Hiëronimus Pannecoucke – Het Ruikt naar Thailand !

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk lijkt de zoektocht naar Hiëronimus de laatste rechte lijn te hebben ingezet. We zijn pas half mei – ik had mezelf tijd gegeven tot het eind van het jaar. In gedachten ben ik al volop bezit me een idee te vormen van wat ik de resterende zes en een halve maand zal schrijven om mijn zaterdagen te vullen. Misschien lak ik wekelijks wel mijn teennagels, of maak ik microscopische kunstwerkjes van mijn neuskeutels.

Vanmorgen keek ik op mijn abonnement voor online-bankieren, en zag tot mijn vreugde dat de kredietkaart die ik twee weken geleden heb achtergelaten in het biechtstoel-pakket voor mijn voorvader nu echt gebruikt is. Drie keer dan nog. De eerste keer bij Air Asia, waar een aankoop werd gedaan voor 1.799 Euro. De tweede keer in Bangkok, waar 239 Euro werd uitgegeven, en de derde keer voor een bedrag van 399 Euro, bij een telecombedrijf. Van dat laatste veronderstel ik dat het een afrekening betreft voor de mobiele telefoon die ik ook in de reiszak had gestopt. Nogal logisch, een telefoon dient om te gebruiken en niet om je boterhammen mee te smeren.

Het doet echt deugd dit te mogen ervaren. ‘Veel geld, die afrekening moet ook nog betaald worden!’ hoor ik weer iemand denken. Wat hoor ik toch regelmatig mensen denken in deze speurtocht naar Hiëronimus Pannecoucke. Maar dat gedenk is niet meer dan logisch, want de rekening dikt aardig aan. Het etentje dat ik aan Kareltje moest trakteren was al niet goedkoop – als ik alles optel wat in die reiszak zat plus het gebruik van die kredietkaart, dan is het even schrikken. Bruut uitgerekend  kom ik aan een totaal van ongeveer vijfduizend Euro. So what? Daarbij, we zijn er toch bijna.

Een woordje uitleg bij mijn lieve eega zal het minste zijn dat zal moeten gebeuren vrees ik, temeer daar zij de financiële zaken regelt ten huize Pannenkoek. Ik ben meer de observator. Is dat niet zo in de meeste huishoudens? Waar zowel man als vrouw zich met de bankrekening bemoeien komt er vaak trobbel in het paradijs. Maar mijn schat ziet me graag, en steunt me in mijn missie.

Vorige week nog heb ik,  terwijl ik toch in de buurt was, een sixpack toiletpapier gedeponeerd in dezelfde biechtstoel. Vanmorgen was ook dat pak weg. Need more prove?

Moet ik mij ongerust maken omdat de uitgaven van die kredietkaart niks met Brugge te maken hebben? Neen, echt. Ik ben ervan overtuigd dat, als je een paar honderd jaar in een kist hebt liggen wachten tot men die eindelijk zou openmaken,  je eindelijk weer de wijde wereld wilt instappen. Natuurlijk heeft Hiëronimus gedacht van: ‘Tiens, wat vliegt daarboven? Nooit gezien. Wat? Een vliegtuig? Jawadde. Laat mij dat eens proberen. En toen is hij allicht een reisbureau binnengestapt en heeft hij een reis geboekt naar Bangkok. Meer moet je daar niet achter zoeken. Het is echt not done om alles direct negatief te gaan percepciëren. Wat een mooi werkwoord trouwens, komt dat echt uit mijn pen? “Percepciëren”. Wacht, ik schrijf het snel op, misschien gebruik ik het nog in de toekomst.

Mijn schrijfstijl is optimistisch vandaag, ik weet het, maar dat komt puur en alleen omwille van het feit dat ik eindelijk de vruchten mag plukken van mijn maandenlange zoektocht. Gun me dat alstublieft.

Dank je wel!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

45 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – Het Ruikt naar Thailand !

  1. Rob Alberts zegt:

    Tjonge, jonge, word ik dat plots wakker met een moeilijk woord, pppp……
    Daar moet ik nog maar een paar keer op gaan oefenen.

    Begrijp ik dat je nu de zoektocht in Thailand verder zet?
    Want dan kijk ik uit naar mooie exotische verhalen.

    Fijn weekend!

    Vrolijke groet,

  2. Je bent tenminste wakker, laat dat het voornaamste wezen. Stel dat je niet wakker was geworden en we woensdag een dag verlof moesten nemen voor je uitvaart – ik mag er niet aan denken!

    • Rob Alberts zegt:

      Iemand vertelde mij ooit dat het gewoon een kwestie van blijven ademen is.
      Daar hou ik mij aan vast.
      Wat het wakker zijn, ik zou graag nog even een dutje doen.
      Maar er valt een verfrissend regenbuitje dus ik ga gewoon mijn zaterdag dingen doen.

      Fijne weekend!

      Vriendelijke groet,

      • Je bent een échte Hollander. Beredeneerd, zuinig. Het regent, dus je gaat buiten staan douchen :). Vergeet vooral je stuk Dove-zeep niet!

        • Rob Alberts zegt:

          Ik wist dat ik iets aan het vergeten ben.
          Dank voor de herinnering.
          Maar ondertussen is de regen gestopt.

          Schijnt de zon bij jullie?
          Ik ben aan koffie toe.
          Maar eerst de boodschappen, was en het huishouden doen.

          Vriendelijke groet,

  3. Marion zegt:

    Ik maak me zorgen. Als H. in Bangkok is, wie heeft dat toiletpapier dan meegenomen…

    • Een terechte zorg, Marion. Misschien heeft hij het nog net kunnen inpakken vooraleer hij ‘schampavie’ ging, anders zijn er derden in het spel. Gedaan met zaken in die biechtstoel achter te laten… Het dan zo goed een lezer zijn van deze weblog die de weg gevonden heeft naar goedkope wekelijkse boodschappen. Wil je mij eens een plezier doen en eens gaan kijken in de proviandkast van Heleen of zij er toevallig geen sixpack schijtpapier in groene verpakking heeft staan?

  4. bentenge zegt:

    Heel de historie is me voorbij gegaan. Als ik ooit eens vijf minuten te veel heb ga ik dit allemaal retrodinges inhalen… want dat van die teennagels of neuskeutels zegt me niks.

  5. tinyblogt zegt:

    DIngsje, euh, H. dus heeft natuurlijk gelijk dat hij de wijde wereld gaat verkennen.
    Ik viel wel over je mooie woordje: percepciëren. Volgens mij is dat een Thomaspannekoekonisme. Ofwel een neologisme. Want de taalpuritein zal je onmiddellijk vertellen dat het gaat om percipiëren. Niet? De voorbije vijf minuten heb ik het zitten opzoeken hoor, ik ben niet zo puriteins van nature.

  6. heleen zegt:

    Geniet maar van je vruchten vandaag!

  7. Hiëronimus zit gewoon hier maar heeft via op het internet wat dingen besteld en daarvan komen enkele uit Thailand. Tja, als je nu echt naar Thailand wil zal ik je niet tegen houden. Al zou ik persoonlijk eerder doen alsof ik naar Thailand ging en gewoon thuis blijven. Een kwestie om inbrekers bij de lurven te kunnen vatten en de hond op tijd buiten te laten.

  8. Inge zegt:

    Ik gun het je volledig! Ik hoop alleen dat er geen financieel dispuut van komt te huize Pannenkoek…

  9. beaunino zegt:

    Misschien kun je beter wat sponsors zoeken?

  10. Joyce zegt:

    Ow het is je gegund hoor Thomas 🙂 Maar ehh waarom niet zelf de eerst mogelijke vlucht naar Thailand pakken en daar verder te zoeken? Kan je ons ook nog eens plezieren met mooie plaatjes van aldaar 🙂 Ik zeg een optimistische win win situatie hahaha

  11. Myriam zegt:

    Het is je absoluut gegund dat optimisme. Hou dat vooral vast. Enneu, vele groeten vanuit Thailand. Het is hier zalig met een heerlijke cocktail bij het zwembad. 🙂

  12. De Fruitberg zegt:

    Ik hoop dat je op een dood spoor zit, zodat die zoektocht nog lang mag duren. Want die neuskeutels interesseren me net iets minder.

  13. Benieuwd naar het vervolg, maar ik kijk ook uit naar je microscopische kunstwerkjes van je neuskeutels! Misschien iets voor op de Brugse Triënnale? Er is daar nog meer hoogstaande kunst te vinden! 😉

    Artificiële groet,
    J. B.

Geef een reactie

