De jaarlijkse miserie is vervuld

2

Grappig verkeersbord, huh? Vond ik bij een avondwandeling aan ons laatste hotel in Cuba. Grappig omwille van de naïeve beeltenis, maar ook omdat het op de rand stond van een snelweg. Alsof iemand zomaar met paard en kar de snelweg zou nemen.

Vrijdag heb ik van mijn vrije dag gebruik gemaakt om wat klusjes te doen. Eéntje ervan was het online invullen van onze belastingbrief. Een fluitje van een cent eigenlijk, want de meeste zaken zijn gekend door onze ‘vrienden’ van de belastingen. Enkel wat aftrekposten (woonkrediet, giften,..) moeten worden aangevuld en in een wip weet je hoeveel belastingen je zult moeten nastorten of terugkrijgen. Door gebruik te maken van een paar fiscale trucjes zijn wij gelukkig in het laatste geval.

Een fluitje van een cent dus, toch als je erin slaagt je in te loggen in het verdomde systeem. Elk jaar is er wel iets dat de modale burger tegenhoudt om vlot binnen te raken. Elk jaar moet software worden geïnstalleerd en dan nog loop je het risico vast te lopen. Zo ook weer bij Bibi Pannenkoek…

Het scheelde niet veel of ik zwierde mijn laptop door de woonkamer. Proberen, herproberen, opnieuw software installeren, die er weer afgooien, ik werd er gek van. Tot ik op één of ander forum vond dat voor gebruikers van Firefox een speciale add-in moest worden geïnstalleerd. Mijn computeropleiding als 56-jarige beperkt zich tot de paar lessen waar de leerkracht met grote trots de ‘magneetband’ en de ‘ponskaart’ voorstelde in de klas. Sla me dus dood als je me vraagt wat een add-in juist inhoudt. Gelukkig was er dit kleine linkje op het scherm dat me verder hielp.

Eén keer op het jaar, bij het zien van de aangifte, word ik geconfronteerd met het totaal aan belastingen die we betalen als Belg. Zoals ieder ondertussen genoegzaam weet hebben wij in België de tweede hoogste belastingdruk ter wereld. Ter wereld, dus. In de loop van het jaar sta ik hier nooit bij stil, want hou enkel rekening met het netto inkomen dat op de rekening komt. Dan wordt elke week wel ergens gezeverd dat België qua loonlast een zware handicap heeft tegenover onze buurlanden, want onze lonen liggen te hoog. Hoe zou dat komen? Om ons hetzelfde netto-inkomen als pakweg een Nederlander te garanderen moet ons bruto-inkomen een stuk hoger liggen dan het zijne. Gewoon omdat veel te veel wordt afgeroomd aan belastingen en sociale bijdragen. Onze ministers begrijpen die logica niet, hoe simpel die ook is.

Qua inkomen hebben wij geen klagen, maar behoren echt niet tot de topverdieners. Hoeft ook niet. Genoeg verdienen om met een redelijk comfort te leven en een eurootje aan de kant kunnen leggen om af en toe op reis te gaan, meer moet dat niet zijn. Toch?

Waarom ik er dan hier over zaag? Gewoon omdat ik één keer per jaar met die totaalbedragen word geconfronteerd. Dus morgen zaag ik niet meer :), tenzij die paar planken die in mijn tuin in de weg liggen en dringend naar het containerpark moeten worden gevoerd. .

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

48 reacties op De jaarlijkse miserie is vervuld

  1. lisoverseks zegt:

    Is me dat schrikken.
    En tegen mij zeggen dat ik moet verhuizen omdat België zo fantastisch is. Eerst sparen dan maar. 😄😄😄

    Ps dat bord…
    Verboden op een kar te zitten?
    Verboden een paard voor de wagen te spannen?
    Misschien is het in Cuba wel veel netter geregeld: mensen voor de kar en paarden in de kar.

  2. tinyblogt zegt:

    Dat belastinggedoe, pfff…. Elk jaar stel ik dat zo lang mogelijk uit, om dan de dagen er voor in paniek te schieten. Terwijl het voor mij wellicht nóg makkelijker is: geen hypotheek, geen eigendom, niks aan te geven. Ik snap niet waarom ze elk jaar vragen wat ze toch al weten.

  3. Marion zegt:

    Ik doe altijd maar wat met die belasting. Ben meestal binnen 5 minuten klaar en krijg altijd geld terug. Tot afgelopen jaar, want ja, wie ziek is moet dokken. Zo werkt het hier in NL. Ik kan me er echter niet druk om maken. Wat jij zegt, genoeg verdienen om in redelijk comfort te leven en op vakantie te kunnen is voldoende. En zelfs met minder ben ik tevreden. Ik ken geen armoede. Gelukkig maar.

    • Tijdens onze reizen in Afrika hebben we gezien wat échte armoede is. Bijvoorbeeld bij het binnentreden van een simpel restaurantje zaten een tiental kinderen op de stoep te wachten tot wij weer weggingen. Ze wisten dat zij de restjes zouden krijgen. Geen hap heb ik die keer door mijn keel gekregen of willen opeten. En dit is slechts één voorbeeldje van de vele. Neen, ‘armoede’ kennen we hier niet.

  4. Rob Alberts zegt:

    Belasting betalen vind ik niet erg.
    We doen het dagelijks.
    Maar de inkomstenbelastingformulieren invullen vind ik vreselijk.

    Zonnige groet,

  5. Mijn ventje doet dat gelukkig. Administratief ben ik een grote nul. En met appjes en zo ben ik al helemaal niet meer mee! Binnen een paar jaar gaan wij hier een nieuwe keuken en badkamer installeren , zodat we die lening kunnen inbrengen. beter een nieuwe keuken dan belastingen betalen is onze leuze.

  6. Wildcard zegt:

    Ik hou er niet van om m’n belastingen op de pc te doen, heb je altijd iets meer voor. Op papier doen we’t hier en dat gaat pakken sneller dan met de pc…

  7. eensperweek zegt:

    Reeds een modern paard :-). Wacht tot je moet leven van je pensioen en je alleen bent of je moest kunnen genieten van een staatspensioen dat maakt nog een verschilletje.

  8. Harrij Smit zegt:

    Ik ben net als jij zeer content met het feit dat digitaal aangifte doen voor een heel groot gedeelte inderdaad al is vooringevuld. Fluitje van een cent dus. Die confrontatie met dat grote belastingbedrag heb ik eigenlijk nooit, let er gewoon niet op, en zo wil ik het wel graag houden ook.

  9. Harrij Smit zegt:

    Ja hoor en graag zelf want onze regering doet daar zulke nuttige dingen mee – binnenkort krijgt bijvoorbeeld het leger een pimpbeurt voor zo’n drie vier miljard per jaar en daar kan je het bedrijfsleven of de koninklijke familie toch niet voor laten bloeden 🙂 😦

  10. De Fruitberg zegt:

    Jij bent duidelijk geen échte belg. Echte belgen vullen dat formulier vlak voor de deadline in. Ik moet eens nakijken wanneer de deadline is trouwens…

  11. heleen zegt:

    Gelukkig ben je er weer een jaartje vanaf!

  12. Eilish zegt:

    Ik heb vroeger op mijn werk duizenden aangiften ingevuld (accountantkantoor) en vaak gediscussieerd met mijn baas over het te betalen bedrag van zelfstandigen. Voor de klanten was het te betalen bedrag altijd teveel, maar als ik het vergeleek met de bedrijfsvoorheffing die bij mijn man en ik van ons loon werd afgehouden, dan betaalden wij nog altijd het meest.
    Bij mij staat het invullen van de aangifte deze week ook op het programma. Het resultaat weet ik al, ik heb al jaren een nulsaldo. Zonnepanelen plaatsen enkele jaren terug, pensioensparen, het heeft allemaal geen zin voor mij, ik kan niets meer recupereren omdat er geen bedrijfsvoorheffing van mijn pensioen afgaat.

    • De belastingen van veel zelfstandigen (we mogen ze niet allemaal over dezelfde kam scheren) zijn inderdaad een lachertje. Boekhouders manipuleren cijfers zodanig dat ze bijna op een nul-saldo aan belastingen uitkomen. Zeer oneerlijk, wat je me zegt.
      Wat ik nu vertel zul je misschien niet graag horen (ik steek me al weg opvoorhand), maar ergens is het wel logisch dat iemand die geen belasting betaalt er ook geen kan recupereren. Dat is iets weer ik me nu al bij neerleg voor ons pensioen (dat hopelijk over een kleine negen jaar kan beginnen)

      • Eilish zegt:

        Ik neem je dat niet kwalijk dat je dat zegt, maar ik had dat wel graag geweten voor ik mijn zonnepanelen op mijn dak legde, 6000€ meer of minder is veel voor iemand die er alleen voor staat, en dat wil dan ook zeggen dat dat destijds een redelijk asociale maatregel was, zijnde voor de goeie verdieners. En nu kun je zeggen : dat had jij toch kunnen weten door zolang in de boekhouding te hebben gewerkt, welnee, toen ik met mijn aangifte uiteindelijk naar de belastingen ging vond de controleur het zelfs vreemd dat ik niets terugtrok (maar die had het nulsaldo van de BV dan waarschijnlijk over het hoofd gezien) Voor de rest klaag ik gewoon het feit aan dat ik een aangifte moet doen en het resultaat al vooraf gekend is, wat me vrij zinloos lijkt.

  13. Billy zegt:

    ik dacht eerst dat dit bord van Brugge kwam, verboden voor koetsen. Blijkt dus niet… 😉

    Tja, die belastingen vind ik sowieso oneerlijk. Zo ben ik als huurder (door omstandigheden hebben vrouwlief en ik nooit de kans gekregen/genomen om een huis te kopen) zwaar benadeeld door diegene die al de luxe hadden om iets voor zichzelf aan te kopen en daar dan ook nog fiscaal voor beloond worden.

    • Er zitten heel wat oneerlijkheden in de belastingen, maar wat doen we eraan? Kun je verklaren hoe Marc Coucke zijn imperium verkoopt voor honderden miljoenen Euro’s en er geen cent belastingen op betaalt?

  14. Sabine zegt:

    Hihi dat bord. Hebben ze hier ook. Net als borden die zeggen: verboden voor koeien op de snelweg 😉

    Die belasting invullen (en betalen) werkt bij mij ook vaak op de zenuwen. Ik heb het dit jaar al gedaan, ben benieuwd hoe het volgend jaar is. Ik hoop stiekem dat het niet meer hoeft nu ik niet meer in NL woon.

    • Hilarisch soms, die verkeersborden :).
      Je zou eens moeten opzoeken hoe die belastingsverdragen met Nederland in elkaar zitten. Het zou me verwonderen mocht je vrijgesteld zijn, maar het is je wel gegund 🙂 !

  15. Joyce zegt:

    Het is idd van de zotte wat we aan belastingen betalen en dan nog zoveel dingen die steeds duurder worden. Soms denk ik dat het leven zoveel simpeler zou zijn zonder geld, utopie misschien om zo te denken… maar toch 😉

  16. Laura zegt:

    Als je maffe verkeers- en waarschuwingsborden wilt zien, raad ik je aan om naar Japan te gaan. Als toerist kun je daar ook nog belastingvrij allerlei bizarre gadgets kopen. Twee vliegen in één klap!

  17. Ik heb de mijne ook al online ingevuld. Het installeren van de software (inderdaad ieder jaar dezelfde shit) duurde langer dan het effectieve invullen, want alles stond al netjes vooringevuld. Gewoon even nakijken en verzenden maar. Gek genoeg zou ik dit jaar volgens de berekening dubbel zoveel terugkrijgen als vorig jaar, maar er is eigenlijk niet zoveel veranderd aan mijn situatie. Rekenfoutje? Hopelijk niet 🙂

    Fiscale groet,

    J.B.

  18. Magneetband? Ponskaart?

    Dat bord wil zeggen: ‘verboden op een paardenkar te gaan springen en te berijden, als die passeert’.

  19. Hier ook een simpel systeem, sinds dit jaar hoef je zelfs niet eens meer een programma te downloaden om te gebruiken. Gewoon online invullen, vooraf al heel veel ingevuld. Dus zo klaar.
    In Nederland is het ook niet mis hoor die belastingen. Ik ben blij dat ik straks als ik 65 ben nog maar 19% hoef te betalen. Dat scheelt een slok op een borrel…
    En dat bord is hilarisch… 😉

  20. Myriam zegt:

    Ik vind dat jij helemaal en totaal het recht hebt om één maal per jaar over de belastingen te zeuren, vermits je voor de rest van het jaar een zonnetje bent in blogland. De belastingen, wij moeten nog altijd terug krijgen van vorig jaar, en we mogen alweer een volgende aangifte invullen….

  21. Da’s gewoon geen leuk klusje. Puzzelen en zoeken.
    Vorig jaar kreeg ik, heel gemakkelijk, zo een voorgestelde ingevulde brief. Dit jaar helaas niet.
    De eerste keer dat ik mijn belastingen moet invullen als zelfstandige. Ik vind het best spannend. En ik hoop ook wel dat het een beetje meevalt 🙂
    Jij bent er toch al vanaf!

Geef een reactie

