Hiëronimus Pannecoucke – Mijn Bankier Is Bezorgd

Denk nu maar niet dat in in enige mate lijk op de acteur (Bill Protten) van hierboven. Mijn lieve eega daarentegen heeft wel de uitstraling van de actrice wiens schouders liefdevol worden afgedekt.

Gisteren kreeg ik een telefoontje van de bank dat de limiet van mijn kredietkaart net was overschreden. “Of er niks speciaals aan de hand was, gezien vroeger nooit zoveel werd uitgegeven…”.

“Neen, hoor, absoluut niet,” antwoordde ik de lieve dame aan de telefoon.

“Het valt wel op dat er verschillende uitgaves gebeurden bij massagehuis Vere Peewee in Phuket!” ging het dametje verder.

“Is het de gewoonte dat jullie alles uitpluizen wat ik uitgeef, dan? Is er geen privacy-beleid waarbij klanten mogen gerust zijn dat niemand neust in hun handel en wandel?”

“Euh… eigenlijk wel, ja, maar het is mijn levensmissie om mensen maximaal te helpen!”

“Tja, kan dan wel zijn, maar als klant hoef ik hiermee niet akkoord te gaan. Ik vraag toch ook niet naar jouw uitgaven met de kredietkaart?”

“Neen, mijnheer, dat doet u niet. Hoewel ik deze laatste opmerking interpreteer als een open uitnodiging om dit wel te doen. Trouwens, die Vera Peewee viel me direct op omdat ik de vorige maand nog via de online-catalogus van Pabo twee leuke vibrators heb gekocht van een merk met dezelfde naam. Een model dat lijkt op een pepermolen en een ander model dat nergens op lijkt, maar vreselijk aangenaam is in gebruik.”

“Leuk om te horen, mevrouw. Zelf heb ik absoluut geen ervaring met het gebruik van vibrators en aanverwanten, maar als ik me nog eens op een receptie sta te vervelen kan ik nu steeds een CEO opzoeken om hem aan te raden een vabritor, of hoe heet zo’n ding weer, aan te kopen van Vera Peewee. Trouwens, nu je toch zo openhartig bent, kun je me nog zo’n weetje opbiechten?”

“Het lijkt me wel dat mijn seksleven je bijzonder interesseert?”

“Absoluut niet, mevrouw. Of toch misschien: mijn mannelijke instinct verplicht me om geniepig een natuurlijke vorm van interesse te vertonen, maar ik zal dit nooit aan iemand toegeven. Ook aan jou niet. En het is dan nog te zien wie ik voor me heb. Als ik zo’n draak van een vrouwmens voor me zie dan wil ik er zelfs niet aan denken dat ze een soort seksleven heeft. Als morgen Angelica Froufrou voor me staat, je weet wel, die Afrikaanse actrice met Chinese roots, zal het duiveltje in mijn hoofd wel redeneren van: ‘Mooie dame, die heeft waarschijnlijk een spannend leven’. Maar meer niet.”

“Angelica Froufrou? Die naam moet ik ergens noteren, want van haar heb ik nog nooit gehoord. U hebt wel een rijke culturele bagage, mijnheer Pannenkoek. ‘Angelica’, wordt dat met dubbele r geschreven?”

“Neen, zelfs niet met een enkele”

“Goed zo, dan noteer ik het op die manier. Weet je, mijnheer Pannenkoek, ik heb het eigenlijk niet zo voor mannen. Meer nog, ik vind die rechtuit vies. Je moet echt eens naar een sauna gaan en de onderste anatomie van een man bekijken. Bwaark. Sinds twee jaar heb ik een prachtige relatie met Inge Kerkorgel, het meisje dat in de Steenstraat woont. Ken je die?”

“Ilse Kerkorgel? Jawel, die ken ik niet.  Maar ik wou je iets vragen, zoals ik daarnet.. euh, vroeg.”

“Nu je het zegt, mijnheer. Ongelooflijk hoe vlug een mens wordt afgeleid. Wat was je vraag?”

“Ik veronderstel dat je in die rotbak voor je neus bestanden kunt opvragen?”

“Inderdaad, mijnheer, ongelooflijk wat ik daar allemaal terugvind.”

“Welnu, kun je eens kort kijken of je daar toevallig geen Hiëronimus Pannecoucke terugvindt.”

“Haha, grappig, mijnheer. Inderdaad, dàt doe ik eens. Ik mag de privacygegeven van onze klanten niet schenden, maar als je het aan niemand doorverteld…”

“Mevrouw, je spreekt een dt-fout uit. Het moest zijn: ‘doorvertelt’ ”

“Loop naar de maan met die dt-regels, ik begrijp er toch niks van. Maar bon, nu zoek ik even op… “Hiëmoniurs…”

“Neen, Hiëronimus”

“Nog grappiger, mijnheer…”

“Ja, hé!!”

“Hiëronimus Pannecoucke…. neen, mijnheer, die staat er niet op. Spijtig dan. Maar niks aan te doen, mijnheer. Ik zal de telefoon moeten dichtgooien, want ik moet heel dringend gaan plassen. Ik ben zo’n drinkertje, hé, mijnheer, sloten water drink ik, maar daarna moet ik telkens…”

“Ik begrijp het, mevrouw. Of juffrouw, want met wie sprak ik alweer?”

“Kleine Beer Schauvlieghe, mijnheer Pannenkoek. Mijn ouders hebben me Kleine Beer genoemd naar een sterrenformatie die ze in de lucht zagen hangen op een romantische donderdagavond.”

“Mooie naam, maar ga nu gerust plassen, anders moet je straks dweilen…”

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

31 reacties op Hiëronimus Pannecoucke – Mijn Bankier Is Bezorgd

  1. Rob Alberts zegt:

    En weer geen stapje verder in je zoektocht …….

    Vriendelijke groet,

  2. Inge zegt:

    Ik hoop voor jou (en voor je bankrekening) dat je nu gauw toch eens een spoor vindt van Hiëronimus! Veel succes daar in Phuket!!

  3. Harrij Smit zegt:

    De intieme weetje van mejuffrouw Grote Beer zijn nagenoeg onbetaalbaar – vooral letterlijk in dit geval. Wel ben je al pratende een heel stuk verder gekomen in je onderzoek 🙂 Misschien is het al dat geld nog wel waard.

  4. Mrs. Brubeck zegt:

    Fijn idee heb jij van bankbediendes… Ocharme 🙂

  5. heleen zegt:

    Tja meneer Pannekoek, volgens mij bent u het spoor bijster…. 😉

  6. Sabine zegt:

    Je weet nu in ieder geval wáár je moet zoeken 😉

  7. beaunino zegt:

    Gelukkig ben je nu al een flink eind op de goede weg. Het eind is in zicht Thomas. Ik voel het aan mijn water.

  8. Is hij bang dat je te rijk gaat worden?

  9. Mo joene: gie kan dt fouten horen. Straffe toebak. Ewel, ‘k gon moa in Brugs dialect antwoorden of ge vient nog een hoop dt fouten.
    (Eenmaal over limiet, wordt een kredietkaart toch geblokkeerd? Een detail in je verhaaltje maar het zijn de details die het hem doen. 😉 )

  10. De Fruitberg zegt:

    Kleine beer, leuke voornaam

  11. Myriam zegt:

    Wat een service bij die bank zeg… Weet je meteen waar je je vrouw haar volgende cadeau kan halen: een vibrator van Vere Peewee. Het schijnt dat dat de beste zijn 🙂

Geef een reactie

