Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder -tag

Marion Vanderslaghmolen, Hollandse, daagde me in http://mijnkladblog.nl/2015/04/23/tag-zing-vecht-huil-bid-lach-werk-en-bewonder/ dit postje uit om de tag in te vullen die ze vandaag zelf ook aanpakte. Je ziet haar ganse link staan in plaats van de normale toestand? Welnu, ik ook, maar het URL-gedoe werkte niet in WordPress. Vandaar…

Het nummer van Ramses Shaffy is zelfs in Vlaanderen een evergreen van jewelste – toch bij mensen van mijn generatie. Samen met de nummers van Herman Van Veen staat zij zowat in de jukebox gebrand van mijn geheugen. In de tijd dat muziek-clips er nog zeer amateuristisch aan toe gingen, herinner ik me een Shaffy die breed gesticulerend met zijn armen zijn lied bracht. Hoe noemde zijn liefje weer? Liesbeth List? Ik had altijd te doen met die dame omwille van het feit dat ze altijd tweede viool moest spelen. Nochtans had ook zij een zeer mooi timbre in haar stem (en was ze knap in haar jonge jaren :)).

Ik veeg even het zweet af van mijn voorhoofd, want de vragen zijn moeilijk te omzeilen (wat ik bij de meeste tags probleemloos kan).

Daar gaan we !

Wacht, wacht !!!

Ik geef jullie een liedekijn mee om tijdens de invulling van mijn opdracht te beluisteren. Dit lied is zowat mijn gevoel bij alle trefwoorden van deze tag…

Zing – Wanneer zing je?
Ik zing wanneer het me uitkomt en het komt me erg vaak uit. Ik word eigenlijk altijd al wakker met een wijsje in mijn hoofd.

Geloof je dit? Natuurlijk niet, want dit was de eerste zin van het antwoord van Marion.

Een kleine anekdote. In het eerste jaar van mijn middelbare studies was ‘muziek’ nog een vak (een uurtje per week of zo). We kregen er zelfs een heus examen van, waarbij we gewoon ons favoriete liedje mochten zingen voor de klas. Mijn familienaam begint met een ‘B’ (weer een mooi wistjedatje voor jullie!), dus was ik de eerste aan de beurt. We wisten niet op voorhand dat die opdracht er ging komen. Daar stond ik dan. Doodbeschaamd, echt niet wetend wat nu aan te vangen. Uiteindelijk schoot er een liedje in mijn hoofd, maar zenuwachtig dat ik was raakte ik er de tekst volledig van kwijt. De spreekwoordelijke blackout. De toon moet ook niet echt je-dat geweest zijn, want de leerkracht gaf me een blad papier en liet me een schriftelijk examen ‘zingen’ maken. Wat ik met plezier en glans deed, want geef mij een pen en een blad en ik ben vertrokken. Uiteindelijk kreeg ik negen op tien voor dit examen. En jij nu!

Wanneer ik dus zing? Zeer uitzonderlijk, als ik zeker ben dat niemand me hoort. En dan nog liefst mee met de radio op hits van de jaren zeventig-tachtig van de vorige eeuw. Raar dat ik die bijna letterlijk kan meezingen.

Vecht – Beschrijf de laatste keer dat je hebt gevochten, voor jezelf of een ander.
Ik heb ooit één keer klappen uitgedeeld toen ik als zestienjarige op school zodanig werd gepest en uitgedaagd dat de veer in mij sprong. De ander daagde mij uit – ik kreeg strafstudie. Sindsdien nooit meer. Geweld is niet aan mij besteed.

Vechten voor mijn opinie of om oneerlijkheden recht te zetten doe ik heel regelmatig. Het zat in de tijdsgeest van mijn opvoeding dat je moest zwijgen als je iets niet aanstond, maar dit principe heb ik al lang overboord gegooid. Wie zwijgt wordt gebruikt om de vloer mee aan te vegen. Ik laat dit niet meer gebeuren.

Huil – Ben je snel geëmotioneerd?
Eigenlijk wel, ja. Eigenlijk een beetje heel erg, zelfs. Een trieste film, iemand van de familie of vrienden die iets speciaals aankondigt, er is niet veel nodig om mezelf te doen terugtrekken om ‘even mijn neus te snuiten’.

Bid – Hoe uit je jouw spiritualiteit? Waar geloof jij in?
Met de jaren ben ik meer en meer gaan geloven dat we slechts een korte tijd op deze aardbol mogen verblijven. De jaren vliegen voorbij, en dan doen we er met zijn allen best aan om dit zo leuk en comfortabel mogelijk te laten verlopen. Ik geloof in ‘liefde’, en vind dat dit het grootste gebod is dat we moeten onderhouden. Liefde voor de partner, voor de kinderen, voor alles wat ons gelukkig maakt in het leven.

Lach – Wie maakt jou aan het lachen?
Alles. Echt waar, alles. Daarnet keek ik naar buiten en zag een vogeltje huppelen over de tuintafel. Grappig dat dit was. Ik kijk naar het bord dat voor me staat – ik warmde wat aardappel met zuring en worst op (vind ik hééérlijk), en nu vind ik dat mijn uitgegeten bord lijkt op een toiletpot waar juist iemand in heeft gekakt die vergat nadien de borstel te gebruiken. Ik kijk wat verder en zie mijn das over de stoel hangen. Heb ik een halfuurtje geleden in een wijde boog naar die stoel gegooid, en die blijft daar hangen in een zeer komische vorm.

Mijn schat is ook zeer grappig, hebben wij al iets afgelachen in ons leven.
Een man die over straat loopt met één kous die over zijn broek getrokken. Hilarisch. Het geluid van iemand die nogal luidruchtig zijn neus snuit. Fantastisch, toch?

Ook belangrijk, wie of wat maakt me niét aan het lachen? Mensen die grove humor verkopen, kwetsende humor, té gore seksmoppen (die vaak heel denigrerend zijn voor de vrouw), saaie cabaretiers die menen intelligente humor te verkopen, lachen met West-Vlamingen,.

Werk – Werk je om te leven of leef je om te werken?
Als je jong bent kan je wel niet anders dan te werken om te leven (je hebt de centjes nodig). Hoe ouder je wordt, hoe minder belangrijk ‘geld’ wordt. ‘Leven om te werken’, neen, hoewel mijn werk enorm veel energie van me opslorpt en het soms teveel wordt. Zal bij veel mensen wel het geval zijn, zeker?

Bewonder – Wie bewonder jij? En waarom?
Ik ken mensen die bijna hun leven zouden geven voor een voetbalploeg, een zanger, een schrijver. Daar doet Thomas Pannenkoek niet aan mee. Ik kan wel enorm veel respect opbrengen voor sommige beroepen. Verpleegkundigen bijvoorbeeld – hoe die ganser dagen hun sjiekke mogen afdraaien en er niet altijd het respect voor krijgen dat ze verdienen. Voor de mannen achter de vuilniswagen ook, want die mogen hun job ook hebben. Voor mensen in een callcenter bijvoorbeeld, wat een saaie boel moet dat zijn.

Wie ik echt ‘bewonder’? Heel speciaal de persoon die onder mijn naam in ons trouwboekje staat, en de kinderen die de bladzijde erop vermeld staan. Moesten die uit mijn wereld verdwijnen, dan ga ik er ook vandoor. Zeker weten.

Zo, nu mag ik deze tag ook doorgeven. Ik geef hem door aan iemand die net een grote nieuwe stap heeft genomen in haar leven, onze http://bubbliciouslyme.com/ Myriam. Gewoon omdat ik weet dat zij er iets heel speciaal van zal maken. Ik kijk ernaar uit…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

52 reacties op Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder -tag

  1. Mooi logje. Mijn antwoorden gelijken goed op die van u! Ik ga hem dus niet nemen om niet in herhaling te vallen! 😉

  2. ja Myriam zal dat zeker goed doen! Maar jouw log, het was weer fijn om te lezen!

  3. Marion zegt:

    Te gek! Vooral dat muziekje erbij. Briljant. Maar zonder d(r)ollen, ik vind jouw antwoorden bij bid en bewonder echt supermooi. Ik ben blij dat ik dit stokkie aan jou heb doorgegeven. 🙂

    • Dit was de eerste tag waar ik mijn fantasie niet kon uitleven, en wel eerlijk moest antwoorden. Hoe raar ook, in vond het niet erg. Dank voor het ‘stokkie’, ik heb net wat watten aan de uiteinden gedaan om straks mijn oren uit te kuisen :).

  4. Myriam zegt:

    Allez ze Thomas. Geweldig zoals Eddy Wally placht te zeggen. Ik lees morgen je post aandachtig want nu heb ik geen tijd meer. Maar morgen pak ik hem op. Je legt wel érg véél druk op mijn frêle schoudertjes. Hopelijk zak ik niet door mijn knieën met al dit gewicht 🙂

  5. Wildcard zegt:

    Mooi geschreven en fijn om te lezen 🙂

  6. kakel zegt:

    Echt een gezellige invulling! Ik ken je nog niet zo lang, maar krijg steeds een beter beeld van je. Uiteraard een positief beeld. (Bij chagrijnen lees ik niet 🙂 )
    Het mooiste nummer van Ramses en Liesbeth vind ik “Pastorale.” Verveelt me nooit.
    Wees blij dat jij mag zingen in huis. Mij is dat ten strengste verboden. Alleen tijdens solo-expedities in mijn auto kan ik ongegeneerd zingen. Maar ik klink dan ook als een kraai.
    Grappig dat jij elke dag met een wijsje in je hoofd wakker wordt. Ik heb precies hetzelfde!
    Groetjes Kakel

    • Elke dag met een wijsje wakker worden :)? Met een wijzertje misschien, dat van mijn wekker. Neen, die eerste zin had ik van Marion gepikt. ‘Pastorale’ is inderdaad een prachtnummer, door de jaren gecoverd (in een zwakkere versie) door onze eigen Nicole en Hugo.

  7. Suskeblogt zegt:

    lachen met West-Vlamingen zou bij wet verboden moeten worden. Trouwens wie laatst lacht is volgens mij een Limburger.

  8. Goeiedag zeg, dat is een hele opsomming en leuk dat ik/wij weer iets meer van je weten!
    Dat zingen van jou zou ik best eens willen horen zeg, ik denk dat je jezelf gewoon tekort doet.
    Dat doen alle mensen namelijk die zeggen dat ze niet kunnen zingen, valt vaak best mee!

  9. tinyblogt zegt:

    Ben ik nu de enige die blij is dat we nu weten hoe de eerste letter van zijn familienaam is? Vinden zal ik u, Paul B. uit Koolkerke. 🙂
    En nu zit ik met dat liedje van Ramses in mijn hoofd tot morgenvroeg. 😉

    • Misschien een affiche hangen onder die van de speurtocht naar Hiëronimus Pannecoucke? Succes gegarandeerd :).
      Het is de schuld van Marion dat dit liedje door je hoofd spookt. Zij gaf mij het stokje door, en zij moet er dus voor opdraaien :).

  10. beaunino zegt:

    Nee, ik ben ook blij hoor Tiny. Mooi Paul, de liefde en bewondering voor je vrouw.

  11. lisoverseks zegt:

    Ik zing graag, anderen noemen dat zinloos geweld. Maar ik vecht me daardoorheen. Soms moeten ze huilen van het lachen en bidden dat ik een keer m’n snaveltje houd. Dan ga ik maar weer stilletjes aan het werk.
    Bewonderenswaardig mooie invulling heb jij er aan gegeven.

  12. Leuke tag! En goed ingevuld.

  13. Eilish zegt:

    Mooie tag, en mooi lied, ik zit nl nog helemaal in de flow van de Spaanse les gisteren (en het is weekend, misschien is er dan wel tijd voor ‘liefdesbubbels’)
    Bij het vakje bewonderen : Die mensen in een callcenter : ik zit al een tijdje te broeden op een stukje dat daar onrechtstreeks over gaat, misschien moet ik er eens werk van maken

  14. De Fruitberg zegt:

    Leuke antwoorden.
    Ik had nu toch wel verwacht dat je mij bewonderde 😀

  15. Kristien zegt:

    Wow! Een openhartig en liefdevol logje. Schitterend geschreven, Paul B.!

  16. Myriam zegt:

    Paul B uit Koolkerke. Echt? Dat moet nu wel gemakkelijk te vinden zijn 🙂 Je stalkster komt dichterbij… Beware beware. Creepy 😦
    Enfin genoeg gezeverd Thomas. Alweer lag ik languit onder mijn computertafel te krullen van het lachen. Ik ga dus deze tag NU opnemen. En maar hopen dat ik de verwachtingen waar kan maken hé 🙂
    PS Ramses had heerlijke muziek, en met Liesbeth List had ik geen medelijden, ik vond dat ze geweldig samen matchten.

  17. Pingback: With great gratitude :) De ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder – tag’ | Bubbliciously me

  18. Joyce zegt:

    Wauw Thomas, echt met recht je mooiste blogje wat ik gelezen heb. Ik hou er van als je recht uit het hart schrijft!

  19. Wat leuk om te zien dat je de tag die ik schreef hebt overgenomen! Het is een mooi stuk geworden!

    http://avonturenvanelkedag.com/tag/zing-vecht-huil-bid-lach-werk-en-bewonder/

  20. Ik kwam hier toevallig op, maar heb er zeker geen spijt van. Wat een fijne post!

Geef een reactie

