Positivity huppeldepup

2

Ik schrijf mijn logjes altijd van daags voordien. Tenzij natuurlijk iemand me een tag naar mijn kop slingert en ik die onmiddellijk (met de ‘nodige’ schrijffouten) direct aanpak. Of tenzij ik, net als gisteren, een eind tegen de sterren heb gezeverd en gezaagd en ik de hele mikmak vier keer op rij door het toilet jaagde. ‘Jagen, jaagde, joeg, gejoegd?’ Kan me nu niet schelen hoe die vervoeging in elkaar zit, ik ben dan ook maar een West-Vlaming.

Vandaag zit mijn ‘mood’ weer op het goeie spoor. Heeft misschien te maken met het snertweer van gisteren, waarbij ik op den duur kamerjas, handdoeken en slippers in een zak draaide en mij naar de sauna in Blankenberge begaf voor een paar uren ontspanning. Een tijdje ‘gedachten verzetten’ ook, want de werksfeer wou maar niet uit mijn hoofd.

Raar, bijzonder vreemd, maar die twintig kilometertjes van onze woonplaats leek ik wel in een andere klimaatzone terechtgekomen te zijn. Het verschil tussen het weer aan de kust of dat van in het binnenland kan soms enorm zijn. Veel mensen hadden die rotnamiddag blijkbaar willen afwisselen met wat sauna-genot, want de parking stond afgeladen vol. Aan de hemel een bijna volledig blauwe lucht met een zonnetje dat vrolijk naar beneden keek. ‘Dag Thomas’, leek ze me toe te roepen, waarop ik naar boven riep: ‘Zeg gerust Paul!’.

Eéns binnen en geïnstalleerd in mijn geboortepak kreeg ik ineens een positieve boost. Ik bleek met mijn 56 jaar zowat ongeveer de jongste van het publiek te zijn. Ofwel zie ik er bijzonder jong uit voor mijn leeftijd. Ik zag heel wat heren met hangbuiken en dames die konden concurreren met hun echtgenoten. Toch wandelden ze vrolijk door elkaar, en velen voerden stille maar gemoedelijke conversaties samen. Vind ikzelf een beetje vreemd, want ik zoek niet echt gespreksgenoten bij een sauna-bezoek. ‘Alles loslaten, ogen dicht en genieten’ is zowat mijn motto.

Buiten, waar de zon en de aanwezige ligzetels elkaar gevonden hadden, lagen heel wat mensen te zonnen. Het leek wel een naaktstrand voor senioren. Niks verkeerd aan, elk doet waar hij/zij zich goed bij voelt. Glaasje bier erbij, vrolijke gezichten.

Echt twee uur genieten. En dan toch, na het thuiskomen, vier mislukte pogingen om een logje te schrijven. Die duivel in mijn gedachten, hoe maak ik hem dood? Slecht bezig, mijnheer Pannenkoek, als ik mezelf voor één keer ook zo mag noemen. Gelukkig hebben we volgend weekend weer een extra dagje. Eén mei, dag van de arbeid, en niet op die dag NIET moeten werken. Ik heb het altijd een vreemd gegeven gevonden…

De foto bovenaan heb ik vorige maand genomen op Cuba. Tijdens een strandwandeling zagen we hoe een groep senioren door de hotel-animatie werd getrakteerd op ‘turnen in zee’. Als ik ooit die leeftijd bereik zal men mij nooit zover krijgen. Wat zei ik? NOOIT laat ik me zo belachelijk maken. Ik vind wel een uitvlucht, zei ik tegen mijn lieve vrouw, toen ze me zei dat we op die leeftijd misschien zullen springen om met zoiets te mogen meedoen.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

57 reacties op Positivity huppeldepup

  1. Gelukkig heeft dat saunabezoekje je goed gedaan. Ik heb hier zelf een infraroodsauna staan, maar dat is helemaal niet hetzelfde als echt gaan welnessen. Hier is dat een verplicht nummertje om de pijn wat te verlichten. En ik zit dan mijn tijd te passeren met een strip, wat juist gepast is om mijn 35 minuten te doen.

    • Ik ben niet jaloers op je fysieke toestand. Hopelijk helpt die infrarood-toestand tegen je ongemakken. Zelf heb ik een collega met eenzelfde aandoening die een speciale matras heeft gekocht met massagetoestanden en zo. Vraag me niet hoe het werkt…

  2. tinyblogt zegt:

    Een maakstrand? Wat maken ze daar?
    Ik ben nog geen ene keer in die sauna in Blankenberge geraakt al is die maar 15 minuten rijden.
    Oh en ik ben wel blij dat de staking voorbij is hoor! 😉

  3. els zegt:

    Het weer kan best wel wat invloed hebben op de gemoedstoestand van sommige mensen. Jij zal er gevoelig voor zijn, ik ook. En dan heb ik ook altijd zin om wat extra aandacht aan mezelf te besteden. In het oog van anderen lijkt dit misschien ‘verloren’ tijd, maar ik heb dat af en toe nodig. Zorg goed voor jezelf en je wordt ook een aangenamer mens voor anderen.

  4. Sabine zegt:

    Wat leuk dat je toch iets op papier kon zetten 🙂 vooral dat stukje over de foto in Cuba. Echt geweldig de ouderen die nog lekker genieten en op hun manier gek doen!

  5. kakel zegt:

    Ik ga nog liever dood dan naar een sauna. Ik weet het, het is niet bepaald 2015… Maar rondlopen in mijn “geboortepak.”
    Op mijn oude dag wil ik best naar Cuba, als ik maar niet hoef mee te hossen.
    Zeg, ik noem jou altijd meneer Pannenkoek!
    Groetjes Kakel

    • Geen reden om dood te gaan 🙂 in plaats van een sauna te bezoeken, want je kunt ook kiezen voor een ‘badpakdag’. Nadeel hiervan is dat saunabezoek een voortdurende afwisseling is van zweten en douchen en dat elk kledingstuk er daarbij één teveel is. Het went heel vlug!
      Voor mij ook geen gehos op reis 🙂 – spaar me daarvan…

  6. lisoverseks zegt:

    Nou, gelukkig zie je er goed uit. Dan hoeven we over je rekenaandoening niet meer te lullen he.
    Sauna is heerlijk.
    Moet je hier in China kijken, lijkt het oerwoud wel. 😄
    Maar toch, ze zien er allemaal uit als jonge blommen. 😡

  7. Marion zegt:

    En toch heb je gelijk. Dat naakt rondwandelen moet een heerlijk rustgevend gevoel zijn. Ik moet die uitdaging toch eens aan gaan. Leuk dat turnen in de zee. Echt wat voor mij.

  8. bentenge zegt:

    De foto was dus buitengewoon interessant. Op zich zou hij stukken mooier geweest zijn zonder die vrouw die haar bovenstuk goed trekt, maar wel minder interessant. Enfin. Ligt achter de einder de US en zijn al die senioren zich aan het klaarturnen voor de grote oversteek naar het beloofde avond/seniorenland ?

  9. Toch nog een blogje uit je mouw weten te schudden!
    Fijn dat je genoten hebt van de sauna.
    Dat gymmen in het water heb ik wel eens gedaan hoor, lachen!

  10. Staking gelukkig voorbij… en ik had dit logje dus al de hele middag open staan in de browser… gewoon nog niet aan to gekomen. Sauna, niks voor mij, ooit een keer gedaan, maar is me veel te benauwd en dan die koude baden ertussendoor, eng gewoon. En kletsen met anderen zou ik inderdaad ook niet doen. Maar goed, ieder zijn meug.
    Op Gran Canaria waar ik dus was hebben ze een clubje opgericht. Allemaal overwinteraars. diverse nationaliteiten, je kunt wel contacten leggen zo natuurlijk. Die gingen dus om half 9 ’s morgens hun oefeningen doen op het strand. Er was een eenzame Engelsman in ons complex die ook elke dag meedeed, heeft me een aantal keren gevraagd, maar helaas, hoewel het misschien wel goed zou zijn, niet aan mij besteed. Ik begrijp jou dus helemaal… Ik ga wel met de hond wandelen…

  11. De Fruitberg zegt:

    Die duivel in je hoofd moet je gewoon verzuipen met liters wijn. Hier is het weer al bij al nog goed geweest gisteren (we hadden hier een feest en hebben probleemloos buiten ge-aperitiefd)

  12. Suskeblogt zegt:

    Ooit meegemaakt in een sauna dat het zwart voor mijn ogen werd. Ik dacht dat ik flauwviel maar de zwarte vlek bleef verder bewegen en later bleek dat ik cataract had.

  13. Harrij Smit zegt:

    Wat een goed idee om je niet alleen van je writersblock maar ook van je kleren te ontdoen. Wisselbaden in je blote kont zijn een perfecte remedie tegen zondagse stress. Dat gymnastieken in zee zal voor jou binnenkort bittere noodzaak zijn, want je kunt er je butler onder verwedden dat de alom gezochte Ronny Hieronimus zich ergens in die doelgroep schuil houdt 🙂

    • Het was zaterdagse stress, maar ook daarvoor is een saunabeurt zeer heilzaam.
      Hiëronimus stond niet tussen die clowns, dat was ik héél zeker !

      • Harrij Smit zegt:

        Oh shit, loop ik al gelijk weer zoveel achter?
        Die sterk gebruinde meneer op de achterste rij rechts zou hem kunnen zijn – heet volgens mij ook Ronny.

      • Myriam zegt:

        Het heeft gelukkig niet te lang geduurd je blogpauze. Wat een gedoe zeg, zo al je kleren te moeten afdoen, om te gaan zweten tussen allemaal andere blote mensen, en dan thuiskomen en géén bloginspiratie opgedaan hebben. Hoe kan dat nu, Thomas; nadat je op een naaktstrand voor senioren hebt rondgewandeld. Dat moet toch een onuitputtelijke bron van inspiratie zijn, een saunabezoek volgens mij ook. Maar goed, je muze was effe zoek, ik begrijp het. Zonder twijfel zat ze verborgen, samen met Hieronymus, onder mijn magnolia; Want ik zweer het je, die Hieronymus vindt het hier leuk Het is niet bij die ene keer gebleven, er is trouwens al een héle put onder mijn magnolia; En laatst was hij in het gezelschap van een dame die er uitzag als Kalliope, de muze van de epos en de retorica. Gelukkig heeft ze ondertussen de weg naar Kolegem teruggevonden, of waar was het ook alweer? Hieronymus zal waarschijnlijk wel volgen.

        • Ik noteer deze feiten en laat deze eerst checken door de lokale politie van Gent. Kunnen die mensen lezen en schrijven? Altijd handig om één en ander te noteren.

          • Myriam zegt:

            Jaja, ze lezen en schrijven vlot, niet in het West- Vlaams, maar wel in vele andere talen. Trouwens, ik meen dat ze ook opleiding geven in lezen en schrijven binnen de West- Vlaamse grenzen hoor 😉

  14. Rob Alberts zegt:

    Goede tip.

    Voortaan blog ik zonder kleren …….

    Vrolijke groet,

  15. Brubeck zegt:

    Af en toe je hoofd leegmaken door in een sauna tussen de senioren op hun ligbedden te verpozen. Goede tip 🙂

  16. Billy zegt:

    gelukkig laat ik me van het weertje niet zo snel uit het lood slaan.
    Een saunabeurt kan wel deugd doen met het frisse en natte weer.
    Met turnen heb ik sowieso weinig, en zal dat dus zeker ook niet gaan doen met een hoop ouwelingen naast mij… 🙂

  17. beaunino zegt:

    Heerlijk, zo’n dagje sauna. Ben er eigenlijk ook best aan toe.

  18. Joyce zegt:

    Pure ontspanning kan de mens soms zo verschrikkelijk goed doen 🙂 En de duivel in je gedachten, geef hem anders eens de ruimte te zeggen wat hij wil. Dat kan vaak zoveel helpen al doe je het enkel voor jezelf 🙂

  19. Wildcard zegt:

    naar de sauna gaan… oeh, dat is alweer een eeuwigheid geleden dat ik dat nog deed. Ik had het er met Cookguy nog over hoe de homo sauna’s enorm aan het achteruitgaan zijn, qua vriendelijkheid naar de klanten toe van de mensen die zo’n etablissement runnen…

  20. Liese zegt:

    Ik moet nog maar “Blankenberge ” lezen en er komt al meteen “parel aan de kust” in mijn gedachten. Bijhorend ook heel het nummer….voor de hele avond! Merci hè !

Geef een reactie

