Hiëronimus Pannecoucke – I had a dream

Ik heb het even gehad met de buitenwereld. Echt waar, het zit me tot hier. Tot waar dit is kunnen jullie niet zien, maar je kunt het wel raden. Al drie en een halve maand ben ik op zoek naar Hiëronimus Pannecoucke en behalve van mijn lezers krijg ik van niemand medewerking. Integendeel, het lijkt wel alsof iedereen van mij wil profiteren, verder niks. De wereld is één zeiktoneel!

Die regionale zender bijvoorbeeld. Ik werd al uitgelachen en gekleineerd voordat één seconde beeld werd opgenomen. Die Kareltje van vorige week – die wou enkel eens goed dineren op mijn kosten. Moet ik nog voorbeelden noemen?

Vanmorgen werd ik wakker op de mooiste manier waarop een mens dit kan. Lepeltje-lepeltje met mijn lieve schat.  Zij blijft mijn enige echte mij-nooit-in-de-steek-latende houvast in dit leven. Gisteren dronken we nog samen enkele borreltjes Lychee Chiew uit een fles die we van de Chinees cadeau kregen op oudejaarsavond. Het smaakt naar kattenpis, maar misschien helpt het wel tegen allerlei kwalen, want Chinezen zijn keien in het spelen met bizarre kruiden en gedroogde insecten als daar zijn spinnen, hagedissen, lintwormen en geroosterde teennagels van schaamluizen.

Nadien hebben we elkaars tanden gepoetst en zijn op onze blote voeten hand in hand naar bed gestapt.

Er volgde een droom – van zoiets kan ik me vaak niks herinneren. Ergens is er altijd wel het besef dat het iets leuks is geweest of een nachtmerrie. Vaak zit ik dan te piekeren wat die droom kan betekend hebben en meestal kom ik er echt niet uit. Vanmorgen stond het me zeer helder voor de geest. In de badkamer al, toen ik navigerend met de precisie van een microscoop constant het cijfer acht plaste in de toiletpot. Mannen begrijpen hoe dit werkt, aan vrouwen moet je zulks niet proberen uit te leggen. Niet dat ze dom zijn, maar ze beschikken nu éénmaal over een andere apparatuur om water te lozen.

In mijn droom was het negen uur ’s avonds. Rond deze tijd van het jaar is het dan al serieus aan het schemeren. Mijn vrouw en ikzelf zaten op een terrasje van de St.Amandstraat in Brugge. Naast ons zat een Canadese toerist met zijn vriend. Twee mannen die elkaars gezicht aflikten, ik vind het nog steeds een vreemd zicht. Op een  bepaald moment vroeg de één aan de ander: “Can I lick the inside of your nose clean?”, en toen heb ik  de andere kant opgekeken.

Daar, waar dus geen twee mannen elkaars gezicht afdweilden, zag ik een man wandelen die gekleed was in een wit gewaad. Een pater, dacht ik eerst, met name omdat zijn voeten in een soort zelfgemaakte sandalen zaten. Ondanks zijn relatief jonge leeftijd had hij een ‘gat in zijn muts’. Daarmee bedoelen West-Vlamingen dat hij begon kaal te worden. Hij keek even om, zag mij zitten, en zwaaide in mijn richting. Heel kort, en dan was hij opnieuw weg. Ik wou hem wel achteraan lopen, maar was bang dat die twee Canadezen van mijn donkere Leffe zouden slurpen. Stel je voor – waar lagen mijn prioriteiten? Stom van me! Dit is het nadeel van een droom. In het echt zou ik recht gesprongen zijn en zou de man hebben achterna gehold.

Bij het ontwaken kon ik mezelf wel op het voorhoofd slaan, maar voelde toen dat dit niet mogelijk was zonder mijn schat los te laten die vredig lepeltje-lepeltje in mijn schoot lag te slapen in ons echtelijk bed. Ik bleef dan maar nog een tijdje in die houding liggen, want zo’n momenten moeten worden gekoesterd.

De droom… Ik ben ervan overtuigd dat die een signaal was uit het universum dat de zoektocht niet mag worden gestaakt. Hiëronimus is er, als ik mijn best doe zal ik hem ook vinden. Moet ik mij hierbij van de buitenwereld en van alle onnozelaars die mij stokken in de wielen steken iets aantrekken? Of van de non-believers die deze blog weken geleden al ‘vaarwel’ hebben gezegd? No way !

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

53 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – I had a dream

  1. heleen zegt:

    Ik dacht dat ik iets voor je op het spoor was, toen ik vorige week op vakantie was! Maar ben bang dat ik werd afgeleid door de wijn! Google maar op H.H. Hieronimi Cochem! 😉

  2. Marion zegt:

    Wat ben je toch een bijzonder persoon. Lepeltje lepeltje koesteren, maar een grote kans op opheldering laten schieten uit angst voor je Leffe. Hmmm. Likkende Canadezen. Ik ga toch eens kijken in mijn dromenboek of daar een apart hoofdstuk over bestaat. Zo ja, dan ben jij de eerste die het hoort.

  3. Geen enkel OCMW van Brussel heeft hem over de vloer gehad en ook in de Walen was er geen teken van hem te bekennen. Heeft je voorvader verstand van bier brouwen? Anders zou ik een Scandinavië proberen want daar zijn lokale varianten van de Brugse Zot op de markt verschenen. Brugse zot lijkt me wel een soort bier dan Hiëronimus Pannecoucke wel zou kunnen brouwen: niet helemaal zoals het origineel maar wel goed.
    Je droom is geen teken dat je moet verder maar dat je constant bezig bent met die zoektocht.

  4. beaunino zegt:

    Het is een kwestie van tijd Thomas.
    ‘Iets’ zegt mij dat je hem vlak voor het einde van het jaar gevonden zult hebben.
    Heb he nu helemaal geen aanknopingspunt meer? Misschien kin je je droom laten duiden? Wie weet levert dat je nog wat op?

  5. tinyblogt zegt:

    Ik lees nog altijd mee hoor, geef niet op! Alleen van dat gat in die muts had ik nog nooit gehoord… Misschien omdat ik die mutsen geen blik waardig gun?

  6. Vandaar dat je me nog nooit hebt opgemerkt in het Brugse straatbeeld 🙂 :).
    Ben blij dat je blijft volgen…

  7. Inge zegt:

    Het lijkt mij inderdaad een teken van het universum dat je niet mag opgeven!!!

  8. Ik ben een nieuwe volger, zo gaat het eenmaal, oud wordt verruild voor nieuw, nieuwe inzichten. Er zijn maar een paar mensen die je leven lang bij je blijven. Koester ze!

    • Dank om me te volgen, Natasja!
      Met het vervolgverhaal van Hiëronimus Pannecoucke beschrijf ik de zoektocht naar één van mijn voorvaderen, die eind november van 2014 op een miraculeuze manier is herrezen en nu ergens in onze streek ronddoolt. Ik zoek hem al meer dan drie maand, en vinden zal ik hem!

  9. Brubeck zegt:

    Je droom is inderdaad een teken dat je de zoektocht niet mag opgeven. Maar 8-en wateren is een teken dat je momenteel in cirkels loopt te zoeken, zegt het boek “freud voor dummies” me. Ik zou beginnen met simpelweg het cijfer 1 te euh.. vormen. Dat lijkt me een goede herstart. 🙂

    • Nummer acht plassen lukt zonder tussentijds te stoppen. Met énen lukt dat wat moeilijker, tenzij jij andere ervaringen hebt?
      Ik zal dat boek ‘Freud voor dummies’ ook eens aanschaffen – lijkt me hoognodig.

  10. De wereld heeft mij heel lang tot daar gezeten en toen zat ik plots zelf in de hel. Het is daar heel donker. Nu laat ik de wereld (meestal) draaien en zie ik de lucht weer maar je Hiëronimus Pannecoucke heb ik nog niet gevonden op mijn weg.

  11. Eilish zegt:

    Ja, ja, door naar de venten te kijken ben je je voorvader nu weer uit het oog verloren. Mocht je vrouw dat hebben gedaan, je zou ‘vies’ geweest zijn op haar 🙂

  12. Harrij Smit zegt:

    Wat een prachtige ontwikkeling opeens. Die droom geeft glashelder aan dat je geen achten moet pissen, maar achten moet slaan op alles wat je verdacht voorkomt. Te beginnen met je favo houding in bed. Met lepeltje lepeltje kom je er nooit uit. Misschien eens een 88 proberen of desnoods een soixante neuf. Daardoor krijg je beslist meer voeling met het ongeziene. Veel succes.

  13. Suskeblogt zegt:

    Garde Punaize en zijn welgeschapen assistente Madame Poop hebben flyers gemaakt om het zoeken makkelijker te maken. Beiden zullen vanuit het kolenkot van het gemeentehuis deze operatie leiden. Verder heb ik Zoë Bieze de heks van het foorkraam gecontacteerd en in haar glazen bol ziet zij een goede afloop van deze zoektocht die ergens in Togo moet eindigen.

  14. Wildcard zegt:

    Grappig om te lezen 🙂

  15. Rob Alberts zegt:

    Tot nu toe ben ik geen hulp voor jou geweest in je zoektocht.
    Toch vraag ik je om inderdaad door te gaan.
    Natuurlijk geef jij mij daarmee veel leesplezier.

    Maat stel je zelf eens voor aan het einde van je zoektocht ……
    Het zullen niet alleen maar dromen zijn, maar ik wens jou bij daglicht werkelijkheid!
    Bemoedigende groet,

  16. kakel zegt:

    Dat lees ik graag: met plezier lepeltje-lepeltje liggen met je eigen vrouw. Waar vind je dat tegenwoordig nog?
    Canadezen die elkaars gezicht aflikken? Wat een absurde droom. Het zegt veel over de fantasie die jij hebt…
    Ik heb maar een advies: geef nooit op!

  17. Wel een leuke manier om pannenkoeken te maken: doe jij dat steeds of was dat een specialleke? Doe je ook verzoekjes?

  18. Myriam zegt:

    Gewoon je eigen ding doen en je niets aantrekken van wat de overheid en de man op de straat denkt Thomas. Wat is me dat nu? Zolang je eigen ding niet bestaat uit het uitlikken van neuzen moet het kunnen vind ik. Ik probeer regelmatig achtjes te plassen maar het lukt niet goed. Nu weet ik hoe het komt. Door mijn onaangepaste apparatuur. Tja. Maar Hieronymus kan toch niet ver zijn hoor. Ik kijk extra goed uit. In Brugge, want daar gaan we nu naar toe 🙂

  19. Myriam zegt:

    We hebben gezocht, maar Hieronymus niet gevonden. Wel héél véél Japanse toeristen. En ook andere bevolkingsgroepen. Jou zelf hebben we ook niet gevonden 🙂

  20. Myriam zegt:

    Aan den Dijver, tussen de brocante lag die lijkwade te blinken 🙂

  21. De Fruitberg zegt:

    Blijven zoeken. Volgens mij ga je hem sneller vinden dan het gerecht het zevende paneel van ’t Lam Gods …

Geef een reactie

