Hiëronimus Pannecoucke – zie je wel?

Herinner u dat ik een paar maand geleden aanplakberichten heb bevestigd in de buurt van de St. Salvatorkathedraal. Toen werd ook jullie gevraagd enkele exemplaren af te drukken om op te hangen. Dank aan de dapperen die dit  hebben gedaan. Helaas is er zeer weinig, zo niet geen respons op gekomen.

Mijn baas blijft me beschuldigen dat ik minder fris op het werk kom, en eigenlijk heeft hij niet helemaal ongelijk. Inderdaad, ik ben er wel, ik klop uren genoeg, maar voel aan mezelf dat dit niet zo efficiënt gebeurt als vroeger. De achterstand in mijn administratie begint catastrofaal te worden. In de facturatie zitten fouten die ik vroeger nooit maakte en de opvolging van de debiteuren is een zootje. Ik zal me moeten herpakken of er gebeuren ongelukken – mijn werk verliezen is niets waar ik naar zit uit te kijken.

Gisteren wandelde ik naar wekelijkse gewoonte in het voortuintje van de kathedraal, en vond een envelopje op dezelfde plaats waar ik de affiche had opgehangen. Op de omslag stond in grote letters ‘Thomas’ geschreven, waaruit ik veronderstelde dat die wel voor mij bestemd kon zijn.

Ik opende die en las het volgende:

“Beste Thomas, Eind’leyck krijgh ick eene teken van bestaen van iemant die ick kan vertrouwen. Ick heb ’t seer lastigh in deezen hectischen wereld, ende vreesch dat ick er de brui sal moeten aen geven. Wanneer kan ick je eensch sien? In afwagtingh ghet volgende: noem mij gerust ‘Ronny’ op je weblog. Klinkt veel beter dan Hiëronimus !”

Het was onmogelijk om na het lezen hiervan een oerluide ‘YES!” te onderdrukken en een rondedansje te maken op het pleintje. ‘Wat, Thomas en dansen? Kan niet!’ hoor ik iemand denken, en die iemand heeft gelijk. Het gekende lied ‘Zeg Weverke, wilde gij dansen?’ is op mijn lijf geschreven. Het uitoefenen van deze ‘sport’ wordt bij mij beperkt tot het dansen op één tegel met mijn lieve deerne. Maar er zijn altijd natuurlijk uitzonderingen. Bijvoorbeeld als er een enorm slechte verlichting is in de zaal en niemand een steek voor de ogen ziet, als ik een glaasje teveel heb gedronken of bij dwang met een pistool op het voorhoofd. Dàn zal Thomas Pannenkoek dansen, ofwel als hij een briefje leest als dat van hierboven.

‘Ronny’ dus in plaats van Hiëronimus. Klinkt zeer plausibel. De komende maanden blijf ik dus zoeken naar Ronny, zij het dat mijn queeste misschien op zijn laatste benen loopt. ALS ten minste het briefje geen bedrog is, want ik word wat voorzichtig.

Gelukkig had ik wat schrijfgerief bij, en vond ik op de grond de kartonnen verpakking van een portie friet. Er stond een logo op van Vera Peewee, die de laatste weken in Brugge publiciteit voert voor een nieuw te openen vestiging. Ik veegde de mayonaise af aan mijn broek, en schreef met bevende vingers:

“Beste Ronny, Ick ben blij ende content eijnd’leyck te moogen ervaaren dat je nogh in Brughe bent. Hoe vlugher we elkaer kunnen spreken, hoe liever. Eene uur afspreken sal moejlick sijn, maer bezoeck me gerust op ’t adresch dat ick aen d’ommezijde van desche omslagh schrijf. Beste groeten, Thomas”

U merkt dat mijn kennis van het Middeleeuws Nederlands indrukwekkend is. Typisch voor Vlamingen, meer specifiek West-Vlamingen – wij zijn talenwonders dat het geen naam heeft.

Ik haalde een stukje kauwgum uit mijn mond en gebruikte dit om het papiertje precies op dezelfde plaats op te hangen waar de omslag hing, aan mij gericht.

Bijna eind april. De klok tikt onverbiddelijk door.

 

 

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

56 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – zie je wel?

  1. Inge zegt:

    Eindelijk een spoor… Al moet ge u wel afvragen hoe zo’n Middeleeuwse persoon op uw blog terecht komt?! Ofwel hielp iemand hem ofwel is het echt een bedrieger!

    • Zelf zit ik ook met een zeer dubbel gevoel in dit verband. Wat jij niet weet is dat mijn weblog op zaterdagavond wekelijks wordt geprojecteerd op de video-wall van het Concertgebouw op Het Zand. Misschien heeft hij het daar gelezen? Of misschien krijgt hij inderdaad hulp van.. ??

      • Alle blogs met het woord Brugge (en afgeleide woorden) worden elke week ook opgenomen in een extra katern bij het Brugs Handelsblad en de krant van West-Vlaanderen. Daarom zijn die kranten ook zo lijvig want zo worden al die senioren die nog nooit van hun leven ooit op het internet geweest zijn en denken dat e-mail een soort ziekte is, toch op de hoogte gehouden van uw schrijven (en zoektocht). Het is eigenlijk de enige reden van het bestaan van dat soort kranten.

  2. heleen zegt:

    Ben benieuwd wat hier uit komt, ik moet zeggen dat mijn hoop zeer klein is gezien uw geschiedenis….
    Ik hoor vanavond wel meer tijdens ons etentje. 😉

    • Maar Heleen toch… Je drukt mijn hoop nu wel erg diep in de modder :(. Ik zit hier tranen met tuiten te wenen uit ontgoocheling. Heeft het nog wel zin om naar Holland te reizen met dit flesje wijn in mijn achterzak? Ik zal er nog eens goed over nadenken. Of kun je me anders het menu eens doormailen? Ik lust wel bloemkool met worst, of anders friet met steak champignon. Hutspot is ook wel lekker, tenminste als er geen oren en poten in zijn gedraaid. Goed gekruide scampi met van die Chinese slierten gaan er ook goed in. Enfin, je ziet maar wat je toevallig in huis liggen hebt. Spruiten vind ik niet feestelijk, echt niet, zeker niet met koteletten.

  3. Marion zegt:

    Klinkt goed! Al vind ik het eerder beangstigend dan indrukwekkend dat dat middeleeuwse taalgebruik van jou zo vlekkeloos is…..

    • Ik ben dan ook al héél oud, Marion. Je moet weten dat jij als baby pampers droeg, terwijl ik mijn behoefte deed in van die stoffen luiers die mijn moeder nadien moest te week leggen en nadien met de hand wassen. Geloof je het niet? Vraag maar aan je moeder (die kakte ook in stoffen luiers).
      En ja, dan is er nog mijn spreekwoordelijke talentalent. Zet een Rus voor mijn neus en ik converseer met hem over de zaken die hem interesseren. Of iemand uit Hawaï of Bujumbura, maakt echt niks uit.

  4. Harrij Smit zegt:

    Zelfs vanuit mijn strikte en strenge verhuismodus blijf ik met je mee denken en piekeren over die avontuurlijke Hiëronimus. Het door jou geconstateerde feit dat hij zich nu van de naam Ronny zou willen bedienen, is een sterke aanwijzing voor bedrog, want Ronny is een wat al te populaire naam die maar al te vaak door oplichters wordt gebruikt.
    Maar misschien heeft deze Ronny waardevolle aanwijzingen voor je – ik zou maar vast flink wel geld opzij leggen en misschien ook maar vast je villa te koop zetten!?

  5. mrsbrubeck zegt:

    Haha,dat niet kunnen of willen dansen is zeer herkenbaar ten huize B. 🙂

    • In West Vlaanderen geven DJ’s altijd het voorbeeld als het op dansen aankomt. Dan zetten ze gewoon hun muziek op ‘random’ en dansen met alle vrouwen in de zaal. Bizar dat mr. B. daar een ander idee op nahoudt :). Soms begrijp ik hem helemaal niet…

  6. Brubeck zegt:

    Kijk, kijk, een talenwonder dan nog wel. Begrijpelijk want WestVlamingen moeten wel bedreven zijn in andere talen.. In hun eigen taal verstaan ze zichzelf soms nog niet.
    En als antwoord op de reactie hier net boven: een dj danst niet. Nooit.

    • En dat komt dan nog uit de pen van een Hollander die naar de provincie Antwerpen is gevlucht. Het scheelde niet veel of het West Vlaams was onze standaardtaal. Wij West-Vlamingen verstaan elkaar perfect, niettegenstaande de verschillende varianten van ons dialect. Ik ben er ongelooflijk trots op.
      Wat het tweede betreft moet ik je gelijk geven. Een DJ danst nooit, net als iemand die plots pijn in de voeten krijgt, die door zijn dansen geen gevaarlijke virussen wil overbrengen aan zijn danspartner, zelfs die er gewoon geen zin in heeft.

  7. Myriam zegt:

    Ik moet zeggen dat ik Ronny toch ook niet echt een verbetering vind hoor Thomas. Dat klinkt véél te raar en te West-Vlaams voor een oude uit de doden opgestane man als Hieronymus. Neen, neen, voor mij blijft hij Hieronymus. Get is jammer dat die talenwonders zoveel moeite hebben met de geilige heest en andere hriezelige geerschappen 😉 Wij Gentenaars daarentegen spreken een mooie standaardtaal die door iedereen vlot kan begrepen worden, ook door Russen en Zimbabwanen, tenminste nadat ze een inburgeringscursus gevolgd hebben. Nu, als Hieronymus zijn verblijf hier te hectisch vindt, is hij steeds welkom onder mijn magnolia. Daar zal ik hem ooit gezelschap houden. Voorlopig blijf ik nog bij mijn gemummificeerde toestand toch. Maar ik begrijp dat hij al een stadium verder is. Om volgende resurrecties te vermijden stel ik ook voor dat je hem maar meteen verbrand. 🙂

    • ‘Gentenaars’, zijn dat die types die beroemd zijn omwille van de neuzen-oorlog? Jaja, zeer gecultiveerd zijn ze wel. Hun taaltje is goed voor sketches op TV – als ze proberen AN te spreken kun je hun tongval uit de duizend herkennen. ‘Standaardtaal’ noem jij het :)?
      Barbaren zijn het ook. Waarom zou ik Hiëronimus onmiddellijk verbranden als ik hem zie? Is dat een soort omgangsvorm die bij jullie wordt gebruikt? Kannibalen zijn jullie, niet meer of niet minder :).
      (Voor de mensen die denken dat deze conversatie ‘heftig’ wordt – niks meer inzitten, want zo is het niet – het is maar wat lol maken tussen de verschillende stammen uit Vlaanderen)

  8. Ik vrees dat je zoektocht voor niks is. Heb het hele archief afgezocht naar een Hieronimus in je familie, maar die voornaam komt er absoluut niet in voor. Het zullen parels voor de zwijnen zijn al die moeite van jou. Op naar Ronny, die zit zelfs op Facebook en woont ook in Meule… Nieuwe perspectieven openen zich 😀

  9. Sabine zegt:

    Prachtig verhaal! Ik kon je blijdschap voelen hier. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg!

  10. De Fruitberg zegt:

    Wie had dat nu gedacht, Ronny?
    In ieder geval leuk vertelseltje alweer.

  11. kakel zegt:

    Doe mij maar liever Hiëronimus. Dat klinkt als een galmende klok, wat ik van Ronny niet kan zeggen. Misschien een sneu persoon die om wat extra aandacht verlegen zit. Maar wie weet wat er uit deze correspondentie voortkomt. Ik ruik aan mijn water dat Ronny nog van zich laat horen!

  12. Suskeblogt zegt:

    De echte naam van Stinkertje, je weet wel die zuipschuit die de stationsbuurt onveilig maakt en tussendoor seingever is tijdens kermiskoersen, is Ronny. Gezien zijn taalgebruik zouden het wel één en dezelfde persoon kunnen zijn. De echte naam van klusjesman is trouwens ook Ronny en die zit financieel aan de grond. Een grote talenknobbel is deze laatste echter niet ook al wil hij die indruk geven door met geleerde woorden zoals “penetreren” af te komen, maar laat je niets wijs maken.

  13. Volgens mij was jij een ridder,……kan niet anders. En herpak je op je werk, achterstand is vreselijk,…

  14. lisoverseks zegt:

    Indrukwekkend middeleeuwse tautologische boodschap.
    😉

  15. Ik val hier nu dus zomaar binnen in dat Hiëronimus/Ronny verhaal…
    Weet van geen achtergrond, dus als ik dit wil blijven volgen… enne… dat wil ik, zal ik toch eens op zoek gaan naar de voorgeschiedenis… Je hoort van me! 😉

  16. beaunino zegt:

    Wat spannend, zou het echt gebeuren?
    -Hoop dat je berg administratie inmiddels wat geslonken is?-

  17. Joyce zegt:

    wauw wat een doorbraak! We zoeken gewoon verder naar Ronny 😉 En dat Vlamingen taalwonders zijn ben ik met je eens, om te snappen waar jullie het 9 van de 10 over hebben…. pfoe daar moet men hogere wiskunde voor gestudeerd hebben 😉

Geef een reactie

