Hiëronimus Pannecoucke – het is beslist !

Waar waren we gebleven? Ah ja, ik had bekend aan mijn schat dat de zoektocht naar Ronny ons al heel wat kluiten had gekost. Raar, maar ze geloofde me niet. Ik, zo’n gierige korst, zou op zo’n naïeve manier ineens met geld beginnen gooien om te zoeken naar iets dat misschien niet bestaat? Kom nou… Misschien is haar ongeloof niet zo verwonderlijk. Ik ben inderdaad niet de mens om met geld in het rond te strooien. Al meer dan dertig jaar veeg ik mijn kont met zo’n half blaadje papier waar anderen sigaretten mee rollen. Om maar één voorbeeld te noemen..

Hoe dan ook – er mocht gebeuren wat er wou, niemand zou mogen zeggen dat ik de waarheid niet had verteld. Terwijl ik toch in de bank was (stel je voor: ik stond eerst in een andere financiële instelling dan mijn ‘huisbank’) heb ik meteen een abonnement aangevraagd voor online-bankieren. Men probeerde me daarbij een autoverzekering aan te smeren, echt waar. Kordaat als ik was wou ik enkel info over thuisbankieren. Het duurde uren vooraleer ik kon werken met het systeem, maar eindelijk kreeg ik dan toegang tot de gegevens van de kredietkaart die ik in de sporttas had gestoken die in de biechtstoel werd verstopt.

Na de uitgaven die je hier al kon lezen waren ondertussen nog betalingen aangeboden voor een hotelverblijf, cocktailbars en zo meer. Ik wou en zou weten of er ook maar een schijntje kans was dat Ronny zich effectief in Phuket bevond. Er was maar één kans om meer over het zaakje te weten te komen, en dat was zelf op onderzoek gaan. Naar Thailand uiteraard, het zou nogal belachelijk zijn in Zimbabwe te gaan zoeken.

“Schat?”

“Ja, poepie!”

“Scha-a-a-a-a-t, wat zou je ervan denken om een weekje naar Thailand te trekken? Is eens wat anders dan de Koot Dazuur!”

“Zomaar plots? Meen je dat nu of is het weer zo’n dom grapje van je? Het zou de eerste keer niet zijn dat je…”

“Wat denk je wel van me? Hewel, ik zat daarnet te kijken naar mijn kredietkaartgegevens, en ik…”

“Maar ZOT! Jij en je kredietkaart. Heeft dit alles weer te maken met dit onderzoek naar Hiëronymo Pancake?”

“Ja. Eigenlijk wel, want…”

“Zwijg van die Pannecoucke – ik kan die naam bijna niet meer horen. Een weekje reizen daarentegen zou ik niet afslaan. Die tien dagen verlof-overschot van vorig jaar moet ik toch nemen voor eind juni. Heb jij eindelijk nog vakantie genoeg?”

“Een weekje kan er altijd vanaf. Mijn baas zegt al weken dat het tijd wordt dat ik er even vandoor trek, dat mijn werk een beetje lijdt onder..”

“.. onder de zoektocht naar we weten wel wie. Groot gelijk heeft hij. Er zijn nog dingen die lijden onder dat obsessief gespeur van je. Eigenlijk ook tijd dat je eens ontsnapt van dat werk van je. Wie weet vind je je evenwicht terug in Thailand. Hup! Een spuit tegen malaria in je hol en weg zijn we!”

“Mag ik eerst een aanbieding zoeken op het internet?”

“Daar gaan we weer. Mijnheer de vrijgevigaard zal weer een koopje zoeken op het Internet. Ben ik met een Hollander getrouwd, dan?”

“Onderschat geen Hollanders! Ze zijn vrijgeviger dan de clichés doen vermoeden.”

“Grapje, schat, kijk gerust maar uit voor een koopje. Dubbel genot wordt dit dan!”

“Ik zit al aan de www, schat!”

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

38 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – het is beslist !

  1. Marion zegt:

    Nu weer naar Thailand??? Jaaaa ! Neem het ervan zolang het nog kan!

  2. Eilish zegt:

    Die Pannecoucke gaat zich volgens mij niet zo snel laten vinden, veel te leuk om op andermans kosten te leven !

  3. Harrij Smit zegt:

    Zo’n omtrekkende beweging zou wel eens heel goed kunnen zijn. De val rond Ronny begint zich te sluiten.

    p.s. jouw zeer juiste opmerking over Hollanders wordt zeer door mij gewaardeerd, maar awel eh… dat kost me toch niks, hoop ik 🙂 ?

  4. Kristien zegt:

    Zal jullie ongetwijfeld allebei deugd doen!

  5. Sabine zegt:

    Echt in hoopte dat het verhaal nog verder ging! Het is net een spannende roman die ik uit wil lezen. Veel plezier in Thailand!

  6. beaunino zegt:

    Geen assistentie nodig zeker?

  7. Zouden hier personeelsleden van de zoo mee lezen? Ik vind dat je ze op goeie ideeën brengt: zo’n massage zou wat geld in het laatje brengen. Alhoewel: het lijkt me eerder iets voor Pairi Daiza: ze hebben daar al (oa) van die vissen die je voeten verzorgen. Nu nog olifanten die massage geven, beren die je haar knippen, panda’s die als garçon eten opdienen, …

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Er wordt niet gelachen met de Hollanders hé? 🙂

  9. Myriam zegt:

    Goed idee om eindelijk zelf eens te gaan checken waar Hieronymus nu weer uithangt. En wat hij allemaal uitspookt. Wel jammer dat je mij niet betrekt in de verdere speurtocht ter plekke. Ik had je gerust kunnen rondleiden daar vermits ik daar nog niet zo lang geleden geweest ben, op kosten van een zekere Thomas.

  10. Joyce zegt:

    Lekker hoor! mag ik mee in de bagage? Ik beloof je dat ik heel goed mee zal zoeken 😀

  11. Rob Alberts zegt:

    Veel plezier!
    Maar vooral ook succes met je zoektocht.

    Zonnige groet,

  12. De Fruitberg zegt:

    Aangezien je vorig jaar al in Thailand was, ken je je weg daar. Maakt de zoektocht een pak makkelijker!

Geef een reactie

