Mien duum

2

Beste lezer, bij deze laat ik u kennismaken met de duim van mijn rechterhand.

Het zal even schrikken zijn voor jullie, om na mijn twee jaar anonimiteit meteen geconfronteerd te worden met een naaktfoto van mij. Van jullie kant hoop ik dat deze foto niet misbruikt wordt en geen reis zal maken door het Internet om gebruikt te worden voor doeleinden waarvoor hij niet werd gemaakt. Doe je dit wel, dan zal ik je weten te vinden.

Ik schoot de foto daarnet met mijn mobieltje om vreselijk nieuws aan te kondigen, namelijk het feit dat de duim die ik nu al meer dan zesenvijftig jaar met mij meesleep aan een operatie onderhevig is. Twee maand terug voelde ik een klein knobbeltje ‘vervelend’ doen bij het typen, bijvoorbeeld als ik na het indrukken van een u- of j-toets de spatiebalk van mijn klavier aansloeg.

‘Wat is dàt nu?’ dacht ik bij mezelf, maar besteedde er verder niet echt veel aandacht aan. Eéns ik op mijn klavier fitness, wordt niet bij gedachten stilgestaan. Schrijven is voor mij als het werken met een machinegeweer – de woorden verlaten mijn brein als een TGV dit doet uit het station. Of zoiets, het steekt niet nauw met de vergelijking.

Het knobbeltje begon te groeien, waardoor (je ziet het niet goed op de foto, maar het is geen zicht) zich momenteel een klein eitje begint vorm te krijgen. Toen ik vorige week zondag in minirok door de Brugse straten liep te flaneren (het was namelijk mooi weer) was er een kindje dat naar me wees en voor heel de straat riep: “Kijk, mama, een knobbelzwijn”. Ik dacht ‘jeetje, waar loopt dat ding?, ik wil daar wel eens een ritje op maken’, en besefte toen pas dat het kind mijn duim in het vizier had gekregen. De kleuter kotste het ganse voetpad onder en vroeg zijn mama daarna om een ijsje.

‘Tijd om er iets aan te doen’, dacht ik toen. Hemeltjelief, wat werd er gedacht dat moment, mijn hersenen deden er pijn van. ’s Anderendaags werd naar de huisarts gestapt, en die dame zei: “Maar Paul toch, wat heb je nù weer gedaan?” bij haar eerste denkpiste dat de duim tussen de deur was gestoken en nadien bewerkt met een voorhamer, waarna er een tractor over reed met een oplegger gevuld met wortelen (ongewassen). De dokter viel net niet flauw, en moest een dubbele whisky drinken om te bekomen. “Naar de echo, jij snoodaard!” lachte ze me toe, wat ik heel braafjes deed (na de consultatie te hebben betaald).

De duim kreeg een echografie, en bleek niet zwanger te zijn. Het blijkt een cyste (juist geschreven? maakt niet uit!) die zich ontwikkelt vanuit het bot waar toevallig ook wat artrose op zit. ‘Gezellig’ dacht ik opnieuw, want ondertussen was het al enkele dagen geleden dat ik nog eens nagedacht had. “Dit ding moet eruit”, zei de dokter die in een rotvaart over de duim reed met zijn echografiestick. Nadien moest ik nog eens ondersteboven op een tafel gaan liggen met mijn duim in de neus, want er moesten ook nog röntgenfoto’s worden genomen. Dikte de rekening nog wat aan, waarmee ik de opfrissing van het ziekenhuis hielp sponsoren.

‘Zou ik hiervoor zes maand ziekteverlof krijgen’ vroeg ik me af, denkend aan een collega van een andere vestiging die erin slaagde effectief zo lang thuis te blijven voor het verwijderen van zo’n dingetje in haar teen. ‘Dream on, Pannenkoek!’ concludeerde ik, want ten eerste moet het al ‘stief slicht goan’ omdat ik zou thuisblijven, en ten tweede ook.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

81 reacties op Mien duum

  1. Suskeblogt zegt:

    Waarschijnlijk veroorzaakt door hier van alles uit je duim te zuigen hoor. Ik duim alvast voor een jaar ziekteverlof. Sterkte !
    🙂

  2. Inge zegt:

    Bij deze mijn excuses voor mijn kleuter, ze geeft nogal graag luidop commentaar in het openbaar… Mannen met lang haar, kleine mensen, te fel gekleurd haar… Ze moeten er allemaal aan geloven! Sorry dus maar ik wist niet dat jij het was (had je die duim eerder gepost op je blog…). En veel beterschap aan je duim gewenst!

    • Inge toch 🙂 🙂 …
      Los van dit fantasietje – reacties van kinderen in het openbaar kunnen goddelijk zijn :).
      Die duim is een kleine ‘amtetantigheid’ – heb ik niet veel last van, maar het dingetje zit in de weg en moet er dan ook uit. Was een aardig onderwerpje voor een logje en heb er dan maar wat rond gefantaseerd.

  3. Myriam zegt:

    Goh, echt, moet dit zo vroeg op een zondagmorgen? Ten eerste een naaktfoto, en ik ben allergisch voor naakt, geen tweede is het nu Paul of is het nu Thomas? En ik ben al zo verward? En ten derde komen ze mij hier vragen of alles wel ok is omdat ik van mijn stoel gerold ben van het lachen 🙂

    • Allergisch voor naakt? Moet erg zijn, zo met de zomer op komst :). Ik zou jullie afraden het strand te gaan opzoeken of de zaterdagdouche op de markt van Brugge. Eén keer in de maand worden we door de burgemeester van Brugge getrakteerd op een gemeenschappelijke douche op de markt. Gans Brugge staat daar in z’n blootje terwijl de brandweer ons natspuit. Heerlijk, gewoon.
      Maar dat terzijde, als je me ooit zou tegenkomen, noem me dan maar gerust ‘Paul’, want mocht iemand Thomas roepen, zou ik niet eens achterom kijken.

      • Myriam zegt:

        OK, dat is alweer één verwarring minder 🙂
        En dat is dan ook de maandelijkse wasbeurt waarbij je ook verse sokken en zo aantrekt, daar op die markt in Brugge? De eerste zaterdag van de maand was dat zeker? Te vermijden plaats dus voor mij met mijn allergie 😉

  4. tinyblogt zegt:

    Ocharme gij duts, zullen we nu allemaal gelijktijdig ‘oooooh’ kwelen? Wanneer moet je onder ’t mes? En ga je daar ook foto’s van posten? Ik hou wel van een goed bloederig drama (als ’t mijne niet is!).

  5. Marion zegt:

    Hahaha ondanks het ernstige onderwerp heb ik weer smakelijk moeten lachen om de manier waarop je het brengt. Mag ik je één tip geven? Denk niet na over de duur van je ziekteverlof. Laat het afhangen van het herstel van je duim. Veel beter. En nog gezonder ook. Ik hoop dat het allemaal soepel en vrij pijnloos zal verlopen.

    • Bah ja toch… Ik heb het vroeger nog gehad in een andere vinger. Moest toen zo’n hospitaalhemd aan waarin Hiëronimus Pannecoucke gevlucht is. Het aantrekken van dit hemd kostte meer tijd dan de behandeling zelf. Niks aan de hand, dus :), of, misschien wel aan de hand, maar niet aan de hand. Pfft, ik weet het niet meer.

  6. Liese zegt:

    Thumbs up pannenkoek!

  7. Ah, vandaar, het stond vandaag op HLN.be: knobbelzwijn gesignaleerd in Brugge.
    Spoedig herstel en doe ze daar allemaal de groeten!

  8. Rob Alberts zegt:

    Duimelotje met een wratje?

    Blijf je wel gewoon bloggen?

    PS: meer naakt is niet nodig ….

    Beterende groet,

  9. Brubeck zegt:

    Een duidelijke blog-duim, zoals een tenniselleboog.. Niets meer aan te doen..

  10. Harrij Smit zegt:

    Waarschijnlijk blog je veel te weinig, Thomas. Je duim zit nog overvol!!!
    Sterkte ermee, en regel op tijd een rolstoel. Staat (zit) goed als je voor controle moet bij de arts die je weer aan het werk wil schoppen 🙂

  11. Joyce zegt:

    Arme thomas….. ik hoop dat je operatie mee gaat vallen en was idd even schrikken hoor zo een naaktfoto, was blij dat ik al zat 😉

  12. onderdeblauweregen zegt:

    Hij staat er nooi op zo, dat wel.
    Maar wel irritant zoiets! Succes met weg laten halen.

  13. bentenge zegt:

    Ik schreef bijna nog een stukje commentaar neer maar dat wil ik je zich reeds uit de naad gewerkte duim niet aandoen.

  14. Ik zou voor een jaar ziekteverlof gaan!
    Alvast sterkte met de operatie!
    Ik heb me trouwens dood gelachen om de manier waarop je het geschreven hebt.

  15. De Fruitberg zegt:

    Ligt er duimdik bovenop dat die weg moet, die cyste.

  16. Kristien zegt:

    “Kijk, moeke, een heks!” riep mijn vierjarig zoontje ooit vol overtuiging toen er een oma met een wrat op haar wang zijn kleuterogen passeerde. Toch een beetje gênant…:-)
    ‘k Duum voor joen duum!

  17. Billy zegt:

    en dan maar klagen dat de vrouwen ons, mannen, uitlachen omdat we voor het minste staan te bleiten… Dit akkefietje was toch geen blog waard hé, Paul

  18. beaunino zegt:

    Ik hoop dat het je alleszins mee valt. Rem is een paar maandjes terug geopereerd aan een grote eeltknobbel op zijn gewricht, maar het is nog steeds erg pijnlijk. Hij heeft spijt van de hele operatie. M.a.w. als het alleen voor het oog is zou ik er goed over nadenken. Zo niet, dan wil ik natuurlijk een ‘after’ foto, ongecensureerd;-)

  19. heleen zegt:

    Na de operatie verplicht bij komen in tropische oorden, werkt altijd het beste bij duimen. Dat staat ook in de bijsluiter!

  20. Wildcard zegt:

    sterkte met je herstel 🙂

  21. Jaixy zegt:

    Beterschap Meneer Duim!

  22. Pingback: Mannentag van METROPAUL | Bubbliciously me

  23. Mrs. T. zegt:

    Volgens mij heeft Myriam gelijk. Hahaha, prachtig logje.

  24. MichielZiet zegt:

    Aiaiai… een knobbelzwijn? Toch knap en lef dat je een naaktfoto van jezelf durft te plaatsen ondanks het euvel. Ik hoop dat de artsen het een en ander kunnen losknobbelen. 🙂

  25. kakel zegt:

    Kom ik via Harrij bij jou neuzen, val ik meteen met mijn neus in de boter: een naaktfoto van jou.
    Veel bloter hoeft het voor mij niet te worden. Sterkte met je duim!
    groetjes Kakel

    • Dat met die duim is een dom akkefietje. Ik schrijf wel vaker een logje rond iets onnozel, gewoon om mijn vingers eens over het klavier te laten dansen. Dank voor je bezoekje !

      • Rob Alberts zegt:

        Een verwonde duim een dom akkefietje?
        Aan de reacties te zien is het toch meer een kwestie van leven op dood geworden ……..

        Hoe staat het met het ziekenvervoer naar de Tropen?

        Vriendelijke groet,

  26. lisoverseks zegt:

    Geef Harrij maar de schuld. Door zijn gelimerick kom ik toch even neuzen.
    En verhip, je schrijft leuk.
    Dikke duim voor jou!

    Enneh…als je het niet prettig vindt dat ik langskom, geeft niks hoor.
    De delete knop moet wel lukken ondanks duim.
    Hartelijke groet.

  27. Vroeger zou de pastoor dit hebben geweten aan onzedige gedachten en dito handelingen maar pastoors: daarom gaat een mens toch nog steeds beter naar een arts. Tja, al dat typen tegenwoordig zorgt ook voor ongemakken en vooral als het nog eens iets is dat groeit. Hopelijk gaat het rap en blijft die cyste ook voor goed weg.

Geef een reactie

