Hiëronimus Pannecoucke – Handen uit de mouwen

2

Het briefje van vorige week heeft me deugd gedaan. Alleen al het besef dat ‘hij’ misschien boven water is gekomen geeft hoop. Will Tura zong het nog tijdens de begrafenis van ons aller Fabiola “Hoop Doet Leven”.  De kans dat ik met een bedrieger te maken heb is vijftig procent, maar ik hou me vast aan de andere vijftig procent.

Ik had dus mijn adres geschreven op de achterkant van de omslag. Hij is er niet op afgekomen. Enerzijds ook logisch, want de Droge Vijgenstraat waar ik woon bestaat pas twintig jaar en is een beetje verstopt binnen onze verkaveling. Iemand die zich ergens schuilhoudt en de buitenwereld schuwt zal niet even aan de mouw van een Bruggeling of toerist gaan schudden om de weg te vragen. Toch?

Dus heb ik een pakket klaargemaakt met volgende inhoud:
. zeven stuks boxershorts van het merk Vera Peewee (diverse kleuren, maat medium)
. een blauwe jeansbroek met rits vooraan  (hopelijk weet hij wat ermee aan te vangen), maat 48
. zes nieuwe T-shirts, eveneens van het merk Vera Peewee (drie in maat medium, drie in large)
. een paar schoenen, maat 42, met een prop papier om vooraan te steken mochten ze te groot zijn
. een smartphone met telefoonnummer 0477 3245299 (hopelijk leert hij de voordelen hiervan kennen) en een prepaid saldotegoed van 50 Euro
. mijn creditcard, met op een afzonderlijk papiertje de code
. vijf blikken erwten en een kilo aardappelen
. een portefeuille met vijfhonderd Euro inhoud (verdeeld in kleine biljetten)
. een zak chocotoff
. een vork, een mes en een schaar
. een kam
. de krant van vandaag
. een foto van mezelf, mijn vrouw, mijn kinderen en mijn kleinkind
. vijfhonderd gram jonge kaas, gesneden / twee salami’s / drie droogvissen
. een pak papieren zakdoeken van de Aldi
. een fles of vier rode wijn
. een kurkentrekker
. een pak condooms (je weet tenslotte maar nooit)

Ik stak alles in een grote reistas en plaatste die in het middelste biechthok aan de linkerkant van de kathedraal (bekeken vanaf het altaar). Geen kat die nog gaat biechten tegenwoordig, die hokjes worden alleen nog gebruikt voor bijvoorbeeld een koppeltje dat heel dringend wil vrijen en niet kan wachten tot ze thuis zijn.

Tenslotte hing ik nog een briefje aan de ondertussen gekende boom in de tuin van de kathedraal met als codeschrift: “eird remmun leotsthceib, ej roov ejkap”

Jullie begrijpen er de ballen van? Goed zo, want dat was mijn bedoeling net. Deze geniale ingifte zou voorkomen dat de één of andere onnozelaar dit briefje zouden vinden, de kerk zouden binnenstappen en de hele mikmak zou meenemen naar huis. Mijn hele schenking zou op die manier verloren gaan. Tel gerust op wat dat hele lijstje me gekost heeft. En het risico van mijn kredietkaart, zeker ook niet te onderschatten. Hiëronimus (of Ronny, als zijn briefje klopte) zou direct begrijpen dat hij die codeschrift achterstevoren moet lezen en hij zou toch al wat comfortabeler leven.

En zo zijn we weer een stukje dichter bij de ontknoping van mijn verhaal. We zijn nu twee mei, misschien lukt het wel om voor eind juni, halfweg het jaar dus, de hand te schudden met onze vriend Hiëronimus. Als dit lukt, trakteer ik elke lezer op een fles champagne. En het zal geen goedkope brol zijn, wees gerust…

En wie denkt dat ik dit verhaal speciaal rek om het te kunnen volhouden tot het eind van het jaar is verkeerd. Vanaf nu plan ik alles minutieus. Ik wil geen steken meer laten vallen, want in het begin van mijn zoektocht ben ik veel te geweldig aan de slag gegaan. Was de verkeerde techniek, zo blijkt nu.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

69 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – Handen uit de mouwen

  1. beaunino zegt:

    Wat een goed idee van je Thomas. Had je er niet even ook even een nieuw plattegrondje bij kunnen doen? Ik kijk ontzettend uit naar de Champagne, maar ik vrees vergeefs:-(

  2. Marion zegt:

    Potverdorie, wat een spannend gebeuren allemaal. Het duurde even voordat ik het briefje had ontcijfert, maar ja, ik ben dan ook blond én Nederlands. Je kan niet alles hebben.

  3. heleen zegt:

    Als ik hem was, zou ik met je credit card een enkele reis Bora Bora boeken en nooit meer terug komen. Maar niet iedereen denkt natuurlijk zo, dus ben benieuwd!

  4. De Fruitberg zegt:

    het was een leuk pakje, alleen mijn schoenmaat is 43, dat lukte dus niet.
    Doei

    😀

  5. Brubeck zegt:

    Iets zegt me dat je al eens eerder een pakket van die omvang hebt samengesteld. Trouwens, dat van die koppeltjes en de biechtstoel.. Uit ervaring gesproken, beste Thomas/Paul ?

  6. Harrij Smit zegt:

    Nou dat lijkt een goed plan, maar je mag nog wel een stuk of tien van die pakketten samenstellen, omdat elke Chinees die jullie kathedraal komt bewonderen automatisch van rechts naar links leest en Chinezen zijn vast niet veel eerlijker met gevonden voorwerpen dan Belgen of Hollanders.

  7. Rob Alberts zegt:

    Zoals Narda al aangeeft een plattegrondje naar jouw voordeur zou deze blogserie snel beeindigt hebben.
    Nu wordt er vast eerst een wereldreis gemaakt met jouw reistas en zal dit verhaal minstens tot eind 2015 kunnen duren.

    Ik lees het graag!
    Champagne maakt mij niet blij dit verhaal wel.

    Zonnige groet,

  8. Sabine zegt:

    Dit wordt steeds spannender! Mooi idee met de tas, al ook best risicovol. Het hierboven veel gesuggereerde plattegrondje zou je nog kunnen bijvoegen. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg!

  9. Eilish zegt:

    Dikke merci voor de creditkaart, ik heb me eens goed laten gaan 🙂

  10. Wildcard zegt:

    Benieuwd naar het vervolg 🙂

    Je nieuwe lay-out hier is wel eventjes wennen 🙂

  11. Die nieuwe layout was me ook al opgevallen 🙂 Verandering van spijs doet schrijven?

    Benieuwd naar het vervolg van je Hiëronimus-queeste. Wat vreemd, ik was vandaag in de Carrfour en zag daar op het prikbord aan de uitgang het volgende bericht hangen: “.P.H .ofni reem roov 992540/7740 raan leB .24 taam ,nielk et raam negerkeg ,neneohcs raap 1 pook eT”

    Toeval of niet???

    J.B.

  12. lisoverseks zegt:

    Een kilo aardappelen maar. Karig hoor.
    Champagne graag van Moët. 😄

  13. lisoverseks zegt:

    Nee die champagne blijf je lekker slank bij..

  14. Joyce zegt:

    Zet de champagne maar kpoud thomas 🙂 En deze wijze geest heeft je briefje kunnen ontcijferen, misschien ik zelfs wel op een vage manier verbonden met Hiëronimus 😉

  15. Myriam zegt:

    Kijk, dat vind ik nu erg. Ik ga een keertje een weekendje weg, ik kan mijn post niet lezen, en juist op dat moment vertel je aan de wereld waar dat pakketje ligt. Nu is dat natuurlijk al lang weg, en ik had echt wel graag je creditcard met bijhorende code in mijn handen gekregen. Wat ontzettend jammer. Verder vind ik de maat van de broek véél te groot, die man is dood en verrezen, daar zit geen vlees meer op die botten hé. Waarom heb je dat pakketje niet gewoon onder onze magnolia gelegd, Je weet toch dat hij daar elke avond komt kamperen? Kwestie van champagne. Zorg dat je voldoende hebt hé, ik kan je gerust enkele lekkere merken aanbevelen die niet teveel geld kosten.

  16. Myriam zegt:

    Er is nog voldoende plaats onder de magnolia voor een creditcard met code; En die champagnemerken daar vertel ik later meer over 🙂 Heb je de boot al gezien?

Geef een reactie

