Ma bella scoreggia

2

Het verkeersbord van hierboven is nog zo’n ding dat ik vastlegde tijdens onze recente reis door Cuba. Voor zover ik een reet snap van het Spaans meen ik te begrijpen dat het op de betreffende weg verboden is voor voetgangers die voorzien zijn van een fiets. Of iets in die zin. Als iemand me de zin van dit verkeersbord kan uitleggen, graag.

Vandaag verkoop ik zever in zakjes. Al wat je de volgende zinnen leest is puur een illustratie van wat zich de komende twee minuten door mijn hoofd afspeelt. Wie liever dan dit te lezen naar het toilet gaan, voor mij moet je het niet laten!

Over een paar uur stap ik in mijn mooiste kleren om naar het feest te gaan van de laatste plechtige communie van de X-generatie in onze familie (kinderen van ouders van mijn generatie). Mijn jongste broer is nogal laat aan de fabricatie van kinderen begonnen, nadat ik hem wel tien keer had uitgelegd hoe hij het moest doen. Ik zei dan: “Peter, koop je een ei in de supermarkt en ga erop zitten tot er een kleine uit komt!” Deze uitleg omdat over seks praten totaal not done was in mijn generatie. Gewoon al een naakte mens zien was ten zeerste ongepast. De eerste keer dat ik iemand anders bloot zag was ik vierennegentig. Stel je voor. Dus Peter bleef maar eieren kopen, en ging erop zitten tot al zijn broeken vol vieze plekken zaten die zijn A. niet meer proper kreeg. “Zal dat nu eens gedaan zijn met die flauwekul?” snauwde ze me toe op een mottige zondag, “zeg hem eindelijk eens de waarheid over het voortplantingsproces, of ik geef je een schop tegen je maag waarna je zeven jaar geen ‘paf’ zult kunnen zeggen. “Zwijg stil,” antwoordde ik toen zacht, “wat kan het mij een erwt schelen dat ik geen ‘paf’ kan zeggen, wat heb ik daaraan?” Toch had ik toen een instant gevoel van plichtsbesef, en heb ik Peter een tekeningetje gemaakt van hoe a en b in elkaar passen en hoe je er zelfs iets leuks van kan maken. Ik heb er namelijk ballonnetjes bijgetekend en een ijsje. Een fietsbel ook, hoewel ik nog steeds niet weet wat die ertoe deed.

Nu, twaalf jaar later, gaan we dus naar het feestje van de communie van M. We hebben niet veel contact (meer) met Peter en de Zijnen, maar toch zullen we er zijn. Kwestie van het familie-gevoel een schone schijn te geven. En we gaan er een aperitiefje drinken, misschien ook twee of drie. We zullen aanschuiven aan tafel waar de lekkerste hapjes zullen tevoorschijn worden getoverd, want daar heeft hij wel verstand van. Er zullen levendige verhalen verteld worden, hoe meer alcohol, hoe levendiger. Sommigen zullen anderen proberen te overtroeven, en ik zal daar innerlijk heel wat plezier aan beleven. Die Italiaan zal daar ook weer zijn, je weet wel, die man die wel in Vlaanderen woont, maar wiens hart zich nog steeds in die laars (Italië genaamd)  bevindt. Dan zal ik hem weer eens vragen hoe een ‘scheet’ noemt in het Italiaans. Nochtans weet ik dat het ‘scoreggia’ is, maar de man is telkens zo beschaamd om dit woord uit te spreken. Ik ben een slecht karakter die er genoegen in schept iemand iets te laten uitspreken dat hij liever niet zou doen. Bovendien: Italianen laten geen scheten, of tenminste, ze verdringen dit als een duister geheim. Ook de intonatie vind ik schitterend, toch uitgesproken door een echte Italiaan… ‘scooooreggggiaa’.  Klinkt als een zeer romantisch iets, toch tenminste iets zeer moois. “Il l mio amore scoreggia, venite a me, che mi piacerebbe vedere”. Is hier een gedicht geboren, of een lied misschien? Venite a me, ma bella scoreggia!

(ik heb er vijf minuten over gedaan, mijn excuses, even was ik verstrooid doordat een hele mooie kat langs het raam passeerde en me trakteerde op een verleidelijke knipoog)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

47 reacties op Ma bella scoreggia

  1. Marion zegt:

    Dat zal me het dagje weer worden. Ik wens je veel plezier, want dat zal uiteindelijk best lukken. Nobel dat je uiteindelijk toch de moeite hebt genomen om je broer uit te leggen hoe je ballonnen tekent. Tof.

  2. die fietsbel was onbewust vast bedoeld om zijn vrouw te verleiden… ‘als ik één keer tring dan ben jij een lekker ding, als ik twee kee…’
    mja laat maar… 😉

  3. Ben benieuwd naar wat ‘zever in zakjes’ is in ’t Italiaans. Wellicht kun je daar ook een mooi gedicht bij maken.

  4. Eilish zegt:

    Voor die laatste communicanten heb ik voorlopig gezorgd in de familie. Ik moet mijn jongste broer dringend ook eens gaan uitleggen hoe dat moet, want zijn eerste worp is er nog altijd niet (en hij is ondertussen 39, zijn vrouw gelukkig een stuk jonger) Maar aan de andere kant bemoei ik me liever niet met zo een zaken. Toen er bij mij na vijf jaar huwelijk nog altijd geen nakomelingen waren begon iedereen ook aan onze kop te zagen, wetende dat we toen al drie jaar bezig waren met vruchtbaarheidsbehandelingen (inseminaties en uiteindelijk IVF) was dat bijzonder vervelend !

    • In realiteit zou ik mij daar ook helemaal niet mee bemoeien. Je zult doorhebben dat dit stukje puur fictie is (hoewel dat van die communie vandaag wel klopt – straks knoop ik mezelf een das aan 🙂 )

  5. Inge zegt:

    Veel plezier op het feest en drink vooral niet teveel… Ik zeg het gewoon voor uw eigen bestwil want straks begint te nog écht tekeningen van ballonen en fietsbellen te maken 🙂

  6. Ik had deze vijf minuten echt voor geen goud willen missen hoor! Hahaha!
    Veel plezier vandaag!

  7. De Fruitberg zegt:

    Dit wordt een mooie dag 😀 Scoregia !

  8. Rob Alberts zegt:

    Dit lees als een literair scoregia op jouw blog ……

    Zonnige groet,

  9. Naar welke school gingen jullie? Seksuele voorlichting was daar blijkbaar ook taboe en geen van jullie ging blijkbaar naar de bibliotheek.
    Bij ons thuis was het ook niet bepaald een gespreksonderwerp maar ik was toch stukken jonger toen ik iemand naakt zag: met de zomer gingen wij steeds naar Knokke La Zoute en dan nog meer bepaald de Lekkerbek. De auto stond toen al eens iets verder van het strand geparkeerd, nabij de Zwinbosjes waar je menig medemens het al eens aandurfde om naakt te zonnen.
    Niemand van mijn familie zal de schone schijn moeten ophouden bij communiefeesten van mijn nageslacht: ik heb al jaren geleden besloten daar niet aan mee te doen. Er lopen al 7 miljard mensen rond op de aardbol dus waarom er nog een paar bij doen? Kinderen maken is geen plicht. Basta.
    Trouwens: is het niet eerder ‘Venite a me, la mia bella scoreggia’?

    • Mijn logje van zondag was puur gezwans, moet je niet letterlijk nemen :). Wel is het zo dat seksuele opvoeding in ‘mijn tijd’ een zeer grote taboe was. Toch zijn er uit die generatie kinderen voort gekomen, zodat we mogen veronderstellen het één en ander allicht zichzelf uitwijst :).
      Je correctie van het Italiaans kan kloppen – ik vertaalde één en ander via translate google.

  10. Liese zegt:

    Oef, ook als ik even minder blogtijd heb blijf jij zeveren!

  11. bentenge zegt:

    Wie is volgens mij enkelvoud, dus dat moet gaat zijn. Kijk, daar kan ik dus niet etgen he ! Koninklijk meervoud in combinatie met het woord toilet… tss precies of dat werkt bij de koning anders.

  12. bentenge zegt:

    Voor de rest was het wel zalige zever in pakskes lucht.

  13. Zever in zakjes… daar moet ik even over nadenken, of ik daar wel zin in heb vandaag…
    ik heb ook geen klein geld trouwens… 😉

  14. heleen zegt:

    Waarschijnlijk is het allemaal alweer voorbij en ben je nu weer rustig thuis! Hoop dat je een leuke dag gehad hebt! Heb je die Italiaan nog lastig gevallen?

  15. Billy zegt:

    hier geen communicantjes (voorlopig toch). Maar we hebben vandaag toch samen met onze voltallige kroost van een lekkere bbq genoten, én het zonnetje dat volop scheen.
    Ik hoop dat jij, ondanks die Italiaan, toch evenveel hebt kunnen genieten, Thomas!

  16. Van op het toilet gelezen is het toch een leuk blogje hoor 😃

  17. lisoverseks zegt:

    Razend knap dat je na je 94e nog kroost hebt weten te verwekken. 😉
    Geniet van de aperitiefjs de hapjes en the keeping up appearances.

  18. Ik heb vorige week de schone schijn opgehouden, had zelfs mijn haar los 🙂 en je kan niet geloven hoe blij ik ben dat het de laatste keer was. Maar dan worden het de trouwfeesten maar ik ga ervan uit dat we daar onze beentjes eens lekker gaan losgooien :-), hopelijk was het leuk

  19. beaunino zegt:

    Gek, ik dacht toch echt dat het een ‘farte beklisimo’ was.

  20. Myriam zegt:

    tiens tiens, nu dacht ik gisteren een reactie te hebben gegeven via mijn WordPress Appje, vers geinstalleerd op mijn Feun, maar misschien was die niet geschikt voor publicatie? Want ik vind hem niet meer terug. En natuurlijk weet ik ook al lang niet meer wat ik wou zeggen.

Geef een reactie

