt van dit tragische ongeluk, hoe treuriger het wordt.

    Sterkte voor alle nabestaanden is wat ons rest.

    Bezorgde groet,

  22. Joyce zegt:

    Laat ik voorop stellen dat het idd verschrikkelijk is wat er gebeurt is. Ik ga hier onbegrip kweken wanneer ik zeg dat ik het wel snap. Want ik weet hoe je gedachten werken wanneer je zo depressief bent dat je niet meer verder wil. Je wil enkel nog dat de pijn stopt, je vind het oneerlijk dat anderen wel gelukkig zijn, haat ze om diezelfde reden. Ik kan me nu niet meer voorstellen dat het mogelijk is zo te denken. Maar 5 jaar geleden, toen ik met tranen van puur geslooptheid in mijn ogen door het Haagse verkeer knalde met een snelheid van 100 km/u, kon het me ook werkelijk geen donder schelen wie ik mee zou nemen mocht ik een ongeluk krijgen. Dacht alleen maar dat het voor mij over zou zijn. Dus eigenlijk is het onbegrijpelijk dat iemand die zo slecht in zijn vel zit nog achter een stuurknuppel plaats mag nemen en dat hij de mogelijkheid krijgt zoveel mensen mee de dood in te slepen. Dat is wat ik niet snap.

    • Dat eerste beaam ik 100%. Ik heb zelf ook van heel dichtbij meegemaakt hoe iemand op den duur niks meer zag zitten en er na drie pogingen in slaagde er een eind aan te maken.
      Dat laatste dat je noemt snap ik dus ook niet…

  23. Billy zegt:

    iemand die zoiets doet moet dan ook in een heel verwarde periode in zijn leven zitten…
    Ik snap het ook niet

Geef een reactie

