Hiëronimus Pannecoucke – Een Volgend Spoor

Als ik nu eens héél strak naar voren blijf kijken, maar dan ook hééél strak, zouden de mensen dàn niet denken dat ik een paspop ben?

Als ik nu eens héél strak naar voren blijf kijken, maar dan ook hééél strak, zouden de mensen dàn niet denken dat ik een paspop ben?

Je meent het niet? ‘April’ reeds, ondertussen? Jeetje, hoog tijd wat vaart te nemen in mijn zoektocht naar Hoëronimus Pannecoucke.

Wat heb ik tot nu toe gevonden? Even een kleine recapitulatie maken aan de hand van de black wall in onze slaapkamer, je weet wel de muur die ik in januari met bordverf heb behandeld om zo een beter overzicht op de situatie te krijgen.

Even kijken. ‘Fles olijfolie, drie flessen cava, kauwgum,…’ Wat doet dàt hier ineens? Kan het zijn dat mijn schat vindt dat ik teveel met mijn gedachten bij mijn voorvader zit, en ze me door het opschrijven van een boodschappenlijstje op mijn bord wil verwittigen dat er nog andere zaken in het leven belangrijk zijn? Dat ze groot gelijk heeft! Onze relatie mag niet stuklopen door iets wat ik ‘mijn jaaruitdaging’ noem.

Neen, op het bord nog zeer weinig aanwijzingen. De politie weet van niks (of wil het niet voor me uitzoeken), in het ziekenhuis geen enkel spoor, hmm hmm, ook daar en ginder niet en euh, bwah, wat ben ik eigenlijk met dit bord? Helpt me geen meter verder.

Eén hulpmiddeltje, misschien. In een hoekje hangt een advertentie van K. Appel, begrafenisondernemer sinds tientallen generaties, uniek in Brugge. Daar moest ik inderdaad eens heen, want misschien had diens voorouder ooit de begrafenis geregeld van Hiëronimus en kan hij er iets van terugvinden in zijn archieven. Dit kon wel eens de ultieme doorbraak betekenen. Waarom heb ik zo lang gewacht om via dit spoor verder te werken? Bovendien ken ik die K. nog van mijn schooltijd. Kareltje was zo’n beetje de pineut van de klas, zo’n jongetje dat altijd werd gepest. Was het niet omwille van zijn dikke gestalte, dan was het door zijn kledij die ouderwets was, door het feit dat hij niet goed was in sport of het feit dat liever in zijn neus peuterde dan te voetballen. En het feit dat zijn vader begrafenisondernemer was natuurlijk. Man man, werd daarmee gelachen! Zelf moest ik me koest houden omdat ik ook niet echt het populairste sujet was van mijn klas. Toch bloedde vaak mijn hart toen ik zag wat met die jongen werd gedaan.

Ik nam mijn fiets en zette me op het zadel. Altijd handig, dat rijdt een stuk makkelijker. Drie kilometer verder bereikte ik de etalage waar Kareltje toevallig zijn lijkmobiel aan het wassen was aan de voordeur. Hij was niet meer het dikkerdje van vroeger, maar een grote forse man met een blik die verried dat hij zeker in dertig jaar niet meer gelachen had.

“Ha, die Karel,” riep ik vanuit de verte, want zo’n kerel kun je toch geen KarelTJE meer noemen.”

“Wie ben jij, lelijkerd van mijn voeten, als ik zo vrij mag zijn dit te vragen? Ga uit mijn zon, zodat ik beter zie wat ik doe.”

“Ken je me niet meer dan? Ik ben toch Thomas Pannenkoek, de zoon van…”

“Nu je het zegt, zo’n neus herken in uit anderhalf miljoen mensen. Mens toch, hij is er ook niet op verkleind met volwassen te worden!”

“Ik weet het, Karel, menig mens maakt er een opmerking over. ”

“Wat moet je van me, dat je me komt lastigvallen voor mijn deur?”

“Ik heb een vraag in verband met een overlijden dat toch al een tijdje geleden is. Zo’n driehonderd en een beetje jaar, als ik het naar beneden mag afronden”

“Ga je een beetje de onnozele uithangen? Was het nog niet genoeg dat je me in die gemeenteschool nooit hebt gesteund toen ze met mijn kloten rammelden? Een overlijden van meer dan driehonderd jaar geleden, wat is dat nu voor gezever?”

“Ik weet het, Karel, het klinkt allemaal wat, euh, vreemd, maar kunnen we toch eens praten met elkaar?”

“Rot op, smeerlap, echt waar, zie ik je nog?”

“Karel, wees nu eens redelijk, alstublieft!”

“Tja, zeikerd, als je me een pint trakteert in café De Grote Dwerg op de hoek wil ik nog een kleine inspanning doen, maar dan echt omdat ik van je zou verlost zijn! Misschien met een knabbeltje erbij, je weet wel.”

“Goed zo, dank je wel, echt hartelijk dank, maar wil je dan je elektronisch archief meebrengen?”

“Heb ik dit dan???”

“Whatever, ik trakteer je met plezier een pint, eventueel zelfs meerdere. Over een halfuurtje misschien.. ??”

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

38 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – Een Volgend Spoor

  1. Suskeblogt zegt:

    Klantvriendelijk is deze heer Appel in ieder geval niet. In jouw plaats zou ik later voor een andere begrafenisondernemer kiezen.

    • Oei! Een gefrustreerde mens vol verkropte gevoelens en frustraties. Dat wordt niet gemakkelijk. Trakteer maar direct met een paar Duvels od Straffe Hendrick. Of neem hem mee naar de Markt en koopt mijnheer Appel een zak frieten met een goeie frikandel en neem hem nadien mee op cafe.

  2. Joyce zegt:

    Is het electronisch archief niet op een andere manier te benaderen? Ik zou met die schoft echt niet willen praten……

  3. beaunino zegt:

    Ach, het wordt vast heel gezellig als het ijs eenmaal gebroken is. Wie weet Thomas, kun je hem eerst van wat jeugd trauma’s verlossen met wat pinten. Drank verbroedert;-D

    • Misschien is hij inderdaad in de grond wel een aardige man. Neem mijn woorden niet letterlijk, want ‘in de grond’ bedoel ik spreekwoordelijk. Drank mag dan wel verbroederen, maar ik had toch heel graag een zusje gehad. Mijn ouders zijn daar helaas nooit in geslaagd, ondanks de honderden pogingen :(.

  4. Myriam zegt:

    Nou nou, mij hoeft ie in geen geval ten grave te dragen hoor mijnheer Karel Appel, what’s in a name. 😉 Trouwens, ik wist niet dat Hiëronymus ook wel Hoëronimus werd genoemd? 🙂

  5. Brubeck zegt:

    Echt vriendelijk zijn ze doorgaans niet daar in Brugge, wel ? 🙂

  6. Harrij Smit zegt:

    De spanning stijgt ten top – weer een reuzenstap verder 🙂 Wat goed dat je zo iemand in je uitgebreide netwerk hebt weten te strikken voor een diepte-interview!

  7. Marion zegt:

    Je bent een rare flapdrol. En wat heb jij met etalagepoppen? Karel is volgens mij best een aardige gast. Je wordt ook wel een beetje schofterig als er nooit iemand iets terug zegt.

    • Ik vind ‘rare flapdrol’ eigenlijk een leuk compliment – dank je wel hiervoor :).
      Wat ik heb met etalagepoppen? Heb ik ooit eens in een logje uitgelegd. Als op reis mijn schat kleedjes aan het passen in in één of ander hokje van een winkel heb ik meestal de fotocamera aan mijn nek hangen, en neem ik links en rechts in de winkel een fotootje van een gewillig fotomodel. Meer moet je daar niet achter zoeken (denk ik) – het was lang geleden dat nog eens een paspop op mijn blog verscheen…
      En Karel is gewoon een hatelijke gast, echt waar. Fijn van je dat je er medelijden mee hebt, maar bwah, wat een kwal is dat !

  8. heleen zegt:

    We wachten dus weer af! Veel plezier in de kroeg!

    • Daar heb ik serieus mijn twijfels over, Heleen… Van dat ‘plezier’, bedoel ik uiteraard. Volgens mij is de kans groot dat die denkpiste weer met een sisser zal aflopen. Tenzij hij natuurlijk onverwacht…

  9. Café De Grote Dwerg… hilarisch! Benieuwd wat Karel te vertellen heeft 🙂 Ik zou hem trakteren op een Mort Subite!

    Levende groeten,
    J.B.

  10. Veel hulp krijg je ook niet…

  11. Rob Alberts zegt:

    Ik ben weer bij gelezen.
    Toch heb ik het idee dat je zoektocht nog iets langer zal duren …..

    Vrolijke Paasgroet,

  12. De Fruitberg zegt:

    Leuk geschreven. Ben benieuwd of die K. Appel je gaat verder helpen.

  13. Wat komt daar uit voort, ik ben benieuwd… Ik vind hem niet echt aardig hoor die K. Appel… echt niet!
    Maar ja, die man is misschien eenzaam en zo en heeft niemand om mee te praten, dus doet hij het ook niet graag of zo hè, kan toch? Zie je, al met al neem ik het toch nog een beetje voor dat ventje op 😉
    Morgen verder lezen!

Geef een reactie

