Hiëronimus Pannecoucke – hoe schoon kan Liefde zijn

Wat hou ik van het lenteseizoen. Gisterenavond hadden we een mooie zonsondergang. Vanuit ons stekje aan het Noorden van Brugge kunnen we perfect de zon zien zakken in de zee  de nacht zien geboren worden. We zien dan die vuurrode bol, ‘zon’ genaamd, een landing maken op de horizon, terwijl aan de andere kant die banaan, ‘maan’ genaamd, naar boven klimt om de nachtelijke uren het hemelse plafond van een noodverlichting te voorzien voor de nachtbraker die na een avondje stappen zijn sleutel in het slot van de voordeur wil mikken.

Het gebeurt meer dan ééns dat mijn schat en ik dan twee hoofdkussens mee nemen naar buiten en we ons op de rug in het gras nestelen om samen dat wisselend spel mee te maken. Gisteren nog met een glaasje cava bij de hand. Dit is de hemel. Dan liggen we daar doodstil te genieten, heel die hemel te scannen of we niet ‘iets’ opmerken. Het witte rookspoor van een Boeiing die door de lucht klieft of een ster die geboren wordt. Of pakken we elkaar eens goed vast en ervaren we hoe compatibel we zijn, hoe ik zonder haar een deksel ben zonder potje en zij een potje zonder deksel. Te beseffen ook dat, mocht zij er niet meer zijn, ik zou hopen dat ik haar snel mag volgen naar Waar De Tijd Stilstaat.

Gisteren was ik stiller dan anders, en Schatlief voelde dit perfect aan.

“Wat scheelt er?”

“Bwoah, niks, zeker?”

“Je bent zo afwezig”

“Is dat zo?”

“Ik heb je daarnet gekieteld en je had het niet eens door”

“Weetet, sorry”

“En?”

“En?”

“Wat scheelt er dan?”

“Pfft… euh… je weet dat ik de laatste maanden een beetje op zoek ben naar..”

Ze onderbrak me. “Een beetje? Van een understatement gesproken. Je bent precies toch heel obsessief op zoek naar die Hiëronimus, en je denkt aan niks anders. Normaalgezien is onze tuin een juweeltje in deze tijd van het jaar. Kijk nu – het gras is na de winterrust nog maar één keer afgereden, die ligusterhaag lijkt nergens op, die..”

“Ikkeweet”

Je merkt dat wij er heel speciale woorden op na houden in onze communicatie.

“Ikkeweetook, ikkezeker, ikkeheelzeker, zou je moeten iets aan doen, schat. Een beetje meer aandacht aan mij geven, misschien? Ikkejaloers”

“Heel terecht, schat, je hebt overschot van gelijk. Vanaf morgen, neen, vanaf nu zal ik niet meer obsessief op zoek gaan naar Ronny, maar ‘gewoon’ op zoek gaan. Niet na jou eerst plat geknuffeld te hebben en je overladen te hebben met al wat je hart belieft.”

“Ikkeblij”

“Ikke-ook”

“Maar ik moet iets bekennen wat die zoektocht betreft. Een paar weken terug heb ik een sporttas gevuld met…”

“Vanaf nu kwam ik toch op de eerste plaats, zot?”

“Ik zit er wel een beetje mee, ik heb namelijk…”

“Luister! Hoor je dat???”

“Hoor ik wat?”

“Dat bedoel ik net. Laat ons even zwijgen en genieten van dit moment. Hoe vaak gebeurt het dat we in die omstandigheden in de tuin kunnen liggen, de zon voor ons, de maan achter ons, zo dicht bij elkaar?”

“Mag ik nog wat dichter schuiven?”

“Stomme vraag. Pak mij nog eens vast…”

“Hi I, girl, here I come!”

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – hoe schoon kan Liefde zijn

  1. De Fruitberg zegt:

    En dus vandaag geen gezoek naar HP maar gewoon ’t gras afrijden? 😉

  2. beaunino zegt:

    O Thomas, wat een mooie vandaag! Wat ben jij een romanticus. Mooi stel zijn jullie toch. En ze heeft gelijk hoor, het is het NU! wat telt. Leven is wat er gebeurd terwijl je nieuwe plannen maakt of oude herinneringen ophaalt. Fijne zaterdag. En doe die lieve mw. Pannekoek eens de hartelijke groeten van me.

  3. Brubeck zegt:

    Mooie blog.. Je hebt mijn raad al opgevolgd en meer romantiek verwerkt. Hopelijk wel geen twist naar een moordverhaal hé. Trouwens.. prachtige woorden die “als de nacht geboren wordt” en “waar de tijd stilstaat”

    • Je raad :)? Ik ben eind december die ‘uitdaging’ aangegaan en heb alles bijna in één ruk geschreven. Er komen naast romantiek nog verrassende elementen in voor. Moord? Misschien, wie weet…

  4. Rob Alberts zegt:

    Ik wens jullie het hele weekende zoete romantiek.

    Regenachtige groet,

  5. els zegt:

    Dat jullie samen van de kleine dingen kunnen genieten is herkenbaar voor mij. Doen wij ook.
    En elkaar aanvoelen zonder te praten, raar hé? Hebben wij ook, het lijkt of er een onzichtbare draad tussen onze hersenen hangt.
    Het bewijst dat jullie elkaar goed kennen en graag zien!

  6. Marion zegt:

    Zucht…. Waar is die like knopt gebleven? 🙂

  7. Zo mooi…daar waar liefde & leven je brengt!
    Fijn weekend saam…

  8. Oeff… Wat mooi! Weet niet wat ik er verder op moet zeggen… Misschien gewoon niks… Gewoon mooi..

  9. chrissebie zegt:

    Pure liefde en zo schoon verwoord! Fijn weekend!

  10. Eilish zegt:

    Potjes met goed sluitende deksels, daar kan niets tegenop ! Geniet !

  11. Sabine zegt:

    Heerlijk om te lezen. Heel mooi! Fijn dat je een vrouwtje hebt die goed voor je zorgt 🙂

  12. lisoverseks zegt:

    Helemaal fijn.
    Van poëtische volzinnen naar het eigenste keutertaaltje.
    Wij hebben ook zo’n taaltje. 😄

    Een beetje aandacht. Thats all there is.

  13. Zo schoon en romantisch 😍

  14. heleen zegt:

    Prachtig blog! Mag je van mij veeeeel vaker doen!

  15. Atthesea zegt:

    Zie het voor me, fijn blog, mooi stel. Dank voor de glimlach 🙂

Geef een reactie

