BlogspiratieTag

Souvenir van onze Corfu-reis - het toilat van keizerin Sissi in haar buitenverblijf net buiten het centrum van Corfu-stad

Souvenir van onze Corfu-reis – het toilat van keizerin Sissi in haar buitenverblijf net buiten het centrum van Corfu-stad

Zondag laatstleden zat ik in een blog-dipje. Iedereen heeft het wel eens, denk ik. Zo’n moment waarop je jezelf afvraagt waarom je privé-zaken toevertrouwt aan mensen die je ‘in real life’ nog nooit hebt ontmoet. Misschien zitten onder mijn volgers (stel je voor!) wel psychopaten of mensen van de Staatsveiligheid die wat ik schrijf zullen gebruiken als stof om mijn nakende arrestatie gevolgd door openbare steniging te verantwoorden.

Het dipje was snel voorbij, dankzij de niet-psychopaten-volgers die mij met een dikke warme koord weer uit het dalletje trokken en op het juiste spoor zetten. Vanmorgen verslikte ik mij zowat in mijn sinassap (voor de Hollanders: sju d’orans) toen ik zag dat http://http://mijnkladblog.nl/2015/05/20/blogspiratie-tag  Marion (dat linkgedoe werkt nog steeds niet op mijn WordPress, grrr!) me had genomineerd voor de Blogspiratie-tag. Zo’n nominatie is altijd een blijk van waardering. Dank je dus, Marion!

Ik heb in principe lak aan regels, maar neem deze op bloggebied zelden serieus. Die zijn:

• Link naar deze blogpost
• Gebruik als illustratie een afbeelding die je inspireert
• Beantwoord alle vragen op jouw manier
• Laat tijdens het schrijven een windje en vertel je lezer over het aroma ervan.

Afbeelding dus… Die van hierboven heb ik in september van vorig jaar gepubliceerd na onze Corfu-reis. Het is de kakpot van prinses Sissi toen ze nog op Corfu verbleef (en ze ook, niet onbelangrijk detail, nog leefde). Valt onder de categorie: Koning, Keizer, Admiraal, Popla kennen ze allemaal. Hoe hoog mensen het ook in hun bol mogen hebben, naar het toilet moet iedereen. Hoe hoog je ook op de trappen van de maatschappij staat: je stront zal stinken. Een beetje nederigheid in het leven kan geen kwaad, dus.

Volop inspiratie of loop je vaak tegen het zogenaamde writer’s- of bloggers block aan?
Behalve als iemand mij tagt :), verschijnen van mijn maximaal twee logjes per week. Wie maakt in een week niets mee waarmee hij een logje kan vullen? Nooit gebrek aan inspiratie, dus. Ik zet mij voor de pc, laat mijn knoken kraken en tik erop los. Staat het me niet aan, dan delete ik de ganse mik en probeer opnieuw.

Als de woorden even niet uit je vingers komen; hoe voel jij je dan?
Mochten de woorden wél uit mijn vingers komen, dan zou ik me pas zorgen maken. Absoluut. Mijn vingers zijn woorddicht en hebben nog geen last van incontinentie. Moest er geen inspiratie komen zou ik raar opkijken, want nog nooit zat ik zonder. Zelf ben ik geen spraakvaar, ben meestal de stilste van de bende, maar als het op schrijven aan komt…

Hoe blijf je gefocust tijdens het uitwerken van een bericht?
Het is handig om tijdens het schrijven een duikbril op te zetten. Een paardenbril kan ook, maar die vind je moeilijk in de handel.
Ik heb nooit moeite om bij de les te blijven, want als ik schrijf hoor ik niet wat rond me gebeurt.

Welke brainstorm-techniek zorgt gegarandeerd voor blogspiratie?
Schrijven is puur ontspanning, daar hoort geen brainstorm-techniek bij.

Helpt muziek je ook als je blogspiratie zoekt?
Ik zet heel zelden muziek op wegens een probleempje met mijn gehoor. Mocht ik er toch opzetten, dan kies ik voor de Blaaskapel van Koolkerke.

Waar ontstaan de beste ideeën?
Waar ik me neerzet.

In welke inspirerende omgeving werk je graag?
In bed op een tropisch eiland in Azië, middenin de prachtige natuur, met mijn schat naast me. Helaas krijg ik geen 365 dagen verlof per jaar, en moet ik me beperken tot waar ik me bevind.

Heb jij ook een ware ‘blogbijbel’ op je bureau staan voor als je het even niet weet?
Man man, wat is dat voor een domme vraag? Die blogbijbel zit bij ons onder de voorste rechterpoot van onze sofa. Die was namelijk iets korter dan de linkerpoot, en zo was het probleem in één keer opgelost.

Welke bloggers inspireren jou?
Als je met ‘inspireren’, ‘boeien’ bedoelt, zijn er wel meerdere. Zelf volg ik een twintigtal bloggers die regelmatig iets neerpennen. Er vijf uit selecteren zou ik niet eerlijk vinden, want dan doe ik anderen tekort. Er zijn blogs die ik al sinds het begin volg op WordPress (onder andere die van Marion, die me nomineerde – wat heb ik die dame zien ‘groeien’ in een paar jaar tijd!!!). Mensen met een (wat ik vind) correcte visie op het leven, met strijdlust, met het hart op de juiste plaats, met de nodige zelfrelativering,… kunnen op mijn waardering rekenen. Hoe lastig het ook is: ik hou het op die twintigtal mensen. Wie ik volg wens ik goed te blijven volgen, zonder vals te spelen en een ‘vind ik leuk’ op hun berichtjes los te laten, zonder commentaar.  Dat laatste is goedkoop, vind ik flauw.

Hoe zit het met andere bijzondere inspiratiebronnen?
De ontwerper van deze vragen heeft duidelijk gebrek aan inspiratie. Gebruik je zintuigen, en je hebt nooit inspiratie tekort. Kijk naar mensen, luister ernaar, zie het grappige in situaties, relativeer jezelf en durf eens met jezelf de draak steken in je logjes. Zoek het niet te serieus, het leven is zo al saai genoeg. Pak eens een taboe aan – het kan best zonder mensen te kwetsen. Wil je een gevarieerd leespubliek? Steek dan wat variatie in je logjes. Als je een weblog maakt over schoonheidsproducten rij je jezelf vlug vast.
En wees vooral trouw aan mensen van wie je regelmatig reacties ontvangt. Bloggen is geven en nemen. Reacties krijgen is leuk, ook voor anderen. Wees eerlijk met je reacties. Staat je iets niet aan, zeg dit ook op een ordentelijke manier.

Wat denk je, Marion, volstaan deze antwoorden? Je was bang te ontdekken vanwaar mijn inspiratie komt, waarop ik antwoordde: “Uit mijn achterwerk”. Klopt dus niet. Bloggen is voor mij gewoon een klein beetje lossen van fantasie (of realiteit) uit mijn hersenpan.

Wie de handschoen van deze uitdaging wil aannemen is welkom!

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

35 reacties op BlogspiratieTag

  1. De Fruitberg zegt:

    Je hebt in ieder geval regel 3 van de vier regeltjes volledig gevolgd: de antwoorden zijn echt op jouw manier geschreven. Dat van die wind laten kan ik niet controleren, maar ik ga ervan uit dat dat ook in orde was.

  2. Harrij Smit zegt:

    Vanaf vandaag ga ik het ook zo proberen, Thomas, vooral die te korte poot van de sofa was een perfecte tip 🙂

  3. chrissebie zegt:

    Ik heb ook lak aan alle blogregels en blogboeken. Of ik heb inspiratie en tijd of niet. Ik hou het leven simpel, de anderen maken het al ingewikkeld genoeg!

  4. Marion zegt:

    Dat doe je toch altijd rap, dat invullen van zo’n tag. En weer helemaal à la Pannenkoek. Wat te gek dat je een foto hebt weten te maken van de pispot van der Kaiserin. Hoe zat ‘ie? Ik blog nu anderhalf jaar. Volgens mij was jij één van mijn eerste volgers. 😀

    • Volgens mijn dame zat de pot prima. Ze mocht er echter niet veel over vertellen wegens verbod op het doorvertellen van koninklijke geheimen, of zoiets.
      Ik ben je inderdaad al vlug gaan volgen (blogsgewijs toch 🙂 ) – waar is de tijd van je logjes over je nieuwe fototoestel?

  5. beaunino zegt:

    Ohh…goed zijn die hè, de blaaskapel van koolverve!

  6. Els zegt:

    Dat tropisch eiland spreekt me ook wel aan :-).

  7. evavertelt zegt:

    Ook hier wordt tot nog toe geblogd zoals het komt, dwz zonder regeltjes en – godbetert – bijbels! 😊
    Soms resulteert dat in veel berichten op korte tijd, soms zit er wat meer tijd tussen…

  8. Nesrin - Daily Cup of Bla Bla Bla zegt:

    Het komt inderdaad niet uit je achterwerk. Pannenkoek stijl geschreven en ik heb het met plezier gelezen.

  9. bentenge zegt:

    Mag ik even opmerken dat je soms vals speelt ? Ik vraag me af hoeveel keer jij al gewerkt hebt op een bedje van Aziatisch stro ?

  10. Eilish zegt:

    Bloggen is bij mij loslaten wat er uit moet, een lach en een traan, vallen, opstaan en soms koorddansen. Zoals het leven is … En zo lees ik het ook graag bij anderen !

  11. Bart zegt:

    Blij dat je dipje helemaal voorbij is :-). Ook ik blog enkel als ik er tijd, goesting, inspiratie, … voor heb. Momenteel is de goesting er wel, maar is het de tijd die de spelbrekers is. De reële Blijentuin is momenteel namelijk veel aanlokkelijker dan de virtuele :-).

  12. Myriam zegt:

    Zoals steeds schitterend Thomas. Mooie tag. Ik heb hem trouwens ook gekregen en ik was er ook héél blij mee. Maar ik wou eerst lezen wat jij schreef, zodat ik een beetje kan afkijken hé. Het doet me plezier te lezen dat je niet enkel op het toilet blogt. En dat je blogbijbel onder de poot van je sofa zit. Goed om weten. Ik leer je steeds beter kennen 😉
    Groetjes van de psychopaat uit Gent 😉

  13. heleen zegt:

    Nu weet ik het zeker: sinassap en geitje… 😉

  14. Weer zo’n leuke met leuke antwoorden!
    En dat die blogbijbel zo ver verstopt zit onder die poot, maakt niks uit, want die heb jij echt niet nodig!
    Doeiiiiii, groetjes!

  15. Billy zegt:

    helpt die duikbril dan niet om je linkjes te plaatsen?

  16. Je schrijft erg leuk! XoXo Olivia 💕

Geef een reactie

